Vesevilág, 1992 (5. évfolyam, 1-6. szám)

1992-02-01 / 1. szám

A LÁTHATÓ ESEMÉNYEK A horvátországi háborús eseményekről tudósít a te­levízió... Beszakított oldalú családi ház áll a széles me­zőre kifutó faluvégen, nem a szegények lakta "alvilág" ez, hanem a szorgalommal gyarapodott község, kö­zösség egyik büszkesége lehetett még nemrégen is. Mintha egy iszonyú ököl vágott volna a ház mellébe, a tátongó lyukon belátni a bútorokra. Mindez szóban el­mondva nem olyan, mint maga a kép, mely csendes kameramozgással úszik elénk, a riporter alig szól, érzi, mintha gyászszertartás volna ez a híradás. Aztán halot­takat látunk... Nem lehet szóhoz jutni, olyan borzalmas. A rémület tetőfokán az ember megnémul. Ordításra tárt száj lesz, nem több, kimeredő szemfehérjét hason­lóvá teszik az őrjöngőhöz. De hangja nincs, ezt már nem lehet szavakba önteni, ez már maga az iszonyat. Sokkol a kép, görcsbe rántja a lelket, s az ősi reflex, amelyik mozdulattal igyekszik kivédeni a veszélyt, az önkéntelen összerándulás, a megborzongás félúton megáll: mit lehet tenni? A fárasztó nap estéjén a világ eseményeit pontos tudósítások formájában néző em­ber agyán-lelkén-szívén, mint valami borzalmasan sötét árnyék, átvonul a képsor. A gyerek szemét eltakarjuk, valamelyik asszony felugrik a fotelból a fürdőszobába igyekszik... A vizuális információ agyonbombáz, szét­dúl, semmivé aláz, megbénít, megaláz, megszégyenít. A brutális élményeknek magyar áldozatai is vannak. Egy papot börtönben pofoztak meg. Azt fogták rá, hogy uszító prédikációkat tartott. Nem volt igaz. A far­kas és a bárány ősi aesopusi példázata minden go­noszság örök viselkedésmodellje: a ráfogás, a tudott hazudás ürügy a brutalitásra. Az agresszor ugyanis lé­nyegében impotens - nem tud indulatba jönni csak úgy, ha hazudik magának. Az élet normális dolgain el­tompult érzékei a hazugságtól "indulnak be", gyűlöl mindenkit, aki nem olyan, mint ő. Nem olyan a beszé­de, nem olyan a szokása, nem olyan az erkölcse. Mégis beszélni kell, mert a beszéd, az emberi szó gyógyító erejű. Gyógyító erejű az iszonyat megnevezé­sével, a televízió előtt befagyott, begörcsölt érzékek fel­rázásával, a vigasz, a remény sírva is felidézett ígéreté­vel, az embermeleg megmutatásával, a szó, az ige, a cselekvő láttatás, a látható cselekvés győzelmének hi­tével, hitetésével és akarásával. A magyar nyelv egyik legszebb és archaikus hang­zása ellenére máig is átérezhetően gyönyörű, tiszta, mélységből vett ízű textusa, szövege, a Halotti beszéd, így kezdődik: Látjátok, feleim, mik vagyunk...? Az e századi aktualizálás - magába foglalva és talán semle­gesítve is kicsit a képsorokat - az ősi igével, az össze­tartozás elemi rettenetében gyönyörű distanciával, fe­szültséggel szólalhatna meg: ...mik vagyunk? Bizony, áldozatok, gonosz erők játékai, ártatlanok és saját jó szavainkba kapaszkodó, egymás számára saját test­meleg szavainkkal vigaszt nyújtani tudók vagyunk, gyászolni tudók vagyunk, a rettenetet a mozdulat gyá­szos méltóságával és a közös hittel oldani akarók és tudók vagyunk, emberek vagyunk, akik befogadtuk és befogadjuk itt Magyarországon a menekülőket, akkor is, ha mások, mint mi, a nyelvükben, a szokásaikban... mert mi emberek vagyunk. Nincs más erő, más igazság, mint ezeket a látvá­nyokat hívni, idézni, ha kell, varázsolni a brutális kép­sorok helyébe. Mert az a látvány is igazság, de nem a miénk. Ne tapadjon rá a megbénuló tekintet, ne ma­radjon foglya az iszonyatnak, ehhez kell az emberi szó, amelyet megértenek, akik a mi nyelvünkön szólnak, és ehhez kell a mozdulat, melyet szívükkel átéreznek és tudnak azok is, akik nem a nyelvünkön fejezik ki magu­kat, de értik a kinyújtott segítő kéz, a menekítő, féltő és óvó mozdulat emberi nyelvét. Látvány, mozdulat és szó olyannyira különböző szép lehetőségei az életnek, olyannyira megalázható lehetőségei is. Mennyi gonoszát is lehet művelni a szó­val, magával a szóval. Melyet aztán sajnos, követhet a mozdulat s végeredményként a szörnyű látvány. Újabban napvilágra hozott dokumentációk szerint ott, azon a tájon egykor tízezrével öldöstek le embere­ket szisztematikusan, s a cselekvő már nem is kívánta indokolni, mi okból teszi. Azért, mert akit pusztítani akart, más. Az elmúlt évtizedekben gondosan eltitkolt tények most élesen hasítanak a tudatunkba, történelmi fájdalom gyászát hozzák, beszélni is kell róluk, nem­csak megmutatni, hogyan voltak. Beszélni kell, mert csak a beszéd, az emberi meleg­­ségű szó segíthet túlélni a borzalmakat. Bepólyálni a sebeket, gyolcsba takarni az elpusztítottakat, beleret­tenve mindabba, ami megtörtént, és mégis szólni egy­máshoz. Altatót dúdolni a kisdednek, elringatni a fáj­dalmakat, könnyekkel elborított szempilláinkon át is lát­ni, hinni, tudni valamit, ami több, mint a látható esemé­nyek: látni és tudni azt, hogy hogyan ne legyen... Az agresszióról tudósító agresszív látvány beépül a sejtekbe már ott van, mint információ, és sajnos ne­künk talán kevés a lehetőségünk, hogy a szóval küzd­­jünk ellene. És mégis, mégis beszélni kell... Nincs más esélyünk. Ki kell mondanunk a szavakat: ház, anya, ha­za, emberség... B.M. 1 vesevnÁG Vesebetegek Egyesületeinek Országos Szövetsége folyóirata Megjelenik kéthavonta Felelős szerkesztő: Gál Ágnes Felelős kiadó: Ádám Edit, a VOKSZ elnöke Tervezőszerkesztő: Dukay Barna A szerkesztőség és a kiadóhivatal címe: 1032 Budapest, Föld u. 57. Telefon és telefax: 1-886-514 Készült a Digital Comp Rt Nyomdaüzemében 1196 Budapest, Kisfaludy u. 168. Telefon: 1-271-276 Felelős vezető: Bartha Tibor elnök Nyomdaüzem megbízott vezetője­: Kiss Lajos Terjeszti a VDKSZ ISSN 0238-6240 V_________________________________________

Next