Vasuti és Közlekedési Közlöny, 15. évf. (1884)

1884-05-23 / 60. szám

Szerkesztői iroda, VI., sugarat 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. em. TARTALOM. A képviselőházból. — Kitüntetések. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. 60 szám. Budapest, 1884. Május 23. Tizenötödik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Eladó hivatal: Előfizetési dij: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt.­­ » , , » fél évre 6 » VI'* SQ£árnt 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. em. A képviselőházból. A képviselőház f. hó 12-én tartott ülésében— az alábbiak szerint — letárgyalta és elfogadta a Csáktornya-zágrábi helyi érdekű vasútról szóló törvényjavaslatot, a s­z­a­j­o­l-k­u­n-s­z­e­n­t-m­á­r­t­o­n­i és újszász-jászapáthi és marosludas-beszterczei helyi érdekű vasutak engedélyezésére vonatkozó jelentéseket, s illetőleg az utóbb említett vasút segélyezésére kért felhatalmazást, és a­­szamos­völgyi 2-e­s rendű vasút kiépítéséről szóló 1880. évi XXXII. t.-cz.-k e­­ beczikkelyezett engedély­okmánynak a deés-b­eszterczei vonalra és a deés­deésaknai szárnyvonalra való kiterjesztéséről, úgyszintén ezen engedélyokmány némely hatá­rozmányainak módosításáról* szóló törvényjavaslatot. I. Csáktornya-zágrábi (zagoriai) helyi érdekű vasút. *) Darányi Ignácz előadó: T. ház ! A csáktornya-zágrábi (zagoriai) vasút engedélyokmányát bemutató törvényjavaslat azt bizo­nyítja, hogy a helyi érdekű vasutak építése mily örvendetes lendületet vett. Csak nem rég — méltóztatnak emlékezni — utólagos előterjesz­tés létetett az 1880: XXXI. t.-cz. értelmében a barcs-pakráczi vonal tárgyában, mely leginkább Szlavóniát érdekli, és most bemutattatott a kormány által a csáktornya-zágrábi vonal építéséről szóló törvény­javaslat, mely kizárólag Horvátországon megy keresztül. Ezen vasút engedélyokmánya előzetesen volt bemutatandó, mert az 1880: XXXI. t.-cz. 1. §-ának második bekezdése értelmében itten két vasútvonal, t. i. a déli vasút csáktornyai állomásának és a zágrábi állomásnak összeköttetéséről van szó. Az államnak ezen vasutból eredőleg az 1880: XXXI. t.-cz. rendelkezésein túl megterheltetése nem származik. A kérdés tehát a bizottságban csak az volt, vájjon nem származik-e ezen vasútból közvetett megterheltetése az államnak az által, hogy Fiumétól és a magyar államvasút hálózatától a forgalom eltereltetik. Minthogy azonban a bizottság meggyőződött arról, hogy ezen szem­pontokra a kormány az engedélyokmány megállapításánál megfelelő tekintettel volt és különösen Zágrábot ezen szempontokból mint ezen vasút végpontját biztosította és biztosította azt, hogy a beágazás akár hol történik, a forgalom Zágrábon keresztül legyen terelendő; minthogy továbbá a díjszabások tekintetében is oly rendel­kezés vétetett fel, mely szerint ezen vasút bármely állomásától Fiuméig közvetlenül oly díjszabások állapítandók meg, melyek 20%-kal jutányosabbak, mint a Trieszttel szemben felállítottak, ennélfogva a köz­lekedési bizottság megnyugodott az engedélyokmányban és a törvény­­javaslatot a t. háznak a pénzügyi bizottsággal egyetértőleg elfoga­gadásra ajánlja. Elnök: Szólásra senki sem lévén feljegyezve, a vitát bezárom és kérdem, elfogadja-e a t. ház a törvényjavaslatot átalánosságban a részletes tárgyalás alapjául ? (Elfogadjuk.) Elfogadtatik. Következik a részletes tárgyalás. Zsilinszky Mihály jegyző: (Olvassa a törvényjavaslat czímét, 1—2. §-át, az engedélyokmány czímet, 1 — 30. §-át, melyek észrevétel nélkül elfogadtattak.) Elnök: E szerint a törvényjavaslat úgy átalánosságban, mint részleteiben letárgyalva lévén, végmegszavazása a holnapi ülés napi­rendjére tűzetik ki. II. Szajol-kunszentmártoni helyi érdekű vasút.**) Darányi Ignácz előadó: T. ház! Van szerencsém jelen­teni a t. háznak, hogy a közlekedési bizottság, a közmunka és köz­*) A törvényjavaslatot és indokolást lásd lapunk f. évi 52. és 53-ik, — a közlekedési és pénzügyi bizottságok jelentéseit lapunk folyó évi 58-ik számában. **) Lásd a ministeri jelentést lapunk f. évi 49-ik számában, — a közlekedési bizottság jelentését lapunk folyó évi 55-ik számában. lekedési minister által 553 sz. a. beadott és a szajol-kunszentmártoni helyi érdekű vasút engedélyezésére vonatkozó jelentést, illetőleg az ahhoz csatolt engedélyokmányt megvizsgálta és miután azt találta, hogy az az 1880: XXXI. t.