Középdunántúli Napló, 1957. március (1. évfolyam, 51-78. szám)
1957-03-01 / 51. szám
4 középddaAnteli NAPLÓ VÁJÁRTANULÓK A PESTI BUSSZAL UTAZTAM Várpalotára. Alig 10—20 méterre a megállótól a suni* szétlőni megszólít. — Mi az a szép, nagy épület? A vájártanuló intézet — válaszoltam. Tovább kérdezősködik: Mikor épült, sokan tanulnak-e benne? Bizony, hányan lehetnek most a vájártanulók? — Milyen lehet náluk az élet,, hisz a nevük is megváltozott. Nem Mill iskola, hanem a Munkaügyi Minisztérium 305. sz. Vásáripari tanulóintézete. Nem mehetek el melellük anélkül, hogy be ne illenne A portán két egyenruhás tanuló áll. Udvariasan érdeklődnek, kit keresek, s az egyik készségesen kalauzol az intézet igazgatójához, Weber elvírushoz. Ahány tanulóval találkozunk, mind udvariasan köszön, kitér az útból, nem egy félreáll a fal mellé, míg elhaladunk mellette. Jól esik a figyelmességük annál is inkább, mert nem oly régen még nem volt újság, ha a bejáratnál ácsorgó tanulók szótárban nem lelhető megjegyzé:őket tettek a járókelőkre. Igy, látszik, nemcsak a név változott, hanem a fegyelem, a rend is — állapítom meg magamban, míg a hosszú, tisztaságtól fénylő folyosókon haladok a kísérők mellett. A látszat nem csak — ez derült ki tíz igazgató elvtárssal és a nevelőkkel folytatott beszélgetésből. líra, közel száz gyerek hagyta ott a/ intézetet. Ki ezért, ki azért mondott búcsút az otthonnak, a vásárolás térségnek, de akik a karácsonyi tzünet után visszajöttek, csaknem kivétel nélkül rendes, szorgalmas tanulók, akik kedvvel készülnek a báli vász-pályára. Az intézet fegyelme is sokkal jobb, mint bármikor volt. A hindui* 3-tól áttértek a kollégiumi rendszerre, aminek egyik leglényegesebb előnye, hogy nincs kötött létszámuk. Eddig sok nehézséget okozott, hogy az intézet létszámterve oly magas volt, hogy minőségi válogatásra nem is gondolhattak. Most az igazgató maga határozza meg a létszámot, így inoi újakban áll megnézni, hogy csak olyanokat vegyenek fel az. inv/etbe, akikből ;12 év letelte után tényleg hámvász lesz.. A MULT NAGY OMÁNYAIM KÁ, az 1947—48-as évek név.i ko I lég immun ah ti pasz talataira építve.... a középiskolás diákotthonokhoz hasonló életet akarnak teremteni a várpalotai vájártaimulóotthonban. A ne élők kevésbé irányítják a tanulókat, mint eddig tették. Ehelyett inkább a tanulók öntevékenységére alapoznak,.. 1 házirend lépett érvénybe az otthonban. Minden szobának van parancsnoka. Az elsőéveseknél másodévesekből választották ki a szobaparancsnokokat. Ezenkívül külön szobanaposok vannak. A legjobb tanulók állandó szolgálatra vannak beosztva, azaz minden héten egy meghatározott napon teljesítenek szolgálatot. Délelőtt a nevelőket is ők helyettesítik. Meg lehet állapítani, hogy a tanulók külsejükkel is sokkal többet törődnek, mint régebben. Kitűntek a „jampi“ hajviseletek. Az új házirend szerint 5—6 centinél hosszabb hajviseletük nem lehet a tanulóknak. Az otthon lakói csak meghatározott kimenőimpokon, hetenként háromszor hagyhatják el eltávozási engedély nélkül az épületet. Kivételt képez, amikor műszakra mennek. De azokon a napokon sem unatkoznak a fiatalok, ha nincs kimenőjük. Az otthon legjobb tanulóiból alakult önkormányzat gondoskodik arról, hogy mindegyik tanuló kellemesen, s hasznosan tölthesse a szabadidejét. Ők beszélik meg a javaslatok alapján, hogy milyen elfoglaltságaik legyenek a