Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-05-28 / 22. szám

22. szám. Budapest, 1879. Május 28. Tizedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARALOM . A vízszabályozási társulatok kérdései. — A tiszavidéki vasút 1877. kiviteli és átmeneti forgalma. — Az állami biztosítást élvező vasutak uj beruházási kölcsöne. — Kikinda-pancsovai vasút. — Vasutaink üzletbevételei. — A kassa-oderbergi vasút czimleteinek értékesítése. — A brassó-tömös-határszéli vasút megnyitása. — A vasúti tűz- és szállítási kárbiztositás ügyéről. — A képviselőházból. — A képviselőház közlekedési bizottságának jelentése a kassa-oderbergi vasút ügyeinek rende­zéséről és az eperjes-tarnoki vasút magyarországi részével való egyesítéséről szóló 70. számú törvényjavaslat tárgyában. (Folytatás.) — Vasúti hirek. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztési iroda: Hu­llán;-u­tcza 4. sz., II. emel. Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4­­Kiadó­hivatal: V., Balván; -utcza -f. az. II. emel. Megjelenik minden szerdán. A vízszabályozási társulatok kérdései. A vízszabályozási társulatokról szóló törvényjavaslat, úgy a­hogy az a közlekedési bizottság és a képviselőház által letárgyaltatott, kétségkívül egy igen becses javaslat, a­mely a jelen helyzetnek viszonyai között a legtöbb szükségletnek tel­jesen megfelel, felette fontos érdekeket ölel fel az. Ma 59 ily társulat van az országban, melynek ártere közel 5 millió hold, töltéseinek hossza negyedfélezer kilométer, a­mely társulatok ármentesítésére eddigelé mintegy 36 millió forint adatott ki. Ily roppant érdek az, a­mely felett­e szerény czímű törvényjavaslat disponál, mely érdek nagysága az idők jártá­val még emelkedni fog. Maga a tiszavölgyi érdekeltség 25 millió forintra számítja azon összeget, melyre ma szüksége van, s ha hozzáveszszük azt, hogy ez összeg aligha­nem elégtelen­nek fog bizonyulni később, midőn a munkálatok előhaladása lehetetlenné teendi már a megállapodást, valamint azt is, hogy a Tiszán kívül még sok más folyamunk igényli a szabályozást, azt hiszszük, nem tévedünk azon állítást koc­káztatva, hogy e kölcsön­törvény alapján oly óriás összegek fognak folyóvá tétetni, minek magyar területen befektetési c­élokra még nem fordíttattak soha. A bizottsági tárgyalásokból jelentékenyen megjavulva került ki a törvényjavaslat. Azon részleteit a kormány javas­latának, a­melyek az állam felügyeleti jogának megbővítésére vonatkoznak, csak helyeselni tudjuk, s azok csakugyan lényegi­leg el is fogadtattak a bizottsági tárgyalások alkalmával. A kölcsön feltételeit illetőleg azonban teljesen abnormisok s a társulatok részéről csakugyan elfogadhatatlanok voltak a kormány javaslatai. Így például a kormány azonkívül, hogy ezen terhek elsőbbsége minden betáblázott vagy be nem táblázott követelés előtt világosan kimondatott s az által azoknak a birtokkal inhaerens viszonya szabályoztatott, és még a bírói árverésen való megszerzésnél is kimondatott elsőbbségek; azon kívül, hogy a kölcsön kamatai és törlesztési részleteire nézve az adóval egyöntetű behajtás biztosíttatott, sőt kiköttetett még az is, hogy e részletek három hóval előbb fizettessenek be az előtt, a­mint a hitelezőnek fizetni kell - a kormány í nég 10°/o-nyi biztosíték letételét követelte készpénzben és nem fizetés esetén az ártérben fekvő birtokosok szolidaritását. Ez volt a javaslat sarkpontja, s a közlekedési bizottság­nak csakugyan nagy érdeme, hogy e sarkpontból kiforgatta a javaslatot. Az államkincstár eléggé biztosítva van az által, hogy e terhek inh­erens terhek gyanánt jelöltettek ki; elveszéstől tehát félni nem lehet, hogy a behajtás az állam kezében van s egy negyedévvel hamarább eszközöltethető, mint a törlesztési rész­letet fizetni kell. Azonban a közlekedési bizottság még tovább ment. Az eredeti 10% helyett egy évi járadék-összegnek biz­tosítékul való letételét is elrendelte, csakhogy azt is a társulat tetszése szerint készpénzben vagy kamatozó kincstári jegyek­ben. Ez összeg kamatai a társulatokat illetik, s az egész köl­csön visszafizetése után az illető társulatoknak kiadandók. Ebből folyólag mi még tovább szeretnénk