Polgári fiúiskola, Vecsés, 1933

kedések és egyéb kihágások miatt. Itt-ott igen érezhető a családi nevelés hiánya. Igazgató erre rá is mutatott a szülői értekezleteken. A vonaton bejá­rókat a vonaton is többször igazgató ellenőrizte s naponta ő vezette be őket az iskolába is. 9. A tanulók vallásos és erkölcsös nevelésére a hitoktatókkal együtt kiváló gondot fordítottunk. A róm. kát­ tanulók négyszer gyóntak és áldoztak. A protestáns tanulók konfirmálásban részesültek. Állandóan Istentiszteletre jártunk. 10. Az iskola és szülői ház szorosabbá kapcsolása céljából két ízben szülői értekezletet is tartottunk, amelyeken igazgató értekezett aktuális neve­lési kérdésekről és adott alkalmas tanácsokat a szülőknek a pályaválasztásra nézve. 11. Egyéb tanulmányi ügyek A mezőgazdasági területünkön tanulóink a köteles munkálatokat kitartóan s jó eredménnyel végezték. Azonban a kony­hakerti művelés nem tudja meghozni a kellő anyagi eredményt, mert kerítés hiányában a termés nem biztosítható. Különben is az alig 3 holdon feles gaz­dálkodást folytatunk, nagyobbára gabonát, burgonyát és kukoricát termesz­tettünk. a) A madarak és fák napját kirándulás keretében tartottuk meg. b) Az alkohol­romboló hatására a tanárok állandóan figyelmeztették a tanulókat. c) A szőlőfogyasztás előnyeit az egészségtani, mezőgazdaságtani és ter­mészetrajzi órákon fejtegettük. A cserebogár-irtásra állandóan ösztökéltük ta­nulóinkat. d) Minden tanár ismertette a magyar fürdőket, kiváltképen a Balatont és annak szépségeit. Hangoztattuk, hogy a külföldi fürdőzés nem hazafias cselekedet. e) A hospitálásokat az előírt módon végezték a tanárok. Igazgató állan­dóan látogatta a tanárokat tanításaik közben s velük együtt arra törekedett, hogy a cselekedtető oktatás módszerei minél jobban oda illeszkedjenek a taní­tás céljaihoz s a reális élethez. Észrevételeit minden adott esetben közölte a tanárokkal. f) Az iskolán kívüli népművelésben minden tanár részt vett. g) A tanulmányi kirándulások. Az idén 5 helybeli kirándulást rendeztünk községünk határába, illetőleg a Merze-tó környékére. Növényeket és bogarakat gyűjtöttünk. Május 4 én pedig Budapestre rándultunk, ahol megtekintettük a Nemzeti Múzeumnak a régiségtárát s a kerti szobrokat is, onnan átmentünk Budára, ahol megszemléltük a Pálosok kolostorát, a Sziklatemplomot, felmen­tünk a kies fekvésű, gyönyörűen parkírozott Gellért hegyre, ahonnan remek kilátás nyílik mindenfelé, de különöskép a mi tündérszép fővárosunkra. Tanu­lóink alig tudtak betelni a fenséges látnivalóktól. h) A tanárok társadalmi működése. Eötvös Mihály igazgató a Petőfi Társaság pártoló tagja, a közművelődési kör elnöke, a Nemzeti Egységkörének választmányi tagja, az O. P. I. P. Egyesület Budapestkörnyéki Tanárkörének alel­­nöke, a vecsési r. kát egyházközség tanácstagja és ellenőre, a Polg. isk. Tanárok Kansz. főcsoportjának választmányi tagja, az iskolai „Kinizsi Cserkészcsapat" szervezőbizottságának elnöke, a Polgári Lövész Egyesület védnöke s a Vöröske­reszt helyi megbízottja. — Dr. Cservinka Jenő tanár a Kát. Kör, a Polgári Lövész

Next