Viaţa Economică, iulie-decembrie 1968 (Anul 6, nr. 27-52)

1968-07-05 / nr. 27

calcul nom. DIFERITELE PRODUSE din lemn se facturează la preţuri cu ridicata ale industriei, cu excepţia mobilierului decontat din fonduri pentru investiţii şi reparaţii capitale şi din fonduri asimilate acestora. Ele se facturează la preţuri cu ridicata, mai puţin impozitul pe circulaţia mărfurilor (H.C.M. nr. 127) şi nr. 1276/ 1962, lista nr. 10 ( produse din lemn). Dacă în cazul produselor descrie, stabilirea de preţuri cu ridicata apare justificată, nu tot aşa stau lucrurile atunci cind producţia mobilierului se execută într-un număr restrins de exemplare. Preţul se stabileşte după cum se ştie direct de conducătorul unităţii furnizoare (cu acordul beneficiarului) pe bază de antecalculaţie întocmită cu respectarea pre t CITITORII CĂTRE REDACŢIE CRIDIAMAHTAINOR CU ACTIVITATE BUNĂ PRACTICA A DEMONSTRAT că sarcinile de plan sunt depăşite conturau de o seamă de întreprinderi. Este un lucru firesc ca produsele suplimentare să atragă după sine o finanţare în plus. Forma de creditare pretinsă unităţilor pentru surplusul de producţie sau chiar în cadrul realizării sarcinilor de plan este însă greoaie. In multe cazuri întreprinderile renunţă de a mai documenta cu anticipaţie necesitatea de fonduri băneşti sau prezintă situaţii întocmite pe date extra contabile mai puţin certe. Una din metodele noi de finanţare-creditare, ar fi aceea a adoptării unei forme diferenţiate, în sensul încurajării iniţiativei acelora care desfăşoară o activitate bună. Acestor unităţi ar trebui să li se acorde credite prin actualul cont curent, peste plafoanele planificate în cursul lunii, fără să prezinte nici un fel de forme. O dată cu balanţa de verificare, unităţile să fie însă obligate să depună şi o situaţie privind existenţa garanţiei creditelor acordate în cursul lunii. In acelaşi timp, întreprinderile să precizeze şi termenele de lichidare a formării stocurilor suplimentare creditate, stocuri care să nu depăşească 90 zile de la primire In această situaţie se va realiza o corelaţie perfectă intre procesul economic şi activitatea financiară, iar întreprinderile vor fi mai libere în luarea unor măsuri care să asigure un plus de producţie. Pentru asigurarea acestei finanţări (credite) suplimentare, plafoanele să fie reţinute în centrala băncii pentru a nu fi fărîmiţate, avînd în vedere desigur caracterul întîmplător al acestor credite, precum şi volumul lor necunoscut cu anticipaţie. Socot că o Creditare în sensul propus ar satisface pe deplin necesarul de fonduri împrumutate de întreprinderile cu rezultate frumoase, inlăturînd greutăţile actuale cu Creditarea pentru nevoi temporare. Nicolae BUCUR şef serviciu, Filiala Băncii Naționale Orăștie vederilor H.C.M. nr. 1087/1960. In situaţia din urmă, în antecalculaţie, la preţul cu ridicata al întreprinderii se adaugă şi impozitul pe circulaţia mărfurilor. In final, însă, acest impozit se scade deoarece plata se face din fonduri de investiţii sau asimilate şi mobilierul este degrevat de impozit. Considerăm o formalitate inutilă calcularea impozitului şi apoi scăderea lui din preţ. . Ioan POPA economist, întreprinderea de industrie locală — Făgăraş DECORITARE OPERATIVĂ PRODUSELE uzinei noastre sunt destinate să satisfacă necesităţi din diverse ramuri, respectiv din agricultură, petrol, chimie, construcţii etc. Achitarea contravalorii lor se face, în general, din fonduri de investiţii, motiv pentru care întîmpinăm greutăţi la încasarea facturilor. Avînd în vedere că contractele trebuie să fie încheiate într-un termen anume prevăzut de legislaţia în vigoare, în comenzile pe care