Napló, 1988. október (Veszprém, 44. évfolyam, 235-260. szám)
1988-10-01 / 235. szám
A megyei pártbizottság gazdasági-társadalmi kibontakozási programja (Folytatás az 1. oldalról) lektíváival történt konzultációk tapasztalatait. Továbbra is kutatja azokat a módszereket, amelyek a konkrét problémák politikai kezelésének módjait jelenthetik. A megyei pártbizottság szükségesnek és lehetségesnek tartja, hogy növekedjen a megye gazdaságának teljesítőképessége, ezért politikai munkájával segíti, hogy gyorsuljon a műszaki fejlődés, melynek alapján az iparban és a mezőgazdaságban egyaránt korszerűsödjön a termelés. A költségvetési egyensúly, de a vállalatok és szövetkezetek pénzügyi egyensúlyának biztosítása is és nem utolsósorban a lakosság áruellátása megköveteli, hogy bővüljenek a gazdaságosan értékesíthető árualapok és szűnjön meg a veszteséges termékek előállítása. A mi megyénkben erre elsősorban a vegyiparban és az élelmiszeriparban van szükség. Ezért a stratégia úgy alakuljon, hogy a gazdálkodás az állami támogatások mérséklése, vagy megszüntetése esetén is eredményes legyen. A megújulási szándék váljon uralkodóvá, az új vállalkozási formák kapjanak megfelelő teret. Javuljon a gazdálkodó szervezetek közötti együttműködés és munkamegosztás. A vállalatok és szövetkezetek használják ki a társulásokban, közös vállalkozásokban, vegyesvállalatokban rejlő lehetőségeket. A megyei pártbizottság úgy ítéli meg, hogy a megye ipari szerkezetében lényeges változások csak hosszabb távon és jelentős befektetésekkel valósíthatók meg. Különösen fontosnak tartja, hogy: A gazdaságossági és területfejlesztési szempontokkal is indokolt Ajka II. bányaüzem előkészítési munkái elkezdődjenek a jelen, majd művelésbe vétele megtörténjen a IX. ötéves tervidőszakban. A szén- és bauxitbányászatban a bányanyitások és a bányaművelés környezetkímélő módon történjenek. A Péti Nitrogénművekben a szanálási eljárás minél előbb fejeződjön be, a gazdaságos működés feltételei biztosítva legyenek. -Az Inotai Alumíniumkohóban elsősorban a rossz munkakörülmények miatt a rekonstrukció gyorsuljon. - Bővüljön a közvetlen értékesítésű lakások építése, és új, megyei székhelyű, elsősorban lakásépítést megvalósító építőipari szervezet jöjjön létre. A közúthálózat forgalmi biztonságának és áteresztőképességének megtartása alapvető követelmény. A tanácsi és üzemi úthálózat megóvásáról sem lehet lemondani, szükséges az érdekek és lehetőségek jobb összhangjának megteremtése. Indokolt a már korábbi években tervezett MÁV-fejlesztések megvalósítása, a veszprémi pályaudvar rekonstrukciója. A többszektorúságnak helye van a termelésben, a szolgáltatásban, a közúti áru- és személyszállításban is. Új kereskedelmi módszerek alkalmazásával, a piaci viszonyok feltételeinek kialakításával javuljon az áruellátás színvonala. Erősödjön fogyasztói érdekvédelem. A vállalatok és szövetkezetek a differenciált igényeknek megfelelően szervezzék szolgáltatásaikat, javuljon a minőség és a hozzájutás lehetősége minden területen. Eredményeket értünk el a kistelepülések üzlethálózatának rekonstrukciójában, ez folytatódjon. A tanácsi kereskedelem vállaljon nagyobb hányadot a községi, falusi lakosság ellátási színvonalának javításában. A lakóhelyek ellátásában azonos elvek érvényesüljenek. Bővüljön a kereskedelem termeltető tevékenysége. . .... A minőségi turizmus megteremtése érdekében elengedhetetlen a túlzsúfoltság csökkentése, a kapcsolódó infrastruktúra és az idegenforgalmi szolgáltatások fejlesztése. El kell érni