Vasuti és Közlekedési Közlöny, 21. évf. (1890)

1890-03-26 / 37. szám

378 takarékosságból tették, hanem azért, mert a kereskedők súlyt fektettek arra, hogy üzeneteiket csak azok értsék, a­kikhez intézve vannak. A díjak leszállítása tehát nem fogja a keres­kedőket arra bírni, hogy rendes kifejezéseket sürgönyözzenek, a­mi a kábelvállalatnak többet jövedelmez. A kormány nem tudna módot találni a jövedelmek fokozására, mert a forgalom nem bír oly expansív erővel.­­Az államosítást a tarifák csökkenése igazolná, de ezt a közönség nem igényli és a kevés számú érdeklett kereskedők érdekében nem szabad az országra új terhet róni. A közönség­nek többet használ, ha szabad tért engednek a versenynek, mint hogyha az állam — az »összbirodalmi« eszmének szerzendő kétes eredmények kedvéért — teljesen monopolizálná a nemzet­közi távirdai szolgálatot.­ Emlék a kereskedelemügyi minister úrnak. A kereskedelem­ügyi ministérium tisztviselői e hó 24-én Gábor napján érdekes emléktárgygyal lepték meg ministerüket. Az emlék ezüst doboz, fedelén földgömb mellett álló allegorikus alakkal, mely az először kiadott zóna­jegyet tartja kezében. A kis szekrény az erről kiállított hivatalos okmányt rejti. Az első jegy a múlt év július 31-éről augusztus 1-jére virradó éjjel, három perc­­c­el éjfél után, Dráva-Szarvason adatott ki. Ez a jegy a III. osztályra s Priglevitza-Szt.-Ivánra szólva, a távolsági forgalomban a második zónára volt érvényes. A doboz négy oldala dombormű, egyik hosszoldalán egy vasutat, a másikon egy gőzhajót, azonkívül pedig egy-egy oldalán a posta s távírda s végre a kereskedelem különböző jelvényeit tünteti föl. A minister, aki e szép műtárgyat dolgozó szobájában találta, igen kellemesen volt meglepetve. Személyi hirek. M. kir. államvasutak. Czímadományozás: Herényi József és Horváth Lajos főfelügyelőknek, ő cs. és apostoli kir. Felsége az igazgatói czímet legkegyelmesebben adományozni mél­tóztatott. — Kinevezések, illetőleg kirendelések: Banovits Kajetán főfelügyelő, az új gépészeti (E) főosztály élére, Robicsek Sándor főfelügyelő pedig az új építési (D) főosztály élére igazgatókká neveztettek ki . Weis Konrád főfelügyelő, az új gépészeti főosztály (EH) műhelyi szakosztályának vezetője, egyúttal az émlített főosztály igazgatójának helyettesévé rendeltetett ki, a míg az építési főosztályban az igazgató esetleges helyettesítését egyelőre a főosztály rangban legidősb főhivatalnoka, E­r­d­e­y Benedek fel­ügyelő látandja el; Pottyondy Gusztáv főfelügyelő, a forgalmi (AI­Z) szakosztály főnökének helyettesévé, E­r­d­e­y Benedek felügyelő pedig­ az építési (D) főosztály általános építési ügyosztálya vezetőjévé rendeltetett ki. — Áthelyezések és megbízatások: Pri­leszky Pál főmérnök, a szolnoki forgalmi főnökség vezetője Nagy­váradra helyeztetett át s a bihari nagyvárad-belényes-vaskohi h. é. vasutak üzletkezelősége vezetésével bízatott meg; C­s­i­z­m­a­z­i­a Géza mérnök, a székelyhídi osztálymérnökség vezetője Nagyváradra áthelyezés mellett, B­e­r­g­i Ignácz hivatalnok a nagyváradi forgalmi főnökségtől, végre Salkovich Pál hivatalnok várad-velenczei állomásfőnök ugyancsak a Nagyváradra áthelyezés mellett, a bihari nagyvárad-belényes-vaskohi h. é. vasutak üzletkezelőségéhez osztat­tak be, végül Hort József mérnök, a feloszlatott nagyvárad-révi osztálymérnökség vezetője, a Nagyváradra áthelyezett, előbbi székely­hídi osztálymérnökség vezetésével bízatott meg. Ausztria-Magyarország .. . . » 490 431,304 E szerint Anglia a világ összes kereskedelmi hajóinak felét bírja. Francziaország és Németország messzire következnek utána, holott Francziaországnak a kikötői forgalmához képest — az angol kereskedelmi hajók számának és tonnatartalmának kétötödével kel­lene bírnia. Az orosz délnyugati vasutaknak 1889-ben 28.743,184 rubel­j­e szerint 5.001,843 rubellel kevesebb bevétele volt, mint 1888-ban. A villamos világ — mint ezt a »La lumiére électriques szerint Norvégiában tett kísérletek kimutatták — a housteholmi világító toronyban elhelyezve, Mandalban vagyis 100 km. távolra még tisz­tán kivehető volt. gőzhajó egy-egy tonnája assimilálva van a vitorlás hajó 3 tonnájá­val. A táblázat a következő : Hajók Tonna-Hord­száma tartalom­képesség 4.424,933 13.274,799 Francziaország . . . . ... 