Vas Népe, 2019. január (64. évfolyam, 1-26. szám)
2019-01-17 / 14. szám
A VAS NÉPE MELLÉKLETE Az optimális időpontot keresik, mikor menjen iskolába a gyerek TÓTH KATA_______________ katalin.toth@vasnepe.hu KÖRMEND Az iskolaérettség és a beszéd volt a témája a Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Körmendi Tagintézménye Nyitott kapuk sorozata keddi rendezvényének. - Az óvodai játékos fejlesztések után az iskolában tanórák várnak a gyerekekre - ez időnként szorongással tölti el a szülőket, és nagy változás a gyerekeknek - kezdte előadását Lakosiné Dobronics Zsuzsanna gyógypedagógus, majd megnyugtatta a jelenlévőket: az iskolai évek is sok örömet szereznek. De mit kell tudnia egy iskolába induló hatévesnek? Fizikailag alkalmasnak kell lennie: a megfelelő testmagassággal, súllyal, fizikai erőnléttel és egyensúlyérzékkel kell rendelkeznie, és az elemi mozgásainak összerendezettnek kell lennie. Szempont az is, hogy épek-e a gyermek érzékszervei, kialakult-e már a ceruza fogása, tisztában van-e a testével. Az értelmi képességeknél figyelembe veszik, milyen a térérzéke, megfelelő szem-kéz koordinációval rendelkezik-e. Az észlelési készségei megfelelő szinten vannak-e, milyen a gondolkodása, emlékezete, figyelme, és fontos mutató az emberrajz is. A pszichés alkalmasság ismérvei: foglalkoztatja-e a tanulás kérdése, kitartó-e, mennyire tűri a monotóniát, képes-e megkülönböztetni a játékot a munkától, kialakult-e a szabálytudata. A szociális érettséget is figyelik a szakemberek: a gyerek alkalmazkodóképességét, beilleszkedési készségét, hogy vannak-e barátai, elfogadja-e a felnőtt irányítását, és mennyire önálló. A törvényi szabályozás meghatározza: minden évben a hatodik évüket augusztus 31-éig betöltött gyerekek kerülhetnek iskolába. Ettől el lehet térni a szakértői bizottság javaslatára. Az előadó ezután azt sorolta, mi mindennel találkoznak a gyerekek az iskolaérettségi vizsgálaton. A csoportos őszi vizsgálaton színes, változatos, élvezhető feladatsort oldanak meg. Ezt kiegészíti a logopédiai szűrés, és a kettő eredményeként javasolják, hogy maradjon-e még óvodában, vagy menjen iskolába a gyermek. Egyéni iskolaérettségi vizsgálatot is ajánlhatnak, ami télen zajlik: pszichológiai, gyógypedagógiai és logopédiai vizsgálatot jelent. A logopédus az óvodában végzi a beszédészlelés és -megértés vizsgálatát. A szülővel beszélgetnek ilyenkor, és anamnézist vesznek fel, szóba kerülnek a gyermek születésének körülményei, a mozgás fejlődése is. A cél az, hogy megtalálják azt az optimális időpontot, amikor jó, ha a gyerek iskolába kerül, hangsúlyozta Lakosiné Dobronics Zsuzsanna. A nyelvi kifejezést, a megértést vizsgálva a gyerekek beszéde az érdekes: hogyan tudnak feldolgozni egy szöveget, alkotnak képekről mondatokat, a szavakat hangokra tudják-e bontani, milyen a szókincsük. A gondolkodás, a figyelem, az észlelés, érzékelés, emlékezet - a kognitív fejlettség - is meghatározza az iskolára való érettséget. Adjunk a gyerek kezébe mozaikjátékot, puzzle-t, találják meg két kép között a különbséget, játsszanak memóriajátékot, logót, Logicojátékokat, ezt ajánlotta. A számolás képessége is szempont, valamint hogy ismeri-e gyermek a több és a kevesebb fogalmát. Elhangzott: a dobókockás társasjátékok tökéletesek a fejlesztésre. El kell végezni a harmadik és az ötödik évüket betöltött gyerekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A 3-5 éves gyerekeket érintő logopédiai szűrőeljárásokról, a megkésett beszédfejlődésről és a pöszeségről Horváth-Brodorics Dóra gyógypedagógus szólt. A korai nyelvi-kommunikációs fejlődés vizsgálóeszköze a KOFA 3. teszt, amit a szülő tölt ki. Az elején 124 elemből álló szólista szerepel: a szülő bejelöli, hogy mely szavakat használja a gyermeke, majd kérdést kap, hogy használ-e a gyermeke több szóból álló közléseket. Ha nemleges a válasz, azt jelzi: a beszédelsajátítás késik. Majd mondatpárok közül kell kiválasztani, melyik jellemző a gyermeke beszédére. A nyelvhasználat részben a verbális kommunikációra és általános megértésre utaló eldöntendő kérdésekre válaszol a szülő. A teszt eredménye kétféle lehet: vagy tipikus nyelvi fejlettségről ad számot, vagy a nyelvfejlődés késéséről. Sokszor halláscsökkenés (például elhúzódó középfülgyulladás, megnagyobbodott orrmandulák) okozza a beszédhibákat és a beszédkésést. Lányoknál a kétéves fiúknál a két és fél éves kort tekintik határnak: akkorra meg kell indulnia a