a helyi tanácsok érdekeltségének megteremtését. Ezért támogatjuk, hogy a bevételek egy része, beleértve a devizabevételeket is, helyi felhasználásra kerüljön. A megyei pártbizottság a munkaerő hatékony foglalkoztatásával ért egyet, azt támogatja. A foglalkoztatási gondok levezetését alapvető politikai feladatnak minősíti. Fontos munkamegtartó képesség erősítése. A tanácsok, a a vállalatok, a szövetkezetek, valamint a magánszektor, kihasználva minden lehetőséget, törekedjenek új munkahelyek létesítésére. A pályakezdők részére a munkalehetőségek biztosítása megköveteli, hogy a képzési, képzettségi színvonal, szakmai összetétel megfelelően igazodjon a munkáltatói igényekhez. Indokolt felülvizsgálni a szakképzést, jobb lehetőségeket kell teremteni a több szakma megszerzésére, az átképzésre. Ezeknek megfelelő vállalati magatartás alakuljon ki. Változatlanul kapjon elsőbbséget a lakáshelyzet javítása. 1990-ig a középtávú tervnek megfelelően legalább 10 ezer db lakás megépítését biztosítani kell. A tanácsi bérlakásépítés elkerülhetetlen visszafogása miatt, a lakásmobilitás új lehetőségeinek feltárásával is javuljon az alacsony jövedelműek igényének kielégítése. Fontos a magánerős lakásépítés támogatása, területigényének biztosítása. Szükség van a lakásgazdálkodás felülvizsgálatára, sürgetjük a fiatalok első lakáshoz jutásának fokozott állami támogatását. Az ivóvízellátás elsősorban a községekben, a szennyvízkezelés pedig a városokban és a Balaton partján rendezendő. A megye 82 településén szennyezett az ivóvíz, több településen pedig nem elegendő. 1990-ig bezárólag mintegy 40 település egészséges ivóvízellátását kell megvalósítani. Indokolt annak vizsgálata, hogy milyen lehetőségek vannak az ipari célra felhasznált ivóvíz kiváltására, a csúcsigények kielégítésére. A vízbázisok biztosítása érdekében fontos a felszíni és a felszín alatti vizek - kiemelten a Balaton és a karsztvíz minőségének védelme. Nem tart lépést az igényekkel a szennyvíztisztítás és a csatornázás annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban jelentős kapacitások épültek ki. A lehetőségektől függően meg kell valósítani az ajkai, a veszprémi, a sümegi szennyvíztisztító telepek bővítését. Mindenütt, ahol a lehetőség és a szándék is megvan, támogatni kell a társulások létrehozását. Jelenleg is gond a szippantott szennyvíz elhelyezése, melyre megoldást kell keresni. ság Minden szervezet munkájában és a lakosmagatartásában fontosságának megfelelően jelenjen meg a környezet és természet védelme. A természeti környezet károsítását mérsékelni kell. Az új beruházásoknál érvényesüljenek a környezetvédelmi előírások, a meglévőknél a kibocsátott, károsító anyagok mérséklődjenek. A levegővédelem az ipari övezetekben fokozottan indokolt. Szükséges a hőerőművekben a porleválasztás, megoldandó a veszélyes hulladékok végleges elhelyezése. A települési környezet védelmében a hulladékok elhelyezésének, feldolgozásának megvalósítása legyen az alapvető célkitűzés. Indokolt a hulladékfeldolgozó mű megépítése. A gazdaságban meglévő feszültségek növelik a lakosság anyagi terheit, éppen ezért az alapellátás biztosítása érdekében követelmény a megyei szociális, egészségügyi, kulturális és kommunális középtávú tervek folyamatos felülvizsgálata és karbantartása, a tanácsi, vállalati, szövetkezeti és intézményi eszközrendszer és juttatások összehangolása. A dolgozók ellátásában a munkáltatók felelőssége és feladata a jövőben is meglesz. A demográfiai hullám tetőzése miatt a középiskolai