Viaţa Economică, ianuarie-iunie 1972 (Anul 10, nr. 1-26)

1972-01-07 / nr. 1

ANUL X Viata economica Săptămânal editat de Societatea de Stiinte Economice din România REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : str. Nicolae Iorga nr. 36 * telefon 11.7876 * Bucureşti SUMARUL numărului 1 din 7 ianuarie 1972 ■ ECONOMIE NAŢIONALA — Condiţii optime realizării planului pe 1972. Noi file de calendar, noi trepte în dezvoltarea economiei. Semnează G. Portelli, director economic, Centrala utilajelor textile și articolelor casnice; Costinel Cipriotis, tehnician principal, Grupul de uzine „Rulmentul“-Brașov , economist Vasile Sava, director general Combinatul de exploatare şi industrializare a lemnului — Suceava : Petre Gheorghiu. (pag. 3—1) — Un echilibru strict necesar ! Producţia şi consumul pieselor de schimb de ing. T. Strauss, Ministerul industriei construcţiilor de maşini şi L. Ţintea. — Integrarea economistului in întreprindere. Profesia impune o pregătire multilaterală de Gheorghe Trandafir, secretar al Comitetului judeţean al P.C.R.—Constanţa (pag. 5) — Agricultura : Pămintul aşteaptă sămînţa de calitate.. de ing. Tiberiu Mureşan, directorul Institutului de cercetări pentru cereale şi plante tehnice — Fundulea (pag. 6) — Cincinalul 1971—1975 Comerţul exterior — structuri, ritm, proporţii de Napoleon Ene, din Comitetul de Stat al Planificării. — Ancheta noastră Centrale industriale Integrare, profilare, specializare exigente ale industriei moderne răspunde ing. Walter Graef, şef serviciu O.S.P M. Grupul industriei petrochimice Borzeşti (pag. 7) — Hunedoara îşi continuă viguros dezvoltarea de ing. Ştefan Almăşan, secretar al Comitetului judeţean al P.C.R. — Hunedoara (pag. 11} — Determinarea şi cunoaşterea concretă a capacităţilor de producţie de ing. Mircea Georgescu, vicepreşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, ing. Petrache Buzoianu, director general al Direcţiei Centrale de Statistică (pag. 12—13} ■ TEORII —IDEI — In dezbatere Programele cursului de economie politică (pag. 17—18) — Inflaţia, ca formă de manifestare a legii circulaţiei băneşti în capitalismul contemporan . de doctorand Teofil Bolchiş, Universitatea din Craiova (pag. 19) ■ ECONOMIE MONDIALA — Pe marginea unui raport O.C.D.E. despre ştiinţă şi tehnologie ! De la euforie şi apologie la decepţie şi dezorientare de Radu Negru (pag. 20) — Avîntul continuu al economiei ţărilor socialiste — aport esenţial la întărirea sistemului mondial socialist (II) de Gheorghe Creţoiu (pag. 21) — 1971 — un an de ample mişcări revendicative în lumea capitalului de conf. univ. dr. Traian Caraciuc (pag. 22) — Sumarul revistei „Viaţa economică“, numerele 1—53/1971 Redactor şef: Gheorghe DOLGU Tiparul : ‘întreprinderea Poligrafică „Informaţia", str. Brezoianu, nr. 23—25, 40 470 atA-ne In anul 1972. Sarcinile de viitor despre care discutam cu numai o săptămînă în urmă au devenit acum sarcini ale prezentului. Nu au apucat să se estompeze ecourile cupelor cu care ne-am luat rămas bun de la anul cel vechi și privirile noastre s-au şi îndreptat lucide spre cotele noului drum. Ziua bună se cunoaşte de dimineaţă ! înţelepciunea şi experienţa de viaţă acumulate în acest aforism popular sunt pline de semnificaţii. De felul în care începem, chiar din aceste prime zile, opera anului ’72 vor depinde hotărîtor amploarea şi trăinicia satisfacţiilor noastre finale. Al doilea an al cincinalului a început să-şi depene zilele, deschizînd în faţa ţării o perspectivă şi mai largă spre viitor. Aceste prime zile au găsit pe oamenii muncii din toate colţurile ţării la datorie. Ştirile sosite din centrele industriale, din fabrici şi uzine confirmă din plin această concluzie. La numai 24 de ore după intrarea în noul an, siderurgiştii Hunedoarei au raportat obţinerea unei producţii suplimentare echivalente cu 44 tone cocs, peste 1 000 tone minereu de fier aglomerat, 100 tone fontă, 81 tone oţel şi peste 170 tone laminate de diferite tipuri. La Borzeşti, muncitorii, inginerii şi tehnicienii platformei petrochimice au obţinut, peste şi televiziune cu prilejul Anului Nou. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea şi modernizarea şi mai accentuată a producţiei, creşterea eficienţei economice, ridicarea calităţii produselor şi sporirea productivităţii muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătăţirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producţiei, în special a zootehniei. Se va intensifica participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităţilor economice şi a instituţiilor, la efortul pentru întărirea ordinei şi a disciplinei în producţie. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile, a orînduirii noastre, se vor perfecţiona planificarea şi conducerea vieţii sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerinţelor materiale şi spirituale ale maselor. Realizarea planului anului 1972 va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal. îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră a tuturor eforturi sporite, o înaltă conştiinţă revoluţionară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia. Condiţiile pentru îndeplinirea tuturor acestor sarcini sunt intruca întotdeauna în jurul partidului nostru, al Comitetului său Central, in frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu“. In acelaşi spirit au vorbit reprezentanţii Uniunii Tineretului Comunist, ai Consiliului Naţional al Femeilor, ai Academiei Republicii Socialiste România, ai Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, ai Consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi de naţionalitate germană, ai oamenilor muncii înrolaţi în gărzile patriotice — într-un cuvînt reprezentanţi ai întregii populaţii a ţării. In aceste zile de început de an încep să prindă viaţă noi planuri, se traduc în fapte noi angajamente. Deşi au trecut puţine zile de la Conferinţa pe ţară a secretarilor comitetelor de partid şi a preşedinţilor consiliilor populare, în multe comune şi sate s-a trecut deja la aplicarea în viaţă a indicaţiilor cuprinse în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi în rezoluţia conferinţei. Ţinînd seama de specificul problemelor locale, organizaţiile de partid şi consiliile populare au început să desfăşoare ample acţiuni în vederea dezvoltării economice şi sociale a satelor. In prezent cele mai mari eforturi sunt concentrate pentru efectuarea lucrărilor de amenajări pentru irigaţii, desecări şi combaterea eroziunii solului, acţiuni de însemnătate economică deosebită la care participă toţi locuitorii satelor.  prevederile planului, 17 tone cauciuc sintetic, 34 tone policlorură de vinil, 40 tone produse aromate, 50 tone benzine cu cifră octanică ridicată, 18 tone butadienă etc. înşiruirea acestor starturi de bun augur ar putea continua pe multe pagini de revistă. Sarcinile care stau în faţa noastră în acest an sînt, în mod firesc, mai ample şi mai cutezătoare. Indeplinrea lor presupune concentrarea tuturor eforturilor, tuturor capacităţilor noastre. Anul 1972 se anunţă ca un an dens, dinamic, în toate domeniile şi, în primul rînd, pe tărîmul dezvoltării producţiei materiale în toate ramurile economiei. Producţia industrială şi agricolă, transporturile, comerţul şi construcţiile vor înregistra ritmuri înalte de dezvoltare, unele dintre ele superioare prevederilor din planul cincinal pentru anul 1972, prevederi majorate simţitor în raport cu directivele Congresului al X-lea al partidului, datorită mobilizării mai intense a posibilităţilor şi resurselor materiale şi umane ale ţării, a întregului potenţial productiv al economiei naţionale. „Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creaţie, de noi şi mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale şi culturale a României, pe calea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă materiale şi spirituale ale tuturor celor ce muncesc“ — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cuvîntarea rostită la posturile de radio inte plenar. Ştim cu toţii că drumul pe care mergem este în măsură să asigure progresul continuu, economic şi social al fiecărui judeţ, al fiecărui oraş şi sat, că ţara întreagă devine, cu fiece zi, mai puternică şi mai mîndră, că toţi locuitorii ei beneficiază din plin de superioritatea noii orînduiri, de roadele edificării socialiste a patriei. Chezăşia tuturor realizărilor noastre, prezente şi viitoare, stă în unitatea de nezdruncinat dintre partid şi popor. Ataşamentul tuturor locuitorilor ţării faţă de politica înţeleaptă a partidului şi statului nostru a fost reafirmat cu tărie cu prilejul întîlnirii care a avut loc, la sediul C.C. al P.C.R., între conducătorii partidului şi ai ţării, şi reprezentanţii organizaţiilor de masă şi obşteşti, ai oamenilor muncii şi intelectualităţii. A reieşit cu acest prilej uriaşa forţă dinamică şi creatoare pe care o degajă această unitate. In acest sens, chiar şi o singură spicuire din luările de cuvînt ale participanţilor este elocventă ! „Sindicatele se angajează in faţa Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, că vor face totul pentru a aduce o contribuţie şi mai mare la înfăptuirea planului de stat pe 1972, pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru înfăptuirea programului de educaţie socialistă a oamenilor muncii... Clasa muncitoare: oamenii muncii organizaţi în sindicate sunt mai puternic uniţi Deşi au trecut din el numai câteva zile, anul cel nou a intrat deplin în drepturile sale. Această concluzie este atestată de multipla şi rodnica activitate care se desfăşoară în întreaga ţară, pe cele mai diverse planuri. Ne-am obişnuit de mult cu preocupările continui pentru perfecţionarea cadrului organizatoric şi legislativ al construcţiei noastre social-economice. In spiritul profundului democratism care caracterizează viaţa ţării, zilele trecute a fost supus dezbaterii publice proiectul legii privind gospodărirea apelor, pentru a da posibilitatea comitetelor executive ale consiliilor populare, cadrelor din economie, specialiştilor tuturor oamenilor muncii să-şi aducă contribuţia la definitivarea acestei legi. Documentul prezintă o importanţă deosebită, pe planul întregii ţări, în acţiunea de conservare a resurselor de apă, de gospodărire a lor raţională de protejare a calităţii apelor şi de apărare a populaţiei şi a bunurilor sale împotriva acţiunii destructive a apelor. Iată, deci, că prima săptămînă a anului 1972, preluînd o bună tradiţie din anii precedenţi, se prezintă cu un bilanţ rodnic. Dacă ziua bună se cunoaşte de dimineaţă, putem avea de pe acum certitudinea unor zile senine. Ne-am sculat devreme şi ne-am apucat de treabă cu tenacitate. Făurim astfel cu mîinile noastre zilele bune de azi şi de mîine. ACTUALITATEA ZIUA BUNA SE CUNOAŞTE DE DIMINEAŢA