Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)
1874-01-01 / 1. szám
tetve van, s megedződtem arról is, hogy míg ezen szél dühöng, e vonalrészen pályamunkások nem dolgozhatnak, mert mig a bevágásokban fontnyi nehéz köveket hány a munkások felé, addig a töltéseken azok fennálva nem maradhatnak. Ezen a forgalom biztonságára nézve oly veszélyes elem elleni védelemről e vonalrészen tapasztalatok hiányában még eddig gondoskodva nem volt, s nézetem szerint e bajon csak akkor leend véglegesen segítve, ha mindazon helyeken, hol a bora különös nagy erővel dühöngeni szokott, megfelelő erős védfalak emeltetnek fel. Hogy pedig a forgalom biztonsága a jelen körülmények között veszélyeztetve ne legyen, a teendőkre nézve a m. k. államvasutak fennemlített közegeivel értekezvén, abban állapodtunk meg: 1. Tekintve, hogy a bora erejének azon mérvéről, melytől kezdve a forgalom biztonságát veszélyezteti, biztos tapasztalással nem bírunk, a jelen baleset ismétlődésnek elkerülése végett szükségesnek izertük el intézkedni, hogy mindaddig míg a bora dühöng, a vonatok közlekedését Site és Fiume között be kell szüntetni. 2. A méjai balesetnél tapasztalván, miszerint legelőször is a vonat hátulsó kocsija döntetett fel és sodortatott le a bora által, kétséget nem szenved, hogy ezt nagy mértékben elősegítette azon körülmény, hogy míg egyrészt a kocsi oldala nagy megtámadási felszínt nyújtott a szélnek, addig a kocsi súlya — miután ez csak gyengén volt megterhelve a bennülő néhány utas által — nem volt képes a szél emelő erejének ellent állani, annyival inkább sem, mert hátulról más kocsival összekapcsolva nem volt. Tekintve továbbá, hogy a kora sajátságos természeténél fogva megtörténhetik, miszerint az minden előjel nélkül hirtelen előtör, habár csak kissebb mértékben is, hogy azon esetre, ha a vonat útközben lepetnék meg szél által, a biztonságról gondoskodva legyen, szükségesnek mutatkozik a személyvonatok hátulján jelzéskocsi gyanánt egy a hordképességig teljesen megrakott dörzsfékes nyitott teherkocsit alkalmazni, mely mig egyrészt kevesebb megtámadási oldalt mutatván a szélnek, a bora oly nagy erővel meg nem támadhatja mint egy személykocsit, másrészt nagy elegysúlyánál fogva felforditás ellen jobban biztosítva van s az előtte futó személykocsit összekötő lánczánál fogva letartja, s így a felborulás ellen azt is megvédi. Ily kocsi volna tehát alkalmazandó az egész bora idénye alatt még akkor is, ha a vonat elindulásakor az állomásról semmi szél sem volna észlelhető. E két pont figyelembe vételére felhívtam tehát az üzlet vezetőséget. A Károlyváros-fiumei vonalat folyó hó 8-án a mozdonyon beutazván, következőket tapasztaltam : A felépítmény Károlyváros-Generalskitól, valamint Ogulin és Gornicje között, hol a töltéseken süppedések mutatkoznak, hiányos, továbbá Cameral-Moravicza és Delnice között több töltésen és bevágásban csuszamlás mutatkozik, minélfogva ezen vonalrészeken a vonatok csak mérsékelt sebességgel haladhatnak keresztül; megjegyzendő azonban, hogy ezen helyek kevés kivétellel lassan járási jelzőkkel vannak jelezve. Az egész vonalon a felépítmény és csuszamlós helyek kijavításán kevés munkást láttam foglalkozni, minthogy azonban a nap ünnep volt, a pálya kijavítására fordított erő mérve iránt határozott véleményt adni nem lehet. Az őrök tüzelő anyaggal még eddig nincsenek ellátva, min ha mielőbb segítve nem leszen, különös a Kits és Fiume között a Karst hegységben elhelyezett őrök helyezete a beállott szeles és hideg idő miatt tarthatatlanná fog válni. A vonatkísérő személyzet csupán a jelzési utasítással van ad personam ellátva, melyet szolgálatban magukkal hordoznak; a személyzet folytonos iskoláztatásáról és újabb erők betanításáról gondoskodva nincs, s ha egyik vagy másik megbetegszik, helyettük az utasításokat nem ismerő raktári munkásokat alkalmaznak kisegítésképen. A pálya állapotához képest az éjjeli személyvonatok menetrende tarthatatlan, s mivel e vonatok felsőbb rendelet folytán a menetrendben kiszabott gyorsasághoz nem ragaszkodva a viszonyokhoz képest lassabban haladnak, ennek folytán a közlekedés rendetlenné vált, a személyzet tevékenységi nagy mértékben igénybe vétetik, sőt a vonatkísérő személyzet a beállott fontosabb idő folytán ki is merülhet. Tekintve tehát a pályának több helyen hiányos állapotát, mi a vonatszemélyzet részéről fokozott figyelmet igényel, de másrészt mivel a személyzet a