tantermek számának bővítése, az idegen nyelvek és a számítástechnikai ismeretek tanítása tárgyi feltételeinek biztosítása a fontos. A megyei pártbizottság támogatja az egészségügyi ellátás minőségének javítását, az intézményi érdekeltség fejlesztését. A megyei kórházrekonstrukció II. üteméről nem mondhat le. II. A megyei pártbizottság az elmúlt két-három évben a társadalmi változások alapján tudatosan kereste az új szellemű megoldásokat, formákat, hogy elősegítse megyénkben a gazdasági stabilizációt és a közélet megújulását. Az egyre inkább folyamattá összeálló munkaformák legfontosabb elemei: a helyzetelemzésben és a feladatok kialakításában a tagság nagyobb mértékű bevonása, az igényesebb szellemiség, a nagyobb nyíltság és nyitottság, a rugalmasság és a teljesítményelvűség. A testületi munka, az ülések, a titkári értekezletek légköre egyre inkább megfelel ezeknek a szándékoknak. Minden fontos politikai rangú kérdés, szervezeti és személyi ügy ezeken a fórumokon dől el nyílt vitában. A megye egy-egy területét átfogó témák tárgyalása mellett rendszeresen napirenden szerepel egy-egy város, község, üzem vagy intézmény helyzetének, törekvéseinek elemzése a tapasztalatok bővítése és a munka segítése érdekében. Megszüntettük az alsóbb pártszervek számára a kötelező előírásokat, csökkentettük a tevékenységükre vonatkozó határozatok számát. A hangsúlyt az elvi álláspontok kialakítására helyeztük. A pártszervezetek felé az útmutatás, a segítés szándéka jellemzi munkánkat. A megyei pártbizottság és a végrehajtó bizottság hatáskörébe tartozó párttisztségekben és funkciókban az elmúlt három évben jelentős cserék történtek. A pártbizottságban 21 százalékos, a végrehajtó bizottságban 30 százalékos a cserélődés aránya. Változás történt két titkár és két osztályvezető, valamint három városi első titkár személyében. A személyi feltételek alakításában érvényesül a demokratizmus és a nyilvánosság. A megyei testületek hatáskörébe tartozó funkciók száma — 174-ről 86-ra — csökkent. Ez tovább erősíti azt a folyamatot, amely elősegíti az alsóbb pártszervek önállóságának és felelősségének növelését, és lehetővé teszi, hogy a párthatásköri jogok oda kerüljenek, ahol az ügyek politikai megítélésének lehetőségei a legjobbak. Megkezdtük a különböző megyei vezető testületekben a kölcsönös képviseletek csökkentését. Elsősorban a példamutatás szándékával és az apparátuson belüli követelmények és felelősség fokozásának igényével jelentősen csökkentettük a függetlenített pártmunkások számát. A párt által függetlenítettek száma — a folyamatban lévő ügyekkel együtt — 1988. december 31-ig 134 főre csökken, ez 10%-kal kevesebb, mint az 1987-es létszám. Ezen belül a megyei pártbizottság politikai apparátusa 16 %-kal csökken. Az üzemek, intézmények által függetlenített pártmunkások száma 52. A rendelkezésre álló bérkereten belül korszerűsítettük, decentralizáltunk a bérgazdálkodást. Az országos pártértekezlet időszakában felerősödött igényt megelőzve jelentős lépéseket tettünk a pártmunka nyilvánosságának javítására. A Napló és a Pártmunka tájékoztatást ad a testületek üléseiről, a legfontosabb értekezletekről és azok döntéseiről. Megkezdtük a közhangulat tudományos feltárásának és elemzésének szervezeti és személyi feltételeinek kialakítását. A valóságos folyamatok megismerése és a tapasztalatok politikai hasznosítása érdekében a megye gazdasági, kulturális, egészségügyi egységeinek vezetőivel, a megyei szintű állami, társadalmi szervek vezetőivel rendszeresen koordinációs