Vasuti és Közlekedési Közlöny, 7. évf. (1876)

1876-01-13 / 2. szám

2. szám. Budapest, 1876. január 13 Hetedik évfolyam KÖZPONTI vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik minden csütörtökön. Tartalom: A vasúti üzlet biztosítása. 1. — Kisérletek folytatólagos dörzsfékekkel. — A vasut-épitési pénzügyi kezelés. — Vizbeszerzés az istriai vasutakon. — Magyar vasúti igazgatók értekezlete. — A Dunagőzhajózási társaság. — A sinkapocs-csavarok megerősítésének uj módja. — Szakközlönyünk Vasúti hirek. — Vegyesek. — Kormányrendeletek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztési iroda Vadász utc­za 9. sas. I. ein. Előfizetési díj : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 ft „ „ „ „ félévre . 4 „ Kiadó­hivatal : Vadász utcza 9. sz. I. evn. A vasúti ü­zlet biztosítása. I. Tagadhatlan, hogy a vasúti balesetek száma mindenütt ugy szólván folytonos növekedésben van . Nagy gonddal és alapossággal fürkészik a kormányok e baj kútforrásait, és nagy hévvel vádolja miattuk a felzúdult közvélemény kötelesség mulasztással és buzgalom hiányai a vasúti igazgatósá­gokat, melyek azután a felelősséget, rendszerint végrehajtó köze­geire szokták esetről esetre hárítani. Pedig csaknem minden tevőleg vagy szenvedőleg azokban részesek által igen alacsonyan szokott azon néppont megválasz­tatni, melyből a baleseteket megítélik. Nem a legkitűnőbb technika, sem pedig a legszigorúbb ad­ministrate nem biztosítja valamely vasút üzlete biztonságának le­hető legnagyobb mérvét, hanem csupán és egyedül az összes szer­vezet egészséges állapota. Egészségesnek pedig csak azon szervezet mondható, melynek egyes részei egyaránt állanak feladatuk színvonalán, s mely a helyi és idő­viszonyokból ugy­szólván önként fejlődött. Ha egy különben minden tekintetben kitűnő vasút szolgálati szabályzatai közt csak egy is akadna, mely nem eléggé szabatos szövegezése miatt félreértésekre adhatna alkalmat, úgy az ez ál­tal a legkevésb biztonságot nyújtó vasúttá válhatnék a maga ne­mében. A vasúti forgalomnak folytonosan csökkenő biztonsága, me­lyet az utóbbi években csak nem mindenütt tapasztalunk, nem jele tehát csupán az alkalmazásban levő szerkezeti és üzleti rendszerek bizonyos műszaki vagy üzleti szervei hiányosságának, hanem né­mely más jelenségekkel együtt, azok munkaképességének a for­galmi igények által történt túlhaladásának, s az illető szervezetek vénülésének biztos kórjele. A vasúti balesetek baja soha sem lesz gyökeresen orvosol­ható, mert ott, hol mint a vasúti forgalomnál oly nagy tömegek jönnek gyors mozgásba, törések és zökken­ések mindig fognak előfor­dulni. Legkevésbé lehet azonban e bajokon, azok egyes részein műkedvelők és felületes szakképzettségűek módjára alkalmazandó műtétek vagy tapaszolások által segíteni, h­anem heroicus gyógy­móddal kell azokat belülről kifelé megközelíteni, hogy észszerű korlátok közt maradjanak. Az erre megkívántató gyógyfüvek felkeresését és megjelö­lését a következőkben fogjuk megkísérleni. A vasúti forgalom veszélyessége viszonylagos és annál gyak­rabban félreértett fogalom, mennél kevésbé van még maga a „bal­eset" szóval egybekötött fogalom megállapítva és tisztázva. Némely vasúti tekintély csupán a tulajdonképeni üzlet ke­zelés­énél előforduló eseményeket számítja a vasúti balesetekhez, mások pedig ez elnevezés alatt mindazon baleseteket értik, melyek a vasutak összes készüléke (ide értve a műhely- és árurakodási sat. szolgálatot is) által idéztetnek elő, így például Angliában 1871. november 1-éig, midőn a parliamentnek egy erre vonatkozó sza­bályzata jelent meg, nagy száma a­ vasúti alkalmazottak elszeren­csétlenülésének nem számíttatott a vasúti balesetek közé. Ama szabályzat más tekintetben ismét messze megy, mert ott most például a vasúti hidakról való leesés, vagy a társulatok kőbányáiban végzett