Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-11-21 / 78. szám

500- el nem fogadhatók az üzlet terhére, míg a többi úgynevezett kezelési fölöslegek és hiányok igen. És ez helyes is. A sikkasztásból felmerült károk egyébként ugyanazon szempont alá tartoznak, mint a pénzbeli sikkasztások, melyek­nél fontos azon körülmény, hogy a hiány megelőzhetése tekin­tetében mulasztás nem terhel-e valakit? A kezelési fölöslegek vagy hiányok kétfélék: 1. Olyanok, melyek a beszerzési és egységárak válto­zásaiból eredők.­­ Ezekről már fentebb volt alkalmunk megemlékezni. 2. Olyanok, melyek abból származnak, hogy több vagy kevesebb anyagszer van tényleg készletben, mint a­mennyinek a számadások szerint lenni kellene (a­nélkül, hogy visszaélésről lehetne szó). Ezek tehát leginkább a mérlegelés kisebb-nagyobb pontosságának következményei. Miután a kezelési fölöslegek mindkét esetben az üzleti számlák megrövidítéséből születlenek, helyes, hogy ismét az illető számláknak kerüljenek javára; épen úgy helyes, hogy érintett kezelési hiányok, — melyek rendes kezelésnél alig bírhatnak jelentőséggel, — az üzletnek terhére rovassanak. Czikkü­nk folyamán többször hangsúlyoztuk már, hogy az egységárban csak az első rendeltetési állomásig felmerült szállí­tási és lerakodási díjak szerepelhetnek; érdekesnek tartjuk immár még a többi szállítási, fel- és lerakodási költségekre vonatkozó e) pontot is figyelembe venni. Erre nézve a m. k. államvasutaknak következő, talán kevéssé ismert magyarázatát idézzük: ,.Az anyagszerkezelés k­é­s­z­l­e­t­é­t képező anyag­szereknek az anyagszerkezelés szertáraihoz és lakhelyeihez, valamint a fogyasztó osztályokhoz küldése után felmerülő elszállítási, fel- és lerakodási költségeket az anyag­szerkezelési osztály viseli, megjegyezvén, hogy anyagszer­kezelési készletnek csak azon anyagszerek tekintendők, melyek valamely számadó közegnek nem elhasználás, hanem csupán megőrzés végett adatnak át." „Ha előfordul, hogy elhasználás végett már kiszolgáltatott anyagszerek más fogyasztóhoz, vagy valamely anyagszerke­zelési szertárhoz küldetnek, ez esetben az elszállítási, fel- és lerakodási költségeket azon szolgálati ág tartozik viselni, melynek érdekében az elküldés elrendeltetett." „A használhatlanná vált anyagszereknek az anyagszer­kezelés szertáraihoz, vagy lakhelyeihez való küldése után fel­merülő elszállítási, fel- és lerakodási költségek a küldő szolgálati ág terhére esnek, kivéve azon eseteket, midőn ezen költségek elszámolása külön rendelet által másképen szabályoztatik." „Általános elvnek tekintendő, hogy vala­mely anyagszer csak azon időponttól fogva kezd valamely szolgálati ágra szállítási és kezelési terheket róni, midőn az átvétel a kijelölt helyen megtörtént." E határozmányokhoz nincs mit toldanunk. Kiemeltük volt még azt, hogy bevett szokás szerint a szükséges anyagszer állomány alapjául a rendes üzletnél 3 hónapon át fogyasztott anyagszermennyiség vézetik. E felvételre a tapasztalat szolgáltatott adatokat, s az a legtöbb fogyasztási czikkre nézve megfelelőnek is mutat­kozott, mindamellett nem lesz elkerülhető, hogy némely czikknél az egész évi szükséglet ne szereztessék be egyszerre. Ez eset­ben — a­mint ez magától értetődik — a szükség és czél­szerűség mellett a dolog pénzügyi oldala is beható calculus tárgyává lesz teendő. Megfontolandó továbbá az is, hogy azon esetben, ha előre nem látott okokból származókig bizonyos anyagszerből a kész­let túlságos nagy lett, nem czélszerű­-e, a készletet eladás útján csökkenteni ? (Ez eshetőségnek ugyan beszerzéseknél nem volna szabad előfordulni, de az üzlettől visszanyert anyagoknál, ha azok további használata kilátásba volt ugyan véve, de az tény­leg nem eszközöltetett, bizonyára gyakran be fog állni.) Néze­tünk szerint igen, de csak akkor s oly mérvben, ha s a­mily mérvben az eladás előnynyel bír, vagy legalább is kárral nem jár. Ezzel leteszszü­k, s hivatottabb kezeknek engedjük át a tollat; de azon gyenge reményt meg nem tagadhatjuk magunk­tól, hogy futólagos észrevételeinkkel talán nem hasztalanul igyekeztünk az anyagszerkezelés némely kérdéseire egy kis világot vetni. A képviselőház pénzügyi bizottsága folyó h­ó 19-én tar­tott esti ülésén a szállítási adóról szóló törvényjavaslat tár­gyaltatott. A javaslat a személyszállítási vitelbér 16°/o-át, a gyors­szállítmányi vitelbér 7°/o-át és a teherszállítmányok vitelbéré­nek 3°/o-át állapítja meg adó gyanánt. (Teherszállításért eddig fizetett adó 2°/6 volt) Az, előadó tekintettel arra, hogy a szállítási díjak emelése