Vasuti és Közlekedési Közlöny, 12. évf. (1881)

1881-07-15 / 84. szám

84. szám. Budapest, 1881. Julius 15. Tizenkettedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — Con­frence á quatre. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. Szerkesztői iroda, VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Előfizetési dij: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » ‹ » fél évre 6 › Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Kiadó hivatal: VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Osztrák vasúti ügyek: Bécs, 1881. július 11-én. A közgyűléseknek a most mult félévvel lezárt sorozata igen megnyugtató kilátást nyújt a monarchia vasut­ügyeire. Két vállalat kivételével az újabb vasutak teljesen sank­oz­vák. Az állami kamatbiztositás határai előbbi magyarázatának szlik­keblűsége azon sajnos csorbák után, melyeket általa maga az állam­hitel szenvedett, sokkal igazságosb felfogásnak engedett helyet. El kell ismerni, hogy Magyarország hasonlíthatlanul nehezebb körülmények között sem élt soha ily kicsinyes, sőt rabulistikus magyarázó kísérletekkel. Ez oka, hogy a magyar hitel az osztrák hitel színvonalára emelkedett s a monarchia másik felének egyedüli vagy együttes garantiáját élvező pálya­értékek most sem állanak rosszabbul, mint állottak az előtt. A vasúti subventiók súlyos teher gyanánt nehezülnek ugyan a monarchia pénzügyeire, de a garantirozott vasutak ezért folytonos compensatiokat nyújtanak s különösen a birodalom minden részeiben mind élé­kebben fejlődő helyi vasúthálózatok általi természetes prosperi­tásuk e terheket lassanként könnyítendi. A vasúti értékek s a járadékok árfolyamai közt tehát folytonos kiegyenlítés történik, s ott, hol arra különös okok merülnek fel, a vasúti értékek még magasabban állanak. Ezek nagyobb bevételekre és osztalékokra engednek kilátást, míg a járadékok csak fix jövedelmet nyúj­tanak. Az előbb rettegett államosítás most a vasutak magas­ értékesítésére van befolyással, miután általánossá vált a meg­győződés, hogy az állam a szerzett jogok csorbításától ez actiónál is tartózkodni fog. Egy fekete pont azonban mégis fenyegeti a vasutakat s ez a fiscus, mely minden, habár adókötelesnek csak látszó tárgy után is már egész kezét nyújtja. A kormány bizonyára mérséklőleg fog közbenjárni, nehogy a gyümölcscsel együtt a fa is elvesszen. Az osztrák kereskedelmi ministerium statisztikai osztálya az osztrák-magyar vasutak 1878-i­k évi üzemére vonatkozó statistikai közleményeket tartalmazó s több mint 300 lapra terjedő kötetet adott ki. E rali vasutügyeink sokalaku viszonyainak minden részleteit tárgyal­ván, a monarchia összes vasutügyeire kiterjed, mig az 1878-ról szóló üzleti, forgalmi és pénzügyi adatok az ugyanazon osztály által az osztrák vasúti statistika fő eredm­ényeiről még 1879-ben megjelent kiadványban lettek közzétéve. Az új kötet az osztrák­magyar vasúthálózatnak 1837-től 1878-ig történt fejlődését, s különösen ez utóbb nevezett évbeni terjedését, a végrehajtott építkezéseket s ezek fenntartási és átalakítási költségeit, a befektetési tőkéket, a járműeszközök állagát és teljesítményeit, a pénzügyi üzleteredményeket stb., s végül a vasúti balesetek, valamint a vasúti alkalmazottak halálozási és rokkantsági sta­tistikáját ismerteti. Ugy hallatszik, hogy e mű 1879-iki évfolyama is már munkában van s az 1880-iki főeredmények közzététele is még eg, évnegyedben várható. Ausztria jövő vasúthálózatára nézve állítólag a következő útirányok lesznek mérvadók, és pedig Eger-Budweis, St.-Valentin-Laibach, Triest-Bécs, Eger-Prága, Bécs-St.-Pölten, Amstetten-Selzthal, Vörgl-Insbruck, Arlberg-svájczi határ, s végül a gabonára nézve nagy fontosságú Leobersdorf-St.-Pölten, melynek fontossága a birodalmi tanács vasúti bizottságában ismételve hang­súlyoztatok. E bizottság az idén az l'/a mértföld hosszú összekötő vonalrész kiépítése iránt is nyilatkozott, a tavasi fejtegetésekre vonatkozólag megjegyezvén : »Ha már az Ebenfurttali összeköt­tetés is elégséges a leobersdorf-st.