menni. Szeretnék kimon­datni, hogy a biztosíték bármely államkötvényben letehető legyen. Ez az államra nézve mindegy, de a társulatokra nézve nem. Ha ugyanis — mint körülbelül lehet számítani — két millió forintra rúg a leteendő összeg, ennek egy évi kamata a­vente mai árfolyama szerint 150,000 forint volna; kincstári jegyekben csak 100,000 forint. Hogy ez összegek, kiadatásuk után tartalékalapul fognak szolgálni a társulatoknak, az min­denesetre emelni fogja azok védképességét, kivált a mostani helyzettel szemben, a­miko­r igen gyakran a legnagyobb rész idején egy árva garasuk sem volt a társulati pénztáraknak. Még nagyobb vívmány az, hogy a közlekedési bizottság tárgyalásai folytán az ártéri birtokosokat terhelő szolidaritás eszméje teljesen elejtetett. Ezen szolidaritásra csakugyan nem volt semmi szükség, s mivel senki sem ment volna bele oly kölcsönbe, mely által például 1,2 millió terhet vett volna jogilag nyakába, nailyon természetesen meghiúsíttatott volna általa magának a törvénynek intenziója. A társulati költségjáradékok behajtásánál is igen nevezetes jobbításokat tett a bizottsági tárgyalás. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis — és ez a kormány előterjesztésében is fen­tartatott — a társulati járulékok csak az esetben fedeztetnek, a­mikor az összes adótartozás már lerovatott, tehát igen ritkán, idejében pedig soha. Hogy ennek mily szomorú következményei voltak a társulatok életképességére nézve, azt nem kell bőveb­ben magyarázni. A módosítások jelentékenyen javítják a hely­zetet. Nem mondják ugyan ki a teljesen pari­passá való behaj­tást, a­mit a társulatok óhajtottak, de kimondanak legalább annyit, hogy a társulati hátralékok az egyenes adóhátralékok után, de a folyó adók előtt hajtandók be. Kívánatos lett volna itt kimondani, hogy azon társulatok, melyek kölcsönjárulékokat is fizetnek, egyenesen az államkincstárba fizethessék ezeket is, hogy így egyszerre tehessenek eleget kötelezettségeiknek. A jelen gyakorlat ugyanis, a­mint a törvényjavaslat most áll, az, hogy a folyó járulékokat behajtja a társulat, a társulati hátra­lékokat és a kölcsön törlesztési és kamatrészleteket az állam. Nem helyesebb volna-e , a­hol legalább maga a társulat kérelmezi — együttesen, egy elbánás alá vonni mind a hármat? Van azonban két oly kérdés, a­melynek hiányát nagyon érezzük a törvényjavaslatnak még tárgyalása után is. Az egyik az, hogy a társulati terhek nyilvántartásáról nem gondoskodik. E terhek megelőznek minden mást; jogi szempontból tehát teljesen követelheti a jóhiszemű vevő és hite­lező, hogy e teher létéről hiteles módon, tehát — a­mennyiben a hiteltelekkönyveknél ez lehetetlen — a kataszteri birtokévek­ből tudomást meríthessen. A másik az, hogy a korábbi betáblázásokat is megelőzvén e terhek , a törvényben világosan kellene kimondani azt, hogy ezen abnormis tényre honnan veszi az állam a jogalapot. Onnan nevezetesen, hogy e kölcsönpénzen új érték­ teremtetik. Ki kellene tehát mondani, hogy a kölcsönért kérelmező társulatok ezen értéknövekedést tartoznak kimutatni. Vannak még ezenfelül más hiányok is. Így az 1871 : XXXIX. tcz. hiányai a társulatok megalakulása tekintetében szembeszökők, a feloszlásról épen nem intézkedik, sőt az adminisztratív eljá­rásról sem szól elég szabatosan. Ezekről csakugyan kell mi­hamarabb gondoskodni. A fentebb említett, két főbb hiány pótlását czélozta azon két toldalék, a­melyet György Endre és gróf Lónyay Menyhért javasoltak, de a melyek nem­ nyerték meg a többséget a kép­viselőházban, legalább ez alkalommal nem. Ezen kérdések is függőben hagyattak tehát a törvény­javaslattal kapcsolatos többi nagyfontosságú kérdésekkel együtt, melyek közül elég egy párt érintenünk. Ilyen a tiszai királyi biztosság kérdése; ilyen az ártéri telekkönyveknek a hiteltelek­könyvekkel, vagy legalább a kataszteri telekkönyvekkel kap­csolatba hozatala; ilyen az ártérfejlesztés nagy és komplikált kérdése stb. Mindenesetre tagadhatatlan tény azonban az, hogy a jelen javaslat által sokat fog nyerni a közügy, a társulatok hitele és a befektetési kedv, s azért részünkről is melegen üdvö­zöljük annak létrejöttét.

Next