Vasuti és Közlekedési Közlöny, 20. évf. (1889)

1889-10-09 / 121. szám

Budapest, 1889 október 1309-án. 123. szám. Huszadik (XX.) évfolyam. Vasuti és közlekedési közlöny. TARTALOM: Hivatalos rész. — A corinthusi csatorna. — Az osztrák-magyar államvasut-társaság üzleteredményei. — Közlemények. — Vasut­üzleti hirek. — Állami építkezések. — Hivatalos értesítések. — Hirdetések... Szerkesztői Iroda VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. Előfizetési díj : Helyben ás vidéken postai küldéssel egész évrele­ért » » » ‚ » fél évre . » Kiadó hivatal : VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. HIVATALOS RÉSZ.­ ­ «. • A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október 5-én 49,446 sz. a. kelt rendeletével Zuber Antal föld­birtokosnak a zugligeti »S­z­a­r­v­a­s«-h­o­z czímzett vendéglő közelében fekvő valamely alkalmas pont­tól B­u­d­a­k­e­s­z­i­g, továbbá ugyancsak a »Szarvas« vendéglőtől a »Fáczán« vendéglőig, illetve a Fáczán­svábhegyi út egyik alkalmas pontjáig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. évi október hó 6-án 48,170 sz. a. kelt rendeletével a nagyvárad­belényes-vaskohi vasút részvénytársaságnak a nagyvárad­belényes-vaskohi vasút Hollód megállóhelyétől Ripp­a, Mocsár, Tenke, Görbed és Tulka községek érintésével S­z­a­l­o­n­t­á­i­g vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október 6-án 40,702 szám alatt kelt rendeletével Zsilinszky Mihály főispán és Stammer Sándor alispán uraknak a Szentestől Szegvár és Mindszent községek érintésével Hód-Mező-Vásárhelyig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. évi október hó 6-án 46,999 sz. a. kelt rendeletével R­e­i­s­z­i­g Ede Vas vármegye alispánjának és érdektársainak a Körmendtő­l Nádasdon, Háshágyon, Zalalövőn, Kozmadombon és Baksán át Rédeczig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október hó 6-án 50,199 sz. a. kelt rendeletével megengedte, hogy a m. kir. államvasutak igazgatósága a beszterczebánya-zólyom-brezói vasútvonal 24. számú őrházánál Garam-Hidvég elneve­zéssel, az érdekeltek költségén egy feltételes megállóhelyet létesíthessen. A corinthusi csatorna. A corinthusi csatorna­vállalat helyzete még mindig nem tisztult és a társaság most már a kötvények kamatainak fize­tését is felfüggesztette. A körülményekről, melyek a társulatot ezen elhatározásra kényszerítették, a következőket közlik : A Comptoir d'Escompte bukása folytán a társulat elnök­sége a f. é. július 16-án tartott közgyűlés jóváhagyásával azt határozta, hogy a földközi tenger forgalmában közvetlen érde­kelt hatalmakhoz fordul azzal a kéréssel, hogy a csatorna befejezéséhez szükséges kölcsönre nézve vállalnák el a kamat­garanciát. A társulat elnöke, Türr tábornok, augusztus 7-én a következő levelet intézte Tricoupis görög ministerelnökhöz: »Van szerencsém beküldeni azon jelentést, melyet a corinthusi csatorna-társulat igazgatótanácsa a részvényesek legutóbbi közgyűlésén bemutatott. »E jelentésből láthatja Excellentiád a részvényeseknek azon egyhangúlag kifejezett óhaját, hogy Excellentiád figye­lembe veen­i az erőfeszítéseket, melyeket oly állhatatosan tettünk meg egy oly mű érdekében, mely Görögországot minden szempontból érdekli. »Legyőztünk sok nehézséget, melyeket lehetetlen volt előre látni. Fáradozásainkat csak a vis major béníthatta meg, egy oly pénzintézet bukása, melyet 40 éven át a világ egyik legjobb pénzintézetének tekintettek. »Bizton reméljük, hogy Excellentiád, ha tanulmányozta a phasisokat, melyeken a társulat keresztülment, módot fog rá találni, hogy a görög parlament elé törvényjavaslatot ter­jeszszen. »Az olasz ministerelnök, követve Ausztria-Magyarország példáját, megígérte, hogy tanulmányokat teend arra nézve, miként lehetne a posta­hajókról szóló törvénybe oly intézkedést bevenni, mely a posta­­ha­jókat arra kötelezi, hogy a corinthusi csatornát hasz­nálják, mihelyt az megnyílik. Egy ily intézkedés egyenértékű a két kormány által adott garantiával. «Fogadja stb. Türr István.« De ezen levél daczára még nem jött végleges válasz és az igazgatótanács úgy vélekedett, hogy a kötvény­tulajdonosok, figyelembe véve az émilített események által okozott súlyos helyzetet, követni fogják a részvényesek s az igazgató­tanács példáját, és a­z 1889 október 1-én ese­dékes 3. sz. szelvény beváltását nem fogják követelni, hanem bevárják a függő kérdések megoldását. Az igazgatótanács azt reméli, hogy a megoldás nem fog soká késni és akkor a részvények és kötvények kamatszelvé­nyei ismét be fognak váltatni. Az igazgatótanács annál is inkább reméli a kedvező megoldást, mert a csatorna befejezéséhez már csak 13—14 millió frank szükséges. Így nyilatkozott legalább Quellenec mérnök, a görög kormány szolgálatában álló franczia mérnöki missió főmérnöke, a­ki a helyszínen tett tanulmányok alapján jelentést tett, melynek conclusiói a következők: »A vágás egész hosszában elkészült, az anyagszállítás olcsó, mert a társulat 13 mozdonynyal, 650 vaggonnal és 30 kilo­méternyi pályával rendelkezik és a kotráshoz szükséges összes munkaeszközök, gépek és járművek a helyszínen vannak. A talaj természete a vágás egész hosszában és egész magas­ságában ki van tanulmányozva, úgy, hogy egész biztosra lehet a munkálatokat megkezdeni és folytatni. A munkák jelen stádiuma s a társulat által eszközölt számos nyomozás adatai a történt becsléseknek és előirányzatoknak nagy biz­tonság jellegét adják és azokból az tűnik ki, hogy a corin­thusi csatorna befejezéséhez 13.600.000 frank szükséges, ide

Next