Viața Nouă, octombrie-decembrie 1961 (Anul 18, nr. 5233-5311)

1961-10-18 / nr. 5247

> ou A 44 î4 • 444 • Proletari eín foots forile, chifi-vâi Organ al Comitetului regional MO și al Sfatului popular regional Galați ANUL XVIII. Nr. 5247 MIERCURI 18 OCTOMBRIE 1961 4 PAGINI — 20 BANI «UjzjLL Citiți în pag. a 4-a — Semnarea acordului sovieto-afgan de colaborare tehnică și economică. — Colonialiștii continuă să saboteze voința poporului congolez. — La O. N. U. situația a devenit serioasă pentru S. U. A. — Scrisoarea și apelul (S. U. »1 Partidului Comunist din Germania. — O declarație a lui Miques Ducas. — Situația din Laos. eschiderea congresului al xxii- MOSCOVA 17 (Agerpres). — TASS transmite : Congresul al XXII-lea al Partidulu Comunist al Uniunii Sovietice cand-a deschis la 17 octombrie la Kremlin, a fost denumit de poporul sovietic Congresul constructorilor societăți comuniste. Ziua deschiderii Congresului s-a transformat intr-o mare sărbătoare. Cu mult înainte de deschiderea Congresului, la Palatul Congreselor din Kremlin au început să sosească delegați și oaspeți. Sunt oameni de diferite vîrste, și profesii, vechi bolșevici — veterani ai luptelor revoluționare — eroi ai cincinalelor, oameni de știință care asaltează orizonturile neexplorate ale științei, primii cosmonauți. Familia de 10 milioane a comuniștilor din Uniunea Sovietică trimis la Congresul de la Moscova a aproape 5.000 de delegați.In uriașa sală a Palatului, se află, de asemenea, numeroși invitați. Aceștia sunt oameni ai muncii din întreprinderile din Moscova, reprezentanți ai vieții publice din capitala sovietică, conducători din industrie. la ședință asistă membri ai corpului diplomatic, corespondenți ai presei sovietice, ai presei țărilor socialiste, ai celor mai mari agenții de presă și ziare din statele capitaliste, la ora 10 (ora Moscovei) își fac apariția in sală conducătorii Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care sunt intîmpinați cu aplauze furtunoase. N. S. Hrușciov, prim-secretar al C.C. al P.C.U.S., deschide Congresul. N. S. Hrușciov anunță că la Congres participă reprezentanți a 80 de partide marxist-leniniste frățești. Im propunerea lui N. S. Hrușciov, delegații și oaspeții au cinstit, păstrând un minut de reculegere, memoria militanților de seamă ai mișcării comuniste și muncitorești internaționale care au decedat în anii de după cel de al XXI-lea Congres al P.C.U.S. După alegerea Prezidiului, secretariatului, comisiei de redactare și comisiei de validare a fost adoptată în unanimitate ordinea de zi a Congresului. Cel de-al XXII-lea Congres P.C.U.S. va discuta următoarele probleme : 1. — Raportul de activitate al Comitetului Central al P.C.U.S. — raportor Nikita Hrușciov, prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. : 2. — Raportul de activitate al Comisiei centrale de revizie a P.C.U.S — raportor Alexandr Gorkin, președintele Comisiei de revizie ; 3. — Proiectul de Program al P.C.U.S. — raportor Nikita Hrușciov; 4. — Cu privire la modificările in statutul P.C.U.S. — raportor Frol Kozlov, secretar al C.C. al P.C.U.S. : 5. — Alegerea organelor centrale ale partidului. Raportul de activitate al Comitetului Central este prezentat de N. S Hrușciov. Delegații și oaspeții ascultă cu cea mai mare atenție raportul prezentat de primul secretar al Comitetului Central al P.C.U.S. In sală izbucnesc în repetate rînduri, aplauze furtunoase, ca semn de aprobare a liniei generale a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Raportul de activitate a Comisiei centrale de revizie a P.C.U.S. este prezentat de Alexandr Gorkin, președintele acestei comisii. Comitetul Central al Partidului, a declarat el, în conformitate cu Directivele celui de-al XX-lea Congres a depus o vastă activitate pentru restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid încălcate în perioada cultului personalității lui Stalin. Au fost convocate în mod regulat plenare ale C.C. al P.C.U.S., au fost organizate adunări ale activului și conferințe pentru problemele industriale, agricole, culturale. Au fost