Vasuti és Közlekedési Közlöny, 21. évf. (1890)

1890-11-21 / 140. szám

Budapest, 1890 november 12-én. 136. szám. Huszonegyedik (XXI.) évfolyam. Szerkesztői Iroda: — - -•- J"'-JLU*E, - -t-A­Előfizetési díj: Kiadó hivatal: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt V., alkotmány-utcza 24. sz. a. ‹ » · » » fel évre 6 » / V., alkotmány-utcza 24. sz. a. TARTALOM : Hivatalos rész. — Közlemények. — Vasútüzleti hírek. — Díjszabási és szállítási ügyek. — Hivatalos értesítések. — Hirdetések. Vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. HIVATALOS RÉSZ. Kereskedelemügyi magyar ministerem előterjesztésére D­r. Bernáth Gusztáv és Malobíczky János díjtalan fogalmazó-gyakornokoknak, valamint Földváry József jogtudornak, a ministeri segédfogalmazói czímet és jelleget ado­mányozom. Kelt Gödöllőn, 1890 évi november hó 12-én. Ferencz József a. k. Baross Gábor s. k., A kereskedelemügyi m. kir. minister Janischke János posta- és távirda-igazgatósági ellenőrt, posta- távirda pénztárnokká nevezte ki. A kereskedelemügyi m. kir. minister Krécsy Miklós kir. segédmérnököt, a Túrócz vármegyei m. kir. államépitészeti kirendeltségtől a Fejérvármegyei m. kir. államépitészeti hivatalhoz helyezte át. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. évi november hó 17-én 69.442/111. sz. a. kelt rendeletével dr. Smialovszky Valér országgyűlési képviselőnek, a cs. kir. szab. kassa-oderbergi vasút zsolnai állomásától Zsolnán, Rajecz -Tepliczen, Rajeczen keresztül Facskóig, valamint a zsolnai főállomástól az ottani sóházig vezetendő keskeny­vágányú vasútvonalra múlt évi november hó 18-án 59,782 sz. a. meghosszabbított előmunkálati engedély érvényét további egy évre meghosszabbította. A kereskedelemügyi m­. kir. minister folyó évi július hó 12-én 39.053 szám alatt kelt rendeletet, melylyel lovag Lindheim Ernőt a tárczája körében előforduló vállalkozásokból kizárta, hatályon kivül helyezte. A képviselőház közlekedésügyi bizottságának jelentése a kereskedelemügyi miniszernek, a petrozsény-l­vazény-lupényi h. é. vasut engedélyezésére*) vonatkozó előterjesztése tárgyában. Ezen vasut építésének közvetlen czélja az Oláh-Zsil völgyben egy új, nagyobb kőszénbányatelep megnyitását elő­segíteni. A­mely mértékben az országos vasúthálózat minden irányban terjeszkedik, a­mely mértékben továbbá a kormány — a törvényhozás által minden alkalommal elője szabott feladathoz híven — az iparfejlesztés terén előrehalad, abban a mértékben nyer az új kőszénbányáknak megnyitása, a versenynek e téren is élesztése, a szükségletnek hazai kőszén által való biztosítása, fontosságban és sürgősségben. A petrozsény-livazény-lupényi h. é. vasút ez irányban kiváló szerepet van hivatva betölteni , a közlekedésügyi bizottság tehát már ez indokból is készségesen hozzájárult ezen engedélyezéshez. A második indok, mely a bizottságot ezen vonal megítélésénél vezette, az, hogy ez­által a román vasúti csatlako­zások ügye egy újabb lépéssel előrehaladt. Ezen általános szempontok megjelölése után áttérünk a vasútvonal engedélyezésének főbb feltételeire, melyek a következőkben foglalhatók össze: Az építendő vonal hossza 17­9 kilométer. A tényleges építési tőke 790,000 frttal, a névleges építési tőke 974,400 frttal lett megállapítva, mely összegből 71,600 frt forgalmi eszközök beszerzésére fordítandó. A névleges épitési tőkének 40%-ka törzsrészvények, 60°/0-a elsőbbségi kötvények kibocsátása utján lesz fedezendő. A vonal kezelését a magyar kir. államvasutak fogják vezetni. Egyenes állami segélyben, mint azt az 1880 : XXXI. és az 1888 : IV. t.-cz. megengedik, a vállalat nem részesül. A közvetlen segélyezés abban áll: 1. hogy a 316,000 frtnyi törzsrészvénytőke felvétele a m. kir. államvasutak igazgatóságának közvetítése mel­lett történik ; 2. hogy a bányavállalatnak kilátásba helyeztetett, hogy a m. kir. államvasutak a megnyitást követő 10 éven át évenként 30,000 tonna kőszenet fognak megrendelni. A­mi a kölcsön közvetítését illeti, az kétségkívül lényegesen megkönnyíti a vállalat helyzetét, azonban a m. kir. államvasutakra semmiféle koc­kázattal nem jár. Ugyanis a 800,000 frttal megalakítandó bányavállalat kötelezi magát, hogy az építendő vasúton az első évben legalább 50,000, a következő években pedig évenként legalább 100,000 tonna kőszenet fog szállítani. Ezen szállítások alkalmával minden tonna után a rendes szállítási díjakon felül 20 krajczárt és évenként legalább 20,000 frtot fog a bányavállalat fizetni a törzsrészvénytőke törlesztésére. Miután a h. é. vasut üzemét a m. kir. államvasutak viszik, ezen 20,000 frt befizetése teljesen biztosítva van, annál is inkább, minthogy az engedélyesek előzetesen kötelesek nem­csak a bányavállalat létesítését igazolni, de azonkívül egy 80.000 frtnyi külön biztosítékot letenni, mely biztosíték legalább is négy esztendőn át a kormány őrizete alatt marad. Különben is a b. é. vasút összes jövedelmeivel szavatol ezen kölcsön törlesztéséért. Az állam tehát semmivel sem járul hozzá a törzsrészvénytőke fedezéséhez, ellenben a tőke törlesztése után az állam 116.000 frtnyi törzsrészvények tulajdonába lép. Megjegyzendő, hogy az engedélyokmány 22. §-a értelmében az állam *) Lásd az engedélyokmányt és kiegészítő mellékletét lapunk I. évi 182., 133., 134., 136. és 137. számaiban.

Next