Napló, 1971. február (Veszprém, 27. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-23 / 45. szám

__ *_ _____ Fork «Jeno és Strougal kölcsönös tájékoztatója Dr. Lubomir Strougal, a Csehszlovák Szocialista Köz­társaság szövetségi kormá­nyának elnöke — Fock Jenő­nek, a magyar forradalmi munkás—paraszt kormány elnökének meghívására — feleségének, társaságában hi­vatalos baráti látogatásra Magyarországra érkezett. A csehszlovák kormányfőt út­jára elkísérte Karel Kur­ka, a csehszlovák külügyminisz­ter első helyettese. Skarol Uj­­házy, az országos tervhivatal elnökhelyettese. Vratislav Vlk, a minniszterelnökség kül­ügyi főosztályának és proto­koll osztályának vezetője és dr. Jan Kolar, a miniszterel­nöki kabinet munkatársa. Hétfőn délelőtt megkez­dődtek a magyar—csehszlo­vák tárgyalások. Magyar részről részt vett az eszme­cserén Fock Jenő, a munkás —paraszt kormány elnöke, Puja Frigyes, a külügymi­niszter első helyettese, Vin­­cze József, hazánk prágai nagykövete, dr. Várkonyi Pé­ter, a kormány Tájékoztatási Hivatalának elnöke, Drecin József, az Országos Tervhi­vatal elnökhelyettese és Per­­czel László, a Külügyminisz­térium főosztályvezetője. Az MTI munkatársának értesülése szerint a baráti, elvtársi, nyílt légkörű tár­gyalások során Fock Jenő és dr. Lubomir Strougal kölcsö­nösen tájékoztatták egymást országaik belső életéről, fej­lődéséről, a szocialista épí­tésben elért sikerekről, vala­mint a megoldásra váró problémákról és további fel­adatokról. Áttekintették a két ország között dinamikusan fejlődő, sokoldalú baráti kapcsolato­kat és egyetértettek abban, hogy lehetséges és kívánatos e­ kapcsolatok bővítése és to­vábbfejlesztése minden terü­leten, különös tekintettel az ipari, mezőgazdasági és mű­szaki-tudományos együttmű­ködésben a kooperáció és szakosítás fejlesztésére. Eszmecserét folytattak a két szomszédos szocialista or­szágot kölcsönösen érintő legfontosabb nemzetközi kér­désekről, amelyek értékelé­sében teljes nézetazonosságot állapítottak meg. A magyar miniszterelnök a csehszlovák vendégek tiszte­letére adott díszvacsorán po­hárköszöntőt mondott, mely­re Strougal válaszolt. A kormány parlamenti tanácstermében folytatódnak a magyar—csehszlovák hivatalos tárgyalások Magyar—csehszlovák tárgyalások Budapesten ................. • Napi külpolitikai kommentárunk Néha viszonylag jelentéktelennek tűnő események időrendje is igen tanulságos lehet. Jichak Rabin az Egyesült Államokba akkreditált izraeli nagykövet az elmúlt hét péntekjén hazarepült Tel-Avivba. A repülőtérről egye­nesen a miniszterelnök-asszonyhoz hajtatott, majd hosszas megbeszéléseket folytatott közvetlen főnökével, az izraeli diplomácia vezetőjével, Abba­hban külügyminiszterrel. Ezeket a megbeszéléseket az éjszakai órákba nyúló tárgyalássorozat követte izraeli kormánykörökben, majd vasárnap összeült a kabinet és hivatalos minisztertanácsot tartott.-- , , A minisztertanácsról közleményt adtak ki amely gyakorlatilag Izrael állam felelete volt bizonyos világszerte ,nagy érdeklődéssel várt függő kérdésekre. Másnap, tehát hétfőn, Jichak Rabin visszautazott washingtoni állomás­helyére. Feltétlenül figyelemreméltó kronológia, amely a talál­gatások egész sorát indította el és amely újabb méltó válasz azoknak, akik még mindig megkockáztatnak olyan állításokat, amelyek szerint „Tel Avivban Washingtontól függetlenül döntenek” a lényeges kérdésekben. Mik voltak Rabin tábornok-nagykövet hazautazásának