supuse dezbaterii întregului popor cele mai importante proiecte legislative. Comisia centrală de revizie, a declarat A. Gorkin, a condamnat in unanimitate activitatea scizionistă a grupului antipartinic. Lupta pentru întărirea unității partidului a fost și rămîne datoria principală a fiecărui comunist. Președintele Comisiei centrale de revizie a raportat Congresului despre controlul asupra felului in care au fost conduse finanțele P.C.U.S. și a fost îndeplinit bugetul partidului. Sarcinile întăririi și dezvoltării continue a democrației socialiste sovietice ? a declarat A. Gorkin, reclamă o atituidine mai atentă față de examinarea scrisorilor, plîngerilor și petițiilor oamenilor muncii. El a subliniat că Comitetul Central al partidului și N. S. Hrușciov personal acordă acestei probleme o atenție deosebită. La 18 octombrie, Congresul își continuă lucrările: »«t »«o ««« »449 ° ,9, .6« ,«o«.. aportul de activitate al C.C. al P.C.U.S. prezentat de tovarășul N. S. HRUȘCIOV MOSCOVA 17 (Agerpress — TASS transmite : , Primul secretar al N. al P.C.U.S., în S‘. Hrușciov, a prezentat în fața celui de-al XXII-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice raportul de activitate al Comitetului Central. El a declarat că viața a confirmat întru totul justețea concluzilor teoretice și orientării politice a partidului, a liniei sale generale, trasată de cel de-al XX-lea Congres al partidului. M. S. Hrușciov a subliniat că baza dezvoltării lumii în actuala etapă istorică, pivotul ei, a devenit întrecerea între cele două sisteme sociale mondiale — socialist și capitalist. In prezent nu imperialismul, ci socialismul devine factorul hotărîtor al dezvoltări mondiale. A fost confirmată concluzia că în epoca actuală războaiele dintre state nu sunt inevitabile, că ele pot fi preîntâmpinate. Tendința generală de putrezire continua a capitalismului, a arătat în continuare N. S. Hrușciov, acționează mai departe cu o forță implacabilă. Capitalismul nu este în stare să rezolve niciuna din problemele actuale care stau în fața omenirii. S. U. A. și-au pierdut superioritatea absolută în producția și comerțul mondial capitalist In condițiile actuale, a spus N. S. Hrușciov, a apărut perspectiva de a obține coexistența pașnică în întreaga perioadă, în decursul căreia trebuie să-și găsească rezolvare problemele sociale și politice care despart astăzi lumea. Caracterizind situația mondială actuală și situația internațională a Uniunii Sovietice, N. S. Hrușciov a declarat delegaților că anii care au trecut după Congresul al XX-lea al P.C.U.S au avut pentru întreaga omenire o excepțională însemnătate istorică mondială.. Uniunea Sovietică a pășit în perioada construcției desfășurate a comunismului. Socialismul s-a consolidat în cadrul întregii comunități mondiale socialiste. Evenimentele „cele mai importante din ultimii ani a constituit o expresie a principalei legități a vremurilor noastre : s-a desfășurat impetuos procesul de creștere și întărire a forțelor vitale ale sistemului mondial socialist“. Orientarea partidului nostru, a spus N. S. Hrușciov, a avut o însemnătate uriașă pentru întărirea unității țăriisocialiste, a unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, pentru menținerea păcii generale și pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial. In dezvoltarea socială a declarat N. S. Hrușciov au ieșit tot mai mult în evidență două linii, două tendințe istorice. Una — linia progresului social, păcii și creației, a doua — linia reacțținii, asupririi și războiului. Socialismul a silit lumea capitalistă să bată in retragere în sfera hotărâtoare a activității — sfera producției materiale. „Țara noastră, întregul lagăr socialist dispun acum de o forță atît de puternică încît este pe deplin suficientă pentru a apăra cu siguranță marile cuceriri ale socialismului de atentatele agresorilor imperialiști“ — a adăugat N. S. Hrușciov. „Faptul că războiul a putut fi preîntîmpinat și că oamenii sovietici, popoarele celorlalte țări s-au putut bucura de binefacerile vieții pașnice, a spus N. S. Hrușciov, trebuie