fennemlített nagyobb erőmegfeszítés végett teljes biztonsággal alig felelhet meg hivatásának s mivel e pálya-s vonal már sejtviszonyai tekintetében is kiváló éberséget követel az egész vonatszemélyzet részéről, nézetem szerint a forgalom biztonságára nézve kívánatosnak mutatkozik, miszerint addig is, mig a jelen fennálló menetrend megváltoztatva leend, legalább az éjjeli vonatok egy megbízható értelmes forgalmi tisztviselő által kísértessenek. Ezen körülményt szinte az üzletvezetőség figyelmébe ajánlottam, s értesülésem szerint Czermak felügyelő ez iránt intézkedett is. Végre mint hiányt kell felemlítenem a pálya fenntartási közegek azon gondatlanságát, hogy a Fusinétől Buccari-ig terjedő vízvezeték csapjai, valamint annak vizszivárgó medenczéje is a befagyás ellen mindeddig megvédve nincsenek. Szombathelyen, 1873. deczember hó 13-án. Előzetes jelentés a közmunka és közlekedési miniszter által a keleti vasút tárgyában tett pótelőterjesztésről. A képviselőház 1873-év febr. 12-én tartott ülésében odautasította a vasúti és pénzügyi bizottságokat, hogy mihelyt a kormány a keleti vasútra vonatkozó előterjesztését benyútja, vegyék vizsgálat alá a keleti vasút ügyét, szolgáltassanak ki maguknak minden erre vonatkozó okmányt, hallgassanak ki amennyiben szükségesnek mutatkozand szakférfiakat és tanukat, terjesszék ki figyelmüket ama társulat eredetére, első megalakulására, vállalkozók, igazgatótanács, úgyszintén a kormánybiztosok által követett eljárásra, s tegyenek minderről még a jelen ülésszak alatt részletes sokadatolt jelentést a háznak, hogy ennek folytán a törvényhozás a netalán szükséges intézkedéseket megtehesse. A pénzügyi és közmunkamiszterek a fentebbi határozatban említett előterjesztést 1. évi június hóban letették a ház asztalára. Fnnek alapján a bizottságok kezdeményezték is azon feldat megoldását, amelyet a ház utasítása a bizottságokra rótt, és megindították a keleti vasút ügyének megvizsgálását. Sokkal fontosabb és bonyolultabb ezen ügy, semhogy a ház által a bizottságok elé tűzött feladatra nézve a bizottságok máris jelentést terjeszthetnének a 1. képviselőház elé. A bizottságok kötelességüknek tartják szigorú és tárgyilagos vizsgálatot folytatni a keleti vasút, ügyét illetőleg minden irányban. A társulat első alakulásától fogva annak jelen állapotáig szigorú bírálat alá veendik a vállalkozók, az igazgatótanács és kormánybiztosok eljárását és tüzetes véleményt fognak minderről a 1. képviselőháznak előterjeszteni, a vizsgálat megkezdése előtt azonban egy előzetes kérdéssel foglalkoztak, melyre nézve kötelességüknek tartják jelentést tenni a t. képviselőháznak. A közmunka - közlekedési és a pénzügyminiszterek ugyanis f. hé 6-án egy pótelőterjesztést tettek le a ház asztalára, melyet a t. ház a bizottságokhoz utasított véleményadás végett. Ezen pótelőterjesztésben a miniszterek előadják mindazt, ami a keleti vasút ügyében a június havi előterjesztés óta történt s egyúttal figyelmeztetik a képviselőházat egy sürgős intézkedést igénylő körül-lményre, melynek elintézése a keleti vasút ügyére égető kérdést képez. Ezen pótelőterjesztésben a minisztérium részletesen előadja az ügy állását. E szerint a társulat pénzügyi helyzete a legkedvezőtlenebb viszonyok közé jutott. A társulati értékekből befolyt összegek a vonal építési költségeinek fedezésére elégségesek nem voltak, sőt ezeken felül a kormány által a biztosíték czímén és az engedélyszerű kötelezettségeken felül teljesített munkálatok pótlásáért, sőt azontúl is jelentékeny előlegek nyújtottak. Mindezen összegek még mind nem voltak képesek az építési költségeket fedezni. A társulat értékeiből befolyt ugyanis 52.074,035 frt, a kormány részéről előlegeztetett 1.500,000 frt, ismét előlegeztetett 2.325,750 frt a pálya építésére, ezután szükséges még 1.754,000 frt a tordai szárnyvonalra, 470,000 frt a bankkonzortium által adott kölcsön, az építésre szükséges összeg 17.000,000 frt. A társulati értékek eladásából befolyt 52.074,635 frton kívül tehát a keleti vaspályatársulatnak a pálya teljes befejezésére, az állami előlegek visszatérítése és a kölcsönök lefizetése czéljából 21.550,750 frtra van szüksége. E czélból a társulat a részvények alapján és így ezeknek teljes elterhelése mellett 30 millió névértékű 2-es sorozatú kötvényt bocsátott ki, amelyeknek alapján kölcsönt, vett fel. Ezen kölcsön ügyében teendő intézkedés képezi a pótelőtejesztés célját.