Vasuti és Közlekedési Közlöny, 4. évf. (1873)

1873-10-09 / 41. szám

Vasúti szerencsétlenségek Angliában Az angol vasúti szerencsétlenségek oly nagy számmal for­dultak elő a f. é. augusztus hóban, a­milyen nagy számról már rég nem volt fogalom Tudvalevőleg Angliában minden egyes vasúti szerencsét­lenség alkalmával azonnal hivatalos vizsgálat tartatik, a­mely vizsgálati tárgyalások eredményeinek azonban csak morális hasz­nuk van, a­mennyiben tudniillik az ajánlott óvszert nincs joga a kormánynak reá­kényszeríteni a változtatásokra, a­melyek neta­lán szü­kségesek ; legfelebb azon kényszer van rajtuk, hogy is­métlés esetében, — ha a szerencsétlenség ismét ugyanazon okból származik, — a birák figyelembe szokták venni a társulatnak igy szembeszökő hanyagságát s ennek folytán erősebben büntetik a kártalanítási összegek megszabásánál. Megjegyzendőnek tartjuk végül, hogy a kormány kötelezve van ezen vizsgálat eredményeit évnegyedenként kinyomatni — ha a ház úgy akarja, időközökben is, — s a ház asztalára tenni le. Ezenkívül évente van egy átalános kimutatás is, rendesen Tyler kapitány, ő kitű­nő szakférfi, tollából. Ezen hivatalos jelentésből vesszük adatainkat. Augusztus 1-jén a Metropolitan­ District­ Railwayn a Sligle Streeti állomás előtt­ történt az egyik. Két állomással előbb már a tengely eltört, azonban a vonat lassan tovább haladt. Megjegy­zendő, hogy a pálya a föld alatt két sinen fut, az egyik a jövő, a másik a menő vonatoknak fentartva, ugy hogy összeütközés nem fordulhat elő. Ez alkalommal az öt perczc­el később jövő vonat az utolsó állomásról süntönyöztetett, ha készen van e a high streeti állomás? Az előbbi vonat nem érkezvén még be, jó lélekkel sür­gönyözték az igenlő választ, s a szerencsétlenség megtörtént. Augusztus elsején a North Easternen is történt szerencsét­lenség, a­mely alkalommal North Shields körül egy гак­ás kocsi össztört, sok személy megsérült. Ezen szerencsétlenség összeüt­közésből származott, 2­ kán volt a wigani szerencsétlenség, a­miről már volt említés e lapok hasábjain, —• a­hol tizenöt személy halt meg, és ugyanazon nap délután egy pár vonat Redhillen, a South Eastern állomásán rohant egymásba, szerencsére csak két emberélet esett áldozatul. 4-én a Lancashire és Yorkshireon gyűlt meg egy vonat, 5-én a Great Westernen összeütközés folytán két utas meg­öletett. 6-án ismét a Lancashire és Yorkshireon volt összeütközés 7-én egy tehervonat a Somerset és Dorset vasúton Yarmout­hoz közel, miután egy tengely kihullott, részben összezúzódott. 8-án ismételtetett a North Easternen az összeütközés. 9-én a Miles Plattingon kiugrott a vonat a sinből hiányos jelzés folytán. 12-én a North Easternen hasonlóan kiugrott a sinből a vonat, szerencsétlenségre azonban egy másik vonatra ment, a­melynek külső részeit összezúzta, feltűnő azonban s talán annak tulajdo­nítandó, hogy csak 12 angol mértföldnyi sebességgel haladt a vo­nat, semmi további szerencsétlenséget nem okozott. 15-én Wigannál ismét előfordult a porosz jelzés következ­tében a sínekből kiugrás, szerencsére azonban a vonat megállt, a nagyobb baj nem történt. 18-án egy gyorsvonat a Lancashire and Yorkshireon egy üres kocsikból álló vonatba ütközött, ez üres kocsikat apró dara­bokra szaggatta. Ezer szerencse, hogy utasok nem voltak benne. 22-én két elkésett vonat egyszerre rohant be az Eastbournei állomásra, a­hol aztán több személy megsérült, egy mégis halt. 23-án volt a Resfoudh szerencsétlen összeütközés egy hal­szállító és egy kirándulási vonat közt; 3 személy meghalt, 30 megsérült. 25-én a Manchester, Sheffield és Lincolnshire vasúton egy kiránduló vonat neki­ment egy teher­vonatnak. Nagy számú meg­sérülés következett be. Ugyanazon napon a North Eastern egy rakás juhot elgázolt, három versenyparipa felett meggyújta az istállót, a­hova aztán belevesztek magával a Jockeyval együtt. 28 -án volt a Gloucester Roadern­ az összeütközés. 