Vesevilág, 2014 (27. évfolyam, 1-2. szám)

2014-04-01 / 1. szám

MEÜffi HWABffi. ®gás®4güf^ civil szervezetek? Szinte évszázados tapasztalat, hogy a gondok megoldása többnyire akkor a leghatékonyabb, ha azokat ott oldják meg, ahol felmerültek. Nincs olyan központi intézmény - működjön akár ideális körülmények között - amelyik fel tudná mérni a tő­le távol levő csoportok érdekeit, a problémáik gyökereit, az optimális megoldásokat. Nem véletlenül van a világ minden demokratikus államában több szintű kormányzati rendszer, amely a helyi ü­­gyeket a helyiekre, az általánosakat a központi rendszerekre bízza. De még ez sem látja a mikroközössé­gek speciális igényeit, ezért alakult és fejlődött komoly társadalmi erővé a civil szektor. Az önkéntes munkára épülő, a hivata­los intézmények válláról jelentős munkát levevő - nem kormányzati - szervezetek jelentőségét igen hamar felismerték, azok működését anyagi­lag is kezdték támogatni. Ehhez csatlakoztak az emberek gyó­gyításában, a szociális ellátásban ér­dekelt intézmények, majd az ipari vál­lalkozások; lassan kialakult az ado­mányozás rendszere, kultúrája. Kiderült az is, hogy fontos feladatok sorát tudják ezek a szervezetek lénye­gesen gyorsabban és sokkal olcsób­ban megoldani. A 90-es években Magyarországon is sorra alakultak a civil szervezetek, képviselve a társadalom szinte min­den rétegét, csoportját. Ha rengeteg ellentmondással és igazságtalan el­osztással is, de kialakultak az állami támogatások formái, megindult az adományozás is. Sok-sok szervezet­ben emberek ezrei kezdtek ellenszol­gáltatás nélkül dolgozni embertársa­ikért és saját magukért. De bármennyi önkéntes dolgoz­zon is egy cél érdekében, a civil szer­vezetnek is van szüksége pénzre, mert programjaihoz szolgáltatások sorát (iroda, előadók, közlekedés, ny­omda, stb.) kell igénybe vennie, va­gyis támogatások nélkül nem képes érdemi munkát végezni. A társadalom szempontjából fon­tos fejlődés ívét nálunk a 2008-as gazdasági válság törte meg. Első észrevehető jele a vállalkozások ado­mányozási kedvének csökkenése, az adományok kisebb mértéke volt, de ezek még túlélhetők voltak. Ezt viszont olyan kormányzati intézkedések követték, amelyek már komolyan veszélyeztették a civil szfé­ra létét. Ilyen az egykulcsos személyi jövede­lemadó bevezetése, ami az eddig minden évben megkapott összeget gyakorlatilag elfelezte, mert az Eb döntő része olyan emberektől szár­mazott, akiknek jövedelme már a má­sodik adókulcs alá esett. Ezt követte az NCA utód NEA pályázati úton szét­osztható pénzkeretének jelentős csökkentése, amit súlyosbít a kollé­giumok közötti merev felosztás, mert nem veszi figyelembe az azokhoz tar­tozó szervezetek igen eltérő számát, így ugyanarra a keretösszegre az e­­gyik kollégiumban több ezren, a má­sikban több százan jelentkeznek. Hátrányos a módszer, hogy a szö­vetségek számára csak a keret töre­dékét engedi pályáztatni, holott ko­moly, országos programokat csak bevonásukkal lehet eredményesen végigvinni. Ezzel párhuzamosan je­lentősen csökkentek az államház­tartás és annak alrendszereiből induló közvetlen támogatások, pályázatok. Az utóbbi években például a pá­lyázati kiírásokat rendszeresen szem­lézve az egészségügy területén dol­gozó szervezetek számára elérhető kiírást nem találunk, ami még nem fordult elő az elmúlt 20 évben. És csak az anyagi támogatásokról be­szélek, annak sem minden eleméről! Lehet, hogy rosszul döntöttünk an­nak idején, nekünk is sportszövetsé­get, vagy határon átnyúló, magya­rokat segítő szervezetet kellett volna létrehoznunk? A kérdés költői. De így mi lesz ve­lünk? Ez már nem költői. foldOuA Parry

Next