Vasuti és Közlekedési Közlöny, 28. évf. (1897)

1897-02-14 / 20. szám

Budapest 1897 február 14-én. 20. szám­. Huszonnyolczadik (XXVIII.) évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Kiadó hivatal: EL, Oszlop­ utcza 24. sz. a. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt »»» » » fél » « » Negyedéves előfizetések nem fogadtatnak el. Szerkesztőség: EL, Oszlop­ utcza 24. sz. a. Megjelenik hetenkint háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. TARTALOM: Amerikai vasutügyek. — A magyar kir. államvasutak áruforgalma a folyó évi január hóban. — A magyar kir. államvasutak személyforgalmi bevételei az ezredéves országos kiállítás tartama alatt. — A magyar kir. államvasutak mult évi október havi vég­leges bevételei. — A magyar kir. államvasutak 1897 évi január havi ideiglenes szállítási bevételei. — A kereskedelemügyi minis­terium 1897 évi költségvetése a képviselőházban. (Folytatás.) — Közlemények. — Vasútüzleti hirek. — Díjszabások és szállítási ügyek. — Hivatalos értesítések. — Hirdetések. Kansas 2.187,030 245 17.131,227 2,051 » Connecticut 786,518 780 15.139,630 15,017 » Ohio 2.219,497 252 63.106,041 7,356 » Köztudomású, hogy az Unióban az egyes államok a legkülön­félébb rendeletekkel és törvényekkel igyekeznek sújtani a vasutakat. Szerencse, hogy a vasutak mindig védelemre találnak az Egyesült­ Államok legfőbb törvényszékénél a gyakran drákói intézkedé­sekkel szemben. A »Railroad Gazette« felsorol néhány ilyen furcsa dolgot. A legtöbb államban a személytarifák leszállítására irányuló biltek napirenden vannak. Észak-Karolinában a törvény­hozók abban találnak mulatságot, hogy a vasutakat és a táv­irdákat egy kalap alá vonják. Ez évben is bilit terjesztettek elő, mely a személytarifát mértföldenkint 2 centben, a táviratok díját pedig 15 centben szabja meg. Connecticutban egy kép­viselő azt ajánlotta a törvényhozásnak, hogy az állam területén 100 fontnyi teher 6 centért és egy utas mértföldenkint 1 centért szállíttassák. Hogy bilijét népszerűvé tegye, a kerék­párokra 5 centet és a tejre quarterenkint 1 centet szab. Missouri államban bilit terjesztettek elő, hogy a négerek számára külön vasúti kocsik rendeltessenek. Dél-Karolinában a kerék­párok ingyen szállítására törekednek és az e tárgyban benyújtott bili ezt azzal indokolja, hogy az államban az utak igen rosszak és így a kerékpárosok nem igen járhatnak rajtuk. Kansasban hasonló bilit terjesztettek elő, de itt nem a rossz utakkal indo­kolták a javaslatot. A congressus elé Hubbard senator bilit terjesztett, mely szerint a vasútrablás bűnténye halállal bünte­tendő. Ez talán az egyedüli egészséges javaslat ez évben a vasúti törvénykezés terén. Hubbard a bilijéhez csatolt indokolásban elmondja, hogy a legutóbbi hat év alatt a r­ablók 183 vonatot állítottak meg. E 183 esetben 73 embert öltek meg és 58-at sebesítettek meg. 1896-ban 23 esetben intéztek rablók támadá­sokat vonatok ellen, 32 utast és vasúti alkalmazottat, továbbá 4 rablót megöltek. 7 utas és 2 rabló megsebesült. Ezek az adatok különös világot vetnek az amerikai viszonyokra. Állam Vasutak Milden-Vasutak jövő-Milden-Állam adója kint delme kint Massachusetts 3.527,820 1,668 41.418,991 19,589 dollár-Minnesota 850,109 141 30.952,220 5,166 » Missouri 1.186,807 180 30.900,980 4,707 » Indiana 2.256,169 359 155.597,930 — » Amerikai vasutü­gyek. Az »Interstate Commerce Commission«-nak legújabb jelen­tése szerint, az Egyesült­ Államokban 1896-ban 652 vasúttársaság terjesztette be kimutatásait a nevezett bizottsághoz. E társaságok vonalainak hossza 172,369 mértföld. Itt természetesen csak fővasutakról van szó, a közúti vasutak e számokba nincsenek beleértve. Az összes bevételek 1,123.646,562 dollárra, az üzemi kiadások 754.971,515 dollárra rúgtak. A tiszta jövedelem 402.720,698 dollárt tett ki, azonban az osztalékra csak 54.983,732 dollár jutott, minthogy a különböző terhek 341.408,299 dollárt emésztettek fel. A 652 vasúttársaság, mely kimutatásokat készí­tett, az Egyesült­ Államok vasúthálózatának 96°/o-át bírja, így tehát az »Interstate Commerce Commission« jelentése kevés kivétellel az Unió egész hálózatát felöleli. Az előző évvel szem­ben ezek az adatok határozott javulást mutatnak. 