Vasuti és Közlekedési Közlöny, 53. évf. (1922)
1922-01-01 / 1. szám
4 Hajózási közlemények. A nemzetközi Dunabizottság vezértitkársága, mely megalakulása óta Budapesten székel, a nemzetközi megállapodások értelmében a következő öt esztendőre Pozsonyba teszi át székhelyét. Az átköltözködés egyelőre azonban nagy akadályokba ütközik, mert a csehek, bár már egy fél esztendővel ezelőtt" el volt határozva az átköltözködés, a mai napig sem tudtak a bizottság terjedelmes hivatalai és tagjai részére helyiségeket, illetve lakásokat biztosítani. Felmerült az a különös terv is, persze a csehek részéről, hogy ha már nincs Pozsonyban helyiség, a bizottságot ideiglenesen egy dunai gőzösön helyezzék el. A bizottság ezt a megoldást, mely a budapesti pompás palota helyett egy hajó szűk kabinjaiba akarta őket beszorítani, valószínűleg köszönettel elutasította, s a csendbajnokság hajótörést szenvedett annál is inkább, mert hiszen még olyan hajójuk sincsen, amelyiken a bizottságot összezsúfolhatnák. Tengeri hajók lajstromozására hozott törvényt a nemzetgyűlés az elmúlt héten. Az uj törvény az 1878. évi törvénycikket a trianoni békeszerződés folytán módosítja és kiegészíti és felhatalmazást ad a kormánynak, hogy a nemzetgyűlés további intézkedéséig rendeleti úton szabályozza a szükséges kérdéseket. Eddig önálló magyar tengeri kereskedelmi lobogónk nem volt, a törvény ezt a hiányt pótolja. A törvény tárgyalásokon a kereskedelmi miniszter megemlítette, hogy tudomása van arról, hogy egy vállalat van alakulóban, amely magyar lobogó alatt fog a tengeren kereskedelmi hajózást folytatni. Csonkamagyarországnak téli kikötői vannak a Dunán Újpesten, Budapesten a lágymányosi és a szabályozott soroksári Dunaági medencében, továbbá Dunapentelén , a Tiszában Szolnokon, a Balatonon pedig Siófokon, Fonyódon, Balatonföldváron és Balatonbogláron. Hajózási kiállítások Németországban. Már hírt adtunk arról, hogy a jövő év április havában Essenben, a Krupp-művekről híres gyárvárosban belhajózási és vízépítési kiállítást rendeznek a németek. A kiállítás egyik célja az, hogy folyamrendszerek szerint csoportosítva bemutassa egységesen azt a rengeteg csatornatervet, amelyeket évtizedek folyamán a német csatorna egyletek és egyéb érdekeltségek készítettek. Másik célja bemutatni a német birodalom összes víziutait az azokon levő összes berendezésekkel együtt. Külön osztály lesz a „vízépítés" részére, mely a folyószabályozást, csatornaépítést, kikötőépítést foglalja magában. Másik osztályban a mechanikai berendezések, rakodó gépek és elevátorok, továbbá tárházak berendezései lesznek láthatók. Egy másik osztály „Hajózási üzem a belvizeken" címet fogja viselni; ebben a különféle vízi járműveket, a hajóépítést, hajógépépítést fogják bemutatni, különös súlyt helyezvén fontos technikai újításokra. A kiállítással egyidejűleg fogja a Zentralverein für deutsche Binnenschiffahrt közgyűlését Essenben tartani. Hasonló kiállítást fognak a jövő nyáron Magdeburgban is rendezni, amely alkalommal a nevezett egyesület "egy egész hétre terjedő üléssorozatot fog tartani. Még nem tudjuk, hogy Magyarország ezeken a hajózási kiállításokon - miként a múlt nyáron a münchenin - részt fog-e venni. Mindenesetre nagyon kívánatos volna, hogy minél nagyobb mértékben részt vegyen. A dunai hajózás, amely pedig