Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)

1874-05-28 / 22. szám

22. szám. Budapest, 1874. május 28. Ötödik évfolyam. Megjelenik minden csütörtökön. Előfizetési dij : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 ft . 1­­ . félévre . 4 „ Uinteza 38.­sz. I. em. Tartalom: A m. kir államvasutak eladása — A közlekedési vállalatok jogi viszonyairól. — A Larmanjat-féle rendszer szerinti gőzmozdonyu közúti vas­pálya. — Közgyűlések. (1. Az eperjes-tamnovi vasuttársulat közgyűlése — 2. A pécs-barcsi vasúttársulat közgyűlése. — 3. Az első erdélyi vasut­társulat közgyűlése.)­­ Vasúti hirek — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések.­­ Hirdetések. Szerkesztési iroda Itíntera 88. sz. I. em. Kiadó­hivatal A m. kir. államvasutak eladása. Alig mondotta ki a pénzügyminiszter f. hó 13-án az ország­gyűlésben, hogy, miután a m. kir. államvasutak az elmúlt egész évben 1.353.000 forintnál többet az állampénztárba nem szolgál­tattak be, ezen most lefolyt negyed­évben pedig épen semmit, itt is gyökeresebb intézkedésről kell gondoskodni, és ha nem lehet a kezelést jobbá tenni, mint ezt állami kezelés mellett, úgy­mond, tenni igen nehéz, utóvégre nem lesz más mód , mint hogy ezen államvasutakat is vagy eladni, vagy bérbe adni kell, — a napi saj­tóban már­is élénk agitatió fejlett ki a nevezett vasutak el- vagy bérbe adása mellett. Nem menten a gyanúsításoktól sem, keményen gáncsoltatott az államvasutak üzleti kezelése körüli eljárás. Nincs szándékunk az illető czikkízókat e téren követni, ha­bár annyit saját tapasztalásunkból is állíthatunk, m­ikép az üzleti igazgatóság jelenlegi komplicált szervezetében a hozzá kötött s méltán el is várható követelményeknek teljesen meg nem felel s azon nagy személyzet, mely a központban rendszeresítve van, míg egyfelől a forgalomnak átadott vonalak hosszával, — egybevetve a többi vasutak személyzetével, — arányban nem áll, másfelől az ügymenetnek a vasutaknál nélkülözhetlen egyszerűségére és gyor­saságára is bénítólag hat. E részben tehát, mint a pénzügyminiszter említett beszédében jelezte is, gyökeresebb s a változott viszonyok által indokolt intéz­kedésére van szükség. A pénzügyminiszter úr által szőnyegre hozott eszménél azon­ban azonnal három kérdés merül fel, nevezetesen : Indokolt lenne-e a m­. kir. államvasutak el vagy bérbe adása a jelen viszonyok között ? S ha igen, czélszerű-e egyátalán­o­s végre. N­a mind czélszerű, mind pedig indokolt, azonfelül lehet-e, szabad-e az államvasutakat eladni. Mindezen kérdésekre habozás nélkül „nem"-m­el felelhetünk. Szomorú dolog, az igaz, hogy az államvasutak jövedelme a befektetett építési tőke kamatait s az e czélból felvett kölcsön tör­lesztési hányadát nem fedezi. Ez azonban az államvasutak összes, nevezetesen pedig az északi vonalakra nézve, még a jelenlegi forgalmi viszonyok között sem áll. Átalában tudva van, hogy a magyarországi vasutaknak tulaj­­donképeni transito-forgalma nincs s egyedül a kiviteli forgalomra vannak utalva, kivinni való szállítmányunk pedig, mely a külföl­dön keresne piaczot ez idő szerint nincs. A mult évben dühöngött pénzkrizis ha teljesen tünkre nem tette is alig fejlődésnek indult iparunkat és kereskedelmünket, de mindenesetre annyira meg­bénította azokat, hogy a rajtuk ütött sebek kikeverésére évek hosszú sora szükségeltetik. Agriculturális viszonyaink között to­vábbá a magyarországi vasúti forgalom úgy­szólván egyetlen s leg­gazdagabb ere is kiapadt. Már a múlt évben oly silány termésünk volt, hogy a vetőmagot, de sok helyen a kenyérnek való búzát is külföldről kellett beszállítatni; az idei aratáshoz sem köthetünk vérmes reményeket. Ily körülmények között nemcsak a m. k. államvasutak, de a többi vasutak bevételei is nagy mérvben csökkentek, a kam­atbiz­tosító állam segélye ennélfogva ez évben fokozottabb mérvben fog igénybe vétetni. N­a tehát most adatnék bérbe az államvasutak összes vonala, oly bérösszeget, melyet rendes viszonyok közt remélhetnénk, s mely a befektetett tőke kamatainak s a törlesztési hányadnak is megfe­lelne, nem kaphatnánk érte. Eladásról pedig az állam köztudomású jelen szorongatott pénzügyi helyzetében, különösen pedig az álta­lános pénzhiány folytán szó sem lehet. Évekkel előbb tudvalevőleg volt ugyan szóban már az állam­vasutak bérbe adása, e lépéstől azonban a kormányt az ország jól megértett közgazdászati s forgalmi érdekei visszatartották. A forgalom emelkedését ugyanis mi sem segíti annyira elő, mint az olcsó s helyes elvek szerint megállapított tarifák. A magán­vasutak engedély-okmányai ugyan elég befolyást engednek, sőt biztosítanak a kormánynak a tarifák megállapítására; hogy mindazonáltal az államvasutak mérsékeltebb díjtételei mily jótékony befolyást gyakoroltak a keletkezett verseny folytán a for­galom gyarapodására, azt bizonyítgatni alig szükséges s mind a mellett az államvasutak jövedelme is évről évre szaporodott. Nem kételkedünk abban, hogy, a mint a m. k. államvasutak akár bérbe adása, akár pedig eladása elhatároztatik, ajánlatok mind két esetben hiányozni nem fognak s hogy első­sorban a szab.­állam­vaspálya társaság mint legközelebbről érdekelt fél, concurálni fog, minthogy szállitási díjtételeit a miatt, mert a Budapest-hatvan, ille­teg Szolnok-hatvan-ruttka-oderbergi vonal irányban rövidebb úton van Magyarország Németországgal összekötve mint Bécsen át,­­ tetemesen mérsékelnie kellett, melynek szüksége, ha a m. államva­sutak éjszaki hálózata kezei közé kerül, a­mennyiben a szállítási díjtételeket tetszés szerint állapíthatná meg, azonnal elenyészik. Ugyanezen körülmények forognak fenn a déli vonalakra nézve a szab. déli vasúttársasággal szemben. Kerüljön azonban a m. k. államvasutak összes vonala birto­kába, --az illető vidék forgalmi, kereskedelmi és átalában közgaz­dászati viszonyaira kiszámithatlan káros befolyással leend­ő köz-

Next