Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)
1872-11-21 / 47. szám
(•)399 lalkozó hivatalnoki és szolgaszemélyzet azon részének, melynek hivatalos teendőinél fogva a pályaudvaron kell laknia, elszállásolásra szükséges építkezéseket, berendezéseket és felszereléseket a forgalom igényeinek megfelelő mérvben létesíteni és beszerezni. Ha a forgalom növekedésével az épületek bővítése vagy útak felállítása válnék szükségessé, ezeket az engedélyes a kormány kívánságára az államkincstár újabb terheltetése nélkül sajátjából tartozik létesíteni. d) A 11 . másik. A nagykikindai kiindulási állomáson, hol a szükséges nagyobbítási munkákat engedélyes az építési alapból tartozik teljesíteni és a pancsovai főállomáson kívül még nyolcz állomás létesítendő. Az állomások ugy osztandók el a vonalon és a kellő hosszúságos számú vágányokkal ugy látandók el, hogy e vonalon a forgalom igenjeihez mért vonatok minden akadály nélkül közlekedhessenek. Pancsovánál a Duna partján esetleg egy kis árukezelési állomás építendő. Egyébként az állomások, tekintettel a később szükségessé válható meghosszabbításokra, a kormány és engedélyei közt megállapított s a minisztériumnál letett szabályok és szabványrajzok szerint építendők. A forgalom növekedésével engedélyes az állomásokat az államkincstár ujabb terheltetése nélkül tartozik a szükséghez képest megnagyobbítani. e) U z 1 e t e s z к ü z ö k. Az összes üzleti eszközök, melyek alatt csak a tárkocsikkal és felszereléssel ellátott mozdonyok, szemét -posta-, teherszállító-kocsik és bóenék, tehát a járművek értendők, az államvasúttársulat vonalaira nézve érvényben álló minták szerint ezen vonal számára oly mértékben lesznek beszerzendők, hogy beszerzési értékül mértföldenként nyolcvanezer (80,000) fztot bankértékben képviseljen, mit az engedélyes az eredeti okmányok bemutatása által igazolni tartozik. Na a növekedő forgalom az üzleteszközök szaporítását tenné szükségessé, ezeket engedélyes az államkincstár újabb terheltetése nélkül, szintén sajátjából tartozik beszerezni. f) A munkálatok minősége és mennyisége. Ami a teljesítendő munkálatok minőségét illeti, e tekintetben az engedélyes által irányadóul veendő az, hogy az engedélyezett pályának előállításához és felszereléséhez szükséges mindennemű munkálatok, építkezések és készítmények, melyek tartósságáért az engedélyes a felelősséget magára vállalja, csak jó minőségű és a matán szabályai szerint feldolgozott ép anyagból létesítendők. Ami pedig ezen munkálatok, építkezések, készítmények és anyagok mennyiségét és mérveit illeti, e részben köteles engedélyes az itt engedélyezett vasutat a nyilvánuló forgalom igényeinek megfelelőleg kiépíteni, felszerelni és mindazon készületekkel, munkálatokkal és anyagokkal ellátni, melyek a pálya tökéletes és üzletképes előállításához, felszereléséhez és üzletbevételéhez, továbbá a teher és személyforgalom befogadására, valamint a szolgálat minden ágának kezelésére szükséges helyiségek berendezéséhez és felszereléséhez megkívántatnak, habárezek a fentebbi határozmányokban nincsenek is részletesen felsorolva. Ez a növekedő forgalom mindezek szaporítását szükségessé tenné, engedélyes a beszerzéseket az államkincstár újabb terheltetése nélkül tartozik teljesíteni. Az engedélyes köteles egyszersmind e pályát a gyorsabb elhasználásnak alávetett tárgyak és alkatrészek kipótlására és helyettesítésére rendelt tartalékkészlettel a kormány által meghatározandó mérvben, az üzletbevételre szükséges elhasználási anyagokkal pedig négy heti szükségletnek megfelelő arányban ellátni és felszerelni. 24. §. A nagykikindai állomáson a vasúti szolgálat mindennemű költségei, ezen állomás közösségéből kifolyólag, a három irányban nyilvánuló forgalom arányához képest osztatnak fel s e vaspálya üzleti kiadásait csak ezen felosztás szerint terhelhetik. 25. §. Az engedélyes köteles: a) a vonalozási munkálatokat az engedélyezési törvény hatálybalépte napjától számítva 2 hét alatt megkezdeni, b) a részletterveket 120 nap alatt a kormányhoz felterjeszteni, c) az építést a részlettervek helybenhagyása után azonnal megkezdeni. A kormány ellenben kötelezi magát a benyújtott tervek iránti határozatát a benyújtástól számított 60 nap alatt az engedélyessel tudatni. 