-pölteni vonalnak a déli vas­pálya alóli emancipálására, úgy az még nagyobb jelentőségűvé válik, ha meggondoljuk, hogy az ebenfurt-sopron-győr-budapesti vonal által direct összeköttetés jö létre a tiszavidéki vasúttal és a magyar államvasúti hálózattal, mi­által lehetővé lesz az osztrák államvaspálya Budapesten és Győrött egyedül uralgó befolyása alól szabadulni s a gabonaforgalmat nyugoti irányban nagyrészt az alsó ausztriai államvasutak fővonalára terelni. Több testület, azonban köztük a bécsi kereskedelmi és iparkamara is az ebenfurt-leobersdorfi vonal kiépítése ellen nyilatkozott. A személy­forgalomról, a vasutak e sajgó gyermekéről írják a »F. B.«-nak, hogy miután az a leg­több vonalon nem fizeti ki magát s nem minden vasut nyugszik meg a hiánylatnak az összköltségek körüli megtakarítások általi fedezésében, a bevételeknek a közönség bevonása általi fokozása sokkal kecsegtetőbb intézkedés volna. Hogy nálunk a közönség utazási kedvének élénkítése és emelésére még nagyon­ kevés történik, az angol és amerikai vasutakkali egybehasonlításból látható, melyektől a mi vasutaink igazgatóságai még igen sokat tanulhatnának. Két intézkedés alkalmas különösen az utazó közönség vonzására, mérsékelt térfi és körutazási menetjegyek elégséges hosszú érvényességi tartammal ugyanis, és nagymérvű­­ hirdetések. Ezenkívül azon elvnek kellene általában irányadó­nak lenni, hogy az érvényességi tartam a távolság növekedésé­vel hosszabbodik. Ez eszme most már Németországban is kezd utat törni magának. A visszautazás megengedése más vonalakon oly intézkedés, mely különösen a mi alpesi vasutainknál érde­mel figyelmet A mi a hirdetések tekintetében nálunk történik, az Anglia vagy Amerikához képest szót sem érdemel. Hirdetések és falragaszokban ott minden kényelem kiemeltetik, a vonal egyes szép pontjaira írásban és képekben történik figyelmeztetés s nagy terjedelmű menetrendek folyton közöltetnek a lapokban. Egy gácsországi vasút igazgatósága nagy elismerésben részesült egy lengyel lapban azért, mert az volt az első, mely a közönség számára bizonyos nyomtat­ványokat lengyel szöveggel állíttatott ki, a felekkel az ezek által használt nyelven levelez, nem követ germanizáló tenden­tiákat, hanem számol az ország és a lengyel nemzetiség jogos követelményeivel. Az üzletvezetés hivatalainak főnökei közt egy német sincs. Bécsben az igazgatóságnál ugyan kevés lengyel van alkalmazva, és a magas" állások mind "németekkel vannak be­töltve, de ez különben így van valamennyi többi vasutainknál is. Az igazgató maga ment minden előítélettől vagy elfogultságtól a lengyel elemmel szemben, s ezért e vasútnál sem germanisaló pressió nem gyakoroltatik, sem pedig a lengyel nemzetiség háttérbe szorítása nem fordul elő. *) Az igazgató egy Lengyel­országban fenálló intézmény főnökének érzi magát, s ismervén az ezzel egybekötött erkölcsi kötelezettségeket, a­hol csak lehe­tett, mindenütt a népiskolák emelésére és az országos ipar fej­lesztésére fordító figyelmét. Így a többi közt a vasút egyik állomásán levő népiskola már évek óta hoz subventiót a pályától, mely nélkül fen sem állhatna; az igazgatóság továbbá két kosár­fonó iskolát léptetett életbe, s azokat nemcsak a szükséges kellékek­kel ellátja s tanítóit fizeti, hanem azon alkalmazottait, kik gyer­mekeiket iskolába kívánják járatni, de künn a vonalon állo­másoznak, megfelelő segélyekben is részesíti. Hasonlókép segélyzi az igazgatóság az egy másik állomáson lévő faragó iskolát is, hol alkalmazottainak azt látogató gyermekei számára 4 ösz­töndíjat alapított. A lengyel ipar megismertetésére más orszá­gokkal az igazgató egybeállitá Galiczia valamennyi naphra- és földviasz-terményeinek gyűjteményeit, s azokat előbb különféle tárlatokon kiállítván, a bécsi, budapesti és kassai múzeumoknak ajándékozá, azok magyarázatára egy saját maga által a­gács­országi ipar ez ágának ismertetésére irt füzetet is csatolván. Osztrák adótörvények dr. Roll, az Erzsébet nyugoti vasut jogtan­ácsosi helyettesétől. Jogosan panaszkodik e mű­nek, — vasutjogi prejudikatumok gyűjteményei *) Ily tendentia egyetlen más vasútnál sem észlelhető. — A levelező

Next