a termények értékesítésére, bár csekély részben, nehe­zítőleg hat, a javaslatot csak azon esetben ajánlja elfogadásra, ha a kormány részéről a szállítási díjak czélszerű szabályozása és a vasutak csoportosítása mielőbb foganatosíttatik. Az ezek által elérendő eredményektől reményli a forgalom megkönnyí­tését és ez esetben a csekély mérvű adóemelést jelentéktelen­nek tartja. Szapáry Gyula gr. pénzügyminiszer kiemeli, hogy a javaslatban tervezett adóemelés a szállítási és vitelbérnek csupán 19/6-át teszi, hogy annak legnagyobb részét a nem garantírozott vasúttársulatok fizetendik, és hogy tekintettel az ezüst-agró megszűnésére, ez adótétel nem okoz megterheltetést. Kijelenti végül, hogy a kormány a vasutak csoportosítását és az olcsóbb tarifák létesítését legfőbb feladatának ismeri, azokkal behatóan foglalkozik és az ezekre vonatkozó előterjesztéseket még ezen ülésszakban a háznak be fogja nyújtani. Bujanovics Sándor, Lukács Béla és Helfy Ignácz ellenzik a javaslatot, a jövő rovására terhet nem vállalnak. A nyers­termények forgalmának megnehezítését látják a javaslatban és ez­által veszélyeztetve látják a magyar termelés versenyképességét. Ez adó a földbirtokos osztályt fogja sújtani és végeredményben nem emeli az állam jövedelmét, mert viszont a forgalmat csökkentik. Mindaddig míg az egész előterjesztések alapján nem mérlegelhetik az azok által elérendő előnyöket, ezen javaslathoz nem járulhatnak. Kautz Gyula, Hegedűs Sándor, Harkányi Frigyes, Molnár György és többen azon fontosság mellett, melylyel a tarifta szabályozása és a vasutak csoportosítása a forgalomra és a szállításra nézve bír, elenyésző hatással a bírónak tartják e csekély emelést. A kormány által előterjesztett összes javaslatokban összefüggést és azon irányt látva, hogy állami háztartásunk különböző eszközökkel rendeztessék, e javaslatot, mint ezen irány egyik lánczszemét elfogadják. Ezen adót nem a termelő­­ fogja kizárólag fizetni, de a fogyasztó és az egymással versenyző­i társulatok. Az 1875-ik évben behozott hasonló adó nem bírt befolyással sem a személyszállítás, sem a vitelbér magassá­gára nézve. Az ezüst-agró megszűnése mellett a szállítás így is 16°/o-al lett olcsóbb s a jelenlegi viszonyok mellett egyátalán nem tehető fel, hogy az ezüst árkelete legkedvezőbb esetekben is magasabbra emelkedjék 4—5°/o-gal. A tervezett adóemelés 75%-ra az osztrák államvasútra, a dunagőzhajózási társulatra és a déli vasútra esik. Ezen indokok alapján a bizottság többsége a javaslatot úgy átalánosságban, mint részleteiben elfogadta. Az o­strák birodalmi tanács vasúti bizottsága folyó hó 19-én Resch­auernek a másodrendű vasutakra vonatkozó javas­latát tárgyalta. A vitában részt vettek Jaworski, ki az egyes országok közreműködését a másodrendű vasutak építésénél szükségesnek tartja; továbbá Fürth, ki az állami segélye­zést elkerülhetlennek találja, és Rieger, ki a másodrendű vasutak ügyét adómentesség és egyéb kedvezmények engedé­lye­zése által óhajtja előmozdítani. A kereskedelmi miniszer erre kijelenti, hogy az engedélyezési törvényt, mely mind­azon kedvezményeket magában foglalja, melyeket az állam a másod­rendű vasutak építésénél a kormány felfogása szerint nyújtani képes leend, a képviselőháznak legközelebb be fogja terjeszteni. A törvényjavaslat már kész s ennek csakis a miniszertanács elé kell még kerülni és a császári helybenhagyást megnyerni. Az állam pénzügyi közreműködésére vonatkozólag általános törvényt szabni lehetetlen, másodrendű vasutak különben az állam anyagi közreműködése nélkül is fognak építtetni. Ha az állam közreműködése egyes esetekben szükséges leend, mindig külön törvények lesznek hozhatók. A másodrendű vasutakat illetőleg egy külön kisajátítási törvény alkotását a minister szükségtelennek tartja s az országok anyagi közreműködésébe beleegyezik. A tárgyalás további folyamán Gross a kormány előterjesztései bevárását hozza javaslatba. Miután a tárgyhoz még Herbst, Reschauer és Rieger szóltak, a vita végett ért. A budapesti közúti vaspályán gőzmmozdon­yokkal tett kísérletek teljes sikerre vezettek s a mint értesülünk, a kiren­delt bizottság részéről javaslatba fog hozatni, hogy a közúti vaspályán a gőzmozdonyokkal való közlekedésre a társulatnak az engedély megadassék. A megpróbált három különböző rend­szerű mozdony mindegyike egyaránt megfelel a követelmények­nek s csakis az iránt nincs még tisztában a bizottság és a társulat, hogy gazdasági szempontból a próba alá vett" moz­donyrendszerek melyike bir előnynyel a másika felett. A bizott­

Next