kőrakodások alkalmával történő sérülések is és több­­félék a vasúti balesetekhez soroltatnak. E határozatlanság a vasúti balesetek alapos megítélésének és igazságos tárgyalásának, nem különben a különböző vasutak biztonsági mérve helyes egybe­hasonlításának egyik fő akadályát képezi. E fogalom megállapításá­nak kellene a nemzetközi statisztikai congressusok egyik fő feladatát képeznie, s leghelyesebben olykép volna megállapítandó, hogy vasúti baleseteknek tekintetnek mindazon ese­mények, melyek a vasúti üzletnek, mint ilyennek összes kezeléséből, és a kötelezőleg ahhoz tarto­zó készülékek hiányosságából erednek. Valamely üzletmód veszélyes lehet az utasok, egy másik a vasutak alkalmazottaira nézve. A kettőre vonatkozó feltételek igen különbözők. Csak az előbbi érdekli a közönséget és izgatja fel a közvéleményt. Az államgazdaság és az emberiség szempontjából mindkettő hason jelentőségű. Csakis ez utóbbiak álláspontja jöhet e komoly kérdés tárgyalásánál tekintetbe. Igen gyakran alkalmazott téves eljárás a vasúti üzlet bizton­ságának egybehasonlító megítélésénél a vasútvonalak hosszát, vagy a szállított személyek számát, vagy a továbbított áruk mennyiségét, vagy a használt kocsik számát, vagy pedig a vonalak menetsebes­ségét sat. a megesett elszerencsétlenülések és sérülések számával összehasonlítva alapul venni. E tényezők egyike sem gyakorol egyedül döntő befolyást a vasúti üzlet biztonságára, hanem azoknak a pálya emelkedései és kanyarulatai, az éghajlat, az építkezések és üzleteszközök szerke­zeti rendszere és jó állapota, az igazgatás és kezelés mód­ja, az üz­letvezetés körüli irányadó elvek, valamint a hivatalnokok és mun­kások értelmi képességének lényeges befolyása melletti számtalan változatossággal lehető összműködése feltételezi utolsó sorban v­a­lam­ely vasút üzlete biztonságának viszonlagos mérvét, s e szer­int egy berendezés vagy egy szerkezet sem mond­ható absolut cz­él­szerűnek s mindegyik csak saját for­galmi viszonyai közepette az. A biztonsági intézkedéseknek ugyanazon mérve, mely pél­dául a Nándor császár északi vasút számára kitűnő sőt nélkülöz­h­etlen, a Károlyváros-Fiumei vasút részére lehetőleg sőt valószí­nűleg képtelenség lesz. És így megtörténhet még az is, hogy valamely m­a kiváló biztonságot nyújtó berendezés, ugyanazon pályán idővel helyte­lenné sőt veszélyessé is válhat. E tekintetben az irányadó eszmék látszólag legkülönösebb, és óvatlanoknak a műszaki meggyőződések bizonytalansága és kétessége feletti gúnyolódásokra alkalmat szolgáltató átalakulásai­nak voltunk, különösen a vasúti üzlet biztonságának alapjaira vo­natkozólag is tanúi, melyek a legtöbb esetben teljesen voltak a vi­szonyok változása által igazolva. így például, míg az ötvenes évek elején csak­is a hat keréken futó kocsik tartottak a vasúti üzlet biztonsága igényeinek megfe­lelőknek, ma már, a gyakorlat ez állítás tarthatlanságát fényesen bebizonyítván, a használatban levő hat kerekű vasúti kocsik száma aránylag csak igen csekély. A vasúti forgalom fejlődésének középkorában, és még mielőtt a villanyos távíró a vasúti üzlet nélkülözhetlen segédeszközévé vált volna, a vasúti személyzet közti közlések felette nagy száma tartatott szükségesnek, és e czél elérésére a leghathatósb eszköznek birtokába tekintették magukat jutottaknak az illetők, midőn a villanyos harangjelző készülékek lettek a vasutakon alkalmazva. E complicált jelzőrendszer jó biztosító eszköz oly vasutakon, me­lyek­­mérsékelt forgalma s vonataiknak huzamos­ időközökbeni egymásutánja az egyes jeleket meg képződni, s megkülönböztetni engedi, de a veszélyek valóságos és bő forrásává válik oly vonalo­kon, melyeken a vonatok szünteleni menete és jöveje a harangjele­ket gyakran érthetlen és szakadatlan csengéssé változtatja. A­mig a vasutak terjedelmes kapcsolatok nélkül mintegy el-

Next