450 491,444 1.474,332 Németország ... 559 476,720 1.430,160 Egyesült­ Államok . . ... 417 371,772 1.115,316 Spanyolország . . . ... 343 259,347 778,041 Olaszország ... 193 174,986 524,958 Hollandia 160 132,813 398,439 281 116,905 356,715 Svédország­­ . . . 370 114,199 342,597 Oroszország .... ... 217 110,160 330,480 Aus­ztria-Magy­ar or­s­z­ág ... 111 95,349 286,017 A gőzhajókat és vitorlás hajókat együtt véve és a valódi hordképességet véve, az egyes államok következőleg osztályozódnak : Hajók Tonna­száma tartalom Anglia és gyarmatai . . . . 1888-89 21,524 16.118,000 Németország .... 2,466 2.167,188 Francziaország .... 2,455 1.826,750 Norvégia 3,810 1.679,011 Egyesült­ Államok , , 1887 — 1.362,705 Olaszország 1888-89 2,747 1.243,845 Spanyolország . . . 1,746 1.039,353 Oroszország 2,359 789,708 Svédország 2,243 724,614 Hollandia . . .­­ 1,038 642,212 Közlemények. A norvég állami távirdaintézet pénzügyi eredményei 1888/89-ben. A norvég állami távirda­intézet 1888/89-re az előirányzathoz képest a bevételeknek emelkedését, a kiadásoknak ellenben csökkenését mu­tatja ki. A 850,000 koronával előirányzott bevételek ugyanis tényleg 1.013,165 koronára rúgtak s ekként 163,165 koronával haladták meg az előirányzatot; mig a tényleg 1.080,47­3 koronát tett kiadások 5,927 koronával maradtak a költségvetésileg előre látott 1.086,400 korona mögött. Míg tehát az 1888/89-iki költségvetési évre 236,400 korona hiánylat volt előirányozva, ez tényleg csak 67,307 koronát s ekként 109,093 koronával az e czímen előirányzott összegnél ke­vesebbet tett. A világ kereskedelmi hajóiról a »Veritas« iroda kimutatást tesz közzé, mely szerint az összes civilizált államoknak 1888—89-ben 8,835 (100 tonnán felüli) gőzhajója volt összesen 7.251,747 tonna­tartalommal. Az alábbi táblázatban ki van mutatva a valódi hord­képesség is, a »virtuális« tonnatartalom, melynek kiszámításánál a Vasuti­ és közlekedési közlöny. Állami épitkezések. 75. A komárom-nagysalló-pribóczi hadászati út 31—32 szakaszán levő rudnói Garam-híd alépítményének és ugyanitt a Garam­jobbparti partvédezet helyreállításának biztosítása czéljából, f. évi április hó 10-én d. e. 10 órakor a Bars vármegyei m. kir. állam­építészeti hivatal helyiségében,Aranyos-Maróthon zárt ajánlati verseny­tárgyalás fog tartatni. Az engedélyezett költség után számítandó 5%-nyi bánatpénznek az aranyos-maróthi m. kir. adóhivatalnál történt letétét igazoló nyugtával ellátott zárt ajánlatok a kitűzött nap d. e. 9 órájáig a nevezett hivatalhoz nyújtandók be, hol a vonatkozó műszaki művelet és részletes feltételek is megtekinthetők 76. A zsolna-priekopa-alsókubini közút Turócz vármegyei törvényhatósági szakaszán teljesítendő útszélesítési, sziklarobbantási és egyéb helyreállítási munkálatok végrehajtásának — 16,786 frt 67 kr. összeg erejéig engedélyezett — biztosítása czéljából, i. é. április hó 10-én d. u. 372 órakor a Turócz vármegyei m. kir. államépitészeti hivatal helyiségében Turócz-Szent­-Mártonban újabb zárt ajánlati versenytárgyalás fog tartatni. Az előirt 50/p-nyi bánatpénz, illetve a kormány által bánatpénzül elfogadható értékpapír letételéről szóló m. kir. adóhivatali nyugtával ellátott zárt ajánlatok a kitűzött nap d. u. 3 órájáig a nevezett hivatalhoz nyújtandók be, hol a vonatkozó műszaki művelet, általános és részletes feltételek és szerződési minta is megtekinthetők. 77. A nagyvárad-kolozsvár-brassói államút 102—103 km. szaka­szán szükséges rézsű­burkolás helyreállításának — 433 frt 83 kr. ösz­szeg erejéig engedélyezett — biztosítása czéljából. i. é. április hó 2-án d. e. 10 órakor a Kolozs vármegyei m. kir. államépitészeti hivatal helyiségében Kolozsvártt zárt ajánlati versenytárgyalás fog tartatni. Az előirt 5°­o­nyi bánatpénzzel ellátott zárt ajánlatok a kitűzött időre a nevezett hivatalhoz nyújtandók be, hol a vonatkozó műszaki művelet és részletes feltételek is megtekinthetők. 36. szám.

Next