szabadidőben. Megszabják milyen sportszakosztályok legyenek, mikor tartsanak edzéseket. Most szervezik a színjátszócsoportot. Van természetjáró szakosztályaik, amely már a kirándulásokat tervezi. Jó időben egésznapos túrára mennek a Bakonyira. A nyárra külföldre is szeretnének ellátogatni. Szovjetunióba, Csehszlovákiába. Romániáiva küldtek levelet ipari tanulói ntezeteknek, amelyekben a cserelátogatás lehetőségeiről érdeklődnek. A tánc kedvelőire is gondolnak. Március 6-én 6 betes tánciskola kezdődik az intézetben. A természetrajz-szakkört most szervezik. Ott főleg madarak és egyéb kisebb állatok preparálásával fogják eltölteni az időt a fiatalok. Irodalmi szakkörükben közösen olvasnak el egy-egy regényt, s megvitatják. Megemlékeznek költők, írók évfordulóiról. kiM HAGYHATJUK KI a felsorolásból a fotószakkört sem, hisz sokak kedvelt időtöltése a fényképezés, a felvételek előhívása, kidolgozása saját fotólaboratóriumukban. A régészeti szakkör tagjai türelmetlenül várják az igazi tavaszt, hogy hozzáláthassanak a Mátyás-kastély feltárásához, amire a városi tanácstól van írásbeli megbízásuk. Ezek a példák is mutatják, megváltozott az élet, a rend, a fegyelem nagyobb lett a vájártanulóknál, ugyanakkor egyre otthonosabb légkörben tölthetik napjaikat a fiatalok. Most voltak a félévi vizsgák. Az elméleti tárgyaknál 3,6, a gyakorlatiaknál 6,0 az átlagos tanulmányi eredmény. Mindegyük magasabb, mint a tavalyi. A másodévesek most már a.okmányban dolgoznak. Megállják helyüket: Pákai János és Kovács István .2000 forinton felül kerestek a mi árban, de a többiek is megkapták az 1500 forintot. Utoljára hagytuk az ifjúmunkás Szövetséget, de nem azon, mert nekik lenne a legkevesebb érdemük az otthonban uralkodó új légkör megteremtésében. Az ifjúmumus Szövetségbe csak azokat veszik fel, akik tanulmányi eredményeikkel, magatartásukkal érdemessé válnak arra. A vájártanulók közül minél többen szeretnék felvételüket kérni az Ifjúmunkás Szövetségbe, de előbb ki kell érdemelniük. Eddig 36-an jelentkeztek felvételre. Jellemző az intézet legjobbjaiból alakult intéző bizottságra, hogy 12 tanuló felvételét 6 óránál tovább tárgyalta. A többiek felvételének első nádását most kezdik. Ideje, hogy elbúcsúzzunk- Csendes az intézet most is, pedig már elég sokan jönnek-mennek a folyosókon, csakhogy halkan járnak, az ajtókat sem csapkodják. Egyedül a tornaterem hős, szűrődik ki nagyobb zaj. Benézünk az ajtón. Az ökölvívók tartanak edzést. De nem ám akárhogyan. Fényes Károly edző alapos munkát végeztet a fiúkkal. Szükséges ez, hisz Gyarmati János, Grábler István és még páran országos versenyeiken vesznek részt, s az intézetnek ott is jó hírnevet akarnak szerezni. M. T.-né „A tenyeremből jósolta egy cigányleány“ , ne tessék azt hinni, hogy többet nem ismerek ebből a slágerremekből! Volt rá alkalmam megismerni, attól a pillanattól kezdve, amikor egy nyári este nagyjából fülembe mászott. Megtanultam — akkor már nem tetszett annyira —, s végül mi is lett vele? Kifelejtettem? Oh, dehogy. Megutáltitni, így, ahogy mondom, hullani sem akarom soha többé. Iü’ünösrn rl az egy sori gyűlölőm, hogy: ...t trrujerimből.. .'' Miért? Talán azért, hogy egy /ármintha ferrüh tíz egifik kdnnyelmű Plururt'hinlwn ? Ati nfim epten. Vár-finh csal; litreh· es‚ n. hiindaiu elle• irdalt szén sorja!tan. Mentém az. nU■›’w. s az ept/ih sarh‚n rsif sieti /«é ni cig'‚myleánfi heMiit ulawhn. ..Fijjutái ureh forrni írmnádéul clín!on■ nih »nuruftonh A/7 tudhat, el.. rá!fim. — lepődtem tueil? la. t'mt . . . i ásolni akar — el/«■:i!t az erznuhe. AV lesyan papszer karnrxnnon ...4 ;><-rnd mani rßif Idead Oirmrerif!' AUV 'dd,o la1friuer.fip:n — hőnn'lehníixkí'dő: rajmrn voi7. Fu'sr/lt y,w, n i'tait■lát sz:hina a ahn rí a érdemelni n fnnnnnt — nem is igen ügyeltem ..jövőt mondó szavaira". — Mit? Aj enyémnek? ...horkan-', lám föl mérgesen. ’. — Igen—igen, egy idős kis gyere-', ke fog születni a feleséginek. '. Na, de ilyet, hisz nőtlen vagyok.'. Mosolyogva fizettem és tovább men--, lem. De mégis, rendelt valami. Óh!' — heszegeltem még a gondolatot is,' az nem lehet. • Nem voltam babonás ember soha,“, most sem adtam a jóslatra. Pár nap múlva azonban gondosan címzett le', vetet hozott a posta. Fölborítom,„Te kis zsivány, egészen megfelelt.', kézlés rólam. Pedig milyen szép is volt az a júliusi este. Már biztosan nem emlékszel arra sem, amikor ös-'szesímulva hallgattuk azt a kis italt.' tükör még éli volt. Jeff, mi is volt? Megvan. .1:1 nem a tenyeremből jósolta egy cigány leány ... de széli is volt!.. '' olvasom levelét. Nem* mondom, bevezetésnek egészen fél.' hanhndom a fejem a sordulón. —3 Mégis 5 . . . Mégis igaza volt a cigány-3 h'ármtt' ? — ‘'-ával ezt jelentettél: a* bevezető sorok? ... •• ízzel: után megbocsásson a kedves' szerző, ha a rád é,t,n a tánczenét . m:,,ti„ rettegve t„„„ni hallgatni. f (só) : Motorszerekpár vizsga Pettfrdön A Péli Nitrogénművekben is megalakult az MSZKSZI alapszervezete. Megalakult, s dolgozik is. A tagok azon fáradoztak, hogy az 1956 októberében félbemaradt motorkerékpártanfolyam anyagát átvegyék, s felkészüljenek avizsgára. Az elmúlt napokban erre sor is került. A fiatal motorosok izgatottan álltak a bizottság elé s a sikeresen vizsgázott tizenöt fiatal eredményes tanulásról tett tanúbizonyságot. A vizsga előkészítéséért ifj. Ferenczi József bajtárs fáradtságot nem ismerve dolgozott, amiért a hallgatók köszönetüket fejezték ki. Most új terve van az üzem MSZOSZ alapszervezetének. A megyei titkárságtól személygépkocsit kapott, s kijavítása után már indul is az újabb tanfolyam. Az alapszervezet motorosainak továbbképzése céljából megalakította a Motoros Természetjáró Klubot, amely működési terv alapján dolgozik. Solymosi Imre Ahogy a völgyre lépő, elemi erővel zúduló forrásvíz szakítja át egy zavarosan, méltóságteljesen hömpölygő folyó partját, hogy meggyorsítsa és tisztítsa annak árját, napok óta ráért perceimben, egy gondolat tolul oda al világ folyásáról való szokásos elmélkedéseim közé. Először csak fel-fel- l villan, s a szívem reádobban. Aztán elűzve minden 3nagyoskodó tépelődé- 3 seim, megfog, hatalmába 3 kerít. Annyi más szép 3gondolatot ébreszt benőném! Olyan öröm elidőznivele! 3 A veszprémi járás egyik falujában jártam. Oda hellyezték ősszel a húgomat nevelőnek. Lakásán a házigazda azt mondta, hogy 3 tanít. Gondoltam, felke -resem a katedra mellett. Az iskola felé menet, tavaszias napsütésben szól■lattan asszociáció ébredt bennem. Valamikor — a húgom még kisleány volt — odahaza, a házvége egyik szögletében bodzáig álig bál „iskolát“ építettek a gyerekek. Arra járattam és láttam, hogy „ta- tnulók" ülnek a sátor alatt,.Nevelő“ jár előttük, a húgom. Magyaráz: „tatát ...