megbeszéléseket folytatunk. Bevezettük a párttitkárok megyei szintű tanácskozását, ahol a pártmunka átfogó kérdéseiről cserélünk véleményt a pártszervezetek titkárainak egy részével. Kimondtuk, hogy támogatjuk a szocializmus talaján álló önszerveződésű közösségeket és részt kívánunk venni munkájukban. Az utóbbi időben gyakoribbá vált a párt-, állami, társadalmi szervezetek központi vezetőinek megyénkbe való látogatása. Ezeken a találkozókon az országos szervek felé jeleztük a nagyobb figyelmet igénylő tapasztalatainkat. Több témában vitákat szerveztünk, amelyeken megismertük szervezetek, kollektívák véleményét, és azt munkánk során hasznosítottuk. Befejezéshez közeledik a községi és a munkahelyi pártbizottságok, pártvezetőségek átszervezése egytestületes pártbizottságokká. Az átalakulással javulnak a pártmunka szervezeti és személyi feltételei. III. A pártbizottság saját munkájának fejlesztését a társadalmi-gazdasági stabilizációs és kibontakozási program megyei megvalósításának szerves részeként, és a pártélet megyei megújításának feltételeként kezeli. Ebben a munkában kiinduló alapnak tekinti az országos pártértekezlet állásfoglalásának szellemét, az előkészítését szolgáló pártviták megyei tapasztalatait, valamint a megye pártéletében megjelent új elemeket. A megyei pártbizottságnak a pártvitákra támaszkodó, az országos pártértekezlet állásfoglalás-tervezetéhez megfogalmazott ajánlásainak jelentős része munkánkban, törekvéseinkben is megvalósítandó.Ezért — a megyei pártbizottság 1988. április 23-i ülésén elfogadott dokumentumából — az alábbiakat közvetlen feladatként állítjuk magunk elé. — A megyei pártbizottság töltsön be kezdeményező, sokirányú befogadó, vezető és ellenőrző szerepet a reformok megvalósításában. — Meg kell teremteni politikai gyakorlatunkban az alulról építkező rendszer és a megyei irányítás egységét. — A pártegység folyamatos újrateremtését, a nyílt és tisztázott, a követelményrendszeren alapuló pártfegyelem következetes érvényesítésével biztosítjuk. Eszközének a párton belüli vitákat tekintjük. — Fejlesztjük döntési rendszerünket, az egész döntési folyamat demokratizmusát és nyíltságát. A pártdemokrácia alapkövetelményévé tesszük a nyílt, érdekfeltáró, érdekintegráló tevékenységet, hogy az érdekmozgások ellenőrizhető módon fogalmazódjanak meg és ütköztetésük, rangsorolásuk révén, alternatívák alapján szülessenek a politikai döntések. Érvényesítjük a döntések meghozatalában részt vevők személyes politikai felelősségét. — A párt káderpolitikai elveit következetesen alkalmazzuk. Külön figyelmet kell fordítani minden szinten a szükséges kádercserékre, a tisztességes visszavonulás módszereinek és egzisztenciális hátterének megteremtésére. — Szükségesnek tartjuk a szövetségi politika kiszélesítését. A hagyományos osztály- és rétegfelfogással szemben, a megye valóságos társadalmi szerkezetét és az abban bekövetkezett szerepmódosulást vesszük figyelembe. Ennek során kiemelt figyelmet fordítunk az ifjúságra. — A párt egységének biztosításához, vezető szerepének gyakorlásához alapvető feltételként foglalkozunk az ideológiai munka folyamatos megújításával. — Az érdektagoltság megjelenítésének és intézményesítésének új elemeinek tekintjük az egyesületeket. Támogatjuk, hogy a szocialista törvényesség keretei között a legszélesebb és legváltozatosabb társadalmi ügyekre és célokra szerveződhessenek. — Az értelmiség társadalmi szerepének növekedését szükségesnek tartjuk és munkánkkal elősegítjük annak érvényesülését. — Támogatjuk a