considerat drept principalul rezultat al activității partidului, a Comitetului, său Central pe linia creșterii forței statului sovietic, a înfăptuirii politicii externe leniniste, drept un rezultat al activității partidelor frățești din țările socialiste, al activizării forțelor iubitoare de pace din toate țările“. In ultimii ani, imperialiștii au încercat nu o dată să aprindă focul unui nou război, să pună la încercare trăinicia sistemului socialist, dar de fiecare dată Uniunea Sovietică, toate țările socialiste i-au oprit la timp pe agresori. In cursul întrecerii pașnice intre cele două sisteme capitalismul a suferit o profundă înfrîngere morală și el nu este în stare să rezolve niciuna din problemele actuale care stau în fața omenirii, a subliniat N. S. Hrușciov. N. S. Hrușciov a relevat că în perioada care s-a scurs s-a încheiat o etapă importantă in dezvoltarea istorică a sistemului mondial socialist. Acest sistem devine factorul decisiv al dezvoltării societății. Economia sistemului mondial socialist continuă să se dezvolte intr-un ritm incomparabil mai rapid decit economia capitalistă. In 1960 țările socialiste au sporit volumul producției industriale în comparație cu 1937 de 6,8 ori, în timp ce țările capitaliste cu mai puțin de 2,5 ori. Cota-parte a țărilor socialismului în producția industrială mondială s-a ridicat de la 27 la sută în 1955 la aproximativ 36 la sută in 1960. Dezvoltarea economiei sistemului mondial socialist are o orientare industrială. „Cu deplin temei se poate afirma că pe arena mondială există o comunitate socialistă trainică a popoarelor libere“. După cum a subliniat Nikita Hrușciov, creșterea puterii statelor socialiste înseamnă o întărire a factorilor materiali și morali ai păcii. Astăzi nu se mai pot aborda problemele fundamentale ale contemporaneității, problemele războiului și păcii, de pildă, numai din punctul de vedere al valabilității legilor capitalismului. „Astăzi, nu imperialismul cu apucăturile sale bestiale, ci socialismul cu idealurile sale de pace și progres, devine factorul hotăritor al dezvoltării lumii“. Lumea socialistă nu se teme de nici un fel de vicisitudini și zguduiri, a declarat N. S. Hrușciov. Totodată el a subliniat că reacțiunea mondială se orientează tot mai mult spre lovirea din afară a statelor socialiste. „Firește, imperialiștii se pot lansa în aventuri periculoase, dar nu au șanse de reușită.“ Dacă totuși, stidind rațiunea, — a declarat N. S. Hrușciov, imperialiștii vor cuteza să atace țările socialiste și să aziirle omenirea in abisul unui nimicitor război mondial, atunci acest pas nebunesc va fi și ultimul lor pas, va fi sfrșitul întregului sistem al capitalismului. N. 8. Hrușciov a declarat: „Sintem convinși că în întrecerea cu capitalismul victoria va fi de partea socialismului- Sintem convinși că această victorie va fi repurtată in întrecere pașnică, iar nu prin dezlănțuirea unui război. Noi am stat, stăm și vom sta pe pozițiile coexistenței pașnice a satelor cu obriduiri sociale uierite, vom face totul pentru întărirea păcii 111 lumea întreacă" Icoutinuare in paga il-a) ASPECT DIN SALA CONGRESULUI i i, 9 WVWVVWV UVWl WWVVWMi I . In raionul Făurei 5* WWW WWW WVVW WWVV www întrecerea pentru însămînțarea griului în timpul optim, a cuprins deopotrivă pe mecanizatorii și pe colectiviștii din brigăzile de cîmp ale gospodăriilor colective din raionul Făurei. Ca urmare, în acest raion s-a înregistrat în ultimele zile un ritm mai susținut la pregătirea terenului și la semănatul griului, astfel că un număr de 9 gospodării colective au și terminat însămînțările pe întreaga suprafață planificată. Printre gospodăriile colective care au realizat planul de însămînțări se numără „Unirea“ din Largu (cu 740 ha.), „Victoria socialismului“ din Perișoru (cu 780 ha.), „30 Decembrie" din Amara și altele. Terminarea însămînțării griului de către aceste gospodării colective, se datorește respectării in gospodării colective au terminat însămînțările dicațiilor date ca recoltatul porumbului să se efectueze in primul rînd pe suprafețele