Vasuti és Közlekedési Közlöny, 15. évf. (1884)

1884-01-04 / 1. szám

I. szám. Budapest, 1884. Január 4. Tizenötödik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. Lunggis? hajózási társas'p'. — Az 1883 év folyamán megrozitott vasút romlik összeállít­s­i. — A magyar ki-ál­­ áll imvn-u­­k heti­­­evétele. — A budai­pest-pécsi vasút részvényeseinek alakuló közg­yűlé­s. — Polyák Béla, a győ­r-sopron-eben ürít v­én vezérti k-­rának nyu­gdíjaz­atása — Vasút Her­cegovina sz­tára. — Magyarorsz­g áruforgalma Ausztriával és más országokkal. — Osztrák vasuti ü­gyek. — Kü­lönfélék.. — Ig­zgatáni és forgalmi hi­atalos ért­sitések. — Hir­detések. Szerkesztői iroda: VI., sugárút 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. em. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán es centeken. Előfizetési dij: Helyban és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » » » » fél évre 6 » Kiadó hivatal: VI., sugarút 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. cm. Van szerencsénk lapunk a/.on t. megrendelőit, kiknek előfizetési idejük 111. é. deczember 11-ével lejárt, annak mielőbbi szives megújítására fel­kérni, nehogy alap szétküldése körül fennakadás támadjon. Dunagözhajózási társaság. / Ha a dunagözhajózási társasággal tervezett kiegyezést az­­államháztartásra való hatása szempontjából bizáljuk, — pedig közlekedésügyi politikánk tényeit avagy mulasztásait ezen szempontból is kell mérlegelnünk, — u­gy az abban különbözik az o­sztrák-magyar állam vasúttársasággal létrejött kiegyezéstől, hogy míg ez utóbbi a kincstárt a vágvölgyi vasút és folytatásának (Trencsén-Zsolna, Csácza-Zwardon) m­integy 14 millió frtnyi terhétől mentesítette, s ha hamarább kézbe vétetik vala, még a budapest-zimonyi vasút 28 milliónyi költ­ségeitől is mentesítette volna, addig a dunagőzhajózási társaság­gal való kiegyezést nyomban követnie kellene a vaskapu és a gönyöl dunaág szabályozásának, s az erre szükséges 20—25 millió frt kiadásnak. Állításunkat mi sem igazolja jobban, mint az a félhivatalos közlés, mely szerint a félbe­n szakadt egyezkedési tárgyalások majd csak az említett szabályo­zási munkálatokkal egyidejűleg fognak újból felvétetni. Uragekehrt ist auch gefahren, mint a német mondja, s mi sem természetesebb. Méltányosan a magyar kor­mánytól nem kívánhatja senki, hogy szabályozza a Vaskaput addig, míg nincs biztosítv­a az­ ellen, hogy egyfelől az oláh gabona, s másfelől az osztrák ipanczikk absolute olcsóbban n­e vitessék át az országon, mint a­mily díjtétel mellett a magyar gabona és iparczikk ugyanazon rendeltetési helyekre kivitetik. Ugyanígy áll a dolog a gönyös dunaág szabályozásával is, szembeállítva t. i. az osztrák czikkek behozatalát a hasonló magyar áruk belforgalmával; s ha ez utóbbi szabályozás mellett felhozatik, hogy az a magyar kivitelnek is érdekében áll,­utrv a­nélkül, hogy ezt tagadnánk, mégis ellenvethetjük, hogy a magyar kivitel érdekéről a magyar kormány egyelőre eléggé gondoskodott a budapest-szőnyi vonal kiépítése és a szőny­brucki vonal megszerzése által, s ez idő szerint nincs kényszerítő indok, mely a magyar­ kormányt arra indítaná, hogy siessen a Duna szabályozása által előre is versenyt csi­nálni még meg sem nyílt szőnyi vonalának. Addig tehát, mig az imént említett veszélyeknek akár a csász. és k­i­r. szab. i-s. D. G. H. T. tarifáinak barátságos megkötése, akár pedig egy életerős magyar kir. D. G. H. T. alkotása által elere nem vétetik, szó sem lehet a vaskapu és a Gönyő melletti Dunaág szabályozásáról, mert különben a magyar kormány drága pénzen feláldozná a legfontosabb hazai érdekeket. Osztrák szomszédaink bizonyára elég méltányosak lesz­nek ezen álláspont jogosultságát elismerni, és pedig annyival is inkább, mert, végelemzésében az egységes vámterület mellett egy érv sem hozható fel hatályosabban, mint az, hogy hiszen a Magyarország és Ausztria közt tagadhatlanul fenforgó, — bár talán