tudományos kutatás feltételeinek fejlesztését, az oktatás tartalmasabbá tételét és a művelődési lehetőségek, a közművelődés fejlesztését. A jelzett állásfoglalásból eredő feladatok megoldása, a továbbiakkal folyamatosan kiegészítve, a nyilvánosság által is nyomon követhetők, így jó alapot adhatnak arra, hogy a soron következő kongresszust megelőző megyei pártértekezletnek a megvalósulásukról számot adjunk. A fent megfogalmazottakkal együtt az alábbi feladatokat is munkánk előterébe kell állítani: — A pártmunka megújulásának fontos feltételeként fejleszteni, változtatni kell munkastílusunkat, és munkamódszerünket. Ennek főbb teendői közé tartozik: A testületi munka fejlesztése. A megyei pb tagjainak nagyobb szerepet kell vállalniuk a megye közéletében. Ennek alapja az öntevékenység és az érdeklődést is figyelembe vevő felkérés, megbízás. Rendszeresen be kell vonni őket a döntések előkészítésébe és a végrehajtás ellenőrzésébe is. A testület tagjai területükön rendszeresen számoljanak be végzett munkájukról. Az egyesülési és gyülekezési törvény megalkotása után állásfoglalást alakítunk az azokon való részvétel ügyében. A jelenleg működő és szocialista vagy közvetlenül az emberi értéket növelő célú egyesületekben való részvétel kívánatos. (Pl. közművelődés stb.) A testületek munkaterveit 1—2 évre szóló átfogó koncepciók és a politikai munka tapasztalatainak folyamatos elemzése alapján kell elkészíteni. A fontosabb megyei kérdések, törekvések megválaszolása, ill. meghatározása érdekében is indokolt pártvitát szervezni. A gazdaságpolitikai munkánkban nem termelés közvetlen teendői és számszerűsége, hanem a dolgozók és a lakosság helyzetét meghatározó kérdések, a gazdasági egységek cél- és követelményrendszere, ennek feltételei legyenek a meghatározók. Át kell alakítani a megyei pártapparátus szervezetét és munkamódszerét. Alkalmasabbá kell tenni a testületek új szellemű szolgálatára (kevésbé lezárt és alternatív előterjesztések, a testületek tagjaival való rendszeres konzultálás stb.), biztosítva a megye politikai folyamatainak, tapasztalatainak elemzését, számon tartását. A testületi és az apparátusi munkában több figyelmet kell fordítani a mozgalmi munka cél- és eszközrendszere összhangjának a biztosítására. Kiemelt figyelmet kell fordítani az alapszervezeti munka fejlesztésére, a sok helyen tapasztalható mozdulatlanság és várakozás felszámolására. Alapvető feladat az önállóság kiteljesítésének elősegítése. Arra kell törekedni, hogy az eddigi titkárcentrikus vezetés helyett a testületi vezetés legyen általános. Azt a képességüket kell erősíteni, hogy környezetük érdekviszonyait, cél- és követelményrendszerét jól alkalmazzák, a párttagok cselekvőképességét növeljék. A felsőbb pártszervek vezetői a testületek tagjai alapvető feladatuknak tekintsék az alapszervezetek tagjaival való találkozást, a párttagsággal való közvetlen és gyakori párbeszédet. Át kell gondolni a megyében a párt szervezeti felépítését. Ahol szükséges, változtatni kell a jelenlegi formákon. (Pl. megvizsgálandó egyes városi vagy ilyen jogú pb egytestületessé alakítása, a községek egy részében a feladatokhoz kell igazítani a szervezeti formát.) A szervezeti keretek alakításában továbbra is az üzemi-területi elv a hangsúlyos, de a tevékenység bizonyos fajtáit a lakóterületen kell biztosítani. A lakóterületi pártszervezetek feladatkörét pontosítani, feltételeit fejleszteni szükséges. - A megyei pártbizottság káderpolitikai törekvéseit továbbra is a Központi Bizottság határozatának