Vasuti és Közlekedési Közlöny, 14. évf. (1883)

1883-02-14 / 19. szám

152 Szentesen át H­ó­­­d­m­e­z­ő-Vásá­r­h­e­ly­i­g esetleg Kún-Szent-Mártontól Szarvasig vezetendő, másodrendű helyiérdekű vasútvonalra — egy évre. A trencsén-miloch­owi vonal közigazgatási bejárása. A trencsén-zsolnai vasút trencsén-milochowi vonalrész­ének köz­igazgatási bejárását közmunka és közlekedési miniszer úr ő nagyméltósága Gyöngyössy János osztálytanácsos veze­tése alatt folyó hó 20-ára elrendelte. A bizottság, melyben Barvits Albin országos középítészeti felügyelő, továbbá a m. kir. vasuti főfelügyelőségnek, Trencsén megye közönségének és közigazgatási bizottságának, a cs. és kir. közös hadügy­ministeriumnak és végül az építtető cs. kir. szab. osztrák állam­vaspálya-társulatnak képviselői vesznek részt, a mondott napon d. e. 9 órakor Trencsén város tanácstermében fog összejönni. A titkos refaellák beszüntetése. Az osztrák kereskedelmi és a magyar közmunka és közlekedési ministérium közt állítólag tárgyalások folynak arra nézve, hogy a titkos refaetiák a mo­narchia mindkét felében megszüntessenek, illetőleg az összes refaetiák közzétételének kötelezettsége megállapíttassék. Ez eljárás megfelel ugyan a vasúti tarifa-enquête és sok keres­kedelmi kamara követelményének, e peretben azonban kétség-­ kívül egybefüggésben áll az osztrák-porosz tarifa-conflictussal, mely ez által legfontosabb hivatalos alapját elveszíti.­­ A budapest-ujszőnyi vasút építési munkálatainak ki­adását illetőleg a közmunka- és közlekedési m. k. ministerium előleges tájékozásul a következő értesítést bocsátotta ki: u. m. :A budapest-ujszőnyi vasútvonal építési munkálatainak egység­árak melletti kiadására a nyilvános verseny­tárgyalás legközelebb ki fogván íratni, vállalkozni szándékozók előzetesen figyelmeztet­nek, hogy ajánlataik alapos kidolgozására czélszerű volna, ha a vasútvonalat, valamint az építésre mérvadó viszonyokat a hely­színen már most tanulmány tárgyává tennék, megjegyeztetvén, hogy a vonal fekvése iránt a m. kir. vasuti főfelügyelőségnél (Akadémia utcza 13. sz. II ik em.) a rendes hivatalos órákban felvilágosítás adatik és ugyanott a vonal térrajza és hossz-szel­vénye is betekinthető.­­ Tájékozásul megemlittetik, hogy az 1884. évi május hó végéig kiépítendő vasútvonal két szakasz­ban fog kiadatni, melyek közül az első szakasz Budapesttől Szárig, a másik pedig Szártól Újszőnyig terjed, — továbbá, hogy a felépítményi aczél- és vasanyagok, valamint esetleg a kavics­ anyagnak beszállításáról, továbbá a hidak vasszerkezetei­nek, a gépészeti berendezéseknek és egyéb felszereléseknek, a távirda-vezeték és a távirdai, valamint a jelzési berendezések­nek beszerzéséről külön fogván a kormány gondoskodni, azok jelen kiadás tárgyát nem fogják képezni; végül, hogy a ki­sajátítás a kormány által fog végrehajtatni.­ A budapest-zimonyi vasút szabadka-új­vidéki vonal­részének megnyitására a napi­lapok csaknem naponként új és új határidőt tűznek ki. A tegnapi lapokban azt olvassuk, hogy e vonalrész műtan-rendlőri bejárása f. hó 27-ére már elrendeltetett. Ezen hír sem felel meg a valóságnak , teljesen megbízható ér­tesülés nyomán állíthatjuk ugyanis, hogy a mütan-rendőri be­­j­­árás , a megnyitás napja még nincs megállapítva, a­mi külön-­­ben természetes, minthogy a mütan-rendőri bejárást megelőző­­ műszaki szemle sem tartatván még meg, e szemle megejtése előtt a műtan-rendőri bejárás el nem rendelhető s a megnyitás napja meg nem határozható. A vonalrész előleges megszemlé­lésére Nagy László ministeri tanácsos, a m. k. vasuti fő­felügyelőség főnöke és Tolnay Lajos ministeri tanácsos, a m. k. államvasutak igazgatója értesülésünk szerint ma el­utaztak. Genua actió-képességéről, mint gabona átrakodó állo­másról Svájcz és Délnémetország számára a »P. Ltd.« a követ-­­­kezőket írja: »Néhány svájczi gabona­ beviteli c­ég röviddel ezelőtt kisérlette meg először az Odessában vásárolt árut Mar­seille helyett Genuán, illetőleg a Gotthard vasúton át hozatni azon reményben, hogy e rövidebb útirány igénybe vétele folytán lényeges előnyben részesülend. A távolság Odessától Genuáig­­ tényleg rövidebb mint Marseilleig, de a szállítás ennek daczára , sem kerülhet kevesebbe odáig, mint Marseillebe és pedig azért,­­ mert a tengeri hajóknak kevesb alkalmuk van Genuában vissza­­ fuvart szerezhetni, mint ama kiváló és nagyforgalmú franczia­­ kikötőben. E körülmény nagyon is tekintetbe veendő, mert an­nak folytán a tengeri útirány fuvar tekintetében semmi előnyt sem nyújt. Az olcsóbb szállítási költségek tehát egyelőre a genua-zürichi, illetőleg genua központi svájczi vasúti útirányon lesznek keresendők, a­hol ez idő szerint meg is találhatók különfélék. A magyar mérnök- és építész-egylet út-, vasút- és hídépítési szak­osztálya következő pályakérdés kitűzését indítványozta: 1. Mily körülmények közt építsük a közúti- és vasúti­ hidakat fából? és milyenek közt vasból ? a) tekintettel hazai viszonyainkra; ii) tekin­tettel — a gyakorlatból nyert adatok alapján — a fa- és vashidak építési és fentartási költségeire. 