Vasuti és Közlekedési Közlöny, 4. évf. (1873)

1873-01-02 / 1. szám

I. szám. IiiL Pest, 1873. január 2. Negyedik évfolyam. Ilii. III Ini Hilf Tartalom: A tarifák és szolgálati utasitások szabályozása. — A Duna s­zabályozása. — Az összes vasutügynek az állam általi átvétele felett legújabban támadt mozgalom okairól. (B. Danckelmantól.) — A magyarországi pályák megnyitása. — Vasúti hirek. — Posta- és távirdaü­gy. — Báttaszék­dombóvár-zákányi (duna-drávai) vasút körrendelete. — Értéktőzsde. — Hirdetések. Szerkesztési iroda : Főút 7. szám, földszint. Előfizetési díj : Házhozhordással vag­y postai küldéssel egész évre 8 ft félévre. 4 -Kiadó­hivatal : Főnt 7. s­z­á­m, földszint. A tarifák és szolgálati utasítások szabályo­zása. Még a jelenlegi országgyűlés folyamában egy vasúti tör­vény hozatala kilátásba helyeztetvén, szükségesnek tartjuk fel­említeni az­t, miként e törvény alkotásánál mindenekelőtt kiváló gond fordítandó lenne a jelenleg fennálló, s igen bonyolódott ta­rifa rendszernek egyszerűsítésére, és az egyes vasútvállalatoknál dívó különféle utasításoknak egyformán szabályozó módosítására. Az árszabályoknak egyszerűsítése világosan és minden kétséget kizáró meghatározása nézetünk szerint elkerülhetetlenül szüksé­ges, mert egész biztossággal állíthatjuk, miszerint nem található a legszakavatottabb és hivatalos teendőikkel kizárólagosan fog­lalkozó vasúti hivatalnokok között egyetlenegy is, ki a mostani árszabályok tömkelegében, a birodalom területén üzletben levő vasutak áruosztályozása és ezek árszabályaiban, minden külde­ményre nézve, további kutatás nélkül magát kellőleg kiismer­­merhetné, annál kevésbé gondolható, hogy a kereskedő, ki jószá­ga elárusítása vagy vételénél a szállítási díjak tekintetbevételére szükségkép utalva van, több vasutakon áthaladó küldeményének költségeit, — kivévén azon esetet, hogy számítását előbbi ha­sonnemű szállítmányainak díjtételeire alapítja — előre biztosan kiszámíthatná. Ennek természetes következménye az, hogy olyan tárgyakra, melyeknek szállítási fl­­ja az egyes vasutvállalatok­nál különböző, csak kivételesen kötteti­ alku távolabb eső vidé­keken s ez csupán a közelebbi helyekre szorítkozik, miáltal a jó­szág kezelése, az adás-vevési költségek hozzájárultával a szállít­mány értékét tulajdonképeni rendeltetési helyén, oly tetemes összegre szaporítja fel, hogy a külföldi termelésekkel a verseny­zést kiállani csak igen ritkán képes, s igy történik aztán gyak­ran, hogy a vevő szükségleteit nem honi terményeinkből, hanem onnan fedezi, honnan szállítási költségeinek biztos kiszámítása mellett, nyereményét is előre kiszámíthatja. Az ez különösen bo­rainkra nézve, mely czikknek osztályozása s díjtétele, úgyszólván mindenik vasuttársulatnál különböző. Kiviteli kereskedelmünk csaknem kizárólagosan nyerster­ményekre szorítkozik s épen ezen czikkek szállítási díjtételei leg­eltérőbbek és egymástól különbözők magyar vasutainknál ; pe­dig akár országos, akár egyes kereskedők érdekeit tekintve, nem lehet reánk nézve közönyös, hogy ezen terményeink kivitele bár­mi okból elzsibbasztassék. Az egyes vasúti vállalatokra már csak azon egyszerű­ okból is előnyös az áruosztályozás s ezzel kapcsolat­ban az árszabályozás egyszerűsítése, mert a kevésbé szakava­tott hivatalnok is ezen könnyebben eligazodván, a kezelési költségeket csekélyebb erő felhasználásával, tetemesen csök­kentené. A tarifák egyszerűsítésében legelső kezdeményező az első erdélyi vasuttársulat volt, s igen czélszerűen, csupán két osztályra állított fel az árukra nézve s e két osztályt, — amint a jószág egész kocsirakományban vagy kisebb mennyiségben adatott fel, — állapíta meg. A magyar államvasutak igazgatósága kevés módosítással elfogadta ezen tarifarendszert, s miként az üzlet­eredmények tanúsítják, ez itt czélszerű­nek is bizonyult be. Nem csekély meglepetéssel értesültünk arról, hogy az első erdélyi vasút, előbbi, saját kezdeményezésével alkotott egyszerű és világos árszabályaitól eltérve, jövő évi január 1-étől kezdve, az osztrák államvasutak százrétűleg összeférczelt s némely honi czikke­inkre nézve igen nyomasztólag ható s általában méregdrága ta­rifa rendszerét szándékozik életbe léptetni. —Ismeretlenek előt­tünk az indokok, melyek az első erdélyi vasúttársulatot ezen visszalépésre bírták, de igen sajnálnék, ha a napi­lapok egyikében kifejezést nyert, azon feltételezett vélemény igazoltnak bizo­nyulna be, hogy ily lépésre csakis a bukás szélén álló vállatok vetemednek. Meggyőződésünk szerint, az első erdélyi vasúttársu­latot e lépés — bármiként álljon a dolog — sikeres eredményre nem vezetendi. Az újabb időben keletkezett vasútvállalatok, véleményünk szerint, készséggel járulandanak az árszabályok és szabályuta­sítások egyszerűsítéséhez, és pedig jól felfogott saját érdekekben, mert amint egyrészről az egyöntetű eljárás még a kezdő hivatal­nokot is kereskedelmi szolgálatának teljesítésében, rövid idő alatt hasznossá teszi s ezáltal a kezelési költségeket kevesbítendi , úgy másrészről a könnyen áttekinthető s világos árszabály által, a kereskedő magát kellőleg tájékozván a viteldíjak költségeiben, nem lehet kételkedni afelett, hogy az áruforgalom, különösen nyers terményeink kivitele, a mostaninál sokkal nagyobb lendü­letet nyerene. De ez, nézetünk szerint csupán azon esetre remél­hető biztosan, hogyha az egyformaság legalább a magyar korona területén üzletben levő mindenik vasúttársulatnál azonos leend, s a régibb társulatok kivételes álláspontot nem foglalnak el, mi­által a kereskedőnek a távolságot mérföldekben és a változatla­nul megszabott díjtételeket kellene csupán költségei kiszámítá­sában mérvadóknak tekinteni. Ez ellen nem lehet a régebbi vas­­utvállalatoknak épen semmi alapos kifogásuk, mert az új vál­lalatok különben is mint végpályák, kétségtelenül leghasznosabb erei (úgyszólván fuvarosai) a régieknek, s ezen ereken szivárogat­a legnagyobb jövedelmezőség a központi pályákká növekedett oszt. állam-, tiszai-és déli vasuttársulatokhoz, s mentől inkább

Next