Napló, 2009. augusztus (65. évfolyam, 179-203. szám)
2009-08-29 / 202. szám
12-NAPLÓ Torlódás a Margit híd miatt Osváth Sarolta osvath.saci@plthu A ki teheti, autóval kerülje el a fővárost a következő két esztendőben, a Margit híd lezárásával járó felújítási munkálatok miatt ugyanis a városban az eddigieknél is nagyobb, folyamatos torlódás várható. Akinek pedig 2011-ig is vannak halaszthatatlan ügyei Budapesten, jobban jár, ha leteszi valahol az autót és buszra, villamosra, metróra száll. A forgalmi változások a naponta vidékről érkező több ezer autóst, utazót is érintik. Az ország nyugati feléből Miskolcra, Debrecenbe vagy akár Szegedre, Békéscsabára is jószerivel csak a főváros érintésével lehet eljutni. Az M7-es és az M1 -es autópályáról az utóbbi időben már viszonylag könnyen el lehet érni az M0-ás körgyűrűn az északra, illetve délre vezető M3-as és M5-ös autópályákat, nem kell a fővároson átkelni. A Megyeri híd átadása határozott javulást hozott a közlekedésben, jelentősen tehermentesítette a nyugati, illetve keleti országrészbe irányuló átmenő forgalmat. Várható, hogy az elkerülő út forgalma megnő az elkövetkező időben, azok is az M0-st választják, akik eddig rövidebbnek találták a városon keresztül vezető útvonalakat. Azzal, hogy a Margit híd kiesik, a szakemberek szerint a többi híd, elsősorban az Erzsébet és az Árpád híd forgalmi terhelése 30-40 százalékkal nő. Egyelőre azonban a főváros autós közlekedésében nem érezni katasztrofális lassulást, bár a GPS-ek információit érdemes lehet felülbírálni, mert a szoftverek egy része nem biztos, hogy naprakész. Az augusztus 21-e óta lezárt Margit híd elkerülő útvonalain a nap minden szakában erős a forgalom, de nem lehetetlen átjutni a pesti, illetve a budai oldalra. A közlekedési szakemberek szerint a szeptemberi iskolakezdés után, főként csúcsforgalmi időben kell majd nagyobb torlódásokra számítani. Mindenesetre jó, ha tudjuk, hogy a budapesti közlekedés - legalábbis gépkocsival - az elkövetkező időben még kiszámíthatatlanabb lesz, mint eddig. Okosan tesszük, ha a fővároshoz kötődő hivatalos és üzleti ügyeinket, programjainkat ennek tudatában szervezzük, illetve tervezzük. Annál is inkább, mert a forgalmi dugók miatt főként a belvárosi hivatali negyedek megközelítése válik nehézzé. Számítani kell arra a Dunántúlról érkezőknek, hogy az Alkotás út-Hegyalja út-Erzsébet híd-Rákóczi út folyamatosan megtelik, a Moszkva tér-Margit körút- Árpád fejedelem útja-Pacsirtamező út, valamint a rakpartok az Árpád híd felé szintén nagyon zsúfoltak lesznek. Meg lehet kockáztatni a Szabadság, illetve a Lánchídon való átkelést is, bár e hidak áteresztő képessége nagyon kicsi, garantáltan dugóba kerülünk. A Fővinform tájékoztatása szerint a Margit híd lezárása miatt több mint negyven kereszteződésben hangolták át a közlekedési lámpákat az új forgalmi helyzetnek megfelelően. A legnagyobb változással a pesti és a budai hídfőnél találkozunk. Új jelzőlámpás csomópont épült a Frankel Leó út-Török utca- Üstökös utca kereszteződésében. Ez azzal is jár, hogy a Török utca ebben az időszakban kétirányú és az Árpád híd felé kínál „menekülő útvonalat”. A pesti oldalon a Margit híd környékéről a Nyugati térnél célszerű a Váci útra kanyarodni és úgy az Árpád híd felé venni az útirányt. Az Árpád hídra mind a két oldalon a korábbinál több sáv könnyíti a feljutást. A közlekedés mindenkitől sokkal nagyobb koncentrációt kíván, figyelni kell a tájékoztató táblákat, az útvonalfelfestéseket, a terelőjelzéseket - intenek a szakemberek. Rutinból, megszokásból nem szabad most Budapesten vezetni, ugyanígy a parkolási szokásainkat is érdemes átgondolni az új helyzetnek megfelelően. A forgalom zavartalansága érdekében ugyanis