26. §. Az engedélyes kötelezi magát az engedélyezett vonalat s nevezetesen annak: a) nagykikinda - pancsovai részét az engedélyezési törvény hatálybalépte napjától számítandó 3 év állat, ellenben b) a Pancsovától az ország határáig terjedő részt a Dunahid vagy gözkomp előállításáig, s e hidtól vagy komptól az összekötő pályának a belgrádi állomásig leendő kiépítéséig s üzletbetételükig befejezni s a forgalomnak átadni. Szabadságában álland egyébiránt az engedélyesnek, hogy amennyiben a jelenleg engedélyezett vonalt Pancsováig előbb befejezné, azt a kormánytól kieszközlendő engedély mellett a kitűzött határidő előtt is átadhassa a forgalomnak, ez esetben azonban a külön kamatbiztosítás czimén az államtól mindaddig semmit sem igényelhet, amíg a pálya építésére kitűzött határidő le nem telt. 27. §. A vitel és szállítási díjak a jelen pályára a következő határok közt szabatnak meg : Legmagasabb árszabás mértföldenként aranyban vagy ezüstben utasoknál egy személyért az első osztályban . . . . . . 36 kr o. é. a második „ 27 „ „ „ a harmadik „ 18 „ „ „ Gyorsvonatoknál, melyeknek első és második osztályú kocsikból kell állani, e dijak húsz százalékkal felemelhetők, azon feltétel alatt, hogy e vonatok gyorsasága más magyar és osztrák pályák gyorsvonatainak átlagos sebességénél csekélyebb ne legyen. .. árukat illetőleg közönséges gyorsaság mellett mértföldenként vámmázsájától, az első osztályban 156 kr. u. é. a második „ 2.34 „ „ „ a harmadik „ 3.12 „ „ „ Kivételesen egész kocsirakodásokért vámmázsa és mértföld után, gabona, liszt, tűzi és építési fa, érerek és talpfák szállításánál 1,4 kr. o. é., továbbá kősó, coaks, briquetts, ásványos szén sajtolt tőzeg, épületkő, tégla és kavicsszállításnál vámmázsa és mértföld után 1 kr. o. é. A biztosítási díj és mellékletének legmagasb tételeit a tárgyak osztályozását és egyéb forgalmi határozatokat illetőleg ugyanazon szabályok követendők, melyek a szab.államvaspálya magyarországi fővonalán érvényesek. Ha a törvényhozás a szállítási díjakat az általa engedélyezett valamennyi vasútra kihatólag szabályozná, az e részben hozandó töörvény e pályára nézve is érvénynyel birand. 28. §. Ha az engedélyes a pályát a kitűzött határidőben a forgalomnak át nem adná, köteles lesz minden mulasztási napért 1000, azaz egyezer o. é. forintot mint kötbért a kincstár javára éi kormány felhívásától számított 30 nap alatt befizetni; nemfizetés esetében jogában állandó kormánynak a kötbér fejében fizetendő összeget, sommás eljárás útján az engedélyestől behajtani. A kötbér elengedésnek csak akkor van helye, ha az engedélyes megállapított határidőnek meghosszabbítását a kormánytól előlegesen kieszközölte, vagy ha a mulasztást okadatoltan igazolta. 29. §. Azon esetben, ha bármi okon Pancsova és Belgrád közt a vasúti összeköttetés átalában nem létesíttetnék, az engedélyesnek a nagy kikinda-pancsovai vonalból Zimonyra vezetendő vasútra az engedély megálása hasonló feltételek mellett biztosíttatik. Mely esetben: a) az engedélyes társulatnak ezúttal 1.200.000 frttal felemelt általános kamatbiztosítéka az e szárnyvonal építési költségeinek arányában ujabban fel fog emeltetni; b) a társulat a zimony-belgrádi összekötővonalon, — építtessék az az állam avagy magánosok által, — ugyanazon jogokban részesülend, melyeket e vonalon bárki más élvezni fog. 30. §. Az engedélyezett vaspálya külön kamatbiztositásban nem részesül, miután e vasut azon tárgyak egyikét képezi, melyek előállítására az engedélyes társulat eddigi kamatbiztosítéka 1.200.000 frtnyi átalánynyal emeltetett fel. Addig azonban, míg a Belgrádnál való csatlakozás a nagykikinda-pancsovai vonal számára a szerb fejedelemséggel kötendő egyezmény által (melyben az összeköttetés létesítésének határideje meg fog állapíttatni) nem biztosíttatott, avagy míg az engedélyes a nagy kikinda-pancsovai vonalból Zimonyba vezetendő szárnyvonal kiépítésére engedélyt nem nyer, a nagy kikinda pancsovai vasut után az engedélyokmányban az építés befejezésére kitűzött határiktól évenkénti 449.278 o. é. ezüst frtnyi külön kamatbiztosítás fog adatni olykép, hogy ha az évi tiszta jövedelem a fennebbi biztosított összeget el nem érné, a hiányt az állam pótolni tartozik. Azon időre azonban, melyre ezen külön kamatbiztositás