beszédnek, de nagyon eltérő a gyerekek szókincse, a hangképzési hibáik is. A szülői teendők: fontos a tiszta, érthető beszédminta, az egyszerű közlések, a következetes napirend, a dicsérettel való ösztönzés, az életkornak megfelelő mesék, versek, énekek, ha a szülők beszéddel kísérik a közös tevékenységeket, mondjuk a vásárlást, öltözködést. A SZOLE eljárás az ötödik évüket betöltött, a következő tanévben iskolába lépő gyerekek beszéd- és nyelvi fejlettségét szűri - átfogó képet ad a kiejtésről, a nyelvi produkcióról, a megértésről, az olvasás és írás előkészültségéről. Jót akarnak a gyermeknek, ha akár még egy évig óvodában tartják A pöszeség a leggyakrabban előforduló beszédhiba, sok ovist érint: nagycsoportban a logopédus kialakítja, rögzíti, automatizálja a beszédhangot. Fontos az otthoni gyakorlás, a rendszeresség, a javulás mértéke és üteme egyéni. Látogasson el weboldalunkra! VAOL a Vas megyei hírportál Papp Anna logopédus foglalkozik egy óvodással. A néhány perces otthoni gyakorlatok jól kiegészítik a szakember munkáját Fotó: Horváth Balázs Visszatérés a munka világába Ha nyílt a kommunikáció, mindkét fél tud tervezni KÖRKÉP Ha az anyának szándékában áll a szülés után is dolgozni, érdemes minél hamarabb felvennie a kapcsolatot a korábbi munkahelyével, megkezdeni a tárgyalásokat a visszatéréséről. Ez akkor a legkönnyebb, ha a munkáltató a kismama helyettesítésére határozott időre vett fel valakit a pozícióba, így a helyettes jogviszonya megszűnik, a visszavárt anyuka pedig újra felveszi a munkát a korábbi munkakörében. Fontos, hogy együttműködő legyen a várandós kismama: ha nyílt a kommunikációja a munkaadóval, akkor mindkét fél tud tervezni. Amikor a kismama eldöntötte, hogy visszamegy dolgozni, hivatalosan be kell jelentenie a fizetés nélküli szabadság megszakítását a munkáltatónak. A visszatérő kismama bérét nem csökkenthetik, legfeljebb a részmunkaidővel arányosan. Figyelembe kell venni, hogy az azonos munkakörben foglalkoztatottaknál milyen béremelés történt. Ha nincs összehasonlítható helyzet, akkor a munkáltatónál végrehajtott, éves átlagos béremelést, beleértve a kiegészítő elemeket is. Az anyasági távollét alatt ki nem vett szabadságokat ki kell adni, és ha a munkaviszony megszűnik, ki kell fizetni. VN Neveljünk inkább nevetve! KÖRKÉP Amikor nevelési problémák adódnak, dacos gyerekekről, nyűgös babákról számolnak be a szülők, legtöbbször ők maguk is feszültek, tehetetlenek, tanácstalanok. Görcsösen próbálják megtalálni a problémák okát, kísérleteznek újabb és újabb nevelési módszerekkel, praktikákkal, amelyek vagy meghozzák a megoldást, vagy nem. Régi tapasztalat az is, hogy minél görcsösebben próbáljuk megtalálni a megoldást, annál kevésbé lesz hatása: a gyermek érzi a feszültséget és makacsul ellenáll. Vegyük ki a feszültséget a folyamatból, és próbáljuk inkább nevetéssel megoldani ezeket a helyzeteket, javasolja Vida Ágnes babapszichológus. VN 2019. JANUÁR 17., CSÜTÖRTÖK GÓLYAHÍR Szombathely Születés: Sülé Benjámin és Damján Nikoletta leánya: Zoé, Sidor Jurij és Prebus Andriana leánya: Anna, Horváth Attila Dávid és Doncsecz Barbara Mária leánya: Anasztázia Natasa, Jekkel Zoltán és Neslanovic Zsuzsanna fia: Ármin Jácint, Szekendi Balázs és Haholt Eszter leánya: Luca Anna, Dávid Norbert Attila és Kovács Enikő fia: Mátyás, Tompa Balázs és Tóth Eszter leánya: Zselyke Ilona, Vidos Ferenc és Lóránth Viktória fia: Benett, Domnánovics Balázs és Berényi Zsuzsanna Mária leánya: Hédi, Balázs Dániel és Szovák Andrea Mónika leánya: Boglárka, Németh Bence és Szandi Zsófia Judit fia: Álmos, Klujber Tamás Béla és Németh Mónika fia: Milán, Holdosi Gyula és Farkas Dzsenifer Andrea leánya: Daniella, Kecskeméti Sándor és Talabér Anett fia: Kende, Mészáros Péter István és Pierog Dorina leánya: Lea, Lakner András és Bognár Nóra leánya: Lúcia, Bozzay Balázs és Forstóber Anikó leánya: Hanna Nóra, Krizmanich Gergely és Pintér Petra fia: Donát, Hódosi Zsolt és Neválovits Szilvia fia: Simon, Hoós György és Lakatos Lívia fia: Kornél, Kövécs Mátyás és Tóth Eszter fia: Hunor, Pungor Gábor és Kovács Kitti Dóra fia: Voren, Nagy Balázs és Bánovits Judit leánya: Gréta, Frühvirth Balázs és Greifer Mónika leánya: Hanna, Kránitz Gábor és Schmidt Adél leánya: Borbála, Mersich Gergely és Varga Vivien leánya: Alina, Bödecs Bálint és Barabás Luca fia: Vince, Horváth Zsolt Rajmund és Mészáros Eszter Éva fia: Levente, Balogh Miklós és Cucu Vergina fia: Dominik Nikolasz.