-czikkben megszabott kellékeknek meg­felel és az államra nézve ezen engedélyezésből folyólag teher nem jár, ennélfogva azon javaslatot teszi a t. háznak, hogy ezen jelentést tudomásul venni és a főrendiházzal közöltetni méltóztassék. Elnök: Méltóztatik a t. ház ezen javaslatot tudomásul venni ? (Elfogadjuk!) Tudomásul vétetett és a főrendiházzal tárgyalás végett közöltetni fog. III. Ujszász-jászapáthi helyi érdekű vasút.*) Darányi Ignácz előadó: A közlekedési bizottság a köz­munka és közlekedési minister által 554 sz. a. beadott és az ujszász­jászapáthi helyi érdekű vasút engedélyezéséről szóló jelentést az ahhoz csatolt engedélyokmánynyal együtt megvizsgálta és miután úgy találta, hogy az 1880: XXXI. t.-cz. kellékeinek megfelel és az államra ezen t.-cz. határozmányain túl megterheltetést nem ró, ennél­fogva a közlekedési bizottság ezen jelentést tudomásul vétetni és a főrendiházzal tárgyalás végett közöltetni javasolja. Duka Ferencz jegyző: (Olvassa a közmunka és közle­kedésügyi minister 554 sz. a. beadott jelentését az újszászjász­apáthi helyi érdekű vasút engedélyezése tárgyában.) Polónyi Géza: T. ház ! Mielőtt felszólalásomnak lényegére és érdemére áttérnék, méltóztassék megengedni, hogy az igen t. szak­miniszer úrtól az engedélyokmány 6. §-ára vonatkozólag egy felvilágosí­tást kérjek. A 6. §-ban az mondatik, hogy az engedélyesek köteleztetnek, hogy a vonalon naponként minden irányban legalább egy vonatot járassanak. Nem kételkedem rajta, hogy a t. miniszer úr intenziója az volt, hogy a személyközlekedés az illető vidéken biztosítva legyen, és azt hiszem, hogy ő is oda fogja magyarázni az engedélyokmány­nak ezen kitételét, hogy az úgy értelmezendő, hogy a naponként közlekedő vonatok által a személyszállítás is biztosíttassák. Miután ez abból az engedélyokmány tartalmából világosan ki nem tűnik, kérem a t. miniszer urat, méltóztassék az általa adandó válaszban engem ez iránt megnyugtatni. T. hát! Ha egy vidéken, a­mely mondhatnám nemcsak ország­szerte, de világszerte híres volt az ő feneketlen sarai és járhatatlan utairól, közlekedés nyittatik, vasút építtetik, mely a forgalmat és a közlekedést biztosítja, kétségtelen, hogy azt mindig csak örömmel üdvözölhetjük. Nem azért szólalok fel te­hát, hogy talán a t. minister úrnak szemrehányásokat tegyek azon bőkezűségért, melylyel ezen vasutat istápolni jónak látta, mert hiszen ezen engedélyokmányban absolute semmivel sincs több, mint mire a minister urat maga a törvény világosan kötelezi; pedig méltóztassanak elhinni, hogy ha vannak körülmények, melyek figyelemre méltók és figyelembe vételt jogosan követelhetnek, úgy bizonyára azon vidék az, melyet ezen vasút át fog szelni, s minden­esetre oly községekről van szó, melyek irányában a legkiválóbb gondosság és a legtovább menő bőkezűség a törvényhozás, vagy a kormány részéről is nem lett volna méltánytalan. Eltekintve attól, hogy a redemtionális költséggel most is úgy vannak, hogy azok az állam részéről nemcsak nem kártalaníttattak, hanem azokat saját zsebükből voltak kénytelenek megfizetni a Tisza szabályozásnak, legcsekélyebb eső után tökéletesen víz alá kerültek, sárban úsztak. Épen a múlt napokban is te hát, alkalmam volt sze­mélyesen meggyőződhetni, hogy a Tisza szabályozás alkalmával vég­hezvitt munkálatok alatt a belvizek annyira felszaporodtak, hogy ott a tavaszi vetések tökéletesen tönkre mentek. De nem ez az, a mi felszólalásomnak érdemleges részét képezi. Vannak az engedélyokmánynak előzményei, melyeket itt a törvény­hozás termében szó nélkül hagyni merőben lehetetlen. Igyekezni fogok ezeket sine ira et studio előadni. Az 1880 : XXXI. t.-cz. 9. §-ában van elrendelve, hogy a községek feljogosítva vannak az illető vasutak részére legfeljebb tiz évi kamat­*) Lásd a ministeri jelentést lapunk f. évi 49-ik számában, a közle­kedési bizottság jelentését lapunk f. évi 55-ik számában.

Next