a Fővárosi Közterv- tegyék le a gépkocsit a városlet-felügyelet fokozottan ellenőrzi a parkoló autókat, és az új szabályok szerint komoly anyagi következményei lehetnek a tilosban megállásnak. S nagyon könnyen előfordulhat, hogy ahol egy héttel korábban még szabályosan meg lehetett állni, már sokba kerül a parkolás. A Fővinform azt ajánlja a vidékről érkezőknek is, hogy különböző pontjain található P+R parkolókban és váltsanak át a közösségi közlekedésre. Mint elmondták, a legforgalmasabb vonalakon sűrítik a járatokat, bővítik a metrószerelvényeket. A Nagykörúton a 4-es és 6-os vonalán forgalomba állítják a régi csuklós villamosokat. Villamossal egyébként még a Margit hídon is át lehet menni. A felújítás ugyanis hosszában kettéválasztva, két ütemben készül, éppen azért, hogy a tömegközlekedés ne álljon le. Alapból a villamosok viszik az utasokat és csak esetenként lesznek pótlóbuszok. A gyalogos és kerékpáros forgalom megengedett a híd déli oldalán, a járdán. A hidat teljesen csak 2010-ben, a két hídfél összeillesztésekor zárják le két hétre a forgalom elől. Fuchs Tamás, a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Információs Központjának helyettes vezetője Budapest forgalmát mutató kamerák képe előtt. Közismert nevén a Fővinform 170 kamera segítséggel követi a közlekedési helyzetet. Torlódások várhatók a Margit híd lezárása miatt Fotó : A hétvége Győrffy Árpád gyorffy.arpad@naplo.plt.hu Egyes településeken eddig is csak félve lehetett gyalogosan, biciklivel közlekedni a szabadon csatangoló kutyák miatt. A jövőben még inkább meg kell gondolni, hogy kimerészkedjen-e az ember az utcára, mert nagyobb eséllyel találhatja szembe magát oltatlan ebbel. Legalábbis ettől tartanak sokan, köztük polgármesterek, jegyzők, orvosok és állatorvosok is. Félelmüket egy jogszabály változása indokolja. A parlament tavaly nyáron mentesítette a jegyzőket - polgármesteri hivatalokat - az ebek nyilvántartásával, háromévenkénti összeírásával, oltásuk évenkénti megszervezésével és az ebtulajdonosok jogszerű magatartásának ellenőrzésével kapcsolatos kötelezettségek alól. Az oltást a jövőben az ebtulajdonosoknak önállóan kell intézni a szabadon választható állatorvossal. Az érintett orvosoknak csak azokról a kutyákról kell nyilvántartást vezetni, amelyeket beoltottak. A módosítást azzal indokolták, hogy ezzel is csökkentik az önkormányzatok terheit. Az új rend éppen a tavaly őszi eboltások idején lépett életbe, így akkor nem sokan foglalkoztak vele. A pápai kistérség polgármesterei idén áprilisban tárgyaltak a kérdésről. Aggályaikról dr. Kovács Zoltán kistérségi elnök, Pápa fideszes polgármestere, a parlament önkormányzati bizottságának alelnöke levélben tájékoztatta a jogszabály módosítását előkészítő mezőgazdasági tárcát, és kérte a korábbi szabályozás visszaállítását. Az egész országot érintő változás mögött vélhetően néhány pesti állatorvos áll - A veszett kutyák komoly veszélyt jelentenek, különösen a gyerekekre nézve. Nem itt kellene csökkenteni a fölösleges államigazgatási hatásköröket. Nálunk a városban szeptemberben egy-egy hetes kampánymunkával szoktuk oltatni a kutyákat. Ennek eredményeként az elmúlt évtizedekben a városokban kutyáktól veszettséget nem kapott senki. Ha megszűnik az átfogó nyilvántartás és a szervezett oltás, az eddiginél is többen próbálnak kibújni a kötelezettségeik alól. A földművelési tárca válasza szerint az önkormányzatoknak jogában áll, hogy saját rendeletük alapján nyilvántartást vezessenek az ebekről. Kovács Zoltán szerint ezzel csak az a gond, hogy amíg az oltás rendje az új szabályok szerint zajlik, nem sokra mennek egy külön nyilvántartással, hisz az érintett államigazgatási szerveknek és az állatorvosoknak