“ ! Harsogó hang ébresztette fel emlékezésemből. Már az iskolaépület sötét, hír-i és folyosóján voltam és mintha pincemélyből hangzottak volna — most is a fülemben visszhangzanak a szavak: — „Kinyitjuk a könyveket!“ „Mindenki figyel!" „Olvassuk a Miért iszunk vizet? című anyagunkat„Amire eddig nem tudtatok válaszaim, a szemelvény fe. leletet ad...“ A húgom beszélt. — Ugyan hogyan tanít? — Egy gondolatfény még arra a házunk végi régi képre, aztán kopogtattam. Meg kellett látnom a húgomat — igazi iskolában, igazi gyerekek előtt. „Mi van az üvegen, ha rálehelünk? Víz. Mi távozik tehát szervezetünkből kilégzéskor? Víz. Hát orrakor sokat futunk, dolgozunk? Víz. Mi van tehát a többi közül szervezetünkben? Víz. Mi pótolja a légzéskor é és izzadáskor távozó folyadékot? Víz. Vize tehát csak mi pólóikat? Víz. De mi van az ételünkben is? Víz..." Víz, víz és újra csak víz. Tízféle kérdés, egyféle válasz, rövid kis szó. Eddig is ismerték, de most, ahogy egymás után felállnak, és az egyik rövid i-vel, a másik hoszszú t-vel, a harmadik etféle diftongussal ejti ki, megtudom, hogy tősgyökeres Veszprém megyei, Németországból beköltöztetett, esetleg német ajkú, majd Csehszlovákiából idetelepült családok leszármazottjai lévén, másmás világ csepegtette beléjük e hangsor adta ismeretet. Emiatt a kiejtés bár más és más, de — amit szintén megfigyeltem — a szöszke vagy barna felelő tekintetek, mint kibomló rügyek a Nap felé nézve, egyféle érdeklődéssel és hálával dicsekedtek újabb és újabb ismeretükkel. S most hogy fel-felötlik emlékezetemben ez az óra, hűvös zavarok hullásának és kristálytiszta folyók folyásának természetességével érzem, hogy egyszerre legalább annyi jegyet kell nekünk felnőtteknek is megismernünk a természet és a társadalom tárgyairól, illetve jelenségeiről, mint a gyerekeknek a vízről, hogy igazolva önmagunkat, emelt fővel mondhassuk ki: valós az ismeretünk és ha elképzelem, hogy a tanulók tovább nőve, a medmék, a duzzasztók, a hajók, a fürdők, a növények és a szférák vizeivel is megismerkednek, akkor azt mondom, hogy miként az iskolásoknak, tudásunkat nelnk is állandóan növelnünk kell. Azt is tudom végül, hogy a vízzel kezdtük mindannyian és eljutottunk más-más értelemig. Igaz, húgom tanítványai közül is lesz, aki kazánfűtőként, lesz, aki mint állatait itató paraszt bánik a vízzel, ismét más felnőve esetleg a természet újabb viszonyításában gyarapítja az elemről való ismereteket. De mint ahogy egyazon folyadék oltja mindannyiunk szomjúságát, egy legyen a hitük is a világról, kik ebben az országban nőnek fel: a szocializmus. A vízzel kezdve, a végtelenségig tehettek érte, húgom, nővérem, öcsém, bátyám, a nevelőink. Ellene soha...! Lehet bár, hogy nem napfényes még minden iskola. Lehet bár, hogy nem minden nevelő tud mosolyogva tanítani. De igazságra mind, ki igaz. S az igazak többen vannak. Márkus Zoltán: tanítás a vízről 1957. március 1. •»MlmT a világ körül BERLIN. (MTI) Az ADN hírügynökség reend: A Szovjetunió berlini nagykövetségének konzulátusi osztálya átvette a frankfurti (Ode- Lainechi) és erfurti szovjet konzulátusok feladatát. Mint az NDK külügyminisztériuma közölte, a Német Demokratikus Köztársaságban jelenleg Rostockban, Lipcsében, Karl Marx-Stadtban és Magdeburgban működik szovjet konzulátus. MOSZKVA. (MTI) A TASZSZ jelenti: N. Sz. Patolcsev, a Szovjetunió külügyminiszterének első helyettese és Tadeusz Gade, a Lengyel