Vasuti és Közlekedési Közlöny, 22. évf. (1891)

1891-01-14 / 6. szám

58 Vasúti és közlekedési közlöny­­ javitó műhelyek hiánya is bajt okoz. A gabnaforgalom 1882-ben 681,000 tonnát tett, 1888-ban pedig 1.292,000 tonnát. Brailába 1883-ban 23,000 waggon érkezett, 1888-ban pedig 62,000 waggon és ez utóbbi forgalomból 40,000 waggon egy félévre jutott. Mult év­­ben júliusban naponkint 200, augusztusban 321 vonat közlekedett. A waggonhiány olyan volt, hogy 1890 augusztus 9-én pl. 4,200 kocsi hiányzott, pedig Brailában egy napon 500 vaggont raktak ki. Duca­ur végül előadta, hogy keresztezési megállóhelyekre 700,000 frank, rendező pályaudvarok létesítésére Brailában és Barbosban 1 millió, javító műhelyekre, a bukaresti indóház nagyobbítására 3 millió frank kellene. A román-magyar vasúti csatlakozások ügyében, a »Rumänischer Lloyd« értesülése szerint, a bukaresti kormány már intézkedett­hogy a tervezett csatlakozási vasutak romániai szakaszainak elő­munkálatai foganatba vétessenek. Saligny, államvasúti főmérnök elnöklete alatt bizottság küldetett ki, mely az Oltmenti, vöröstorony­szorosi és a Palánka felé tervezett vonalakat tanulmányozza és jelentését a miniszertanács elé fogja terjeszteni. Mihelyt ez a jelentés jóvá lesz hagyva, a román kormány megbízottakat fog kiküldeni az Ausztria-Magyarországgal kötendő vasúti csatlakozási egyezmény kidolgozása végett. A román kormány nagy súlyt fektet a csatla­kozások létesítésére, mert a román vasutak forgalmának tetemes lendületét várja tőlük. Az odessai hajózási és kereskedelmi társaság ez idő szerint valóságos monopóliumot gyakorol a délorosz vizeken és illetékes tényezők panaszt emeltek az orosz kormánynál e társulat ellen, azt hozván fel ellene, hogy önkényes díjszabásaival tönkre teszi a versenytársait. Felhozzák, hogy a kormány véget vethetne ennek az állapotnak, ha szigorúbban gyakorolná a felügyeleti jogot, mely őt megilleti már azon óriási előnyök fejében is, melyekben a társulatot eddig részesítette. A társulat ugyanis húsz éven át olyan tetemes subsidiumokat kapott az államtól, hogy részvényeinek egyharmadát visszaválthatta, a részvényeseknek visszaadhatta az alaptőke felét, 1879-ben pedig az alaptőkéjét 3.125.000 rubelről tíz millióra emel­hette, egyszerűen a tartaléktőke felhasználásával, a­nélkül, hogy a részvényesektől csak a legkisebb befizetést igényelte volna. A részvények névértéke 150 rubelről 500 rubelre emelkedett, pedig jóval többet képvisel. A mellett a társulat igen jó kikötőkkel és nagy közraktárakkal bír, ingyen használja az állami telkeket, ingyen kapott dús anthracit-bányákat és lobogóján az orosz császári sast viselheti. Ilyen előnyök fejében a kormány is megkövetelheti a társulattól, hogy a többi hajózási vállalatok fejlődését ne tegye lehetetlenné saját szabadalmainak kíméletlen kiaknázása által. Libériai vasutak Szt.-Pétervárról érkezett legújabb hírek sze­rint az ussuri-vasut terve Libériában véglegesen el lett fogadva a kor­mány által s a körülbelül 500 km. hosszú vonal építése legközelebb megkezdetik. »The Gresham« életbiztosítási­ társaság Londonban. E társulat évi jelentése, mely az 1890 június hó 30-án befejezett 42-ik üzletévről szól és a részvényesek 1890 deczember hó 16-án tartott rendes köz­gyűlése elé terjesztetett, rendelkezésünkre állván, következő főbb pont­jait k­özöljük. Az elmúlt év eredménye rendkívül kedvezőnek mond­ható. A társulathoz az utolsó év alatt 6,673 biztosítási ajánlat nyúj­tatott be 55.985,275 frk értékben, melyek közül elfogadtatott 5,764 darab 47.194,725 frk biztosítási összeggel és erről a megfelelő számú kötvény ki is állíttatott. A díjbevétel, a visszbiztosítási díjak le­vonása után, 15.500,911 frk 77 cts-ra rúg, a­miben az 1.770,692 frk 60 cts-ot tevő első évi díjak­ben foglaltatnak. A kamatszámla mér­lege 4.583,437 frk 40 cts-ot tesz, mi­által a társaság évi jövedelme — a díjbevétel hozzászámításával — 20,084,349 