szellemében kell megvalósítanunk. Gondoskodni kell a megfelelő képzésről, beleértve a tartalmi és formai változtatásokat is. - Fejleszteni kell a pártmunka szellemiségét, a párt egészének politikai kultúráját. Ennek fő bázisa, kisugárzó központja a megyei és városi pártbizottságok és az oktatási igazgatóság legyenek, munkájukat ennek megfelelően fejlesszük. - Elemezni kell a pártoktatást befolyásoló tényezőket és meg kell változtatni szervezeti és tartalmi rendszerét. A nyilvánosság és nyíltság határait tágítani kell. Mindenekelőtt a döntések előkészítésében és a végrehajtás ellenőrzésében kell igazítani gyakorlatunkon. Ehhez fontos feltétel a párttagság, különösen a különböző szintű vezetők érdeklődésén, felelősségén és felkészültségén alapuló együttműködés. Meg kell szervezni a közvélemény-kutatás tudományosan megalapozott rendszerét. A tájékoztatást párton belül és a közvélemény felé is szervezettebbé kell tenni. Mindezért támogatjuk a helyi sajtó (városi, területi) és televízió létrehozását, kiterjesztését. - Óvjuk a közélet tisztaságát, fellépünk minden irányban a zavart keltő nézetekkel szemben. - Az állami, társadalmi és tömegszervezetekben dolgozó párttagok legyenek kezdeményezők a gazdasági-társadalmi kibontakozás feladatainak meghatározásában és megoldásában. Segítsék elő a szervezetek megújulását, hogy eredményesebben vehessenek részt azok is a szocialista megújulásért végzendő munkában. Célszerűnek látszik egyes megyei testületekben megvizsgálni pártcsoport létrehozásának szükségességét. Indokoltságát alátámasztja az a nyilvánvaló szándék, amely az alternatív csoportok kialakítását jelenti. Pártcsoport létrehozása és működtetése csak az eddig követett formális gyakorlat teljes mellőzésével képzelhető el. A párt számára nélkülözhetetlen támaszt jelent az ifjúság, ezért támogatjuk a KISZ megújulását. A program elsősorban a megyei pártértekezletig terjedő időszak legfőbb törekvéseit körvonalazza. Megvalósításának napirenden tartására és végrehajtására a legfőbb garancia a megyei pártbizottság elhatározottsága, a határidőhöz és személyi felelősséghez is kötött feladatterv, valamint mindezek nyilvánossá tétele. IV. Az előzőekben vázolt feladatok megvalósítását elősegítendő a megyei pártbizottság a következő témaköröket tárgyalja meg: — A megyei pártbizottság és testületeinek feladatköre, munkamódszere, javaslata a szükséges módosításokra. — Az alapszervezeti munka helyzete, fejlesztésének feladatai. — A megye párttagsága politikai kultúrájának helyzete, fejlesztésének feladatai. — A politikai tájékoztatás megyei helyzete, javaslat nyilvánosságának fejlesztésére. — A megye lakosságának foglalkoztatási, szociális és egészségügyi helyzete. Állásfoglalás a Vili. ötéves terv tanácsi tervezési tevékenységéhez. — A művelődéspolitika időszerű feladatai. — Veszprém megye lakáshelyzete, a feszültségek csökkentésének középtávú feladatai. A megyei párt-végrehajtó bizottság tárgyalja meg. — A megyei pártbizottság függetlenített apparátusának feladatköre, szervezeti felépítése. — Javaslat a pártszervezetek szervezeti felépítésének változtatására Veszprém megyében. — Az agitációs, propagandamunka hatékonyságának növelése, a megyei vitafórumok fejlesztése. — Pártoktatás fejlesztésének megyei feladatai. — A tömegszervezetekben, egyesületekben, szövetségekben dolgozó párttagok felelőssége és feladatai. — Az ipar és mezőgazdaság költségvetési kapcsolatainak alakulása, hatása a megye gazdálkodó szervezeteire. NAPLÓ - 1988. október 1., szombat -3