Vasuti és Közlekedési Közlöny, 22. évf. (1891)

1891-09-11 / 109. szám

Budapest, 1891 szeptember 11-én. 109. szám, Huszonkettedik (XXII.) évfolyam. Vasuti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. TARTALOM : Az orosz vasutak fűtőanyaga. — Közlemények. — Vasutüzleti hirek. — Díjszabások és szállitási ügyek. — Hivatalos értesitések. Szerkesztői iroda : V., alkotmány-utcza 24. sz. a. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt » » » » » fél évre 6 » Kiadó hivatal : V., alkotmány-utcza 24. sz. a. a . Az orosz vasutak fűtőanyaga, *"~"Az" összes forgalmi életre, valamint az iparra nézve is a legnagyobb fontossággal bír az, hogy mily és mennyi tüzelő és fűtőanyag áll valamely országnak rendelkezésére. Az erdőségekben részben igen gazdag Oroszország vasutain, gőzhajóin és gyáraiban tüzelő anyagul eddig csaknem kizárólag fát használtak s ez által az erdőségek faállományát lényegesen kárositották. Csakis a donezi szénbányáknak — a Donez-vasut 1878-ban történt forgalomba helyezésével— eszközök­ megnyitása óta kezdette a kőszén az azt megillető helyet elfoglalni s az erdőket azon teher alól felszabadítani, hogy a forgalom és ipar czéljaira egyedül szolgáltassák a fűtő és tüzelő anyagot. Az alábbi számok érdekesen illustrálják azon jelentő­séget, melylyel a donezi terület a Donez-vasút megnyitása óta a forgalomra és az iparra nézve bír. A­mi különösen a két utóbbi évet illeti, úgy 1890-ben a donezi szénterületről 195,707 kocsi (a 610 pud × 10,000 kg.) ásvány fűtőanyag lett elszállítva az előző évi 210,074 kocsival szemben, tehát 14,367 kocsival kevesebb, mint 1889-ben. Az elszállított mennyiség csökkenését az 1889-ben volt rendkívül nagy kivitelből, továbbá a vasutaknak a rossz aratási ered­mények következtében megcsappant forgalmából, a czukor­gyárak kevesebb munkájából s végül a donezi kőszén keletre való kivitelének csökkenéséből magyarázható, honnan azt a napota lassanként egészen kiszorítja. A kivitel 1890-ben az előző évhez képest történt keres­kedésének daczára is azonban a donezi fűtőanyag fogyasztása egyre fejlődik, mint azt a következő egybeállítás mutatja. Az egyes vasutakon elszállított kocsik száma ugyanis volt: Kursk- Konstan Charkow- Donez Katarina Összesen Asow tlnow Az ásvány fűtőanyag fogyasztói categoriák szerint 1890-ben s azt megelőzött öt évben a következőkép oszoltak meg: 1885 1886 1887 1888 1889 1890 « „ „­­ Vasutak .... IV U L- B X 36,781 59,597 56,711 60,366 84,410 60,911 Fekete tenger ki­kötői 6 544 747 459 1,178 117 Légszesz-gyárak . 535 1,338 3,978 2,005 2,925 2,994 Gőzhajók .... 3,780 6,999 9,141 10,130 12,256 13,124 Metallurgiai gyár 246 4,137 19,517 34,745 lak . . . . . 326 273 246 4,137 19,517 34,745 Czukorgyárak . . 11,420 18,690 18,386 20,482 30,616 19,274 Iparos és nyilvá­nos intézetek és magán szükséglet 11,701 44,674 61,135 46,920 59,142 64,542 V­a­s­u­t­o­n 1880 évben . . . . 27,699 15,131 21,719 — 64,549 1881 » . . . . 25,036 18,448 32,778 — 76,262 1882 » . . . . 28,692 22,811 44,859 — 96,362 1883 » . . . . 31,403 20,139 48,335 — 99,877 1884 » . . . . 25,698 23,562 43,588 3,942 96,790 1885 » . . . . 27,238 30,522 45,121 15,949 118,830 1886 » . . . . 28,557 43,959 47,223 13,376 132,115 1887 » . . . . 29,445 43,176 57,168 18,555 148,344 1888 » . . . . 31,153 39,741 60,911 11,694 143,399 1889 » . . . . 