Vasuti és Közlekedési Közlöny, 18. évf. (1887)

1887-09-16 / 109. szám

Budapest, 1887 szeptember 16-án. 109. szám. Tizennyolczadik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny, TARTALOM: Hivatalos rész. — Osztrák vasúti ügyek. — Vasutüzleti hírek. — Közlemények, forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. — Állami építkezések. — Vasutigazgatási és Szerkesztői iroda: VI., Andrássy-udvar, Nagy János-utcza 2. sz. a. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. » » » » » fél évre 6 » Kiadó hivatal: VI., Andrássy-udvar, Nagy János-utcza 2. sz. a. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap­ adatik ki. 1. §• HIVATALOS RÉSZ. A közmunka és közlekedésügyi m. kir. miniszter Paui József kir. főmérnököt II. oszt. főmérnökké léptette elő, Thaly István, Kovách Lajos kir. mérnököket III. oszt. kir. főmérnökökké nevezte ki, előbb nevezettet a b.-gyulai kir. államépitészeti hivataltól a bars-vármegyei kir. államépitészeti hivatalhoz főnöki minőségben áthelyezte. Ezenfelül Hám Ignácz, Nádory Vilmos, Lánczy Tóbiás, Windt Lajos kir. mérnököket I. oszt. mérnökökké, Kemény Bertalan, Kátai Gyula, Schwartz Vilmos, Kende Ignácz, Ferenczi Endre kir. mérnököket II. oszt. kir. mérnökökké léptette elő. Gadits György, Póczy Mihály, Bitai János, Dósa László, Dobiás Ede, Handl Győző kir. segédmérnököket III. osztályú kir. mérnökökké, — Zolnay Béla és Hajagos Imre okr. mérnököket kir. "segédmérnö­kökké nevezte ki. A bars-vármegyei királyi államépitészeti hivatal ideiglenes főnökét, Geller Béla királyi mérnököt a csanád­, Schwarz Vilmos kir. mérnököt az árva-vármegyei kir. államépitészeti hivataltól, a bars-vármegyei kir. államépitészeti hivatalhoz helyezte át. A közmunka és közlekedésügyi m. kir. miniszter Tamás Miklós, Molnár Antal, Weszelyi Károly, Damján Vincze, Szabó István és Varga Zsigmond II. osztályú királyi utmestereket I-ső osztályú kir. utmest­­erekké előléptette. 36885/1887 sz. Függelék a taraczvölgyi keskenyvágányu helyiérdekű vasut engedélyokmányához. A magyar királyi minisztérium által az 1880 évi XXXI. törvényczikk 1. §-a és a császári és Apostoli királyi Felségének Schönbrunnban 1887 évi augusztus hó 27-ik napján kelt legfelsőbb elhatározása alapján, a taraczvölgyi keskeny­vágányú helyi érdekű vasútnak 1885 évi junius hó 4-én kelt engedélyokmányához a következő Függelék A taraczvölgyi helyi érdekű vasut engedélyokmánya 1. §-ához: Az engedélyes által a közmunka és közlekedésügyi minisztériumnak 1886 évi márczius hó 16-án 4023 szám alatt kelt rendelete alapján kiépített kobyla-völgyi szárnyvonal a taraczvölgyi keskenyvágányu helyi érdekű vasút kiegészítő részéül jelentetik ki, s azzal úgy a tulajdonjog, mint az üzlet tekintetében egy testet képezvén, az állami megváltási és háramlási jog az engedélyokmány 24. és 26. §§-ai értelmében, valamint az engedélyokmány többi határozata is a szárnyvonalra is kiterjednek. 2. §. Az engedélyokmány 5. §-ának d) Állomások és e) Üzleteszközök pontjai következőleg módosíttatnak : 1) Az engedélyes köteles az engedélyezett vonalon három állomást és egy kitérőt, továbbá két megállóhelyet létesíteni. 2) Forgalmi eszközök beszerzésére az építési tőkéből az engedélyokmány 5. §-ának e) pontjában foglalt 30,000 frt betudásával 74,724, azaz hetvennégyezerhétszázhuszonnégy forint fordítandó. 3. §. Az engedélyokmány 19. §-a következőleg módosíttatik, illetve egészíttetik ki. Az engedélyezett vasút építésére és üzleti megfelelő berendezésére szükséges tényleges tőke 655.600 — azaz hat­százötvenötezerhatszáz — forintban állapíttatik meg. Az esetben, ha a fenti 1. §-ban érintett kobylavölgyi vonal üzlete idővel megszüntettetnék, — az engedélyes társa­ság által vagy egy egyenértékű új vonal lesz létesítendő, vagy pedig — a­mennyiben a közmunka és közlekedésügyi miniszter ettől eltekintene, — az engedélyokmány 24. §-ában érintett állami megváltás alapjául szolgáló épitési tőke megfelelően leszállítandó lesz. 4. §. Jelen „Függelék" minden okmányszerű kiadmánya csak 1 frt bélyegdíj alá esik. Budapest, 1887 szeptember hó 11-én. A m. kir. ministerium nevében: Baross Gábor s. tc. közmunka és közlekedésügyi magyar királyi miniszter. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1887 szeptember 12-én. Intézkedések vasutforgalmi fennakadások elhárítására. Az osztrák közigazgatási törvényszéknek i. e. 608 sz. a. kelt döntvénye szerint ily intézkedések szük­sége felett a kereskedelmi minisztérium egyedül van tetszése szerint határozni hivatva, s ilyenekről még az érdekelteket sem kell külön értesíteni, ha általuk a joghelyzet nem érin­tetik ; fennálló jogállapotok megszorítása ellenben a meg­felelő kártérítés életbelépését vonja maga után. A fenti jog­tételek egy molnár a feletti panaszának visszautasítása alkal­mával lettek a kisajátítási törvény 39-ik §-ára való hivat­kozással egy vasút javára kimondva, hogy a kereskedelmi minisztérium a molnár tulajdonát képező szomszédos tóból rendelte el az illető vasút számára szükséges víz beszerzését. Az említett §. értelmében forgalmi fennakadások elhárítására hozható ugyan végleges határozat, melylyel valamely esetleges kisajátításnak tárgya és terjedelme implicite megállapíttatik, ily intézkedés által azonban sem a kisajátítás maga nem monda­tik ki, sem pedig a kisajátítás számára fentartott kérdések felett határozat nem hozatik, s igy az érdekeltek, illetőleg a fenforgó esetben a molnár részére fentartatik a jog, hogy összes kártérítési igényeit érvényesíthesse s nem is panaszkod­

Next