Vasuti és Közlekedési Közlöny, 16. évf. (1885)

1885-10-09 / 117. szám

904 kikerekítve 1.531,400 frtot teend, mihez hozzáadva a kibocsá­tandó törzsrészvények névleges összegét 1.132,400 frtot, az egész névleges alaptőke 2.663,800 frtot teend, mi mellett a tényleges tőkével szemben mintegy 826­0-os átlagos árfolyam eredményeztetik, s az elsőbbségi és törzsrészvények közti, — az 1880 évi XXXI. t. cz. 14-ik §-a által előirt arány a névleges tőkénél is nemcsak betartatik, de sőt az elsőbbségi részvények összege a megengedett legnagyobb mértéken még alul is marad. Az 1884 évi XXXII. t. cz. 2-ik §-ában foglalt rendel­kezéshez képest a 300,000 frtnyi állami segély fejében nyúj­tandó ellenszolgálmány az engedélyokmány 13-ik §-ában álla­píttatott meg, kimondatván, hogy »az engedélyesek kötelesek az apahida-szászrégeni államút 51 és 76­8 kilométer közti szakaszá­nak kiépítéséhez, valamint a 37 és 77 km. közti szakasz fentar­tásához szükséges kavicsanyagot, az e czélra megkívántató kavics bányáknak saját költségükön leendő megszerzése mellett, — az engedélyezett vasut üzletének megnyitása napjától számítandó 20 éven át, minden köbméter kavics után fizetendő egységár­ért, — a termelési, fel- és lerakási müveletet is ide értve, saját járműveikkel a sármási pályaházhoz szállítani s ott később megállapítandó ideig és módozatok mellett raktározni.« A kavics raktározását illetőleg megjegyzendő, hogy az e részbeni módozatokat fölöslegesnek látszott akár az engedély­okmányban, akár külön szerződésben már most szabályozni, mint­hogy e részben a dolog természeténél fogva csak esetről esetre kellene a szükséges intézkedéseket megtenni. A most érintett állami segély fele, vagyis 150.000 frt a jövő 1886 évben fog igénybe vétetni, miért is az e czélra szük­ségelt hitel a jövő évi állami költségvetésbe a pénzügyminiszeri tárczánál előirányoztatott,­­ a másik fele rész pedig 1887 év­ben kerülene kifizetésre. Kiköttetett végre az engedélyokmány­ban ezen állami segélyre vonatkozólag, hogy ha a pálya meg­váltása az engedélyokmány keltétől számítandó 10 éven belül történnék, az esetre ezen állami segély a megállapított tényleges tőkéből levonandó lesz, mely kikötésnek indoka abban rejlik, hogy 10 éven belül az állam még nem lenne kárpótolva a tár­saság által teljesítendő kavicsszállítás által az engedélyezett állami segélyért, s így a 10 éven belüli beváltás esetén a fenti kikötés hiányában, a társaságnak kétszeresen lenne kénytelen a kérdéses segélyt kifizetni. Ezek után megjegyezve még, hogy az engedélyezési tár­gyalás során létrejött fontosabb megállapodások és egyéb hatá­rozmányok a többi helyi érdekű vasutak engedélyokmányaiba foglalt feltételekkel teljesen megegyezők, és hogy engedélyesek az 50.000 frtnyi biztosítékot előzőleg lefizették, az 1884 évi XXXII. t.-cz. 3-ik §-ában foglalt meghagyáshoz, illetve az 1880: XXXI­­.-cz. 1-ső §-ához képest van szerencsém bejelen­teni, hogy a marosludas-beszterczei helyi érdekű vasútra vonat­kozó engedélyokmányt az ide tisztelettel csatolt példány szerint elöl megnevezett engedélyeseknek I. évi junius hó 18-án ki­adtam. Kelt Budapesten, 1885 októberben. Báró Kemény Gábor, s. k. Különfélék. Ováczió. Erényi Ullmann Lajos urnál, az első cs. kir. szab. dunagőzhajózási társaság forgalmi igazgatójánál, a vaskorona rendjével történt kitüntetése alkalmából a társaságnak tisztviselői testületileg tisztelegtek s ünnepélyes és szívélyes módon üdvözölték őt. A küldött­ség szónoka Ungermann Lipót, igazgató-helyettes úr ez alkalommal többi közt hangsúlyozta, hogy a tisztviselői kar ezen kitüntetésben az igazgató működésének a magyar állam részéről való megtisztelő méltánylását is látja s erre vonatkozólag is szívélyes elismerés és ragaszkodás hangján aposztrofálta a köztiszteletben álló főnököt. Ullmann úr a rögtönzött ovácziót meghatottan köszönte meg és szokott egyszerűségével megjegyzé, hogy ő is ugy tekinti a nyert kitüntetést, mint első­sorban a társaságot illetőt, és hogy a­mi saját személyét illeti, jövőre is hivataltársainak és tisztviselőinek ragaszkodásában és a közös hivatás hűséges teljesítésében fogja legfőbb büszkeségét és örömét keresni. Déli vasút. A cs. k. osztrák államvasutak laibach-villachi vonalán a közlekedés ismét megnyílván, a déli vasút és a cs. kir. osztrák államvasutak állomásai közötti rendes forgalom, a­mennyiben ez a fennebb említett vonalat illeti, immár helyre van állítva. A Saturn és Neumark között egyrészt és másrészt Tarvís és Pontebba között való megszakítások következtében a forgalmi zavar e szerint még csak az Olaszországba Pontebbán és Perin át való forgalom tekintetében áll fenn.