a német belhajózás integráns részét képezi, s a mély iránt a németek érdeklődése most nagyobb, mint valaha volt, távolról sem volna teljes, ha Magyarország nem mutatná be dunai hajózását. Az ország mai helyzetében rendkívüli fontossággal bír, hogy a külföld előtt minél több helyen és minél nagyobb terjedelemben bemutassuk azt a kultúrmunkát, amit a Dunán végeztünk és végzünk. A múlt nyáron Münchenben tartott hajózási kiállításon való részvételünk, ahol nemcsak hajózásunk, hajóépítési iparunk és folyamszabályozási munkáink, hanem mezőgazdaságunk minden ága is bemutatásra kerültek, olyan erkölcsi eredményekkel járt, amelyek feltétlenül indokoltá teszik, hogy hasonló alkalmakkor Magyarország is bemutassa kulturális alkotásait. Új dunai hajógyár. Kelheimban 200.000 márka alaptőkével hajógyárt alapítottak német gépgyárak és bankok egyelőre azzal a céllal, hogy az Aldunával való forgalomra 700 t nagyságig fauszályhajókat építsenek. A társaságnak joga van saját számlára fuvarozási üzleteket is lebonyolítani és hajókat bérbeadni. A linczi hajógyár alaptőkéjét 25 millióról 75 millió osztrák koronára emeli fel. Ez a hajógyár eredetileg a trieszti Stabilimento Tecniconak volt a leányintézete, Trieszt elvesztése után azonban önnálló vállalattá alakították át. A cseh Duna- és Elbehajózási társaságok a „Prager Tagblatt" jelentése szerint legközelebb megalakulnak. A társaságok átveszik az államtól az arbiter által a cseheknek itélt hajóparkot 300 millió koronáért. 100 millió koronáért elsőbbségi részvények bocsáttatnak ki, melyekből 30 millió értékű az államra, 70 millió pedig magánosokra esik. 150millióért törzsrészvények fognak kiadatni. Ezen összesen 250 milliós összegből 130 millió az elbei, 120 millió a dunai hajózási társaságra esik. Az állam azonkívül mint függőkölcsönt 50 milliót ad a két társaságnak, az érdekelt bankok pedig 50 millió korona közös hitelt nyitnak. Mindkét társaság igazgatósága 15—15 tagból fog állani, akik közül ötöt a kormány nevez ki, tizet pedig a részvényesek választanak. A Rajna—Majna- Duna részvénytársaság most már legközelebb megalakul, mert a bajor országgyűlés megszavazta a bajor államnak az alaptőkében való részesedéséről szóló törvényjavaslatot. A birodalmi kormány 45%-al, a bajor kormány 26%-kal vesz részt az alapításban. A bajor városok is egymásután szavaznak meg kisebb-nagyobb összegeket a részvényjegyzésre. Hajózás az Innen. A tiroliak és a délbajorok az Inn folyón, mely Passaunál torkolik a Dunába, hajózást szándékoznak berendezni, hogy így ezáltal bekapcsolódjanak a Duna nemzetközi forgalmába. Az Inn folyón természetesen csak kisebb hajókkal lehetne közlekedni s számos hajózási akadály eltávolítása válik szükségessé. A forgalmat ideiglenesen 2 motorcsónakkal és 8 dereglyével akarják megkezdeni, amelyekkel a tervezet szerint Insbruck—Passau között egy év alatt 112 hegy- és 112 völgymenetet tudnának teljesíteni s kb. 14.000 tonna árut szállítani. A Norddeutscher Lloyd német tengerhajózási vállalat alaptőkéjét 250 millióról 000 millió márkára emeli fel. Ezt az emelést az teszi szükségessé, hogy a társaságnak, a márka értékének nagymérvű zuhanása folytán, beállott árdrágulások miatt nagy összegekre van szüksége, hogy elvesztett hajóparkját kis mértékben is pótolhassa. Az angol „kiállítási hajó", amelyet 