Népköztársaság moszkvai nagykövete február 27-én Moszkvában kicserélte az ideiglenesen Lengyelországban tartózkodó szovjet csapatok jogi helyzetéről megkötött szovjet-lengyel szerződés ratifikációs okmányait. Az 1956 december 17- én Varsóban aláírt szerződést a Szovjetunió Legfelső Tanácsának elnöksége 1957 február 11-én, a lengyel Népköztársaság államtanácsa 1957 február 1-én ratifikálta, személyiségek vezetésével létrehozandó „új kormány mellett“. A könyv leszögezi, hogy Tajvannak „igazi amerikai nemzeti védelmi előőrssé" kell válnia és hogy a Kuomintang -csapatokat teljesen „az Egyesült Nemzetek ellenőrzése alá kell helyezni“. (Ez közvetlen amerikai ellenőrzést jelent.) * BONN. (MTI) A nyugatnémet külügyminisztérium szóvivője, mint a Reuter közli, szerdán kijelentette, hogy a Nyugateurópai Unió tanácsának Londonban kedden megtartott ülése igen jó és gyümölcsöző volt. A szóvivő szerint a brit kormány tudomásul vette az unió más tagjainak véleményét. Az unió tagjai mind ellenzik Nagy-Britanniának azt a tervét, aiogy nyolcvanezerről körülbelül ötvenezer főre csökkenti a Nyugat-Németországban állomásozó brit fegyveres erők létszámát.* WASHINGTON. (MTI) Az AFP közlése szerint az amerikai külügyminisztérium bejelentette: Dulles külügyminiszter szerdán kérte az izraeli kormányt, hogy önként vonja vissza csapatait Egyiptomból, s így kerülje el az ENSZ újabb intézkedéseit ebben a kérdésben. BELGRÁD. (MTI) Mint a Jugopress jelenti, Belgrádban véget értek a Jugoszlávia és Bulgária közötti tudományos és műszaki együttműködésre vonatkozó tárgyalások. Az erre vonatkozó egyezményt március 5-én írják alá Belgrádban. * MOSZKVA. (MTI) Mint a Tanjug jelenti, Veljko Micsunovics moszkvai jugoszláv nagykövet szerdán vacsorát adott a Moszkvában tartózkodó jugoszláv gazdasági küldöttség tiszteletére. A vacsorán megjelent Kabanov, a Szovjetunió külkereskedelmi minisztere, Kuzmin miniszterhelyettes és a külkereskedelmi szervezetek több más képviselője.* PEKING. (MTI) A TASZSZ közli: A kínai munkásosztály, parasztság és értelmiség legjobb képviselőinek belépésével szakadatlanul emelkedik a Kínai Kommunista Párt taglétszáma. Sajtójelentések szerint Human, Ganszu, Kuandung és Henan tartományok pártszervezetei 420 ezer taggal gyarapodtak az elmúlt évben. Sanghajban, a hatalmas ipari gócpontban egy év alatt több mint 20 000 ember lépett be a kommunista pártba. Az új tagoknak több mint a fele ipari munkás. KANTON. (MTI) Az Új Kína jelenti. Hongkongi jelentés szerint, kiszélesedik a Csang Kaj -sek elleni mozgalom Tajvan szigetén. Egy kínai—angol kétnyelvű brosúra — címe: „A kínai probléma megoldásának útja“ — síkraszáll Csang Kaj-sek lemondatása és Hu Si, Paul LONDON. (MTI) Luns holland külügyminiszter, aki részt vett a Nyugateurópai Unió tanácsának keddi ülésén, szerdán visszautazott hazájába. Elutazása előtt nyilatkozatot adott a repülőtéren és — mint a Reuter közli —, kijelentette, úgy véli, hogy a brit tervek továbbra is a Nato erejének „meglehetősen komoly csökkentésére“ irányulnak. Luns szerint a brit politika veszélye „lélektani hatásában rejlik, annak lehetőségében, hogy láncreakció indul meg és más országok is megkísérelhetik csökkenteni erőfeszítéseiket“. Néhány holland azon a véleményen van, hogy „az általunk viselt teher túlságosan ne-tupin és más ultra-amerikabarát kézzé kezd válni“ — mondotta. * *