Vasuti és Közlekedési Közlöny, 11. évf. (1880)
1880-01-04 / 2. szám
2. szám. TARTALOM: Több porosz magzinvasutnak az állam Uráli megvételére vonatkozó törvényjavaslat indokolása. (Folytatás.) — Vasúti biztosítás és leszámítolás. — Türr-filo csatornázási tervek. — A közmunka- és közlekedési m. kir. minister a vasuti árú forgalomban adandó refactiók és egyéb kedvezmények közzétételére vonatkozó rendeletének mótdositási tárgyában kiadott rendelete. — A budapesti áru- é s értéktőzsde tőzsdtanácsának egy hirdetménye. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesilések. — V., Zoltán-utcza 19. sz. I. emel. Előfizetési dij: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. „ » „ félévre fs „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára árt ki. Kiadóhivatal: V., Zoltán utcza 10. sz. 1. emel. vasuti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Azon. olvasóinkat, kiknek számára lapunkat a múlt hó folyamán mutatványul küldöttük, bátorkodunk fölkérni, hogy az esetre, ha lapunkat új évtől járatni óhajtanák, szíveskedjenek megrendeléseikkel idejekorán megtisztelni, nehogy a szélküldésnél az elkésett megrendelés miatt zavarok keletkezzenek. Szerkesztési iroda: Előfizetési felhívás „Vasúti és közlekedési közlöny 11. évi 1i. Tiz év, egy egész decennium, fekszik e lap háta mellett. E tiz év — magyar szaklapnál nem mindennapi élettartam — igazolja, hogy szükséget pótol az. Egy éve, hogy a jelen szerkesztőség vette át. Ígértük, igyekezetünk az lesz: a hazai közgazdaságnak véréből való vérévé, csontjából való csontjává tenni a hazai közlekedésügyet, nyelvére, eljárására és érdekeire nézve egyaránt. Hogy ez ígéretünket mennyire tartottuk meg, azt megítélni nem a mi dolgunk. Azóta lapunk nagy változáson ment át. Most az összes hazai vasutaknak hivatalos közlönye, amelyben téteknek közzé kizárólag a refakciók, most hetenként háromszor jelenik meg, és a szerkesztőség részéről minden el van követve, hogy a kor színvonalán álló szaklap adassék a magyar közönség kezeibe. Ezek alapján kérjük a közönség szíves támogatását jövőre is. Lapunk hetenként háromszor jelenik meg, jelen alakjában jövőre is, és előfizetési ára is marad a jelenlegi: egész évre 12 frt, félévre 6 frt. — Az előfizetési pénzek legczélszerűbben postai utalványnyal küldethetnek be kiadó-hivatalunkhoz Budapest, V., Zoltán utcza 12. sz., I. emelet. A „Vasúti és közlekedési közlöny" szerkesztősége és kiadó-hivatala ütésével ellentétbe jön, s amennyiben az utóbbi megköveteli, a vállalat életrejövetelének magasb érdekei elől háttérbe szorulnak. Ezért az állam csak oly vállalatokat engedélyezzen, melyeknek az államra nézve túlnyomó előnye és haszna egyesek magánjogainak s szűkebb körök gazdasági érdekeinek ily erőszakos megsértését igazolni képes. Hogy azonban a vasutak építésével járó e hátrányok a lehető legcsekélyebb mértékre szoríttassanak, az állam az építésnek terves előirányzat szerinti kellő időben történő befejezését ellenőrizni tartozik. E czélra az építés befejezésének határidejét az állam állapítja meg, valamint az összes építési tervek és költségelőirányzatok az állam felülvizsgálata és jóváhagyásától lévén függők, utóbbi a felett is tartozik őrködni, hogy a pálya építése és üzleteszközökkeli felszerelése a kikötött határidőn belül s a jóváhagyott tervek és előirányzatoknak megfelelően történjék. Az építésre vonatkozólag a vállalkozók által vállalt kötelezettségek teljesítése, nagy részben a szükségelt építési eszközök rendelkezésre bocsájtásától függvén, a befektetési tőke megállapítása, valamint teljes és tervszerű beszerzése is az államot illeti. 