előzményei? Február 5-én lejárt volna a tűzszünet és Kairó hozzá­járult annak meghosszabbításához, hogy alkalmat adjon Jarringnak közvetítő kísérletei folytatására, azzal a meg­jegyzéssel, hogy az EAK nem hajlandó a jelenlegi állapot semmiféle véglegesítésére. A Thant különmegbízottja, Svédország moszkvai nagykövete folytatta k is erőfeszítéseit, méghozzá olyan kö­zegben, amelyre Anvar Szadat rendkívül konstruktív, a rendezés érdekében komoly gesztusokkal kísért magatar­tása és Golda Meir veszélyesen monoton „nem”-re volt a jellemző. Ekkor terjedtek el azok a hírek: Washington nyilvánvalóan erős nyomást gyakorol majd annak érde­kében, hogy Izrael álláspontja ne legyen ilyen tarthatatlanul merev. Ezután utazott haza Rabin nagykövet és ezután hozta nyilvánosságra válaszát az izraeli kabinet. Olyan válasz volt ez, amelynek lényege: Tel-Aviv továbbra sem hajlandó alávetni magát a Biztonsági Tanács jól ismert határozatának. A kép lassan összeállt tehát. Csaknem bizonyosan a következő történt: Washingtonban szándékosan kiszivárog­tattak „amerikai nyomásról” szóló híreket, miközben Ra­binnal legalábbis érzékeltették, hogy kormánya még „várhat az érdemi döntésekkel”. Olyan kettős játék ez, amely nemcsak a Távol-Keleten jellemző Richard Nixon­­ra, hanem — mint most ismét bebizonyosodott — a Közel- Keleten is... a megszállt arab területekről való teljes csapatkivonás kérdésében. Kairóban hivatalosan úgy értékelik az izraeli kormány vasárnapi közleményét, hogy Izrael nyíltan és kategoriku­san elutasította Jarring ja­vaslatát. Tel-Aviv állásfogla­lása arról tanúskodik, hogy Izrae­l kitart expanziós poli­tikája mellett, amely ellen­tétes a BT határozatával és az ENSZ alapokmányával. Az EAK véleménye szerint­­ mutat, rá egy Kairóban is­mertetett hivatalos nyilatko­zat — a Biztonsági Tanács­ra hárul az a feladat és fe­lelősség, hogy szembenézzen Izrael elutasító magatartásá­val. Golda Meir kormánya sen­kit sem téveszthet meg is­mételten hangoztatott tár­gyalási szándékával, hiszen az expanziós politika folyta­tása nyilvánvalóan nem al­kalmas arra, hogy kimoz­dítsa a holtpontról a Jar­­ring-missziót. Jichak Rabin, Izrael wa­shingtoni nagykövete hétfőin visszautazott állomáshelyére. Rabint pénteken rendelték haza Tel-Avivba. Saigon­ zsoldosok súlyos veszteségei A Laoszba behatolt dél­vietnami zsoldosok az elmúlt napokban súlyos vesztesége­ket szenvedtek és egy hét óta egyetlen kilométerrel sem ju­tottak előbbre. A különleges harci feladatokra kiképzett 39-es saigoni rohamzászlóal­jat teljesen felmorzsolták és megfutamodásra kényszerí­tették a Patet Láo fegyveres erői. Az intervenciósok sú­lyos helyzetéről érkezett, hí­reket hétfőn sajtóértekezle­tén alátámasztotta a vietnami hadügyminisztérium szóvi­vője is. Beismerte, hogy a partizánok a hét végén Észak-Laoszban elfoglalták a királyi kormány négy elő­retolt állását és továbbra is nyomást gyakorolnak a Long Cheng-i támaszpont, a CIA laoszi hadműveleti központja ellen. A szóvivő szerint a né­pi erők által elfoglalt négy előretolt állás mindössze 160 kilométerre északra van Vi­entiane fővárostól. Az UPI amerikai hírügy­nökség , egyértelműen leszö­gezi, hogy az amerikaiak és dél-vietnami bábjaik laoszi inváziója a népi erők heves ellenállása miatt megtor­pant, s az inváziós program­ban „egyhetes lemaradás mutatkozik”. Ma utazik Péter János Mániába Péter János, a Magyar Népköztársaság külügymi­nisztere a dán kormány