Vasuti és Közlekedési Közlöny, 22. évf. (1891)
1891-10-09 / 121. szám
Szerkesztői iroda : Előfizetési díj: Kiadó hivatal: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt V., alkotmány-utcza 24. sz. a. » » » » » fél évre 6 » V., alkotmány-utcza 24. sz. a. TARTALOM : Hivatalos rész. — A képviselőházból. — Közlemények. — Vasutüzleti hirek. — Állami építkezések. — Díjszabások és szállítási ügyek. — Hivatalos értesítések. Budapest, 1891 október 9 én. 121. szám Huszonkettedik (XXII.) évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. HIVATALOS RÉSZ. ) A kereskedelemügyi m. kir. minister f. é. október 2-án 60,917 sz. a. kelt rendeletével id. Neumann Sándor ügyvéd és Kurz Alajos mérnök budapesti lakosoknak, az aradi és Csanádi egyesült vasutak Gurahoncz állomásától Guravoj, Acsucza, Nagy-Halmágy, Ocsisor, Ternava, Kőrösbánya, Czebe és Mésztákon községek határainak érintésével Brádig, Acsuczától kiágazással Acsuva, Kalugyer és Kristyor községek határain át a nagyvárad-belényes-vaskohi vasút Vaskoh állomásáig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A kereskedelemügyi m. kir. minister f. é. október 2-án 61,401 sz. a. kelt rendeletében Strassburger Ármin földbirtokos turkevei, dr. Salgó József ügyvéd és Pálmay Károly mérnök budapesti lakosoknak, a Kis - Ujszárlástól Turkevéig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt fél évre megadta. Törvényjavaslat szab. osztrák-magyar államvasuttársaság magyarországi vasutvonalainak megváltása iránt az 1891 évi XXV. törvényczikk alapján 1891 évi megkötött szerződés*) jóváhagyása és beczikkelyezéséről. junius 7-én megkötött julius 11-én julius 11-én 1. §. A szab. osztrák-magyar államvasuttársasággal az 1891 évi XXV. törvényczikk alapján 1891 évi szerződés jóváhagyatik és beczikkelyeztetik. 2. §. Ezen törvény az országos törvénytárban való megjelenése napján lép hatályba, s végrehajtásával a kereskedelemügyi és pénzügyi m. kir. ministerek bizatnak meg. Tisztelt Képviselőház ! Indokolás. A szabadalmazott osztrák-magyar államvasuttársaság magyarországi vonalainak megváltásáról intézkedő 1891 évi XXV. t.-cz. 4. §-a kötelességemmé teszi, hogy amennyiben a folyó 1891 évi június hó 13-án a t. ház elé terjesztett javaslatommal bemutatott szerződés — az idézett törvényben kapott felhatalmazás keretében — a kormány és a vasúttársaság közt tényleg megköttetnék, a szóban forgó szerződést jóváhagyás és beczikkelyezés végett a törvényhozás elé terjeszszem. A törvény ezen rendelkezéséhez képest tisztelettel jelentem, hogy miután a kérdésben levő s eredeti példányban tisztelettel csatolt szerződést a szabadalmazott osztrák-magyar államvasuttársaság részvényeseinek folyó 1891 évi július hó 9-én megtartott rendkivüli közgyűlése változatlanul elfogadta, azt az 1891 évi XXV. törvényczikkben kapott felhatalmazás alapján, a magyar kormány nevében a m. kir. pénzügyministerrel együttesen folyó 1891 évi julius hó 11-én megkötöttük és aláirtuk. A szerződés aláírását követőleg s miután a szerződésben kikötött további előfeltételeknek mindkét szerződő fél részéről elég lett téve, a szerződés tárgyát képező vasútvonalakat és azok tartozékait folyó évi július hó 18-án a magyar állam részére ténylegesen birtokba és kezelésbe átvettem. Ezek előrebocsátása után van szerencsém, a többször említett törvény 4. §-ának rendelkezése szerint, az ezen szerződésutólagos jóváhagyására és beczikkelyezésére vonatkozó törvényjavaslatot elfogadás végett a 1. képviselőház elé terjeszteni, tisztelettel megjegyezvén, hogy a szabadalmazott osztrák-magyar államvasuttársaság magyarországi vasutvonalaival, az annak kezelésében állott nagykikinda-nagybecskereki és torontáli helyi érdekű vasutakat is a fennálló szerződések értelmében állami kezelésbe vettem. Budapesten, 1891 évi augusztus hó 24-én. Baross Gábor s. k., kereskedelemügyi m. kir. minister. A képviselőházból. A képviselőház folyó hó 6-án Péchy Tamás elnöklete alatt tartott ülésében tárgyalta a közlekedésügyi bizottságnak a kereskedelemügyi minister ur által a győr-sopronebenfurti vasut némely ügyeinek rendezéséről szóló 1890 évi XXXII. t.-czikk végrehajtására, valamint a nagyszeben-vöröstoronyi és a felekfogarasi helyi érdekű vasutak engedélyezésére vonatkozólag benyújtott előterjesztések feletti jelentéseit. **) A tárgyalás lefolyása a következő volt: Elnök: Következik a közlekedésügyi bizottság jelentése, a kereskedelemügyi minister urnak, a győr-sopron-ebenfurti vasut részvény társaság némely ügyeinek rendezéséről szóló 1890 évi XXXII-ik t.-cz. végrehajtására vonatkozó előterjesztése tárgyában. Méltóztassék meghallgatni a jelentést. Josipovich Géza jegyző (olvassa): Neményi Ambrus, a közlekedésügyi bizottság előadója! Neményi Ambrus (előadó): T. ház! Az 1890 : XXXII. t.-cz. felhatalmazta a győr-sopron-ebenfurti vasut-részvénytársaságot, hogy épitési tőkéjét egy millió frttal felemelhesse, egyúttal a társaság építési tőkéjére már régebben megadott adó-, bélyeg- és illetékmentesség ezen egy millió frtra is kiterjesztetett. E felhatalmazás, illetőleg kedvezmény azonban két feltételhez volt kötve. Az első az, hogy a társaság a lajta-újfalu-ebenfurti össze *) Lásd a szerződést lapunk f. é. 71. számának hivatalos részében. **) Lásd lapunk f. évi 120. számának hivatalos részében.