Vesevilág, 2016 (29. évfolyam, 1-2. szám)

2016-04-01 / 1. szám

Egy jól működő demokráciában nem kell bizonygatni, hogy civil szerve­zetek nélkül a rendszer nem működik megfelelően. Bár szívesebben hasz­nálnám az angol nyelvterületen meg­honosodott NGO (Non-Governmental Organization) kifejezést, ami magyarul nem-kormányzati szervezetet jelent. Vagyis a kormányzattól, önkormány­zatoktól nem függő, de az állampol­gárok érdekében valamilyen hasznos tevékenységet kifejtő csoport. Nem nehéz belátni, hogy a kor­mányzati szervezetek a legtökélete­sebb szervezés mellett sem lennének képesek a társadalom minden szele­tének, csoportjainak egyedi igényeit térben és időben sem felmérni, sem teljesíteni. Ezt az űrt töltik ki a pol­gárok önszerveződései, akik saját életük egy-egy pici szeletét irányítá­suk alá vonva, a törvények engedte lehetőségeken belül maguk szervezik azt meg. (Ugyanakkor, mint a lakmusz­papír, jelezhetik a kormányzat felé a kormányzati munka minőségét, ami a törvényhozás számára lehet fontos. Ezek a szervezetek működésüket alapvetően adományokból finanszí­rozzák, a fejlett nyugati országokban komoly hagyományai vannak az ado­mányozásnak, komoly cégek versen­genek azért, hogy a legjobb adomá­nyozók között láthassák cégüket. A civil szervezetek jelentőségét a demokratikus rendszerek is felisme­rik, ezért működésüket az adófizetők pénzéből, a költségvetésből is támo­gatják. Ez a támogatás sokat jelent az infrastruktúra kialakítása és fenntartá­sa, a stabil működés biztonsága miatt. Ezen állami befektetések eredménye a sok önkéntes munka miatt sokkal eredményesebb, mintha ugyanezt az állami intézmények rendszerén keresz­tül juttatnák el a polgárokhoz. Mivel ezek az állami támogatások (közvetlen költségvetési támogatás, minisztériumok támogatása, önkor­mányzati és Uniós pénzek, NEA pá­lyázatok, a személyi jövedelemadó rendelkezett 1 százaléka) alapja az ál­lampolgárok befizetett vagy be nem fizetett (SZJA 1 %, látványsport TAO) adója, tudomásul vesszük, hogy ezek­kel el kell számolni. Természetesnek vesszük, hogy a támogatásért részle­tes szöveges beszámolókat kell írnunk tevékenységünkről még akkor is, ha az állami támogatás mértéke az ado­mányokhoz képest nem számottevő. Ugyancsak természetesnek vesz­­szük, hogy a felhasznált támogatás minden forintjáról meg kell adni, hogy milyen célra használtuk fel, az átcsoportosítás csak korlátozottan le­hetséges, a felhasználást a számviteli előírásoknak megfelelően kiállított számlával kell igazolni. Ez bizony pár százezer forint támoga­tás esetén is többnapos, komoly mun­kát igényel, ami sok szervezet számára hibátlanul megoldani igen nehéz fel­adat. Ezen felül a bírósági honlapon kötelező beszámolóinkat közétenni, be kell mutatni minden, nem csak ál­lami forrásból származó támogatás, adomány felhasználását is. Az adminisztrációt biztosan lehet­ne egyszerűsíteni, de magát az elszá­molást, annak nyilvánosságát min­denképpen jogosnak tartjuk, hiszen aki közpénzt használ fel bármilyen célra, annak tevékenysége, a közpénz felhasználása legyen átlátható, mert ez erősíti a bizalmat. Mindezek tükrében értetlenül olva­som a híreket, hogy a közpénzen mű­ködő állami intézmények egész sorától csak hosszas bírósági procedúra után lehet adatokat kicsikarni arról, hogy az állampolgárok adóbefizetéseinek mil­­liárdjaival hogyan is sáfárkodnak. Furcsa az is, hogy a látványsportok szervezetei nem kötelesek a vállalkozá­sok számukra (és nem az államnak) át­utalt társasági adójának felhasználását bemutatni. Az SZJA 1 százaléka és a sportcélra utalt TAO nem kerül be az állami költségvetésbe, arról az állam lemond. Ennek kompenzálására vagy az állam saját polgárait érintő kiadása­it kell csökkenteni, vagy a kiesést más adónemmel kompenzálni. Ezért nem nehéz belátni, hogy ezek ugyanolyan közpénzek, és legalább ugyanolyan át­látható módon kellene kezelni, mint azokat a támogatásokat, amiket mi kapunk. Az pedig egyenesen felháborító, hogy az MNB-nél az árfolyamváltozá­sokból keletkező százmilliárdok nem a költségvetést gazdagítják, hanem kas­télyok vásárlására lehet fordítani, alapít­ványokba lehet átvinni. A parlamenti kormánypárti képviselők pedig egy nap alatt képesek egy olyan törvény­­módosítást megszavazni, ami szerint ezek, az alapítványokba átvitt pén­zek elvesztik közpénz jellegüket, ettől kezdve számunkra titok. Ezek szerint, aki közpénzből néhány százezer forintot kap működésére, az számoljon el az utolsó fillérig, aki tíz vagy százmilliárdokat kap, az erre nem köteles. Remélem, az Alkotmánybíró­ság tagjaiban még van annyi becsület, hogy ennek gátat szab. Odán Paikin IKE® (Amit szál ad Ja­­liternek, azt nem szabad az ekérnek)

Next