Polgári fiúiskola, Vecsés, 1928
I. Középosztályunk neveléséről. (Gondolatok a nyolcosztályú polgári iskoláról.) Csengery Antal, a kiváló kultúrpolitikus, a magyar polgári osztály megteremtésére, illetőleg képzésére tervezte 1868-ban a hatosztályú polgári iskolát. Arról az osztályáról kivánt gondoskodni a nemzetnek, melynek szellemi szükségletét az elemi oktatás nem elégítheti ki, az az oktatás pedig, amely felsőbb tanulmányokra készít elő, felülmúlja azt, amelynek tehát módja és akarata is van tovább taníttatni a gyermekét, nem úgy, miként a szegényebb és kevésbé művelt néposztályoknak, de a tanításban rövidebb idő alatt akar célt érni, mint azok, akik tudományos pályára készítik elő gyermekeiket. Tudvalevő, hogy egész Európában csupán a magyarnak és lengyelnek nincsen igazi polgári osztálya, mely körülmény a lengyelekre növő gyászos következményekkel is járt, mivel a lengyel nemzet egy erős, szellemileg és nemzetgazdaságilag művelt és politikailag érett középosztály hiányában államjogilag belterjesen szervezkedni, sem kifejlődni nem tudván, államisága felbomlott és sok százados dicsőség után nemzeti önállóságát elvesztette. Ma is sínyli annak az osztálynak a hiányát. Az idegen népelemek közé beékelt maroknyi magyarságnak sorsa is hasonló a lengyeléhez, hasonló sors is várhat rá, ha vezető tényezői idejekorán nem gondoskodnak arról, hogy a nagyszámú termelő osztály és polgári elem, mint a nemzet gerincét alkotó középosztály, alkalmas és korszerű iskolai intézmények segítségével kialakulhasson, kifejlődhessék. A hatosztályú polgáriskola 60 éven át áldásos haszonnal munkálta a termelő és polgári osztály művelődésének érdekeit és az annak idején reáruházott jogosítványokkal sok derék és értékes tisztviselőt is nevelt a hazának, illetőleg a közintézményeknek. Jóllehet a polgáriskolák elsősorban a mezőgazdák, iparosok és kereskedők iskolái, mégis csak úgy érvényesülhetett kezdetben is, hogy végzett tanulói bizonyos életpályákat is választhattak maguknak. Országunkban különben el nem képzelhető olyan iskolafaj, mely végzett növendékeit valamely életpályára nem jogosíthatná. Idővel azonban téves irányú tanügypolitikai intézkedésekkel a hatosztályú polgáriskolának felső két osztálya új iskolatípussá (középkereskedelmivé) alakult át, jogosítványait elkobozták, minősítési jogát elvesztette s így azután a felső két osztálya elnéptelenedett, elsorvadt. A polgáriskolák felső tagozata helyett keletkeztek a három, újabban már négyosztályú kereskedelmi iskolák, melyek eredeti céljukat csak részben szolgálják, mert végzett növendékeinek nagyobb része nem kereskedelmi jellegű pályára lép. Egyébként különös jelenség, hogy aránylag több kereskedelmi iskolánk van, mint a világkereskedelmet űző Angliának. Újabban pedig a felső mezőgazdasági iskolák fejlődtek ki a polgaiskolák felső tagozatából az anyatípus rovására. 1*