Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)

1872-11-21 / 47. szám

­(•)399­ lalkozó hivatalnoki és szolgaszemélyzet azon részének, melynek hiva­talos teendőinél fogva a pályaudvaron kell laknia, elszállá­solásra szükséges építkezéseket, berendezéseket és felszerelése­ket a forgalom igényeinek megfelelő mérvben létesíteni és be­szerezni. Ha a forgalom növekedésével az épületek bővítése vagy útak felállítása válnék szükségessé, ezeket az engedélyes a kor­mány kívánságára az államkincstár újabb terheltetése nélkül sa­játjából tartozik létesíteni. d) A 11 . m­á­s­i­k. A nagy­kikindai kiindulási állomáson, hol a szükséges na­gyobbítási munkákat engedélyes az építési alapból tartozik telje­síteni és a pancsovai főállomáson kívül még nyolcz állomás lé­tesítendő. Az állomások ugy osztandók el a vonalon és a kellő hosszú­ságo­s számú vágányokkal ugy látandók el, hogy e vonalon a forgalom igenjeihez mért vonatok minden akadály nélkül közle­kedhessenek. Pancsovánál a Duna partján esetleg egy kis árukezelési ál­lomás építendő. Egyébként az állomások, tekintettel a később szükségessé válható meghosszabbításokra, a kormány és engedélyei közt megállapított s a minisztériumnál letett szabályok és szabvány­rajzok szerint építendők. A forgalom növekedésével engedélyes az állomásokat az ál­lamkincstár ujabb terheltetése nélkül tartozik a szükséghez ké­pest megnagyobbítani. e) U z 1 e t e s z к ü z ö k. Az összes üzleti eszközök, melyek alatt csak a tárkocsik­kal és felszereléssel ellátott mozdonyok­, szemét -posta-, teher­szállító-kocsik és bóen­ék, tehát a járművek értendők, az állam­vasúttársulat vonalaira nézve érvényben álló minták szerint ezen vonal számára oly mértékben lesznek beszerzendők, hogy beszer­zési értékül mértföldenként nyolc­vanezer (80,000) fztot bankér­tékben képviseljen, mit az engedélyes az eredeti okmányok be­mutatása által igazolni tartozik. N­a a növekedő forgalom az üzleteszközök szaporítását tenné szükségessé, ezeket engedélyes az államkincstár újabb ter­heltetése nélkül, szintén sajátjából tartozik beszerezni. f) A munkálatok minősége és mennyisége. A­mi a teljesítendő munkálatok minőségét illeti, e tekintet­ben az engedélyes által irányadóul veendő az, hogy az engedé­lyezett pályának előállításához és felszereléséhez szükséges mindennemű munkálatok, építkezések és készítmények, melyek tartósságáért az engedélyes a felelősséget magára vállalja, csak jó minőségű és a matán szabályai szerint feldolgozott ép anyag­ból létesítendők. A­mi pedig ezen munkálatok, építkezések, készítmények és anyagok mennyiségét és mérveit illeti, e részben köteles enge­délyes az itt engedélyezett vasutat a nyilvánuló forgalom igé­nyeinek megfelelőleg kiépíteni, felszerelni és mindazon készüle­tekkel, munkálatokkal és anyagokkal ellátni, melyek a pálya tökéletes és üzletképes előállításához, felszereléséhez és üzlet­bevételéhez, továbbá a teher és személyforgalom befogadására, valamint a szolgálat minden ágának kezelésére szükséges helyi­ségek berendezéséhez és felszereléséhez megkívántatnak, habár­ezek a fentebbi határozmányokban nincsenek is részletesen fel­sorolva. Ez a növekedő forgalom mindezek szaporítását szükségessé tenné, engedélyes a beszerzéseket az államkincstár újabb terhel­tetése nélkül tartozik teljesíteni. Az engedélyes köteles egyszersmind e pályát a gyorsabb elhasználásnak alávetett tárgyak és alkatrészek kipótlására és helyettesítésére rendelt tartalékkészlettel a kormány által meg­határozandó mérvben, az üzletbevételre szükséges elhasználási anyagokkal pedig négy heti szükségletnek megfelelő arányban ellátni és felszerelni. 24. §. A nagy­kikindai állomáson a vasúti szolgálat min­dennemű költségei, ezen állomás közösségéből kifolyólag, a há­rom irányban nyilvánuló forgalom arányához képest osztatnak fel s e vaspálya üzleti kiadásait csak ezen felosztás szerint ter­helhetik. 25. §. Az engedélyes köteles: a) a vonalozási munkálatokat az engedélyezési törvény ha­tálybalépte napjától számítva 2 hét alatt megkezdeni, b) a részletterveket 120 nap alatt a kormányhoz felter­jeszteni, c) az építést a részlettervek helybenhagyása után azonnal megkezdeni. A kormány ellenben kötelezi magát a benyújtott tervek iránti határozatát a benyújtástól számított 60 nap alatt az enge­délyessel tudatni. 