Polgári fiúiskola, Vecsés, 1928

I. Középosztályunk neveléséről. (Gondolatok a nyolcosztályú polgári iskoláról.) Csengery Antal, a kiváló kultúrpolitikus, a magyar polgári osz­tály megteremtésére, illetőleg képzésére tervezte 1868-ban a hat­osztályú polgári iskolát. Arról az osztályáról kivánt gondoskodni a nemzetnek, melynek szellemi szükségletét az elemi oktatás nem elé­gítheti ki, az az oktatás pedig, amely felsőbb tanulmányokra készít elő, felülmúlja azt, amelynek tehát módja és akarata is van tovább tanít­tatni a gyermekét, nem úgy, miként a szegényebb és kevésbé művelt néposztályoknak, de a tanításban rövidebb idő alatt akar célt érni, mint azok, akik tudományos pályára készítik elő gyermekeiket. Tudvalevő, hogy egész Európában csupán a magyarnak és len­gyelnek nincsen igazi polgári osztálya, mely körülmény a lengye­lekre növő gyászos következményekkel is járt, mivel a lengyel nemzet egy erős, szellemileg és nemzetgazdaságilag művelt és poli­tikailag érett középosztály hiányában államjogilag belterjesen szer­vezkedni, sem kifejlődni nem tudván, államisága felbomlott és sok százados dicsőség után nemzeti önállóságát elvesztette. Ma is sínyli annak az osztálynak a hiányát. Az idegen népelemek közé beékelt maroknyi magyarságnak­­ sorsa is hasonló a lengyeléhez, hasonló sors is várhat rá, ha vezető tényezői idejekorán nem gondoskodnak arról, hogy a nagyszámú termelő osztály és polgári elem, mint a nem­zet gerincét alkotó középosztály, alkalmas és korszerű iskolai intéz­mények segítségével kialakulhasson, kifejlődhessék. A hatosztályú polgáriskola 60 éven át áldásos haszonnal mun­kálta a termelő és polgári osztály művelődésének érdekeit és az annak idején reáruházott jogosítványokkal sok derék és értékes tisztviselőt is nevelt a hazának, illetőleg a közintézményeknek. Jólle­het a polgáriskolák első­sorban a mezőgazdák, iparosok és kereske­dők iskolái, mégis csak úgy érvényesülhetett kezdetben is, hogy végzett tanulói bizonyos életpályákat is választhattak maguknak. Országunkban különben el nem képzelhető olyan iskolafaj, mely vég­zett növendékeit valamely életpályára nem jogosíthatná. Idővel azonban téves irányú tanügypolitikai intézkedésekkel a hatosztályú polgáriskolának felső két osztálya új iskolatípussá (középkereskedel­mivé) alakult át, jogosítványait elkobozták, minősítési jogát elvesz­tette s így azután a felső két osztálya elnéptelenedett, elsorvadt. A polgáriskolák felső tagozata helyett keletkeztek a három, újabban már négyosztályú kereskedelmi iskolák, melyek eredeti céljukat csak részben szolgálják, mert végzett növendékeinek nagyobb része nem kereskedelmi jellegű pályára lép. Egyébként különös jelenség, hogy aránylag több kereskedelmi iskolánk van, mint a világkereskedelmet űző Angliának. Újabban pedig a felső mezőgazdasági iskolák fejlőd­tek ki a polga­iskolák felső tagozatából az anyatípus rovására. 1*

Next