meg­hívására kedden hivatalos lá­togatásra Dániába utazik. A magyar külügyminiszter első alkalommal utazik Dá­niába. A látogatás célja, hogy folytassák az 1966-ben Buda­pesten megkezdett eszmecse­rét, amely előmozdította a két ország közötti kölcsönös megértés ügyét.. A két ország kapcsolatain kívül az európai biztonság problémáiról is kü­lönös hangsúllyal lesz szó. Jubileumi ünnepség­ Moszkvában Hétfőn a Kremlben, a kongresszusi palotában Leo­­nyid Brezsnyev, Alekszej Ko­szigin, Nyikolaj Podgornij és más szovjet párt- és állami vezetők részvételével ünnepi gyűlésen emlékeztek meg ar­ról, hogy Lenin rendelete alapján 50 évvel ezelőtt, 1921 február 22-én alakult meg az Állami Terv­bizottság. A gyűlésen Bulgária, Ma­gyarország, a Német Demok­ratikus Köztársaság, Mongó­lia, Lengyelország, Románia, Csehszlovákia és Jugoszlávia tervhivatalainak küldöttsé­gei, valamint több szocialista­" állam moszkvai nagykövet­ségének munkatársai is részt vettek. Mihail­ Bruszlov, az SZKP Politikai Bizottságának tag­ja, Központi Bizottságának titkára felolvasta az SZKP Központi Bizottsága, a Leg­felső Tanács Elnöksége és a Minisztertanács üdvözlő le­velét. Ezt követően Nyikolaj Baj­­bakov, a Minisztertanács el­nökhelyettese, az Állami Tervbizottság elnöke mon­dott beszédet Tel-Aviv újabb 9,nem”-je Az izraeli, kormány vasár­nap­ négyórás ülést tartott. A minisztertanácsról kiadott hivatalos közlemény bejelen­ti, hogy Izrael kedvezően fo­gadja Egyiptom legújabb in­dítványait. Másrészt azon­ban a közlemény azt is vilá­gosan mutatja, hogy Izrael álláspontja málsem változott H­API­O Kedd, 1971 február 23. Koppenhága előtt M­int már jelentettük, Péter János külügy­miniszter hivatalos látogatásra Dániába utazik. Magyarország és Dánia kü­lönböző társadalmi rendsze­rű ország, Európa politikai térképének más-más szár­nyán helyezkedik el, mégis egész sor körülmény ígéri, hogy külügyminiszterünk lá­togatása eredményes lesz. A magyar—dán kapcsola­tok igen régi keletűek, bár fejlődésük nem mindig volt egyenletes. Kereskedelmi forgalmunk már a múlt szá­zad végén megindult — át­fogó, öt évre szóló hosszúle­járatú egyezményt azonban első ízben csak 1963 decem­berében kötöttünk. Ezt a szerződést egy évi meghosz­­szabbítás után 1969-ben új gazdasági együttműködési megállapodás váltotta fel, amely 1970-től további öt év­re szabályozza a magyar­­dán árucsere-forgalom és a közös ipari, műszaki tevé­kenység főbb területeit. Magyarország közismerten valamennyi országgal kap­csolatainak bővítésére törek­szik. Dánia viszonylatában sokáig akadályokat jelentet­tek az ország EFTA-tagságá­­ból eredő különböző kötött­ségek, kontingenslisták, mennyiségi korlátozások. Az 1970. január 1-től érvényes új gazdasági megállapodás­nál már e kötöttségek nagy részét figyelmen kívül lehe­tett hagyni és lehetőség nyílt mind a forgalom mennyisé­gi bővítésére, mind az áru­listák kiterjesztésére. Ami a nemzetközi politi­kában való elhelyezkedésü­ket illeti — mint közismert — Dánia a NATO tagja, ha­zánk pedig a Varsói Szerző­déshez tartozik. Ez reális. A múlt években Dániában erő­teljes politikai mozgalom bontakozott ki, amely köve­telte,­hogy az ország lépjen ki a NATO-ból. A kormány azok­ban olyan «röktést’ ho­­zott, amely automatikusan meghosszabbította az ország tagságát az Északatlanti Szö­vetségben. Mindennek ellenére egész sor nemzetközi probléma van, amelyben Dánia véle­ménye eltér a vezető NATO-hatalmakétól, így