2. Mily körülmények közt cserél­tessenek ki a fahidak vashidakkal ? tekintettel az a) és b) alattiakra. Az osztrák magyar-olasz orosz vasuti kötelék e hó 3-án és 4-én tartotta Rómában Packeny, a déli vasut kereskedelmi igazgatójá­nak elnöklete alatt nagy értekezletét, mely alkalommal a kötelék ki­terjesztése az olasz vasutakra lett elhatározva. Az ez irányban már előbb fennállott tervezeteknek felülvizsgálatával s a részletek meg­állapításával a felső-olaszországi vasutak, a nagy orosz vaspálya és az osztrák déli vasút igazgatóságaiból képzett külön bizottság bíza­tott meg. A budapesti központi távirdai állomás forgalma 1883 január ha­vában a következő volt: Feladatott: 1145 állami, 34,009 magán, 1004 szolgálati és 3854 közérdekű, összesen 40,012 távirat. Érkezett: 3 udvari, 825 állami, 40,529 magán, 875 szolgálati és 1008 köz­érdekű, — összesen 43,240 távirat. Közvetittetett 100,350 darab. Az egész havi forgalom 183,602 távirat. — A feladott táviratok után be­folyt 27,778 frt 43 kr., miből a tiszta magyarországi levelezésre 12,584 frt 7 kr. esik.­­ Az érkezett táviratokból helyben kézbesit­tetett 43,016, postával 9, küldönczczel 18, kézbesithetlen maradt 197 darab. A mohács-pécsi vasútnak f. é. januárban 8441 szállított személy és 41,384 tonna továbbított ára után 80,692 frt, kilométerenként 1181 frt bevétele volt. E vasúton e szerint az előző 1882. év ugyan­azon havához képest 2104 személylyel kevesebb és 5371 tonna áru­val több szállíttatott, a bevételek pedig 1360 frt, kilométerenként 20 frttal kereskedtek. Az osztrák államvaspálya-társulat új elsőbbségi kölcsönének egy részére folyó hó 5-én és 6-án történtek a jegyzések Berlin, Frank­furt, Lipcse, Dresda és Bécsben. A 90 millió német birodalmi mark értékkel megállapított egész kölcsönből a Creditanstalt-féle csoport tudvalevőleg 40 millió marknyi összeget vett át, miből azonban csak 20 milliót bocsátott aláírás alá, a másik 20 millió pedig szabad elárusítás út­ján fog odább adótni. Az elsőbbségek 400 markról szólanak, és minden adó, illeték vagy egyéb levonás nélkül 4%-kal kamatoztat­nak, s Berlinben és Frankfurtban német birodalmi értékben, Bécs­ben vagy Budapesten pedig a 20 mark-darabok napi árfolyamán fog­nak beváltatni. A kölcsön 80 év alatt fizetendő vissza s törlesztése 188­6-ban kezdődik. Az aláírások eredménye igen kedvező. Összesen 275 millió mark lett jegyezve, mi a kibocsájtás alá került 20 millió markkal szemben 12-szeres túljegyzésnek felel meg. A felosztás tekintetében minden aláírási hely saját belátása szerint fog eljárni, a­mennyiben a kibocsájtó csoport nem kötötte magát az egy aláírási helyen jegyzőkkel való egyenlő elbánáshoz, hanem az egyes aláírók részére átengedendő összegek megállapítását magának tartotta fenn, am­i mindenesetre az új czimletek osztályozására való tekintettel áll összefüggésben. Hajóforgalom a fiumei kikötőben január 26-tól 31-ig. Az „Adr­ia" ró m­agy a­r gőzhajózási társulat forgalma. Érkezett: Liverpoolból 2 gőzös 2,617 tonna tartalommal, 6,661 mm. áruval és­­ annyiban, a­mennyiben a jelenlegi díjtételek alapján a szállí­tás Zürichbe Genuából 100 klg.-ként körülbelül 120 centimes-el kevesebbe kerül, mint Marseilleből; ebből azonban még kellő berendezések hiánya miatt Genuában, valamint reexpeditiók után stb. felmerülő több költségek czimén többféle levonás esz­közlendő, ugy hogy az ez után való szállítás esetén alig mutat­kozik 50 centimes-nyi megtakarítás 100 kig.-ként, mihez ez­után még a hosszadalmas kezelés Genuában, reexpeditiók s egyéb, a gyors tovább­indítást késleltető különféle körülmények is járulnak, melyek tudvalevőleg ilynemű üzletekre gyakran igen hátrányos befolyást gyakorolnak. Komolyan és sikerrel tehát Genua egyelőre még nem foghat Marseille-el, mint gabona-át­rakodó állomás versenyezhetni, de kétségtelen, hogy Genua minden technikai segédeszközökkel ellátandó új kikötőjének gyorsan haladó kiépítése után s tekintettel a genuai kereskedő­világ erélyes törekvésére, e kikötő csakhamar kiváló gabona­közvetítő piaczc­á váland. Maguk a svájczi importeurök is Genua emelésére fognak törekedni, ott leendvén előbb-utóbb a Közép és Fekete tenger melléki hatalmas termelési területekről jövő gabonávali üzlet központosításának legtöbb chance-jai.

Next