4. Az állam feladata az üzlet műszaki vezetése körül. Nem kevésbé a pálya építésénél, igényli az üzlet műszaki vezetése is az állam gondoskodását és közreműködését. Bár a vasúti üzlet, 40 éves fejlődésének folyamában a korábbi évek kezdetleges üzletberendezéseihez képest történt nagymérvű műszaki tökélesülése folytán sokat vesztett ugyan veszélyes természetéből, tény mégis, hogy a hálózat terjedése és a forgalom emelkedéséből az üzlet terén természetszerűen fejlődő nagyobb feladat folytán az üzlet biztonsága is mind jobban veszélyeztetik. Melynél nagyobb a legyőzendő forgalom s a naponta továbbítandó vonatok száma, melynél csekélyebb az egyes vonatok indítása s menete közti időköz, mennél számosabb a vonatok indítása és közlekedésénél közreműködő személyek száma s végül terjedtebbek és komplikáltabbak a pályaudvarok üzleti építményei és berendezései, annál jobban nő természetszerűen az üzletre nézve is a veszély. Javultak és tökélesültek ugyan a vasutak az üzlet terémi feladatának megoldására szolgáló eszközök, de a forgalom növekedésével e feladat is nehézbé és szövevényesbé vált. Elkerülhetlen ezért a vasúti balesetek számának folytonos szaporodása. Ép ugy mint Angliában és Belgiumban a forgalom nagy fejlettsége folytán nagyobb a balesetek száma, mint más országokban, hasonlóképp ugyanazon okokból nagyobb ma a balesetek száma, mint az előbbi években. E folytonosan és feltartózhatlanul növekedő üzleti veszélyekkel szemben az állam feladata a felett őrködni, hogy mindazon feltételek, melyektől a vasúti üzlet biztonsága függ, a vasúti vállalkozók által lelkiismeretesen teljesíítessenek. Ezért vannak a pályaépítési tervezetek, az üzleteszközök szerkezete, a pályarendészeti határozmányok szabályozása, a pályarendészeti közegek és a gépszemélyzet minősítvénye, a menetrendek megállapítása, a pálya felügyeletével megbízott személyzet szolgálati ideje és beosztásának ellenőrzése, a menetüzlet körül előforduló rendellenességek, valamint a tartalék- és újítási alapok javadalmazása és állománya,továbbá a mozdonytelep mindenkori állaga s végül az egyes igazgatóságok üzleti teljesítményei és kiadásai feletti jelentések, vizsgálatok stb. az állam felülvizsgálata, illetőleg jóváhagyásának alávetve. Mindezen, az üzlet rendessége és biztonságát czélzó szabványok, rendeletek és intézkedések összesége azonban csak tökéletlenül felel meg czéljának, ha az igazgatóságok az államot felügyeleti feladatának a Több porosz magánvasutnak az állam általi megvételére vonatkozó törvényjavaslat indokolása. (Folytatás.) 3. Az állam feladata a vasúti vállalatok alakulásánál. A vasúti vállalatok alakulása lehetetlen a vállalkozóknak azon joggali felruházása nélkül, hogy a szükséges földterületek igénybevételénél a magántulajdont elvehessék és megszoríthassák, sőt kanlidáló közérdekekkel szemben azon korlátozásokat is követelhessék, melyeket az építés tervszerű kivitele igényel. A pálya által szelt országrészek gazdasági viszonyai tehát a pálya építése által nagy mérvben zavaró s gyakran súlyos hátrányokkal járó változást szenvednek. Az egybefüggő birtok szétdaraboltatik, a gazdálkodás megzavartatik, a meglevő köz- és magánutak általi összeköttetések , a vízfolyások a pálya két oldalán megszakíttatnak, a hajózás a folyóvizeken lehetlenné válik, szóval minden országos rendészeti érdek a pálya épí