Vasuti és Közlekedési Közlöny, 14. évf. (1883)
1883-02-14 / 19. szám
152 Szentesen át Hódmező-Vásárhelyig esetleg Kún-Szent-Mártontól Szarvasig vezetendő, másodrendű helyiérdekű vasútvonalra — egy évre. A trencsén-milochowi vonal közigazgatási bejárása. A trencsén-zsolnai vasút trencsén-milochowi vonalrészének közigazgatási bejárását közmunka és közlekedési miniszer úr ő nagyméltósága Gyöngyössy János osztálytanácsos vezetése alatt folyó hó 20-ára elrendelte. A bizottság, melyben Barvits Albin országos középítészeti felügyelő, továbbá a m. kir. vasuti főfelügyelőségnek, Trencsén megye közönségének és közigazgatási bizottságának, a cs. és kir. közös hadügyministeriumnak és végül az építtető cs. kir. szab. osztrák államvaspálya-társulatnak képviselői vesznek részt, a mondott napon d. e. 9 órakor Trencsén város tanácstermében fog összejönni. A titkos refaellák beszüntetése. Az osztrák kereskedelmi és a magyar közmunka és közlekedési ministérium közt állítólag tárgyalások folynak arra nézve, hogy a titkos refaetiák a monarchia mindkét felében megszüntessenek, illetőleg az összes refaetiák közzétételének kötelezettsége megállapíttassék. Ez eljárás megfelel ugyan a vasúti tarifa-enquête és sok kereskedelmi kamara követelményének, e peretben azonban kétség- kívül egybefüggésben áll az osztrák-porosz tarifa-conflictussal, mely ez által legfontosabb hivatalos alapját elveszíti. A budapest-ujszőnyi vasút építési munkálatainak kiadását illetőleg a közmunka- és közlekedési m. k. ministerium előleges tájékozásul a következő értesítést bocsátotta ki: u. m. :A budapest-ujszőnyi vasútvonal építési munkálatainak egységárak melletti kiadására a nyilvános versenytárgyalás legközelebb ki fogván íratni, vállalkozni szándékozók előzetesen figyelmeztetnek, hogy ajánlataik alapos kidolgozására czélszerű volna, ha a vasútvonalat, valamint az építésre mérvadó viszonyokat a helyszínen már most tanulmány tárgyává tennék, megjegyeztetvén, hogy a vonal fekvése iránt a m. kir. vasuti főfelügyelőségnél (Akadémia utcza 13. sz. II ik em.) a rendes hivatalos órákban felvilágosítás adatik és ugyanott a vonal térrajza és hossz-szelvénye is betekinthető. Tájékozásul megemlittetik, hogy az 1884. évi május hó végéig kiépítendő vasútvonal két szakaszban fog kiadatni, melyek közül az első szakasz Budapesttől Szárig, a másik pedig Szártól Újszőnyig terjed, — továbbá, hogy a felépítményi aczél- és vasanyagok, valamint esetleg a kavics anyagnak beszállításáról, továbbá a hidak vasszerkezeteinek, a gépészeti berendezéseknek és egyéb felszereléseknek, a távirda-vezeték és a távirdai, valamint a jelzési berendezéseknek beszerzéséről külön fogván a kormány gondoskodni, azok jelen kiadás tárgyát nem fogják képezni; végül, hogy a kisajátítás a kormány által fog végrehajtatni. A budapest-zimonyi vasút szabadka-újvidéki vonalrészének megnyitására a napilapok csaknem naponként új és új határidőt tűznek ki. A tegnapi lapokban azt olvassuk, hogy e vonalrész műtan-rendlőri bejárása f. hó 27-ére már elrendeltetett. Ezen hír sem felel meg a valóságnak , teljesen megbízható értesülés nyomán állíthatjuk ugyanis, hogy a mütan-rendőri bejárás , a megnyitás napja még nincs megállapítva, ami külön-ben természetes, minthogy a mütan-rendőri bejárást megelőző műszaki szemle sem tartatván még meg, e szemle megejtése előtt a műtan-rendőri bejárás el nem rendelhető s a megnyitás napja meg nem határozható. A vonalrész előleges megszemlélésére Nagy László ministeri tanácsos, a m. k. vasuti főfelügyelőség főnöke és Tolnay Lajos ministeri tanácsos, a m. k. államvasutak igazgatója értesülésünk szerint ma elutaztak. Genua actió-képességéről, mint gabona átrakodó állomásról Svájcz és Délnémetország számára a »P. Ltd.« a követ-kezőket írja: »Néhány svájczi gabona beviteli cég röviddel ezelőtt kisérlette meg először az Odessában vásárolt árut Marseille helyett Genuán, illetőleg a Gotthard vasúton át hozatni azon reményben, hogy e rövidebb útirány igénybe vétele folytán lényeges előnyben részesülend. A távolság Odessától Genuáig tényleg rövidebb mint Marseilleig, de a szállítás ennek daczára , sem kerülhet kevesebbe odáig, mint Marseillebe és pedig azért, mert a tengeri hajóknak kevesb alkalmuk van Genuában vissza fuvart szerezhetni, mint ama kiváló és nagyforgalmú franczia kikötőben. E körülmény nagyon is tekintetbe veendő, mert annak folytán a tengeri útirány fuvar tekintetében semmi előnyt sem nyújt. Az olcsóbb szállítási költségek tehát egyelőre a genua-zürichi, illetőleg genua központi svájczi vasúti útirányon lesznek keresendők, ahol ez idő szerint meg is találhatók különfélék. A magyar mérnök- és építész-egylet út-, vasút- és hídépítési szakosztálya következő pályakérdés kitűzését indítványozta: 1. Mily körülmények közt építsük a közúti- és vasúti hidakat fából? és milyenek közt vasból ? a) tekintettel hazai viszonyainkra; ii) tekintettel — a gyakorlatból nyert adatok alapján — a fa- és vashidak építési és fentartási költségeire. 