frk 17 cts-ra emel­kedett. A társaság az elmúlt év folyamában 8.706,667 frk 81 cts-ot utalványozott oly követelések folytán, melyek életbiztosítási köt­vényekből eredtek. Lejárt biztosítási és vegyes biztosítások stb. fejében fizetett a társaság 1.927,233 frk 75 cts-ot, kötvények vissza­váltására 1.426,338 frk 75 cts-nyi összeget fordított. A biztosítási és járadékalapok 5.789,558 frk 13 cts-al gyarapodtak. Az összes cselekvő vagyon az üzletév végével 111.610,613 frk 54 cts-ra rúgott. Tőkebefektetések: 2.460,317 frk 40 cts. a brit kormány értékeiben, 539,819 frk 79 cts. az indiai és gyarmati kormányok értékeiben, 14.995,488 frk 23 cts. idegen államok értékpapírjaiban, 1.734,190 frk 10 cts. vasúti részvények, elsőbbségek és garantáltak, 52.410,338 frk 33 cts. vasúti és egyéb kölcsönkötvényekben, 16.619,240 frk 73 cts. a társaság ingatlanaiban, melyekben a társaság bécsi és budapesti házai benfoglaltatnak, 8 097,063 frk 96 cts. jelzálogban és különböző értékekben 14.753,255 frk 10 cts. Általános iparkiállitás Prágában. Az 1791-ben rendezett első prágai iparkiállítás jubileuma alkalmából ez évben tudvalevőleg általános kiállítás lesz Prágában. A huszonhetedik osztály képvise­­­lője, Gobiet Artúr, magyar levél kíséretében küldte meg nekünk az osztály tárlatának programmját. E szerrint a kiállítás május 1-én nyílik meg és október 1-én zárul be. A nevezett osztály tárgyai lesznek: találmányok, szabadalmak és óvóintézkedések. A jelentke­zés utolsó határideje e hó 31-ike. Gobiet a magyar kiállítóknak és a kiállítás iránt érdeklődőknek minden felvilágosítást megad. Vasútüzleti hirek. A budapest-ruttkai vonalon közlekedő 101 és 102. sz. gyors­vonatok — a m. kir. államvasutak igazgatóságától vett értesítés szerint — január 15-től kezdve G.­Berzencze állomáson utasok fel-és leszállása czéljából feltételesen meg fognak állani és pedig a 101 sz. vonat reggel 7 óra 16 -kor és 102 sz. vonat este 8 óra 13 perczkor. Díjszabások és 186/A. sz. Cs. kir. szab. déli vaspálya-társaság. Osztrák-magyar- olasz áruforgalom. (Rivarolo-Ligure állomás felvétele a közvetlen díjszabásnak 1890 szeptember le­ ikétől érvényes függelékébe) Az 1887 október l-jétől érvényes osztrák-magyar-olasz köz­vetlen díjszabáshoz tartozó és 1890 szeptember 15-ikétől érvényes függelékben foglalt, Peri átmenetre szóló díjtételek nemcsak a Genua, Sampierdarena és St.-Martino-Buonalbergo állomásokra rendelt küldeményekre, hanem használt négy­kerekű kocsinként legalább 10,000 kg. súlyban feladott, vagy ennek megfelelő díj­fizetés mellett szállított nyers és homokczukor- küldemények részére Rivarolo-Ligure állomásra is alkalmaztatnak. Az előbbi három állomásra való továbbítás részére a függe­lékben foglalt határozmányok a Rivarolo-Ligure állomásra való továbbítás tekintetében is érvényesek. szállítási ügyek. Szab. osztrák-magyar államvasut-társaság. 2,331/F. sz. A társasági magyar vonalak állomásai és Wien-Nordbahn állomás közötti forgalomra érvényes közvetlen díjtételek Floridsdorf-Donaufeld állomásra nézve is alkalmazást nyernek. Budapest, 1891 január hó 13-án. 97,732/F. sz. Román-északnémet vasúti kötelék. P. é. február 1-én Bukarestben Kattowitzra és Boroszlóba teljes kocsirakományokban feladott olajpogácsa-küldemények számára új közvetlen díjtételek lépnek érvénybe, melyek a részes vasúti igazgatóságoknál megtudhatók. Budapest, 1891 évi január hó 16-án. 12. szám. Qhtm W. ém T&Imm férfi-szabók­ból berendezett raktár valódi angol és franczia újdonságokból az őszi és téli idényre. — Ízléses szabás, olcsó árak. ui Egyéves önkéntesek teljes felszerelései megrendelhetők. Czímtábla-gyár nemzetközi szállítási irodája az »Atlxsia« magyar tengeri hajózási részvény­­­társ­aság és az »Anchor-Line« vezérügynöksége. E­ST JEIW, Fiókok: Bécsben, Fiuméban, Triestben, Kon­stantinápolyban, Belgrádban, Sofiában, Phi­lip­popolisban, Sabátzban, Obrenovátzban, Brcká­ban és Pancsován.

Next