az önkormányzatok nem adhatnak feladatokat. - Ebből csak káosz lesz, megnő az oltatlan kutyák száma - véli Polt Ferencné dudari polgármester is. - Nehéz elképzelni, hogy pusztán kötelességérzetből maguktól keresnek egy állatorvost a tulajdonosok és beoltatják a kutyájukat. Az állatorvosnak meg nem dolga végigmenni a falun, és megkeresni azokat a kutyákat is, amiket a gazdáik esetleg szívesen eltitkolnának. A megtakarítás és a lakosság veszélyeztetettségének növekedése abszolút nincsen arányban egymással - szögezte le a polgármester, aki szintén visszaállítaná a korábbi rendszert. Hasonlóan látja a helyzetet dr. Gelencsér Ottó badacsonytomaji jegyző is, aki úgy véli, hogy a jogszabály kidolgozóinak, elfogadóinak nem sok fogalma lehet a vidéki viszonyokról. Eddig, ha a nyilvántartásból kiderült, hogy egy gazda mulasztott, akkor először figyelmeztettük, ha ez nem hatott, megbüntettük. Még így is csak a gazdák 60 százaléka hozta el a kutyáját oltásra az első körben. Mi lesz most, amikor csak rajtuk múlik, hogy elviszik-e állatorvoshoz?! Eddig, ha valakit megharapott egy kutya, azonnal megnézhettük a nyilvántartásban, volt-e oltva. Most azt sem tudjuk, melyik állatorvoshoz forduljunk. Gelencsér Ottó közölte, nem várják meg, amíg a jogalkotók jobb belátásra térnek, az önkormányzat továbbra is megszervezi a közös oltásokat. Igaz, ehhez mostantól az állatorvosnak engedélyt kell kérni a felsőbb hatóságaitól. Dr. Hubert János tapolcai háziorvos szerint is veszélyes az új helyzet. Várhatóan több lesz a beoltatlan kutya. S ha egy kutya megmar valakit, sokkal nehezebb lesz kideríteni, kapott-e oltást megfelelő időben. A gazdája vélhetően akkor is igent fog mondani, ha ez nem felel meg a valóságnak, hisz fél az esetleges büntetéstől. Ha dokumentum nem támasztja alá az állítást, én meg fogom kezdeni az oltást, ha a megmart személy engedi. Az öt oltásból álló sorozat kellemetlen lesz az érintettnek, ráadásul mindezt ki is kell fizetnünk a közösből. Egy felelős önkormányzatnak továbbra is foglalkozni kell az ebekkel. Akkor meg miért volt ez az egész?! - teszi fel a kérdést a háziorvos is Válasz többféle is lehet Egyik lehetőség, hogy a jogalkotásban közreműködő köztisztviselők valóban ennyire nem értenek a munkájukhoz, a módosítást megszavazó parlamenti képviselők pedig enynyire nem foglalkoznak ilyen fontos kérdésekkel. Lehet más ok is. Több, csak névtelenül nyilatkozó falusi állatorvos szerint az egész országot érintő változás mögött vélhetően néhány pesti kollé- MEGÍRTUK gájuk áll, akik a szegényedés miatt szűkülő piacon így akarnak kuncsaftot szerezni rendelőjüknek. Ezt támasztja alá szerintük az is, hogy az eddig megszokott közös oltásokat - az „ebek összevezetését" - a jövőben csak a területi kamara javaslata alapján, a főállatorvos engedélyével lehet megtartani, miközben nem kell ugyanilyen engedély az állatorvosi rendelőkben „kampányszerűen végzett immunizáláshoz”. Az összeesküvés-elméletek hívei viszont úgy képzelik, hogy az új szabályozással egyesek káoszt akarnak kiprovokálni a kutyatartásban, hogy aztán közakaratra hivatkozva minden kutyánál kötelezővé tehessék a veszélyes ebeknél már eddig is előírt rádiós chipek beültetését. Hogy ezt ki finanszírozza, az már nem érdekli őket. Ha az indok kérdéses is, a káosz veszélye biztos. Magyarországon mostanában évente ötezer körül van a bejelentett kutyaharapások száma. Különösen a kisgyerekek, az idősek és egyes speciális foglalkozások művelői, például a postások vannak a legnagyobb veszélyben. Késő bánat ebgondolat?! Nem mindig tudni egy idegen kutyáról, hogy barátsággal fogad-e bennünket, na és azt sem, hogy be van-e oltva veszettség ellen Fotó: Győrffy Árpád 2009. 08. 29. | SZOMBAT