például a dán kormány kitiltotta lég­teréből az amerikai nukleá­ris bombázókat és­­megta­gadta az engedélyt, hogy az Egyesült Államok kutatóra­kétákat bocsásson fel Grön­land területéről. A kormány nem engedélyezi atomfegy­verek tárolását sem dán föl­dön. A parlament többször elítélte a görög katonai re­zsimet és legutóbb határo­zatban szólította fel NATO- partnereit, hogy ne szállít­sanak fegyvert az athéni juntának. Már az 1966-os magyar— dán külügyminiszteri tár­gyalások is igazolták, hogy a nemzetközi helyzet néhány legfontosabb problémájának megvitatásában közös nyel­ven beszélünk. Mér akkor mindkét fél hangsúlyozta a leszerelés fontosságát, sür­gette mindenfajta nukleáris kísérlet betiltását. (Azóta Dánia csatlakozott a világűr békés felhasználását szorgal­mazó egyezményhez, az atomsorompó szerződéshez és most legutóbb a tengerfenék a tervmén­tesí­téséről , szóló egyezményhez.) A dán kor­mány több alkalommal aggo­dalmát fejezte ki az ameri­kaiak indokínai agressziójá­val kapcsolatban. „Biztosí­tani kell a vietnami nép jo­gát saját sorsának eldönté­sére” — hangoztatta az 1966- os külügyminiszteri tárgya­lásokról szóló közös közle­mény. Ezekről a problémák­ról a magyar és a dán állás­pont jelenleg is közel áll egymáshoz. Az európai biz­tonsági konferencia előké­szítésének kérdései mellett nyilvánvalóan ezek a témák kerülnek most is a tárgyaló­­asztalra. A magyar diplomácia mindig fontosnak te­­... .kintette a nemzetek közötti kapcsolatok fejlesz-t­e­tésében az államférfiak sze­mélyes találkozóit Péter Já­nos külügyminiszter dániai látogatása előreláthatóan nemcsak a kétoldalú kapcso­latok szempontjából, hanem tágabb értelemben, nemzet­közi vonatkozásban is szá­mottevő eseménynek ígérke­zik. Fegyverek a fajüldözőknek A Thant az ENSZ gyarmati kérdésekkel foglalkozó különleges bi­zottságának ülésén sajnálkozását fe­jezte ki amiatt, hogy az Egyesült Ál­lamok és Nagy-Britannia kilépett a bizottságból. A világszervezet főtitká­ra ugyanakkor hozzátette: ha ez a két hatalom meg is tagadja a részvételt, nem mentesülhet a világ valamennyi országára vonatkozó felelősségtől, így a gyarmati népek függetlenségéről szó­­ló deklaráció teljesítésének kötelezett­sége alól. A figyelmeztetés rendkívül aktuális volt, hiszen a brit konzervatív kor­mány csak határozottabb sürgetésre vár a dél-afrikai fajüldöző rendszertől, hogy négy évi szünet után felújítsa a fegyverszállításokat. Az ENSZ már három alkalommal, is kimondta a fegyveres embargót. London még a múlt év júliusában mégis meghozta az elvi döntést. A közelmúltban ki­adott „Fehér Könyv” így most csak arra szolgált, hogy az angol kormány megindokolja a korábbi Wilson-kabi­­net álláspontjával ellentétes, valamint az ENSZ határozatait és a világ ha­ladó közvéleményének követelését semmibevevő lépését. A Fehér Könyv kilátásba helyezi, hogy Anglia Westland Wasp helikop­tereket, különböző pótalkatrészeket és egyéb fegyverfajtákat szállít a Dél- Afrikai Köztársaságnak. Az okmányt a kormány két jogi főtisztviselője ál­lította össze azon az alapon, hogy a Nagy-Britannia és a dél-afrikai rend­szer között 1955-ben aláírt Simons­­town-i szerződésből Angliára „jogi kötelezettség” hárul. Az akkori szer­ződés a simonstown-i hadikikötő és tengerészeti bázis közös használatára vonatkozott, s pontról pontra felsorol­ta Anglia jogait a támaszpont haszná­latáról béke­időben, háborúban, —­atyán bábom esetén is, amelyikat a Dél-Afrikai