1895-ben a bevételek mértföldenkint 6,050 dollárra, az üzemi kiadások 4,083 dollárra rúgtak, a tiszta jövedelem pedig 1,967 dollár volt. 1896-ban a bevételek mértföldenkint 6,519 dollárt, az üzemi kiadások 4,380 dollárt tettek ki, a tiszta jövedelem pedig 2,139 dollárra rúgott. A vasutakon a múlt évben a gabonaforgalom a szokottnál nagyobb volt. A gabonakivitel roppant arányokat öltött. 1896-ban az atlanti nagy kikötőkből 115 millió bushel tengerit, 47 millió bushel búzát és 29 millió bushel rozsot vittek ki. 1895-ben a tengeri­ export 56 millió bushelre, a búza-export 33 millió és a rozskivitel csak 13­ 1 millió bushelre rúgott. Összevéve e három gabonafajt, azt látjuk, hogy az 1896-iki kivitel 110 százalékkal haladta meg az 1895-iki gabona-exportot. A nagyobb kikötőkből 1896-ban a következő mennyiségeket vitték ki. A közgazdasági válság részbeni megszűnése nagy hatás­sal volt a vasutak forgalmának emelkedésére. Az 1896-iki év a vasutakra nézve határozottan jó volt, habár egyes nagyobb bukások ismételten előfordultak. A Baltimore-Ohio vasút és a Philadelphia-Reading vasút megbuktak és receiverek kezeibe kerültek. A Pacific-vasutakat a kormány a legnagyobb erőfeszí­tés mellett se tudta megmenteni a bukástól. Az állam nem akart többet áldozni, és hogy a vasútnak kölcsön adott óriási összegből valamit megmentsen, az összes Pacific-vonalakat kény­szer uton eladatja. Most egy syndicatus alakult, mely a vas­utakat megveszi és egészségesebb alapon reorganizálni fogja. A vasúti biztosok jelentéseiből megtudjuk, hogy az Unió egyes államai mily adókat vetnek ki a vasutakra. A 47 állam közül 25 államban a vasutak kész értéke után, három államban a bruttó bevételek után vetik ki az adót, 7 államban a vasuta­kat úgy adóztatják, mint más ingatlant. A többi 12 államban a megadóztatási rendszer combinált. Az alanti táblázat néhány jelentékenyebb államban tett fel. a vasutak adóját és jövedelmét tan-A magyar kir. államvasutak áruforgalma a f. évi január hóban. A m. kir. államvasutak és a kezelésük alatt álló helyi érdekű vasutak állomásain feladatott január hóban összesen 158,771 kocsirakomány különböző árú, 1896 január hóban pedig 151,217 kocsirakomány, a f. évi január hóban tehát 7,554 kocsival több, mely eredmény annál kielégítőbb, minthogy az 1896 évi januári forgalom az előző évihez képest rendkívül erős volt. A fenti összegben szerepel a gabona 18,692 kocsi­val (a tavali január hóhoz képest 38 kocsival kevesebb), a liszt 7,137 kocsival (— 730), a só 1,051 kocsival (+ 110), káposzta, gyümölcs és burgonya összesen 790 kocsi­val (-f­ 362), bor és szesz 1,359 kocsival (— 358), kőolaj 2,127 kocsival (-f 136), dohány 1,908 kocsival (-(- 717), szén 22,859 kocsival (— 687), érez és vas 8,779 kocsival (+ 1,007), faneműek 16,857 kocsival (- 2,439), kő és mész 4,203 kocsival (— 88), élő állatok 7,030 kocsival (— 443), darab árú 39,736 kocsival (+ 3,604), répa 1,896 kocsival (-1­ 394), czukor 1,059 kocsival (— 393), egyéb itt meg nem nevezett áruk 23,288 kocsival (-(- 6,460). Ezen számokból látható, hogy a gabona- és szénforgalom csak­nem változatlan maradt, míg a lisztnél, bornál, faneműeknél és élő állatoknál keveselet mutatkozik. tetemesen emelkedett Állam Michigan Jova New-York Illinois Baltimore Boston Newport-News lO'/t Tengeri 26V* millió 53/4 » New-York Norfolk Philadelphia Galveston New-Orleans 19 123/4 83/4 674 257* Buza 67a millió 9S/4 » 187a » 43/4 » 3 72 » 4 » Rozs 7 millió bushel. 2 » » 33/4 » » 153/4 » » 72 » » 7* Vasutak adója 741,408 1.357,453 7.862,480 4.145,202 Mflden­kint 97 159 978 395 Vasutak jöve­delme 29.211,014 35.835,910 106.234,129 76.263,5/9 Mflden­kint 3,835 dollár. 4,199 » 13,226 » 7,

Next