2. Mily körülmények közt cseréltessenek ki a fahidak vashidakkal ? tekintettel az a) és b) alattiakra. Az osztrák magyar-olasz orosz vasuti kötelék e hó 3-án és 4-én tartotta Rómában Packeny, a déli vasut kereskedelmi igazgatójának elnöklete alatt nagy értekezletét, mely alkalommal a kötelék kiterjesztése az olasz vasutakra lett elhatározva. Az ez irányban már előbb fennállott tervezeteknek felülvizsgálatával s a részletek megállapításával a felső-olaszországi vasutak, a nagy orosz vaspálya és az osztrák déli vasút igazgatóságaiból képzett külön bizottság bízatott meg. A budapesti központi távirdai állomás forgalma 1883 január havában a következő volt: Feladatott: 1145 állami, 34,009 magán, 1004 szolgálati és 3854 közérdekű, összesen 40,012 távirat. Érkezett: 3 udvari, 825 állami, 40,529 magán, 875 szolgálati és 1008 közérdekű, — összesen 43,240 távirat. Közvetittetett 100,350 darab. Az egész havi forgalom 183,602 távirat. — A feladott táviratok után befolyt 27,778 frt 43 kr., miből a tiszta magyarországi levelezésre 12,584 frt 7 kr. esik. Az érkezett táviratokból helyben kézbesittetett 43,016, postával 9, küldönczczel 18, kézbesithetlen maradt 197 darab. A mohács-pécsi vasútnak f. é. januárban 8441 szállított személy és 41,384 tonna továbbított ára után 80,692 frt, kilométerenként 1181 frt bevétele volt. E vasúton e szerint az előző 1882. év ugyanazon havához képest 2104 személylyel kevesebb és 5371 tonna áruval több szállíttatott, a bevételek pedig 1360 frt, kilométerenként 20 frttal kereskedtek. Az osztrák államvaspálya-társulat új elsőbbségi kölcsönének egy részére folyó hó 5-én és 6-án történtek a jegyzések Berlin, Frankfurt, Lipcse, Dresda és Bécsben. A 90 millió német birodalmi mark értékkel megállapított egész kölcsönből a Creditanstalt-féle csoport tudvalevőleg 40 millió marknyi összeget vett át, miből azonban csak 20 milliót bocsátott aláírás alá, a másik 20 millió pedig szabad elárusítás útján fog odább adótni. Az elsőbbségek 400 markról szólanak, és minden adó, illeték vagy egyéb levonás nélkül 4%-kal kamatoztatnak, s Berlinben és Frankfurtban német birodalmi értékben, Bécsben vagy Budapesten pedig a 20 mark-darabok napi árfolyamán fognak beváltatni. A kölcsön 80 év alatt fizetendő vissza s törlesztése 1886-ban kezdődik. Az aláírások eredménye igen kedvező. Összesen 275 millió mark lett jegyezve, mi a kibocsájtás alá került 20 millió markkal szemben 12-szeres túljegyzésnek felel meg. A felosztás tekintetében minden aláírási hely saját belátása szerint fog eljárni, amennyiben a kibocsájtó csoport nem kötötte magát az egy aláírási helyen jegyzőkkel való egyenlő elbánáshoz, hanem az egyes aláírók részére átengedendő összegek megállapítását magának tartotta fenn, ami mindenesetre az új czimletek osztályozására való tekintettel áll összefüggésben. Hajóforgalom a fiumei kikötőben január 26-tól 31-ig. Az „Adria" ró magy ar gőzhajózási társulat forgalma. Érkezett: Liverpoolból 2 gőzös 2,617 tonna tartalommal, 6,661 mm. áruval és annyiban, amennyiben a jelenlegi díjtételek alapján a szállítás Zürichbe Genuából 100 klg.-ként körülbelül 120 centimes-el kevesebbe kerül, mint Marseilleből; ebből azonban még kellő berendezések hiánya miatt Genuában, valamint reexpeditiók után stb. felmerülő több költségek czimén többféle levonás eszközlendő, ugy hogy az ez után való szállítás esetén alig mutatkozik 50 centimes-nyi megtakarítás 100 kig.-ként, mihez ezután még a hosszadalmas kezelés Genuában, reexpeditiók s egyéb, a gyors továbbindítást késleltető különféle körülmények is járulnak, melyek tudvalevőleg ilynemű üzletekre gyakran igen hátrányos befolyást gyakorolnak. Komolyan és sikerrel tehát Genua egyelőre még nem foghat Marseille-el, mint gabona-átrakodó állomás versenyezhetni, de kétségtelen, hogy Genua minden technikai segédeszközökkel ellátandó új kikötőjének gyorsan haladó kiépítése után s tekintettel a genuai kereskedővilág erélyes törekvésére, e kikötő csakhamar kiváló gabonaközvetítő piaczcá váland. Maguk a svájczi importeurök is Genua emelésére fognak törekedni, ott leendvén előbb-utóbb a Közép és Fekete tenger melléki hatalmas termelési területekről jövő gabonávali üzlet központosításának legtöbb chance-jai.