Köztársaság nem vesz részt. Érthetően felmerül a kérdés, ilyen „jogi kötelezettség” után 1967- ban miért döntött a Wilson-kormány a fegyverszállítások leállítása mellett. A válasz tulajdonképpen egyszerű: a simonstown-i szerződésben nincs szó angol fegyverszállításokról. A Heath­­kabinet két főjogásza most közvetett utalásokból vezette le az­­állítólagos „jogi kötelezettséget”. Kesernyés han­gon állapította meg ezek után az egyik afrikai politikus a Brit Nem­zetközösség singapoorei konferenciája után, hogy Anglia sem kivétel: „a jo­gászok ott is azt mondják a kormány­nak, amit a miniszterek hallani k­í­­vánnak”. Ahhoz pedig már kommen­tár sem szükséges, hogy a két főjogász aki most az 1955-ös szerződés „mé­lyebb összefüggéseiből” levezette és megindokolta Anglia fegyverszállítási kötelezettségét, a Fehér Könyvben meg sem említi az ENSZ három tiltó határozatát. A Fehér Könyv egyébként ugyan­azokat az indokokat sorolja fel, ame­lyekkel Heath a rendkívül viharos nemzetközösségi értekezleten próbálta leszerelni az afrikai államok felhábo­rodását. Az angol kormány szerint a fegyverszállítások csupán Dél-Afrika haditengerészetét erősítenék meg, amely elengedhetetlen, hiszen „meg kell védelmezni a Jóreménység foka körül vezető hajózási útvonalakat”. Az állítólagos okot azonban maga az an­gol kormány leplezte "le. Bár hozzá­járult egy különleges nemzetközösségi bizottság felállításához, amely meg­vizsgálja az Indiai-óceán hajózási biz­tonságát, viszont fenntartotta magá­nak a jogot, hogy e bizottság vélemé­nyétől függetlenül döntsön a fegyver­­szál­faszaam. Az a másik angol ígé­ret is rendkívül bizonytalan alapokon nyugszik, hogy csak olyan fegyvere­ket ad el Dél-Afrikának, amelyeket a fajüldözők nem használnak fel a re­zsim belső rendjének fenntartásához, magyarán — az apartheid politika el­len fellépő néger lakosság elnyomásá­ra. Mi lehet erre a biztosíték? A fe­hér telepes rezsim ígérete... A Heath-kormány döntése nyilván­való jele az új brit politikának. A Brit Nemzetközösség válsága olyan mély, hogy a konzervatív kormány esetleges embargós intézkedése sem tudná már megjavítani a viszonyt az egykori gyarmattartó és a függetlenné vált af­rikai országok között, így Nagy-Bri­tannia a fegyverszállítások felújításá­val nagyon keveset kockáztat, vi­szont a lépést sürgeti a közös ameri­kai—angol politikai érdek, valamint a brit nagytőke gazdasági törekvése. Nagy-Britannia most arra törekszik, hogy megjavítsa kapcsolatait a dél­afrikai fehér kormányokkal, s — a Szovjetunió állítólagos „növekvő in­diai-óceáni jelenlétére” hivatkozva — újabb agresszív irányvonalat valósít meg. Gazdasági oldalról is kimutatha­tók az angol érdekek. 1967 óta, ami­kor a Wilson-kabinet megszüntette a fegyverszállításokat Dél-Afrikának, a brit nagytőkések majd egymilliárd dollárt veszítettek. Ugyanakkor néhány francia, belga és amerikai cég „betöl­tötte” az űrt és így a fegyverszállítá­­si embargó teljesen hatástalannak bi­zonyult. A konzervatív angol ipari körök támogatásával már 1969-ben Dél-Afrikában járt Selwyn Lloyd , aki hadügyminiszterként 1­955-ben alá­írta a simonstown-i szerződést. Ezt a puhatolózó tárgyalást követte a Heath­­kabinet tavaly júliusi bejelentése: „Főleg saját védelmi érdekeinkből ki­indulva esetleg visszatérünk a fegy­verszállításokkal kapcsolatos korábbi politikánkhoz”. Ez a „visszatérés”, londoni források szerint, évi 250 mil­lió fontos üzletet is jelent. I. Gf.

Next