26. §. Az engedélyes kötelezi magát az engedélyezett vona­lat s nevezetesen annak: a) nagy­kikinda - pancsovai részét az engedélyezési tör­vény hatálybalépte napjától számítandó 3 év állat, ellenben b) a Pancsovától az ország határáig terjedő részt a Dunahid vagy gözkomp előállításáig, s e hidtól vagy komptól az összekötő pályának a belgrádi állomásig leendő kiépítéséig s üzletbetéte­lükig befejezni s a forgalomnak átadni. Szabadságában álland egyébiránt az engedélyesnek, hogy amennyiben a jelenleg engedélyezett vonalt Pancsová­ig előbb befejezné, azt a kormánytól kieszközlendő engedély mellett a ki­tűzött határidő előtt is átadhassa a forgalomnak, ez esetben azonban a külön kamatbiztosítás czimén az államtól mindaddig semmit sem igényelhet, a­míg a pálya építésére kitűzött határ­idő le nem telt. 27. §. A vitel és­ szállítási díjak a jelen pályára a követ­kező határok közt szabatnak meg : Legmagasabb árszabás mértföldenként aranyban vagy ezüstben utasoknál egy személyért az első osztályban . . . . . . 36 kr o. é. a második „ 27 „ „ „ a harmadik „ 18 „ „ „ Gyorsvonatoknál, melyeknek első és második osztályú ko­csikból kell állani, e dijak húsz százalékkal felemelhetők, azon feltétel alatt, hogy e vonatok gyorsasága más magyar és osztrák pályák gyorsvonatainak átlagos sebességénél csekélyebb ne legyen. .­. árukat illetőleg közönséges gyorsaság mellett mértföl­denként vámmázsájától, az első osztályban 156 kr. u. é. a második „ 2.34 „ „ „ a harmadik „ 3.12 „ „ „ Kivételesen egész kocsirakodásokért vámmázsa és mértföld után, gabona, liszt, tűzi és építési fa, érerek és talpfák szállítá­sánál 1,4 kr. o. é., továbbá kősó, coaks, briquetts, ásványos szén sajtolt tőzeg, épületkő, tégla és kavicsszállításnál vámmázsa és mértföld után 1 kr. o. é. A biztosítási díj és mellékletének legmagasb tételeit a tárgyak osztályozását és egyéb forgalmi határozatokat illetőleg ugyanazon szabályok követendők, melyek a szab.­államvaspálya magyaror­szági fővonalán érvényesek. Ha a törvényhozás a szállítási díjakat az általa engedé­lyezett valamennyi vasútra kihatólag szabályozná, az e részben hozandó töörvény e pályára nézve is érvénynyel birand. 28. §. Ha az engedélyes a pályát a kitűzött határidőben a forgalomnak át nem adná, köteles lesz minden mulasztási napért 1000, azaz egyezer o. é. forintot mint kötbért a kincstár javára éi kormány felhívásától számított 30 nap alatt befizetni; nemfize­tés esetében jogában álland­ó kormánynak a kötbér fejében fize­tendő összeget, sommás eljárás útján az engedélyestől behajtani. A kötbér elengedésnek csak akkor van helye, ha az enge­délyes megállapított határidőnek meghosszabbítását a kormány­tól előlegesen kieszközölte, vagy ha a mulasztást okadatoltan igazolta. 29. §. Azon esetben, ha bármi okon Pancsova és Belgrád közt a vasúti összeköttetés átalában nem létesíttetnék, az enge­­délyesnek a nagy kikinda-pancsovai vonalból Zimonyra veze­tendő vasútra az engedély megálása hasonló feltételek mellett biztosíttatik. Mely esetben: a) az engedélyes társulatnak ezúttal 1.200.000 frttal fel­emelt általános kamatbiztosítéka az e szárnyvonal építési költ­ségeinek arányában ujabban fel fog emeltetni; b) a társulat a zimony-belgrádi összekötővonalon, — épít­tessék az az állam avagy magánosok által, — ugyanazon jogok­ban részesülend, melyeket e vonalon bárki más élvezni fog. 30. §. Az engedélyezett vaspálya külön kamatbiztositásban nem részesül, miután e vasut azon tárgyak egyikét képezi, melyek előállítására az engedélyes társulat eddigi kamatbizto­sítéka 1.200.000 frtnyi átalánynyal emeltetett fel. Addig azonban, míg a Belgrádnál való csatlakozás a nagy­kikinda-pancsovai vonal számára a szerb fejedelemséggel kötendő egyezmény által (melyben az összeköttetés létesítésének határideje meg fog állapíttatni) nem biztosíttatott, avagy míg az engedélyes a nagy­ kikinda-pancsovai vonalból Zimonyba vezetendő szárny­vonal kiépítésére engedélyt nem nyer, a nagy kikinda pancsovai vasut után az engedélyokmányban az építés befejezésére kitűzött határi­któl évenkénti 449.278 o. é. ezüst frtnyi külön kamatbiz­tosítás fog adatni olykép, hogy ha az évi tiszta jövedelem a fen­nebbi biztosított összeget el nem érné, a hiányt az állam pótolni tartozik. Azon időre azonban, melyre ezen külön kamatbiztositás

Next