Vasuti és Közlekedési Közlöny, 17. évf. (1886)
1886-11-21 / 139. szám
139. szám. Budapest, 1886. November 21. Tizenhetedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM : Osztrák vasúti ügyek. — A csata-lévai vasút közigazgatási bejárása. — Az állami vasúthálózat kiépitése és a forgalmi politika Romániában. — Különfélék. — Vasútigazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztői iroda: VI., Andrássy-út 3. sz., III. em. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » » » » fél évre 6 . Kiadó hivatal: VI., Andrássy-út 3. sz., III. em. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1886 október 25-én. Az 1887 évi költségvetés az osztrák képviselőházban. A kormány ezen előterjesztése szerfelett kellemetlen meglepetést szült, mert általa 16 millió forintnyi deficzit lett konstatálva. A kereskedelmi minisztérium szükséglete az előző évihez körülbelül hasonló összeggel van kimutatva, de tekintetbe veendő, hogy a Ferencz József vaspályát illetőleg a kamatok és törlesztésre szerződésszerűig teljesítendő fizetések az államvasúti üzem budgetjéből már kivévék s az államadósság szükségleteire viendők át. Vasútépitkezésekre a tavakinál 507,113 frttal több van felvéve, mert a cseh-morva transversal vasút építésére, mire a múlt évben csak 2.600,000 frt volt előirányozva, most — tekintettel az e vasút Üzletének törvényileg megállapított megnyitási határidejére, a 27.300.000 frtra rúgó összes szükségletnek sokkal nagyobb részét, vagyis 6.000.000 forintot kellett a költségvetésbe beállítani. Ezzel szemben azonban részben lényegesen mérsékelt megtakarítások vannak az előző évvel szemben a stry-stolei, gács-magyar határszéli, siverich-huini és herpelje-triesti vonalak építésénél előirányozva. A magánvasutak építésére szükséges tőkék beszerzéséhez való hozzájárulás czimén 700.000 főt igényeltetik, míg tavally igény egyáltalán nem támasztatott. E követelmények a hannsdorf-ziegenhalsi, lemberg-rawa-ruskai és a bukovinai helyi érdekű vasutakra vonatkoznak s az illető 1883 junius 7-iki (R. G. Bl. 106) és 1885 május 1-i (R. G. Bl. 66 és 72) illető törvények határozmányain alapulnak. Kevésbé lényeges követelések támasztatnak a vasutak főfelügyelőségénél és magán vasutak beváltására, mely utóbbi czimen a bécsi összekötő vasút az északi vaspálya által átengedett egyhatod részének megszerzésére az évi 32.320 frttal megállapított évi járadék van a költségvetésbe felvéve. E több szükségletek azonban a Narenta szabályozására vonatkozó hitelnek 170,000 frttal való leszállítása és a vezérigazgatóság alatt álló vasutak üzleti szükségletének 1.988,400 frttal való kevesbítése által teljesen kiegyenlíttetnek. A rendkívüli költségvetésben a gácsországi államvasutaknál jelentékeny leszállítás éretett el, nevezetesen sokkal kevesebb igényeltetik a Grybow és Neu-Landec közti vágányépítkezésekre, míg ellenben a bécs-tullni vonalon létesítendő második vágányra előirányzott 3.000,000 frtnyi költségből első építési részletként 1.000.000 forint van felvéve. A kereskedelmi minisztérium költségvetésében továbbá az összes bevételeknek 1.882,462 forinttali kereskedése mutatkozik, mert az állam igazgatása alatt álló vasutak üzleteredményeit 2.595,858 forinttal kedvezőtlenebbül kellett előirányozni, mely kereselet csaknem kizárólag a nyugati államvasutakra vonatkozik. A bécsi összekötő vasút az északi vaspálya által átengedendő hatod részének jövedelme 40,000 frttal van előirányozva. A közlekedési intézetek szubvenciói czimén 327,080 frttal nagyobb a szükséglet, mi főkép a lemberg-czernovitzi, az Albrecht és a dél-északnémet összekötő vasút garanczia-előleges felemelésének tulajdonítandó. Ezen s a Károly Lajos, északnyugati stb. vasutak számára igényelt néhány más, kevésbé döntő több szükséglettel szemben nevezetesen a magyar-gácsi, a magyar nyugati stb. vasutak illető igényeinek kereskedése áll. A kassa-oderbergi vasút garanczia-előlegeinek múlt évben még