1923. nyarán szándékoznak Angliából elindítani, a terv szerint másfél év alatt 4300 tengeri mérföldet fog befutni és Délamerika, Délafrika, Austrália és Délázsia 34 fontos kikötővárosát fogja meglátogatni. A hajó neve „British Industry" (Angol Ipar) lesz. Vegyes közlemények. Az első magyar karbidgyár. A karbidnaka vasútüzemben ezidő szerint kiváló fontossága van, amennyiben a belőle előállítható acetylén nemcsak világításra használható, hanem szinte nélkülözhetetlen szer törött gépalkatrészeknek a vasúti műhelyekben leendő hegesztésére, miáltal a most annyira megdrágult géprészek pótlása szinte fölöslegessé válik. A vasúti műhelyekben — bár korlátolt mennyiségben — eddig is használták a karbidot, amelyet azonban külföldről kellett hozatnunk. Újabban azonban a Magyar Általános Kőszénbányatársulat Felsőgallán karbidgyárat létesített, amely a hazai karbidszükségletet teljesen fedezheti, úgy, hogy e tekintetben függetleníthetjük magunkat a külföldtől. Az ebben a gyárban előállított karbid minőségére nézve vetélkedhetik bármily külföldi hasonló gyártmánnyal, amennyiben az itt előállított karbid kilogrammjából 300 liter nagy hőértékű acetyléngáz fejleszthető. A felsőgallai gyár évi teljesítőképessége egyelőre 80 vagyon. Helyközi hálózat üzembe helyezése a Budavidéki villamossági rt.-nál. Most került üzembe a Budavidéki villamossági rt. helyközi hálózata, amelynek feladata elsősorban, hogy a pomázi járás községeit lássa el villamos energiával. Az energiát a Budapestvidéki Kőszénbánya rt. pilisvörösvári bányatelepe szolgáltatja, ahol az áramot 5700 Volt-fesültségről 15,000 Voltra transzformálják. A 21 kilométer hosszú távolsági vezeték Szentendréig vezet. Románia elvben szakít a behozatali engedélyezés rendszerével. A román miniszertanács elhatározta, hogy a behozatali engedély rendszerét eltörli. A gabonakivitel új szabályozása most már biztosítani fogja a kereskedelem szabadságát. A vámfelpénz újabb felemelése Jugoszláviában. 1021. évi december hó 10-től kezdve a vámfelpénzt Jugoszláviában 100% kal felemelték , a vámfelpénz tehát most 500%. Leszállították az osztrák-karwini szén árát. A ,,Cesko Slovo" jelentése szerint az osztrau-karwini bányatulajdonosok leszállították a szénárakat Eszerint a szén ára 4 koronával, a kokszé pedig 7 koronával lett olcsóbb. A bányászok munkateljesítménye legújabban 70% ával emelkedett, a munkabéreket pedig 10%-kal csökkentették. Ipari kiállítás Münchenben. A német-magyar kereskedelmi kamara közli, hogy jövő évben május hó 10-től október hó 10-ig iparkiállítás lesz. I ezen a kiállításon következő csoportok lesznek : kőmegmunkálás, kerámia, üveg, fém, nemesfém, drágakövek, bőripar, papír, grafika, textiláru, gépek, bútor, film, könyvkötészet, játékáru stb. Kereskedelmi szerződés Németország és Jugoszlávia közt. A december hó 10-én Németország és Jugoszlávia között kötött kereskedelmi szerződés megállapítja a két ország között a szabad forgalmat, a két állam vállalatainak szabad letelepülhetését, azonkívül tartalmaz a szerződés hajózási és vasúti egyezményt. A szerződés függeléke felsorolja azon árukat, amelyeknek ki-, illetőleg bevitelét nem lehet eltiltani. A német légiforgalom újabb szabályozása. A német birodalmi gyűlés legközelebb tárgyalni fogja a légiforgalomra vonatkozó törvényjavaslatot, melynek