Vasuti és Közlekedési Közlöny, 27. évf. (1896)

1896-02-14 / 20. szám

Budapest 1896 február 14-én. 20. szám. Huszonhetedik (XXVII.) évfolyam Kiadó hivatali Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt Szerkesztőség: V., Alkotmány-utcza 24. sz. a. » »» » » fél »­6 » Y., Alkotmány-utcza 24. sz. a. V., Alkotmány-utcza 24. sz. a. Negyedéves előfizetések nem fogadtatnak el. V., Alkotmány-utcza 24. sz. a. TARTALOM: Hivatalos rész. — Nemzetközi tanácskozmány. — Közúti vasúti közlekedés Budapesten a déli vasúti pályaházhoz. — Terhelési próba. — A magyar kir. államvasutak gépgyára folyó évi január havi munkateljesítménye. — Vasútüzleti hírek. — Közlemények. — Díjszabások és szállítási ügyek. — Hirdetések. Megjelenik hetenkint háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. H­IVATA­LOS RÉSZ. Kiegészítő melléklet a hegyes-feketehegy-palánkai helyi érdekű vasútra vonatkozó 92.976/1896 számú engedélyokirathoz. A hegyes-feketehegy-palánkai helyi érdekű gőzmozdonyú vasút építésére és üzleti berendezésére vonatkozó feltételek. (Folytatás.) • III. Felépítmény. A pálya 1­435 méter nyomtávval építendő. A sinek, melyek aczélból gyártandók, folyóméterenkint 23­6 kilogrammnál könnyebbek nem lehetnek és f­­ggő sinkötés alkalmazása mellett oly sűrűn rakott talpfákon helyezendők el, hogy igénybevételük 5,000 kg. keréknyomás alatt négyzetcentiméteren­kint 1,000 kgr.-ot meg ne haladjon. A vágányok egymástóli távolsága, középtől középig mérve, az állomásokon 4­ 5 m., a nyílt vonalon pedig 3-6 méternél kisebb nem lehet. Engedélyes köteles a felépítményi anyagok 1/a°/o-át, ezenkívül pedig két (2) teljes váltót és keresztezést, a szükséges talpfákkal együtt tartalékul az építési alapból beszerezni s az üzletnek rendelkezésre bocsátani; ezen tartalékokba azonban nem számíthatók be azon készletek, melyeket a jótállási idő alatt megromló felépítményi vas- és aczélanyagok kicserélésére a szállító gyárak tartoznak átadni. Az építendő helyi érdekű vasúton összesen 4.700 folyóméter állomási mellékvágány létesítése követelhető, mely hosszba azonban a Hegyes-Feketehegy és Gajdobra csatlakozó állomásokon előállítandó új, illetve áthelyezendő vagy átalakítandó régi vágányok nincsenek beszámítva. A magyar kir. államvasutak Hegyes-Feketehegy állomásán előállítandó uj vágányok I. rendű vasúti felépítménynyel építendők, a mozdonyszínhez és fordító koronghoz vezető vágányok kivételével, melyekben — ugyszintán a Gajdobrán létesítendő uj vágányokban is — folyóméterenkint 23­6 kg. súlyú sínek alkalmazhatók. Hegyes-Feketehegy állomásból való elágazástól Palánka felé számítva 300 m. hosszban a helyi érdekű vasút vágánya szintén I. rendű vasúti felépítménynyel és pedig uj anyagból létesítendő, megjegyeztetvén, hogy az említett 300 m. hosszú vonalrészen az alépítmény és a műtárgyak is I. rendű vasútnak megfelelően építendők ki. Hasonlóan I. rendű vasutaknak megfelelőknek kell lenniök mindazon váltóknak és keresztezéseknek, melyek I. rendű felépítménynyel bíró vágányokba esnek. Az I. rendű vasúti felépítményre nézve a magyar kir. államvasutak fővonalai számára érvényes szabványok mérvadók, megjegyeztetvén, hogy az I. rangú felépítményhez — a fentebb említett 300 m. hosszú vágányrész kivételével, mely éppen úgy, mint az összes váltók, keresztezések, valamint a közönséges és váltótalpfák, nemkülönben a sínkötőszerek is új anyagból készí­tendők — ócska, de még teljesen használható állapotban levő sínek is használhatók. A közönséges talpfák tölgy- vagy vörösfenyőfából állíthatók elő, a kitérőkben alkalmazandó összes talpfákhoz azonban csak tölgyfát szabad használni. A felépítmény többi anyagát, szerkezetét és részleteit a kereskedelemügyi m. kir. minister az engedélyes által kellő időben előterjesztendő építési részlettervek alapján határozza meg. Az útátjáróknál a sínszálak között általában vezérgerendák tölgyfából alkalmazandók, fontosabb útátjáróknál azonban vezérsínek alkalmazása követelhető. A helyiérdekű vasút vonalán a felépítmény beágyazásához egy harmad részben kavics és két,­harmad részben homok használandó, s ezen beágyazásnak a sínek talpa alatt­i 25 m. vastagsággal s a síntalpak magasságában 2-8 m. szélességgel kell birnia. A váltók és keresztezések kavicságyazatának a síntalptól lefelé számítva 0-3 méter vastagnak kell lennie. Az I. rendű vasúti felépítmény beágyazására nézve az illető szabványok mérvadók. Tartalékul köteles az engedélyes pályakilométerenként 40 m3 beágyazási kavicsanyagot az épitési tőkéből beszerezni s a vonal mentén alkalmas helyeken lerakva, az üzletnek rendelkezésére bocsátani. IV. Állomások. Az engedélyes köteles a kiépítendő pályán a következő állomásokat, illetve kitérőket és megállóhelyeket létesíteni: 1. Telecska megállóhelyet — m. hosszal, 2. Kula vizállomást 400 » » 3. Béla puszta megállóhelyet — » » 4. Torzsa állomást 360 » » 5. Despot-Szent-Iván-Pivnicza vizállomást 400 » » 6. Szilvás állomást 360 » » 7. Palánka vizállomást 450 » » A magyar kir. államvasutak Hegyes-Feketehegy állomása, valamint a baja-zombor-újvidéki helyi érdekű vasut Gajdobra állomása a tervezett helyi érdekű vasut csatlakozása által előidézett szükséghez képest kibővítendők és átalakítandók.

Next