Polgári fiúiskola, Vecsés, 1933
kedések és egyéb kihágások miatt. Itt-ott igen érezhető a családi nevelés hiánya. Igazgató erre rá is mutatott a szülői értekezleteken. A vonaton bejárókat a vonaton is többször igazgató ellenőrizte s naponta ő vezette be őket az iskolába is. 9. A tanulók vallásos és erkölcsös nevelésére a hitoktatókkal együtt kiváló gondot fordítottunk. A róm. kát tanulók négyszer gyóntak és áldoztak. A protestáns tanulók konfirmálásban részesültek. Állandóan Istentiszteletre jártunk. 10. Az iskola és szülői ház szorosabbá kapcsolása céljából két ízben szülői értekezletet is tartottunk, amelyeken igazgató értekezett aktuális nevelési kérdésekről és adott alkalmas tanácsokat a szülőknek a pályaválasztásra nézve. 11. Egyéb tanulmányi ügyek A mezőgazdasági területünkön tanulóink a köteles munkálatokat kitartóan s jó eredménnyel végezték. Azonban a konyhakerti művelés nem tudja meghozni a kellő anyagi eredményt, mert kerítés hiányában a termés nem biztosítható. Különben is az alig 3 holdon feles gazdálkodást folytatunk, nagyobbára gabonát, burgonyát és kukoricát termesztettünk. a) A madarak és fák napját kirándulás keretében tartottuk meg. b) Az alkoholromboló hatására a tanárok állandóan figyelmeztették a tanulókat. c) A szőlőfogyasztás előnyeit az egészségtani, mezőgazdaságtani és természetrajzi órákon fejtegettük. A cserebogár-irtásra állandóan ösztökéltük tanulóinkat. d) Minden tanár ismertette a magyar fürdőket, kiváltképen a Balatont és annak szépségeit. Hangoztattuk, hogy a külföldi fürdőzés nem hazafias cselekedet. e) A hospitálásokat az előírt módon végezték a tanárok. Igazgató állandóan látogatta a tanárokat tanításaik közben s velük együtt arra törekedett, hogy a cselekedtető oktatás módszerei minél jobban oda illeszkedjenek a tanítás céljaihoz s a reális élethez. Észrevételeit minden adott esetben közölte a tanárokkal. f) Az iskolán kívüli népművelésben minden tanár részt vett. g) A tanulmányi kirándulások. Az idén 5 helybeli kirándulást rendeztünk községünk határába, illetőleg a Merze-tó környékére. Növényeket és bogarakat gyűjtöttünk. Május 4 én pedig Budapestre rándultunk, ahol megtekintettük a Nemzeti Múzeumnak a régiségtárát s a kerti szobrokat is, onnan átmentünk Budára, ahol megszemléltük a Pálosok kolostorát, a Sziklatemplomot, felmentünk a kies fekvésű, gyönyörűen parkírozott Gellért hegyre, ahonnan remek kilátás nyílik mindenfelé, de különöskép a mi tündérszép fővárosunkra. Tanulóink alig tudtak betelni a fenséges látnivalóktól. h) A tanárok társadalmi működése. Eötvös Mihály igazgató a Petőfi Társaság pártoló tagja, a közművelődési kör elnöke, a Nemzeti Egységkörének választmányi tagja, az O. P. I. P. Egyesület Budapestkörnyéki Tanárkörének alelnöke, a vecsési r. kát egyházközség tanácstagja és ellenőre, a Polg. isk. Tanárok Kansz. főcsoportjának választmányi tagja, az iskolai „Kinizsi Cserkészcsapat" szervezőbizottságának elnöke, a Polgári Lövész Egyesület védnöke s a Vöröskereszt helyi megbízottja. — Dr. Cservinka Jenő tanár a Kát. Kör, a Polgári Lövész