kelleténél többet hangoztatott — közgazdasági érdek­ellentétek, az egységes vámterület, mellett is eléggé ell­ensúlyoz­hatók egy jól átgondolt és okszerű közl­e­kedési politika által. Áll ez mindkét részre nézve. Ilanc geniam daiuus, petiin usque vicissim. Mi bizonyára szívesebben látnánk, ha a dunai hajózásnál fenforgó el­l­n­tétek a D. G. H. T. dualizálása által nyernének kiegyenlítést, addig azonban, míg ez bekövetkezik, ne csodál­kozzanak, ha a Vaskapuban és a Duna gönyör ágában fennlevő akadályokhoz, mint természetes védsorompókhoz ragaszkodunk. Igaz, hogy a Vaskapu szabályozására a berlini szerződés­ben nemzetközi kötelezettséget vállaltunk, de talán osztrák szom­­szédaink nem­ fognak ravaszságot látni abban, ha kérdjük : mivel sürgősebb ez, mint pl. a dunamenti bolgár várerőditmények lerombolása? — — — Mondják, hogy a hadügyministerium tiltakozott volna a D G. H. T dualizálása ellen. Ha igaz, akkor itt egy ferde analogonnal állunk szemben. Az osztrák kereskedelmi miniszt­rium­­nak bizonyosan csak kellemes lehetett a hadüg:ym ministerium­ által szorongattatni akkor, midőn a lengyelek provinciális vasúti politikájától nem tud­ott másként menekülni, s meglehet, hogy most meg a hadügyministe­rum engedett ily douce violence­nak ; azonban.... bármint álljon a dolog, bis i­d­e­m­, non est idem. Ha a magyar kormány egyszerűen csak azon kérdést veti ellen, hogy hát miben szenvedtek hátrányt a hadászati érdekek az osztrák államvasut dualizálása által? biztos lehet, ho­gy a válasz nem lesz kedvezőtlenebb, mint évek előtt, midőn ugyancsak a h­idügyministerium a vasúti szolgálat m­egimagyarositása ellen emelt volt sz­ót. Azonban bárkinek s bárminő felszólalásával álljon is szem­ben a magyar kormány: mi a D. G. H. Társasággal való kiegyezésnek semmiben sem látjuk biztosabb garantiáját, mint épen abban a nexusban,a­melybe ezen kiegyezéssel a Vaskapu és a gönyös dunaág szabályozása hozatott. Azok, a­kik akarni és sürgetni fogják a szabályozást, el fogják szívelni a D. G. H. T. dualizálását is. S első­sorban maga a társaság. Addig,­­ hogy kiindulási pontunknál maradjunk: — i) a magyar kormány megtakarítja a 20 — 25 millió frt kamatait; i) néhány év múlva a mohács-pécsi vasutat beváltván, tarifális úton megadóztatja a társaságot a saját fogyasztására szükséges saját szenével. Ez is ér valamit, de viszont a társaság azzal fenyegető­zik, hogy .... a román lobogót egy rangba helyezi a magyar lobogóval ! Válaszunk erre igen egyszerű: ha a társaságnak sikerül a románokkal megbarátkozni azon az áron, hogy az osztrák­magyar lobogó mellett melléklobogóként a román színeket is feltűzi, ám boldoguljon veli­k, sőt a kiegyezés után tartózkodás nélkül szerencsét, kivánnánk hozzá. Azonban — nem mintha derogálna a román színekkel egy rangba helyeztetnünk — de mégis kérdenünk kell: mit keres a magyar Dunán, vagy az osztrák lobogó a magyar mel­lett, vapiy megfordítva ! Melyik itt a fő, s melyik a mellék­lobogó? Mit keres az osztrá­k lobogó Dévényen innen, ha a magyar lobogónak Dévényen túl nincs mit keresnie?! * A lobogó-kérdésnek tényleges megoldása tudvalevőleg egy képviselőházi határozaton alapsz­ik, s azért azt nem kívánjuk benczkés alá venni, habár sok szó férne hozzá. Azonban 1880-ban a kérdéses képviselőházi határozat tárgytalanná vált. 1880-ig a D. G. H. T. egy közös közlekedési vállalat volt, s ezen körülményt leg­alább a magyar Dunán kifejezésre kellett juttatni. Olvasóink még emlékezni fognak, hogy 1875 ben, midőn a D. G. H. T. dualizá­nsának kérdése először felvettett­tt, éles polémia folyt ezen társaság közjogi helyzetére néz­ve az osztrák és a magyar kormány közt, melybe a külügyministerium is beavatkoz­­t, s mely azzal nyert befejezést, hogy ezen társaságnak közös közlekedési vállalati minősége minden oldalról elismertetett. 1880-ban azonban a társaság — mondhatnánk »nesz és zaj nélkül — kibujt ezen minőség alól, a mennyiben az

Next