29-én a Sunderlandból C­artlepoolba menő vonat elhagyta a síneket, összerombolt egy hidat, két fiút, ki a hídon volt, megölt, azonkívül pedig egy utast is. Szerencse, hogy a különben élénk forgalmú hídon nem volt csak a két fiú. 30-án a Great Western egy tehervonta először egy marha­nyájat ü­tött szét, aztán egy másik tehervonatba ütközött, íme, egy hónap története, vasúti szerencsétlenségekkel il­lustrálva. „Valóban nem lehet csodálkozni mondja a „Staturday Rewiew" — hogy a vasúti szerencsétlenségekkel szemben­i kö­zönség lassan—lassan egész lethargikus állapotba sülyed. Nem segíthet magán, sőt maguk a vasúti igazgatók is állítják, hogy nem is lehet segíteni, miután akár­milyen jó szabályzatokat ad­janak is ki, a hiba nem abban van , hogy szabályzat ne volna, ha­nem abban, hogy e szabályzat nem haj­tazik végre. Az ember csak ember marad s a legkisebb figyelmetlenség és elbizakodottság is véres következményeket hozhat magával." Természetesen így van a dolog. Azonban mi következik ebből! A dolog természete szerint legkevésbé sem az hogy hagyok véletlenre, hanem vogy minden oly alkalommal, a­mikor elő­vigyázati rendszabálylyal kikerülhetők , minden elővigyázati rend­szabály megteendő. A megnyugvás a történtekbe és történendőkbe kétség kívü­l felette jó dolog, azonban akkor felesleges akár­mit is csinálni, s egyátalában legnagyobb luxus vasúti igazgatóságokat tartani. •393 De erre mindenek előtt erély kell. S ha a kormány egyes esetekben, mint jelenleg a déli vasúttársaság új tarifái alapján a félrendszabálylyal megelégszik, aligha­nem felette fontos rázkó­dásoknak fognak azon fontosabb kérdések eldöntésénél szemébe nézni. Német vasútigazgatóságok egylete. Mint már említettük, a német vasútigazgatóságok egyletének ez idei közgyűlése múlt hó 22—24-ig bezárólag tartatott Heidel­bergben. Elnökölt Fournier. Miután a badeni kereskedelmi minisz­térium elnöke, Turban úr, a gyülekezetet üdvözölte, kiemelvén, hogy az egylet a birodalmi vasúti hivatal létesítése óta jelentőség­ben lényegesen nyert, áttértek a napirendre, mel­yek első tárgyát az ügyvezető igazgatóság jelentése képezte. E jelentésből, mely a f. é. januártól szeptemberig terjedő időszakot öleli fel, következőket emeljük ki: C­égváltoztatások egyleti tagoknál a lefolyt időszakban nem fordultak elő, s az egyletből egy tag sem lépett ki — Új pálya­vonalak megnyitása sajtó útján hozatott, nyilvánosságra. — A badeni államvasutak főigazgatósága átvette a heidelberg-speyeri magánvasut, továbbá a m­agdeburg - halberstu­dti vasuttársulat igazgatósága a Bréma városa által épített Langwedel-uelzeni vasut, és a m­. kir. államvasutak igazgatósága az eperjes-tar­novi vasut ü­zletkezelé­sét. E három vasut az egyletben nevezett igazgatóságok által képviseltetik. — Az osztrák államvasút igaz­gatósága, mely egy a romániai vasúti részvénytársulattal 1872. évi márczius 6-án kötött egyezmény alapján e társulat összes, kész és még építendő vonalainak üzletkezelését 20 évi tartamra, valamint a romániai vasúthálózatnak az osztrák-magyar határig való teljes kiépítését is átvette, s azonfelül a romániai vasúttár­sulattól átvett vonalakat máris üzletképes állapotba helyezi, in­dítványozza, hogy az egyleti alapszabályzat 2 §-ának 3. kikez­dése alapján engedtessék meg neki, a romániai vasutakat az egy­letben képviselni. Miután azonban e vasutak­ túl fekszenek azon határokon, melyek az egyleti alapszabályzat 2. § ának 1. kikez­dése alatt ki­jelöl­ték, a közgyűlés jóváhagyása kivántatik meg, melynek megadását az ügyvezető igazgatóság ennélfogva reá bizza. — A balber­stadt-blankenburgi vasut igazgatótanácsa az egyletbe kiván lépni; miután azonban nevezett vasut nem bír az egyleti alapszabályzat 2. §-ban megszabott 4 mértföld minimál hosszal, a felvétel a közgyűlés határozatától tétezik függővé.­­ Az untin-li­becki vasuttársulat igazgatótanácsa szintén az egy­letbe kiván lépni; e pálya 4­40 mérti­ld hosszú. Különféle körül­mények kételyt támasztottak az ügyvezető igazgatóságnál, ha váljon nevezett igazgatóság mint önálló tag vétessék-e az egy­letbe, miért is az e fölötti határozatot a Közgyűlésre bizza . Az éjszak-brabant-német vasúttársulatnak az egyletbe való felvéte­lét, nevezett társulat megkeresése folytán, az ügyvezető igazga­tóság a közgyűlésnek ajánlja. Az egyletbe való felvételt kérték még a vágvölgyi-, Albrecht-főherczeg-és morva-határvasút. Ezek­nek felvétele csak akkor történhetik, ha az egyleti alapszabály­zatban kijelölt feltételek, az ü­zletmegnyitást, csatlakozásokat sat. illetőleg, teljesítve vannak. Az­­egyletnek ez idő szerint 93 tagja van, s e93 igazgatóság vasutai jelenleg következő terjedelműek : A­ német vasutak: üzletben álló mértföld: 1. Aachen-Mastrichti (a grand central belge üzletkezelé­sében) 7. Berg-markt . . . és hesseni éjszaki vasut 2. Altona-kieli . . . és schleswigi . . . 3. Badeni államvasút . 4. Bajor keleti vasutak 5. Bajor államvasút . 6. Bebra-bannaui . . 32 , 30-139,61 101,SG 283,зз 25,66 üzletben álló mértföld. 8. Berlin-anhalti . . 9. Berlin-görlitzi . . 10. Berlin-hamburgi 11. Berlin - Potsdam­magdeburgi . . . 12. Berlin-stettini . . 114 57 19,79 49 и 28,60 40,32 29 110, >3

Next