­­ Az Ausztria-Magyarország és Olasz­ország közötti forgalmat illetőleg, a Pontebbán és Perin át való út­irányok részére érvényes díjszabások tekintetében az olasz vasút­igazgatásokkal tárgyalások lettek megkezdve, a Cormonson át való segély-útirány helyettesítése czéljából, mely tárgyalások kedvezően befejezése lehetővé tenné a fennálló díjszabások épségbe tartását. — Az Olasz- és Németország közötti forgalomra nézve (1882 évi október 1-től­ érvényes közvetlen díjszabás), továbbá az Olasz- és Csehország közötti forgalom tekintetében (1881 évi julius 16-tól érvé­nyes közvetlen díjszabás) a segély-útirányok helyettesítése lehetetlen , és azon feleknek, kik a forgalmi zavar megszüntetését az okból, hogy a kerülő útirányokon felmerülő tetemes fuvar több költségét mellőzzék, bevárni nem kívánnák, saját maguknak kellene az iránt rendel­kezni, hogy a már útközben levő vagy újonnan feladandó szállítmá­nyok mely úton továbbuttassanak a rendeltetési állomásra, mely eset­ben a fél által választott útirány hivatalos díjtételei fizetendők. Az első cs. k. szab. dunagőzhajózási társaságnak a f. é. szeptember 13-ától 19-éig terjedő héten 434,475 frt 33 kr., — az ez idei hajózás megkezdésétől ugyanazon napig 9,690,000 frt 18 kr, é­s e szerint 12,108 frt 64 krral több,­­ illetőleg 84,550 frt 17 krral kevesebb bevétele volt, mint az előző év megfelelő időszakaiban. A mezőtúr-turkevei helyi érdekű vasut, melynek üzletét a m. kir. államvasutak igazgatósága vezeti, Puszta-Turpásztó és Túrkeve, az összes forgalomra berendezett állomásokkal f. é. október 5-én a nyilvános forgalomnak átadatott. A személyszállító vonatok a már közzétett menetrend szerint közlekednek. Az aradi közúti vasúton f. é. szeptember hó 16-ától 30-áig 16,298 személy 1,590 frt 50 kr.,­­ január 1-étől ugyanazon napig 260,863 személy 25,720 frt 5 kr. bevétellel szállíttatott, s e szerint a személyforgalom az előző év ugyanazon időszakaihoz képest 2,195 személy és 191 frttal emelkedett. Ugyanazon időkben e vasúton 3,101,966 kg. teher 1,426 frt 19 kr., illetőleg 55,602,182 kg. teher 22,978 frt 11 kr. bevétellel továbbittatott, s ekként a teherforgalom az előző év megfelelő időszakaihoz hasonlítva, 443,641 kg. teher és 228 frt 9 kr.,­­ illetőleg 7.046,075 kg. teher és 2,059 frt 6 kr. bevétellel növekedett. Magyar kir. államvasutak. Összes vonalak Kimutatás az 1885 évi 39-ik heti bevételekről. Szállított m­ennyiség Bevételek I d . utasok áruk 1885-ben az 1884 év hasonló idő­szakában Több - kevesebb — 1885-ben 188 hez képest száma tonna o. é.­irtokban (adópótlék nélkül) 1885 szept. hó 24-étől szept. hó 30-áig ... 169063 166847 750155 661499 6­81656 1885 január 1-étől szeptember 23-áig 4593460 4881645 21847085 19788322 + 2058763 összesen : 4762523 5051492 22597240 20456821 4­­2140419 Vasutigazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. 66,040 sz. lMajcya*' kir- i­llamvaaulak. A m. kir. államvasutak által üzembe vett mezőtúr turkevei helyi érdekű vasútnak helyi díjszabása személyek és áruk szállítására nézve nevezett vasut megnyitása napjával hatályba lép. Ezen díjszabás példányai a m. kir. államvasutak díjszabási osztályában kaphatók. Budapest, 1885 október 3-án. Az igazgatóság. Magyar királyi államvasutak. 59,474 szám. Több magyar és osztrák állomás közt szállítandó kincstári dohányjövedéki javakra nézve 1878 év január 1-je óta fönnálló kivé­teles díjszabás 1. év november 1-ével érvényen kivül helyeztetik. Budapest, 1885 október 5-én.­­Az igazgatóság.

Next