36,699 58,155 84,853 30,397 210,074 1890 » . . . . 34,384 60,198 69,968 31,157 195,707 Közlemények: A román államvasutak 1890 évi üzleteredményei 39.741,260 frank bevételt és 26.086,605 frank kiadást s ekként 13.654,654 frank üzletfölösleget tüntetnek ki, míg ez utóbbi 12.790,000 frankkal volt előirányozva, úgy hogy a tényleges eredmények 864,654 frankkal kedvezőbbek az előirányzottaknál. A Timok-völgyi vasút. A belgrádi orosz követ — a »Revue d'Orient« szerint — kijelenté a szerb kormány előtt, hogy Orosz­ország hajlandó Szerbiának — az ez ország belső részeit a Fekete­tenger orosz kikötőivel összekötő Timok-völgyi vasút kiépítésének biztosítására — a szükséges összegeket mindaddig előlegezni, míg a pénzpiaci helyzete lehetővé teendi, hogy ez előlegek egy nagyobb kölcsön felvétele által megtérítessenek. Gőzfűtés berendezése a porosz államvasutak személyszállító kocsi­jaiban. A porosz államvasutak igazgatósága most a gőzfűtésnek összes fővonalain leendő életbeléptetésével foglalkozik s e czélra a személy­szállító kocsik szükséges átalakítását már meg is kezdette. A márka-, posta- és még néhány a gyorsárú szállítására szolgáló teherszállító kocsi is megfelelő készülékekkel láttatnak el. A gőzzel való fűtésnek olcsóságán kívül még azon előnye is van, hogy beálló baleseteknél is teljesen veszélytelen. A fűtéshez megkívántató gőz a moz­dony kazánjából 2 athm. nyomással az egész vonat alatt végig vonuló vezetékbe hajtatik s azt a vonat végén ismét elhagyja, a mennyiben a vezeték falain mint viz le nem ülepedett s önműködő szelentyűk révén le nem folyt. Eltekintve a hőmérséknek az egész vonat számára a málhakocsiban történő szabályozásától, az I. és II. osztályú kocsik szakaszaiban az ott levő szelentyűkkel az utasok maguk szabályozhatják a hőmérséket, míg ennek szabályozását a III. és IV. osztályú kocsiszakaszok számára a minden vonatnál levő fűtő eszközli. Kivételesen hosszú vonatoknál, hol a gőzfűtés hatása az utolsó kocsikra már igen csekély, a vonat végéhez egy kocsi kapcsol­tatik, melyben gőz fejleszthető s ellenkező irányban a vezeték­csövekbe vezethető. Vasutüzleti hirek. A szamosvölgyi vasúton a személyszállító vonatok közlekedése 1. év október hó 1-ével változást fog szenvedni. A jelenleg közle­kedő tl sz. vegyes vonat (indul Deésről 4 óra 15 perczkor éjjel­ érkezik Kolozsvárra 7 óra 9 perczkor reggel) közlekedtetése egészen beszüntettetik. Helyébe minden hétfőn és csütör­tökön Deésről Kolozsvárra a 15 sz. vegyesvonat (indul Deésről reggel 6 óra 5 perczkor, Sz.-Újvárról 6 óra 45 perczkor, Nagy-Iklódról reggel 7 óra 14 perczkor, Válaszútról 7 óra 33 perczkor, Apahidáról 8 óra 44 perczkor, érkezik Kolozsvárra d. e. 9 óra 14 pkor d. e.) fog indíttatni. A jelenleg naponta közlekedő 12 sz. vegyes vonat (indul Kolozsvárról d. u. 5 óra 58 perczkor, érkezik Deésre este 8 óra 47 perczkor) október hó 1-től kezdve csak minden hétfőn és csütörtökön fog indíttatni. A deés-zilahi vonalon jelenleg naponta közlekedő 13 sz. vegyes vonat (indul Zilahról éjjel 4 óra 45 perczkor, érkezik Deésre d. e. 9 óra 32 perczkor) és a 14 sz. vegyes vonat (indul Deésről d. u. 3 óra 50 perczkor, érkezik Zilahra este 8 óra 58 perczkor) közlekedtetése 1. év október hó 1-ével beszüntettetik. A szamos­völgyi vasút vonalain jelenleg rendesen közlekedő személy­szállító vonatok változatlan érvényben maradnak.

Next