Vasuti és Közlekedési Közlöny, 11. évf. (1880)

1880-02-25 / 24. szám

•Byorsszám. Budapest, 1880. február 1. Tizenegyedik évfolyam. TARTALOM: Az amerikai egyesült államok vasutai. — Állambiztositá­si előleg-szükséglet. — Gyorsvonatok a B­udafest-Czegléd-nagyvárad-kolozsvár-brassó-bukaresti vonalon. — Tárgyalások a déli vasúttal az adó­mentesség meghosszabbítása iránt. — A vágvölgyi­ államvasút trencsén-zsolnai részének kiépitése. — Előmunkálati engedélyek. — Az első erdélyi vasút megvételére vonatkozó szerződési tervezet szövege. — Új gyorsvonat Budapest és Bécs között. — A dunagőzhajózási társaság 50­ éves jubilacuma. — Törvényjavaslat a kisajátitásról. (Folytatás.) — Különfélék. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Vasuti és közlekedési közlöny Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Szerkesztői iroda: X., Zoltán-utcza 10. sz. 1. emel. Előfizetési dij: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. félévre 6 „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Az amerikai egyesült államok vasutai. Az alábbi adatokat Maass Ottó úr egy „Az amerikai vas­utak nagysága, hatalma és virágzása" felett a bécsi tudományos clubban e hó 5-én tartott felolvasásából vesszük. Az adatok hivatalos forrásból merítvek és teljesen megbízhatók. Az amerikai egyesült államok vasúthálózata, a legkiter­jedtebb földgömbünkön, melynek mértföldszáma az európai összes sinhálózatáét megközelíti vagy azzal egyenlő, 1878-ban ismét 2694 mértfölddel (1 angol mértföld / 16/16 kilométer) növe­kedett. E hálózat hossza Poor épen most megjelent „Manual of the Railroads of the U. S. for 1879" (12. évfolyam) czímű műve szerint 1878. deczember 31-én 81,841 mértföld volt. Az egyesült államoknak vagyis körülbelöl 138,000 kim. hosszúságu vasutai voltak, míg Ausztria-Magyarország 1879 végén csak mintegy 20,000 kim hosszú vasúttal bírt. Az 1873-as nagy válság óta, tehát 5 év alatt 11,563 mért­földnyi vasút építtetett s a lakosság számának növekedése ugyan­azon idő alatt teljes 7.000.000 tett. Az utóbbi években különösen régibb vasutak kiépítése és új vasutak építése lett újult erővel megkezdve, s több társaság közt, vonalaiknak kelet felől a Csendes tenger partjáig czélba vett gyorsabb kiépítésére nézve valóságos verseny támadt. A Nord-Pacific pálya roha­mosan halad a Dakota, az északnyugat­i 104,009­­ mért­földnyi gazdag gabnatermő területén át, hogy a Puget-Lund-ot elérje. E vasút építése 1870-ben lett a Lake Superior leg­szélsőbb nyugati végén fekvő Duluth-nál megkezdve, s 1873-ban 449 mértföld hosszúságban Bismark-ig Dakota-ban vezetve, midőn a beütött nagy válság miatt az építést be kellett szüntetni. Az egyesült államok kormánya által e vasútnak átengedett terület a vágány mindkét oldalán összesen 47.000.000 acre. Az Atchison, Topeka and Santa Fé és a St.­Louis and San Francisco vasúttársulatok közösen fognak Rio Grande, az Atchison és Topeka e végpontjától a Csendes tenger egy pont­jáig s pedig vagy San Diego vagy San Francisco-ig egy vas­utat építeni. A San Louis and San Francisco vasút Wichita melletti végpontján fog az Atchison pálya Kansas állomásához csatlakozni, a San Louis-ból jövő forgalmat e pályára vezetni, másrészt pedig ott az Új-Mexico-ból és a Csendes tengerről érkező forgalmat San­ Louis és a kelet számára felvenni. Vanderbilt, Gould és Garrett nagy vasúti királyok egyen­ként és közösen egész erejük megfeszítésével azon vannak, hogy a Csendes tengerhez vezető összes nagy forgalmi utakat kiépít­sék és saját fenhatóságuk alá hódítsák. Az amerikai egyesült államok vasutainak 1878. év végén volt helyzetét a következő számok tüntetik fel: Hossz 80,831 mértföld Kettős vágány 22,817 „ Gőzmozdonyok száma 16,445 Személykocsik „ 11,683 Málha­, posta és küldöncz kocsik száma . . . 