beállítva volt visszafizetése elesett, míg a bruun-rossitzi vasút analóg visszafizetései most kissé magasabban vannak előirányozva. Az osztrák államvasutak jövedelmi adókötezettségéről szóló törvény. Erre vonatkozó múltkori jelentésenk kapcsán még megjegyzendő, hogy az előterjesztés a bizottság szövegezésével a képviselőházban elfogadtatott, nem akarván az az abban foglalt kevés jót a bizonytalan jobbért kockáztatni. Nagy többséggel lettek tehát mindazon javaslatok elvetve, melyek az államvasutak kötelezettségének ezen a kormány által elfogadott bizottsági javaslatokon túlmenő directe vagy indirecte bővítését czélozták. Így tehát, ha a törvényjavaslat a felsőházban is elfogadtatván, törvényerőre emelkedik, mindazon tartományi fővárosok, melyek az államosított magánvasutaktól eddig pótadókat szedtek, azokat a jövőben is be fogják szedhetni. Ez ajándékból elsősorban Bécs fővárosnak, mint az államvasutak vezérigazgatósága székhelyének is lesz része, mi a csehek és lengyelek részéről heves támadásokra szolgáltatott alkalmat. A két helyi érdekű vasúti törvényjavaslat további tárgyalása a képviselőház vasúti bizottságában igen hosszadalmassá vált. Térszűke miatt nem reprodukálhatván e helyen a bizottságban előadott körülményes fejtegetéseket, a fennálló vasúti törvényhozás ellen intézett támadásokat s tett indítványokat, csakis de Baquehem marquis azokkal foglalkozó beszédjének rövid ismertetésére szorítkozunk. Az új engedélyezési törvény kidolgozása iránti kívánságra vonatkozólag a miniszter kijelente, miszerint a fennálló 1854-es törvény némely határozmányai nem időszerűek ugyan többé, de azért új törvények, név szerint a telekkönyvekről s a kisajátításról szólok, hozattak s mindenütt, hol az engedélyezési törvényben hiányok tapasztaltattak, a közigazgatási törvényszék gyakorlata és judikatúrája mindig gondoskodtak orvoslásról. Az engedélyezési eljárás helyi érdekű vasutaknál soha sem volt azok létrejövetelének akadálya, ellenkezőleg a súlypont mindig a pénzügyi nehézségekben rejlik. Az egyes koronaországokban fennálló különféle viszonyokkal szemben a helyi érdekű vasutak egységes magyarázatának felvétele a törvénybe nem volt lehetséges. Tarifákra vonatkozó határozmányoknak hiánya még némileg előnynek is mondható, amennyiben kívánatos helyi érdekű vasutak részére tarifák tekintetében lehetőleg szabad mozgást engedni. Steinwender képviselő azon óhaja, hogy a birodalmi utak használatáért bizonyos összegek fizetése követeltessék, a helyi érdekű vasutakat kedvezményező tendenciával össze nem egyeztethető. A törvény érvényességi tartamának az ellenzék által kívánt megszorítására vonatkozólag a miniszter megfontolandónak mondotta, hogy mennyiben volna az a közutak használata kérdésének czélba vett elvi szabályozásával összeegyeztethető. A vashidak feletti felügyelet. Az osztrák vasutak cs. k. főfelügyelősége a Marisch-Ostrau melletti lánczhidnak i. é. szeptember 17-én történt leszakadása alkalmából a vashidak, valamint vasutaknál előforduló vasból készült minden más építmény felett gyakorlandó szigorú és gondos felügyelet tárgyában az üzletben levő összes osztrák vasutak igazgatóságaihoz körrendeletet intézett, melyben az ily építmények gondozása és fentartására szükséges intézkedések vannak felsorolva A díjkedvezmények számára előírt érvényességi tartam betartása. Több vasút igazgatósága refakeziók engedélyezésénél nem szokván mindig a kereskedelmi minisztérium 1886 május 15-én (R. G. Bl. 73) kelt rendeletéhez alkalmazkodni, az osztrák vasutak cs. k. főfelügyelősége e rendeletet azon megjegyzéssel hozta az igazgatóságok emlékezetébe, hogy minimális mennyiségek kikötése nélküli díjkedvezmények mindig »visszavonásig« vagy »továbbig« s rendszerint a maximális érvényességi határidőig, az épen folyó naptári év végéig hirdetendők ; az e szabály alól már megengedett kivételek a felhivatott rendelet 2-ik §-ának 2. és 3. kikezdéseiben lévén felsorolva.