Vasuti és Közlekedési Közlöny, 28. évf. (1897)
1897-03-26 / 37. szám
Budapest, 1897 márczius 26-án. 37. szám. Huszonnyolczadik (XXVIII.) évfolyam. Megjelenik hetenkint háromszor, minden szerdán, pénteken és vasárnap. Kiadó hivatal: Előfizetési díj: Szerkesztőség: Kiadó hivatal: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt Szerkesztőség: II., Oszlop-utcza 24. sz. a. » »» » » fél » « » EL, Oszlop-utcza 24. sz. a. Negyedéves előfizetések nem fogadtatnak el. EL, Oszlop-utcza 24. sz. a. TARTALOM: Hivatalos rész. — Vasúti vágányok a Ferencz-József hídon. — Közlemények. — Vasutüzleti hirek. — Közgyűlések. — Hirdetések. HIVATALOS RÉSZ. A kereskedelemügyi magyar kir. minister a zágrábi magyar kir. államépítészeti hivatalhoz beosztott Müller Henrik ideiglenes minőségű kir. segédmérnököt állásában véglegesítette. A kereskedelemügyi magyar kir. minister folyó évi márczius hó 14-én 12,465 számú rendeletével Nógrád vármegye közönségének, a magyar kir. államvasutak Verőcze állomásától a Lókos völgyén át Detárig, esetleg Balassa-Gyarmatig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyú vasut vonalra 1894 évi augusztus hó 4-én 43,912 szám alatt kelt rendelettel megadott s 1895 évi deczember hó 2-án 81,785 szám alatt kelt rendelettel egy ízben már meghosszabbított előmunkálati engedélyt egy további év tartamára újból megadta. A kereskedelemügyi magyar kir. minister a budapest-ujpest-rákospalotai villamos közúti vasútrészvénytársaságnak, a vasútjának angyalföldi állomásától, vagy a fővonal valamely más alkalmas pontjától az újpesti Bocskay-utczán át az újpesti kikötőig és innen a vasút dunaparti állomásáig, valamint ugyancsak az angyalföldi állomástól a Gyali tóárok mentén a magyar kir. államvasutak budapestpalota-újpesti vonaláig, illetve annak mentén Palota -Újpest állomásáig s végüil e vonalból kiágazólag a magyar kir. államvasutak keresztezésével a Kecskehegy felé, a mások által Rákos-Palota,és Fóth között tervezett. vasutvonalhoz csatlakozó helyi érdekű gőzmozdonyú vasútvonalra 1895 évi deczember hó 13-án 71,721 szám alatt kelt rendelettel megadott előmunkálati engedély érvényét a lejárattól számítandó további egy év tartamára megújította. Kereskedelemügyi magyar kir. minister. 16,228/111 szám. Valamennyi önálló igazgatással bíró hazai gőzmozdonyú vasút igazgatóságának. A berni központi hivatalnak vasúti és hajózási főfelügyelőségemhez folyó évi február hó 27-én 268 szám alatt intézett átirata szerint, a nemzetközi egyezmény hatálya alá eső vasúti vonalak jegyzékébe felvett oroszországi vasutak B. csoportjában 27 szám alatt iktatott »Tostower Eisenbahn«, az állam által történt visszavásárlása következtében folyó évi január hó 13-án annak a tulajdonába és az A. csoportban 15 szám alatt iktatott Süd-West-Bahnen üzemébe menvén át, a 15,601/97 szám alatt kelt rendeletemmel kiküldött új jegyzékben mint önálló vasút törlendő. Miről az igazgatóságot tudomásul és a törlesztés eszközlése végett értesítem. Budapesten, 1897 évi márczius hó 11-én. A minister megbízásából: Mándy Lajos s. k., ministeri tanácsos. Kiegészítő melléklet a magyar északnyugati helyi érdekű vasútra vonatkozó 15.016/1897 számú engedélyokirathoz. A magyar északnyugati helyi érdekű gőzmozdonyú vasút építésére és üzleti berendezésére vonatkozó feltételek. I. Általános határozmányok. A magyar kir. államvasutak nyitra-sarluska-üzbéghi vonalrészének együttes használatba vételével Sarluska-Üzbégh állomásától a magyar kir. államvasutak Galgócz-Liptóvár állomásáig, továbbá a magyar kir. államvasutak Nagyszombat állomásától a magyar kir. államvasutak Kutti állomásán keresztül Lundenburg irányban Broczkóig, illetve az országhatárig vezetendő vasút, mint rendes nyomtávú helyi érdekű gőzmozdonyú vasút az 1897 évi márczius hó 6-án kelt engedélyokirat 3-ik §-a értelmében, a kereskedelemügyi magyar kir. ministerhez előzőleg helybenhagyás végett felterjesztendő tervek alapján és az alább következő részletes határozmányok szerint építendő kis olykép rendezendő be, hogy a kiépített pályán a vonatok óránként: a nyitra-galgóczlipótvári vonalon 60, a nagyszombat-kutti országhatárszéli vonalon pedig 40 kilométer legnagyobb sebességgel közlekedhessenek. Engedélyesek kötelesek az engedélyezett pálya számára beszerzendő sínekre és sínkapcsoló szerekre, vas-hídszerkezetekre és forgalmi eszközökre vonatkozó szállítási szerződéseket és feltétfüzeteket a nevezett miniszerhez jóváhagyás végett még a megrendelés, illetve beszerzés előtt beterjeszteni, továbbá a pálya építésére vonatkozó szerződést is bemutatni, ez utóbbit azonban csak akkor, ha az építés átalányösszegért vállalkozónak adatik ki, vagy ha az építés kivitele a pénzbeszerzéssel is egybe van kötve. A pálya építésénél engedélyesek az érvényben levő általános, valamint a helyhatósági építési és rendőri szabályokhoz, nemkülönben a nyitra-galgóczlipótvári vonal építésénél — egyes magas építmények kivételével — a magyar kir. államvasutak elsőrendű vonalaira nézve érvényben álló legújabb szabványokhoz, a nagyszombat-kutti országhatárszáli vonal építésénél pedig a helyi érdekű vasutakra vonatkozó magyar kir. államvasuti szabványrajzokhoz is alkalmazkodni kötelesek, melyek 4—4 példányban és pedig mindig csakis a magyar kir. államvasutak igazgatósága által kiadott és annál megszerezhető eredeti sokszorosítványokban terjesztendők jóváhagyás alá. Ezen szabványok alapján lesznek kidolgozandók a különböző munkák, műtárgyak és egyéb építmények kiviteléhez szükséges részlettervek és munkarajzok.