Vasuti és Közlekedési Közlöny, 20. évf. (1889)
1889-10-09 / 121. szám
Budapest, 1889 október 1309-án. 123. szám. Huszadik (XX.) évfolyam. Vasuti és közlekedési közlöny. TARTALOM: Hivatalos rész. — A corinthusi csatorna. — Az osztrák-magyar államvasut-társaság üzleteredményei. — Közlemények. — Vasutüzleti hirek. — Állami építkezések. — Hivatalos értesítések. — Hirdetések... Szerkesztői Iroda VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. Előfizetési díj : Helyben ás vidéken postai küldéssel egész évreleért » » » ‚ » fél évre . » Kiadó hivatal : VI., Podmaniczky-utcza 17/b. sz. a. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. HIVATALOS RÉSZ. «. • A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október 5-én 49,446 sz. a. kelt rendeletével Zuber Antal földbirtokosnak a zugligeti »Szarvas«-hoz czímzett vendéglő közelében fekvő valamely alkalmas ponttól Budakeszig, továbbá ugyancsak a »Szarvas« vendéglőtől a »Fáczán« vendéglőig, illetve a Fáczánsvábhegyi út egyik alkalmas pontjáig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. évi október hó 6-án 48,170 sz. a. kelt rendeletével a nagyváradbelényes-vaskohi vasút részvénytársaságnak a nagyváradbelényes-vaskohi vasút Hollód megállóhelyétől Rippa, Mocsár, Tenke, Görbed és Tulka községek érintésével Szalontáig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október 6-án 40,702 szám alatt kelt rendeletével Zsilinszky Mihály főispán és Stammer Sándor alispán uraknak a Szentestől Szegvár és Mindszent községek érintésével Hód-Mező-Vásárhelyig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. évi október hó 6-án 46,999 sz. a. kelt rendeletével Reiszig Ede Vas vármegye alispánjának és érdektársainak a Körmendtől Nádasdon, Háshágyon, Zalalövőn, Kozmadombon és Baksán át Rédeczig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister 1889 évi október hó 6-án 50,199 sz. a. kelt rendeletével megengedte, hogy a m. kir. államvasutak igazgatósága a beszterczebánya-zólyom-brezói vasútvonal 24. számú őrházánál Garam-Hidvég elnevezéssel, az érdekeltek költségén egy feltételes megállóhelyet létesíthessen. A corinthusi csatorna. A corinthusi csatornavállalat helyzete még mindig nem tisztult és a társaság most már a kötvények kamatainak fizetését is felfüggesztette. A körülményekről, melyek a társulatot ezen elhatározásra kényszerítették, a következőket közlik : A Comptoir d'Escompte bukása folytán a társulat elnöksége a f. é. július 16-án tartott közgyűlés jóváhagyásával azt határozta, hogy a földközi tenger forgalmában közvetlen érdekelt hatalmakhoz fordul azzal a kéréssel, hogy a csatorna befejezéséhez szükséges kölcsönre nézve vállalnák el a kamatgaranciát. A társulat elnöke, Türr tábornok, augusztus 7-én a következő levelet intézte Tricoupis görög ministerelnökhöz: »Van szerencsém beküldeni azon jelentést, melyet a corinthusi csatorna-társulat igazgatótanácsa a részvényesek legutóbbi közgyűlésén bemutatott. »E jelentésből láthatja Excellentiád a részvényeseknek azon egyhangúlag kifejezett óhaját, hogy Excellentiád figyelembe veeni az erőfeszítéseket, melyeket oly állhatatosan tettünk meg egy oly mű érdekében, mely Görögországot minden szempontból érdekli. »Legyőztünk sok nehézséget, melyeket lehetetlen volt előre látni. Fáradozásainkat csak a vis major béníthatta meg, egy oly pénzintézet bukása, melyet 40 éven át a világ egyik legjobb pénzintézetének tekintettek. »Bizton reméljük, hogy Excellentiád, ha tanulmányozta a phasisokat, melyeken a társulat keresztülment, módot fog rá találni, hogy a görög parlament elé törvényjavaslatot terjeszszen. »Az olasz ministerelnök, követve Ausztria-Magyarország példáját, megígérte, hogy tanulmányokat teend arra nézve, miként lehetne a postahajókról szóló törvénybe oly intézkedést bevenni, mely a postahajókat arra kötelezi, hogy a corinthusi csatornát használják, mihelyt az megnyílik. Egy ily intézkedés egyenértékű a két kormány által adott garantiával. «Fogadja stb. Türr István.« De ezen levél daczára még nem jött végleges válasz és az igazgatótanács úgy vélekedett, hogy a kötvénytulajdonosok, figyelembe véve az émilített események által okozott súlyos helyzetet, követni fogják a részvényesek s az igazgatótanács példáját, és az 1889 október 1-én esedékes 3. sz. szelvény beváltását nem fogják követelni, hanem bevárják a függő kérdések megoldását. Az igazgatótanács azt reméli, hogy a megoldás nem fog soká késni és akkor a részvények és kötvények kamatszelvényei ismét be fognak váltatni. Az igazgatótanács annál is inkább reméli a kedvező megoldást, mert a csatorna befejezéséhez már csak 13—14 millió frank szükséges. Így nyilatkozott legalább Quellenec mérnök, a görög kormány szolgálatában álló franczia mérnöki missió főmérnöke, aki a helyszínen tett tanulmányok alapján jelentést tett, melynek conclusiói a következők: »A vágás egész hosszában elkészült, az anyagszállítás olcsó, mert a társulat 13 mozdonynyal, 650 vaggonnal és 30 kilométernyi pályával rendelkezik és a kotráshoz szükséges összes munkaeszközök, gépek és járművek a helyszínen vannak. A talaj természete a vágás egész hosszában és egész magasságában ki van tanulmányozva, úgy, hogy egész biztosra lehet a munkálatokat megkezdeni és folytatni. A munkák jelen stádiuma s a társulat által eszközölt számos nyomozás adatai a történt becsléseknek és előirányzatoknak nagy biztonság jellegét adják és azokból az tűnik ki, hogy a corinthusi csatorna befejezéséhez 13.600.000 frank szükséges, ide