le trimit beneficiarii şi în contracte se trec date provizorii. Intre timp noi executăm produsele, le livrăm şi apoi depunem facturile la bancă spre încasare. La primirea facturii, de cele mai multe ori, unitatea bancară care deserveşte pe beneficiar, refuză decontarea unui număr însemnat de facturi, pe motivul că poziţiile de plan investiţii, listă utilaje etc. indicate în documente nu corespund cu cele din actele depuse la cumpărător, sau că nu există finanţare deschisă. In această situaţie, deşi furnizorul s-a achitat corect de obligaţiile sale, el nu intră în posesia valorii facturilor. Se impune, după părerea mea, ca Banca de Investiţii să nu mai refuze automat decontarea unor facturi. Ar fi bine ca în prealabil, să solicite o confirmare că marfa facturată este una şi aceeaşi cu cea prevăzută în documentaţie. Astfel, decontarea s-ar rezolva mai rapid şi n-ar mai fi nevoie de luni de zile pentru corespondenţe între furnizor şi beneficiar. Dacă beneficiarul nu s-a îngrijit să-şi deschidă finanţarea la timp, cred că ar trebui procedat în felul următor : Banca de Investiţii să transmită factura respectivă unităţii Băncii Naţionale — care-1 deserveşte pe cumpărător — pentru a fi decontată din fondurile de producţie. In felul acesta, beneficiarul ar fi obligat să ia măsuri urgente de obţinere a fondurilor de investiţii pentru a-şi reîntregi mijloacele financiare. Constantin PASAT şeful serviciului financiar, Uzina de pompe-Bucureşti NICOLAE ’ POGONEANU, Drăgăşani — Lămuriri privind aplicarea reglementării dreptului la concediu de odihnă pentru cadrele didactice urmează să fie transmise unităţilor de învâţămînt prin Instrucţiunile Ministerului Învăţămîntului, în care se va preciza şi durata concediilor pentru diferitele categorii de personal didactic (învăţămînt elementar, mediu, de specialitate şi superior). Salariaţii transferaţi în condiţiile art. 16 din Codul Muncii, au drepturile prevăzute de art. 16 din cod, dacă şi-au mutat efectiv domiciliul în localitatea locului de muncă. Plata acestor drepturi se face din prevederile de cheltuieli generale ale întreprinderii. SOFIA GHEORGHIU, Brăila — In răspunsul la care vă referiţi, am precizat că absolvenţii a patru clase de liceu comercial, sunt asimilaţi cu absolvenţii gimnaziului comercial, din punctul de vedere al aplicării anexei IV B. la H.C.M. 1053/1960, pe baza H.C.M. nr. 328/1967.Intrucît dv. sînteţi absolventă a patru clase de gimnaziu (din categoria cursurilor de cultură generală), nu sînteţi în situaţia de a se putea asimila aceste studii cu cele ale absolventului gimnaziului comercial. ZOEA SIMBOTIN, Rădăuţi — Perioada de timp cit aţi fost încadrată în calitate de şef de serviciu administrativ, nu poate fi luată în considerare ca stagiu în funcţii eco- specialitatea fcontabilitate (în Văţămintul superior economic) se prevede folosirea metodelor noi de lucru, a maşinilor de contabilizat şi de calcul. In ceea ce priveşte predarea disciplinei Drept financiar menţionăm că studenţii primesc . Cunoştinţele necesare atit in cadrul disciplinei Drept economic, cit şi la Contabilitate şi Finanţe. Condiţiile de înscriere şi de desfăşurare a cursurilor postuniversitare pentru economişti se vor anunţa în presa atunci cînd se va hotărî înfiinţarea lor“. „AGROSEM« — Galaţi. — Aşa Cum s-a precizat şi în articolul „Cum se calculează indemnizaţia pentru concediul de odihnă“, publicat în nr. 16/1968 al revistei noastre, în ipoteza în care un angajat a fost (în cursul ultimelor 12 luni) în incapacitate temporară de muncă, concediul de odihnă se acordă cu durată integrala. Intr-adevăr, potrivit art. 8 din legea nr. 26/1967, numai angajații