4,413 Teherkocsik száma 423,013 Feltűnő, hogy a szállított teher mennyiségének folytonos növekedése daczára, a vasutak bevételei mégis kevesbedtek. A bevételek e csökkenése a személy- és árútarifák nagymérvű leszállításának következménye. Míg az utolsó 10 év alatt a szállított teher menynyisége a nagy vasutakon megkétszerező­dött, a bevételek e forrásból csak igen jelentéktelenül emelkedtek. 1873 óta, mely évben a vasutak bevételei a legnagyobbak voltak, az általuk szállított teher mennyisége teljes 50%-al növekedett, bár épen ez idő volt a leghallatlanabb üzleti zava­rok és fennakadások korszaka. Épen e nehéz időkben növeke­dett tehát folyton és roppant mérvben a kereskedelmi áruk szállítása, mint ez az alábbi példából látható. A New-York-Central és a Hudson-folyam vasutakon szállított teher 1867-ben 3.190,840 tonnát 1873-ban 4.393,955 „ 1878-ban 8.175,535 „ tett, míg az ezutáni bevételek 1867 ben 14.066,000 dollárra 1873-ban 19.616,000 , 1878-ban 19.045,000 „ rúgtak. A szállított teher mennyisége tehát az utolsó 5 év alatt több mint 86 °/c-al szaporodott, a bevételek ellenben csak igen csekély mérvben emelkedtek. Ez abnormális jelenség oka abban rejlik, hogy a teher­díj tétel 1873-ban tonna és mértföldenként l­/ioo cents, 1878-ban pedig csak f/m cents, tehát Gfl/ioo cents-el csekélyebb volt. Ha a teher díjtételek maradnak, a szóban levő két vaspálya teher­szállítás utáni bevételei 19 millió helyett 31 millió dollárt tettek volna. Ez egy példa illustráczióul szol­gálhat az egész országra nézve is. Az elegy-bevételek csökkenésének daczára azonban a vasutak mégis nagyobb tiszta jövedelmeket értek el, mint ezt a következő táblázat mutatja: Elegy-bevételek Tiszta bevételek dollárokb­an dollárokban 1873-ban .... 526.419,000 183.810,000 1874-ben .... 520.466,000 189.570,000 1875-ben .... 503.065,000 185.506,000 1876-ban .... 497.257,000 186.452,000 1877-ben .... 472.909,000 170.976,000 1878-ban .... 490.103,000 187.557,000 E jelenség oka a csekélyebb üzleti kiadásokban rejlik. Miután az amerikai egyesült államok 1835 millió acre-re terjedő földjéből még nincs egészen 800 millió sem elfoglalva, feltehető, hogy még csak felerésze azon vasutaknak van kié­pítve, melyekre az egyesült államoknak szükségük van, s melyek ezért ki is fognak építtetni. Különös jelentőségű és buzdító ténynek jelezhető a nagy vasutaknak gyors kiépítése a Csendes tengerpartjaihoz, mert azok ez­u­en rendkívül termékeny s arany-és ezüstben gazdag vidékeken vonulnak keresztül. A déli Pacific-pálya valószínűleg már egy év alatt készen lesz, az északi Pacific-pálya pedig egy év múlva már a Szikla-hegyekig V., Xorinni-utcza 19. sz. I. emel, 1830-ban 23 mértföld 1840-ben 2,818 „ 1850-ben 9,021 „ 1860-ban 30,635 „ 1870-ben 52,014 „ 1878-ban 81,841 „ 1879 végén mintegy 86,000 „ Kiadó-hivatal: Tőke dollár 2,292,257,877 Fundált adósság „ 2,297.790,916 Függő adósság „ 182.248,556 Összesen dollár 4,772.297,349 Elegy­bevételek 490.103,351 Üzleti kiadások „ 302.528,184 Tiszta bevételek dollár 187.575,167 Elsőbbségek után fizetett kamatok . . dollár 103.160,512 Fizetett osztalékok „ 53.629,368

Next