lényegesebb pontjai a következők: A levegőtér a légiforgalom részére szabaddá válik. A leszállás csak az e célra berendezett kikötőben, vagy emberlakta zárt területen kívül olyan helyen van megengedve, amelyre nézve előzetesen megállapodás történt. A törvényjavaslat felsorolja még azon büntetendő cselekményeket, amelyeket valaki akkor követ el, amidőn a repülőgép vezetőjének vagy utasainak életét veszélyezteti, valamint akkor is, amidőn valaki akár előrefontolt szándékkal, akár gondatlanságból, illetve pajkosságból valamely repülőgépet megrongál, szétrombol, avagy azt üzemveszélyes állapotba sodorja. A kiviteli tilalmak újból való életbeléptetését tervezik Németországban, hogy a német áruknak külföldön való eladását megakadályozzák és a belföldi szükséglet fedezését biztosítsák. Az ezen rendelkezés életbelépése előtt megkötött ügyletek lebonyolíthatása céljából átmeneti időt fognak engedélyezni, amelyen "belül a tilalmazott áruk külön engedély nélkül még kivihetők legyenek. Ezen rendszabályokkal kapcsolatban a kiviteli illetékek felemelését is tervezik, de a felemelt illetékek is csak bizonyos idő leteltével fognak életbe lépni. A Budapesti közúti vaspálya társaság közgyűlése báró Ullmann Adolf elnöklete alatt folyó hó 20-án tartatott meg. Az évi jelentéshez elsőnek ilencfalvi Sárkány Béla ny. huszárőrnagy szólt hozzá. Majd dr. Oppler Emil ügyvéd szakkérdésekkel foglalkozó beszéde után Simonsits Elemér v. b. t. t. igazgatósági tag nyilatkozott a társaság jogos igényeinek érvényesítéséről. Azután az igazgatóság nevében báró Ullmann Adolf válaszolt az elhangzott felszólalásokra. Majd a közgyűlés az igazgatóságnak egyhangúlag bizalmat szavazott, előterjesztéseit egyhangúlag elfogadta és az igazgatóságba az eddigi tagokon kívül Weiss Fülöpöt, a kereskedelmi bank elnökét és Bódy Tivadart választotta be. Közgazdaság. A gróf Csáky László prakfalvi vas- és acélgyár rt. rendkívüli közgyűlése az alaptőkének 66,000 darab 200 K n. é. részvény kibocsátása által 35000,000 K-ra való felemelését határozta el. Az elővételi jog 5:2 arányban 1921. év december hó 23-tól 30-ig 030 K-s árban a Budapesti Lipótvárosi Takarékpénztár rt-nál volt gyakorolható. A budapesti ásványolajgyár rtnak 1921. évi március hó 31-én lezárt mérlege alapján az előző esztendőről áthozott 02,540 K-val együtt 6 266,380 K volt a nyeresége a 2 millió K-ról 4 millió K-ra fölemelt részvénytőkéje alapján A társaság árukészlete 23.233,950 K-val, követelése 26.372,117 K-val szerepel a mérlegben. Vasúti és közlekedési közlöny ÁRFOLYAMÉRTESÍTŐ. (A Máv. által megállapított árfolyamátszámitások) Márka Svájci frank . Francia frank.. Lei ~ Líra Dollár Angol font Sokol Osztrák kor. Rom. rubel Dinár ... dec. 23-tól 451—360 1 303-10845 5527—4478 579—406 2092—2412 06880—538 20 29040—282200 913-738 12—957—40 1193 —968 E dec 24-tfil 429-12897-5500-583-2992-66220-280500-929-1355-1193-342 -10508 4455 -468 -2412 -53280 -226800 -752 -1044 -908 vény dec. 25-től 401-320 13475-10935 5692—4613 583—468 3052—2453 69900—5340 290950 -236250 946—705 12—960—40 1193—908 e dec. 29-től 398-317 13475—10935 5472-4433 544—437 3052- 2453 09520-55980 291500—234000 95 1—774 12951—41 1193—98 dec. 80-tól 401—320 13475—Jocal 5445—4410 539—432 2970—2885 08530-55170 29600—236700 908—783 12—952—42 1193—988 1. szám.