Vesevilág, 2012 (25. évfolyam, 1-3. szám)

2012-02-01 / 1. szám

• • i­zi­r­m #-1­p Civilek új pályán Három új jogszabály - két törvény és egy kormányrendelet - szabályoz­za a civil szervezetek életét és lehe­tőségeit 2012. január 1-től. A 2011. évi CLXXV. törvény az egye­sülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működé­séről és támogatásáról, a 2011. évi CLXXXI. törvény a civil szervezetek bí­rósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról, vala­mint a Kormány 350/2011. (XIi. 30.) rendelete a civil szervezetek gazdálko­dása, az adománygyűjtés és a köz­hasznúság egyes kérdéseiről. A VOKSZ a több mint két évtize­des tevékenysége alatt az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény óta több módosítást is megélt, de a civil élet egyes területei továbbra is szabá­lyozatlanok maradtak. A nyitva ha­gyott kiskapukon belépve létrejöhet­tek olyan ál-civil szervezetek is, ame­lyek célja csak az alapítók munka nél­küli pénzszerzése volt. Ezek az uli-bu­­li szervezetek komoly presztízsveszte­séget okoztak a valódi társadalmi szervezeteknek. Amikor híre jött, hogy teljesen új törvények készülnek, reménykedtünk és a parlament törvényhozási gyakor­latát látva, egyben aggódtunk is. Nem alaptalanul. Az elsőként közre­adott tervezet gyakorlatilag szétverte volna a civil szektort. Az igen heves el­lenállás hatására a benyújtásra került és elfogadott jogszabályok már lénye­gesen megváltoztak, civil barátiabbak lettek. Régóta és sokszor felemlegetett hiányosságokat old meg a civil társa­ság fogalom bevezetése, az egységes nyilvántartás megteremtése, az ado­mánygyűjtés és a szervezetek meg­szűnésének pontos szabályozása. A civil szervezet ugyanis alulról jö­vő kezdeményezés útján egy közös társadalmi cél érdekében létrehozott szervezet, így a közalapítványok nem tartoznak ebbe a körbe, mert azok önkormányzati vagy állami döntés alapján jönnek létre. Az alapítványok és egyesületek mellett alakul egy új szervezeti forma, a civil társaság, amelyet akár három ember is létrehozhat. Ehhez nem szükséges bírósági vagy hatósági nyilvántartás, viszont nem részesülhet állami vagy önkormányzati támoga­tásban sem. Ugyancsak új elem a civil informá­ciós portál, amely minden, a civileket érintő fontos információt tartalmaz majd, és arra is lehetőséget ad, hogy a szervezetek elektronikusan intéz­hessék ügyeiket, így a nyilvántartásba vételt, vagy a változásokat. A jogszabály rendezi az adomány­­gyűjtés menetét, rögzítve, hogy ado­mányozásra senkit nem lehet kény­szeríteni. A pozitívumok mellett azonban továbbra is maradtak alapvető prob­lémák. A vitára bocsátott tervezet legin­kább kritizált pontjai a közhasznú te­vékenység fogalma és a jogállás meg­szerzésének feltételei voltak. Bár a törvény a tervezethez képest köny­­nyebbé teszi a minősítés megszerzé­sét, de csak az állami-önkormányzati feladatok ellátását tekinti közhasznú tevékenységnek. Ezzel kizár olyan, a társadalom egésze (vagy egyes rászo­ruló csoportjai) érdekében végzett közérdekű tevékenységeket, ame­lyeket jogszabály nem nevesít. Kérdés, hogy miért is érdemes ezt a státuszt megszerezni, hiszen kizáró­lag az állami szervekkel való közszol­gáltatási szerződés megkötésének előfeltétele a közhasznú jogállás, más támogatásoknak, kedvezményeknek nem, így a státusz nemcsak tartalmat­lanná, hanem értelmetlenné is válik. A civil törvény alapjaiban szabá­lyozza újra a civil szervezetek állami tá­mogatásának eddigi legfőbb mecha­nizmusát, a Nemzeti Civil Alapot. Olyannyira, hogy még új nevet is ad neki, a „civil” szó helyett az „együtt­működés” szót alkalmazva: Nemzeti Együttműködési Alap. A NEA forrásai sajnos a mindenkori költségvetési vitákban alakulnak ki, mértéke nem kötődik semmihez (az NCA forrásai az 1%-hoz kötődtek). Az alap forrásainak elosztásában mege­rősödik a kormányzati akarat. A 2012-es költségvetési törvényja­vaslat a Nemzeti Együttműködési Alap céljára 3,38 milliárd Ft-ot irá­nyoz elő. Ez kevesebb, mint fele a 2010. évi keretösszegnek... (ddanM Ptym)

Next