care au fost în incapacitate temporară de muncă în decursul întregului an calendaristic n-au dreptul la concediul de odihnă pentru acel an. Prevederea reducerii duratei concediilor se referă exclusiv (conform art. 9 din lege), numai la angajații care au beneficiat de concedii fără plată (nu medicale) mai mari de 30 zile calendaristice în cursul ultimelor 12 luni premergătoare plecării în concediu. La stabilirea indemnizaţiei (nu a e REDACŢIA CĂTRE CITITORI i nomice, chiar daca în această perioadă aţi îndeplinit şi unele atribuţii specifice casierului. Intrucît n-aveţi stagiul minim necesar în funcţia de contabil II, nu puteţi fi încadrată contabil I. Funcţia de contabil I se poate ocupa numai dacă angajatul are un stagiu de cel puţin cinci ani în funcţii economice, pentru care se prevede cerinţa absolvirii studiilor mediieconomice. Dacă nu are asemenea studii, se cere un stagiu prealabil de cel puţin doi ani înfuncţii de calculator, facturist, casier sau altă funcţie similară acestora. NICOLAE BARSAN, Odorheiul Secuiesc — Concediul da odihnă neefectuat, pentru motivele prevăzute de legea nr. 26/1967, în anul 1967, trebuie efectuat în cursul anului 1968 separat sau cumulat cu cel cuvenit pe acest an. Fiind vorba de un concediu restant, cînd s-au aplicat prevederile unei alte reglementări, durata se stabilește pe baza reglementării existente pînă la 31 decembrie, dreptul la concediu fiind raportat pe acest an. Indemnizația se calculează pe baza veniturilor permanente avute în ultimele 12 luni de muncă, dinaintea plecării în concediu. IOAN I. RADU, Roman — Problema ridicată de dv. urmează sâ fie rezolvată de organele competente. Vom reveni atunci cînd vom cunoaşte soluţia adoptată. CAROL BORA, Craiova — Direcţia generală a învăţămîntului superior tehnic şi economic din Ministerul Invâţămîntului ne scrie : „în programele de învăţămînt după care se pregătesc studenţii în duratei concediului, se exclud din calculul veniturilor avute in perioada de referinţă, sumele primite drept ajutor de boală. în schimb,aşa cum s-a arătat în articolul citat, suma veniturilor se împarte la numărul lunilor cînd s-a prestat muncă (inclusiv perioada concediului de odihnă pe anul precedent). Dacă un angajat a fost timp de trei luni în concediu medical, veniturile obţinute în restul de nouă luni se împart, deci la nouă şi nu la 12. Rezultatul se împarte la 25,5, iar indemnizaţia pe o zi de concediu se înmulţeşte cu numărul total de zile de concediu la care angajatul are dreptul, în raport cu anii săi, de vechime în muncă. VIRONICA LICESCU, Bucureşti. „ Avînd o vechime în muncă de peste 17 ani, aveţi dreptul la un concediu de odihnă de 19 zile lucrătoare. Nu este posibil ca angajaţii aflaţi în situaţia dv. (cei care împlinesc 20 ani de muncă la 31 decembrie a.c.) să beneficieze de concediul cuvenit celor cu peste 20 ani vechime în muncă. In cursul acestui an împliniţi 20 de ani de muncă, fără să depăşiţi măcar cu o singură zi această vechime. MIHAIL ANDRICHA, Ploieşti. — Perioada în ..care (fiind absolvent f al Facilităţii de ştiinţe juridice) au ocupat funcţiile de contabil şi de statistician principal,, nu se ia în considerarea stagiului necesar pentru ocuparea unei funcţii economice la care este prevăzută cerința absolvirii învățămîntului superior economic. asigură prin unităţile sale o deservire exemplară : • întreţinere auto-moto ; • închirieri de obiecte juristice; • lucrări foto ; • frizerie-coafură. În magazinele complexelor se găseşte un bogat şi variat sortiment de articole de artă populară şi artizanat. ColiiHG PE ŞOSEAUA CONTSTANTA-TULCEA TULCEA C«aa fi ] renumita plăcintă dobrogani [COOP!