destinate însămînțării griului, pentru ca astfel terenul să poată fi pregătit din vreme. De asemenea, la gospodăriile colective din din alte sate, Largu, Perișoru și Oanca și Rușețu conducerile SMT au organizat schimbul II la brigăzile de tractoare,ce au deservit aceste gospodării, ceea ce a permis să se grăbească efectuarea arăturilor. Mecanizatorii din schimbul II au fost selecționați din rîndul colectiviștilor școlarizați în decursul anilor, în cadrul stațiunilor de mașini și tractoare respective. Acum tractoarele rămase disponibile în comunele unde s-au terminat însămînțările, au fost îndreptate către gospodăriile colective care mai au suprafețe mari de semănat. 9 CU TOATE FORȚELE LA INSAMINTATUL GRIULUI tei. Numai în cursul zilei de ieri el a însămînțat 14 ha. de grîu. Tractoristul Neculai Turcu din brigada a III-a de la S. M. î. Banca, lucrînd la insămințatul griului pe ultimele suprafețe la G.A.C. „Vasile Roaită“ din comuna Oprișenești, raionul Fău umiaiițiâi Folosind albumele de croire Constructorii navali gălățeni, folosind pe scară largă metoda de croire cu ajutorul albumelor de croire, extinzînd forjarea în matrițe și gospodărind cu grijă fiecare gram de metal, au economisit pînă în prezent 75 tone tablă navală și alte profile. Pentru oțelariile patriei La D.R.N.C. Galați acțiunea patriotică de colectare a fierului vechi continuă. In cele 9 luni colectivul întreprinderii a colectat și predat I.C.M.ului 2453 tone fier vechi și peste 154 tone fontă In felul acesta s-a depășit planul de colectare la fier vechi cu 11,2 la sută iar la fonta cu 104 sută, Le ce stau tractoarele ? Cauza principală pentru care însămînțatul griului nu se desfășoară în mod satisfăcător în raionul Tecuci, constă pe de o parte in aceea că majoritatea gospodăriilor colective n-au eliberat terenul de coceni pentru a se putea executa arăturile, iar pe de altă parte pentru că un număr însemnat de tractoare nu sunt folosite deloc sau lucrează cu mari întreruperi. Un caz cu totul inadmisibil l-am întîlnit la brigada de tractoare de la S. M. T. Tecuci, care deservește gospodăria colectivă „Flacăra roșie“ din comuna Brăhășești, în timpul primzului tractoriștii au plecat cu tractoarelecale de 4—6 km. pînă la brigadă pentru a servi masa. întrebați de ce procedează astfel, tractoriștii ne-au răspuns că nimeni nu se îngrijește de a transporta mîncarea la brigadă. Lipsă de disciplină față de îndeplinirea sarcinilor din actuala campanie, a dovedit tractoristul Dobre Ghiță, din brigada lui Constantin Dibu de la S. M. T. Tecuci, care în ziua de 15 octombrie a. .c. a lăsat tractorul în curtea gospodăriei colective din Furceni și a plecat la.... nuntă. In acest fel au fost pierdute 12 ore de muncă în care se puteau ara cel puțin 6 ha teren. Tov. Gatea Panait, secretar al Comitetului raional de partid Tecuci, care răspunde de această comună, nu a întreprins nimic concret care să asigure folosirea întregii capacități de lucru a tractoarelor, înlăturarea oricăror cauze a staționării acestora. La Cîrlomănești, unul din tractoarele brigăzii de la S. M. T. Tecuci (director C. Corodeanu) ce deservește G. A. C. „23 August“ din neglijența mecanizatorilor s-a defectat înainte de vreme, necesitînd acum reparații pentru repunerea lui în funcțiune. Iată doar cîteva din deficiențele în buna organizare și desfășurare a însămînțărilor în raionul Tecuci a rare comitetul:'* raional de partid (prim secretar tov. M. Buruiană) și comitetul executiv al sfatului popular raional (președinte tov. T. Carp), au datoria să le înlăture neîntîrziat, pentru ca aici semănatul să se termine în 3—4 zile.l fofîrzînji sa recoltat și semănat La G. A. C. „7 Noiembrie“ din comuna Tichilești, raionul Brăila, au fost repartizate în actuala campanie agricolă, 9 tractoare de la S. M. T. „1 Mai“. Dar acestea nu pot lucra cu toată capacitatea și tot timpul zilei, deoarece consiliul de conducere al gospodăriei (președinte tov. Erimia Năstase), n-a mobilizat suficiente forțe la culesul porumbului și eliberarea de coceni a terenului. Din această cauză tractoarele stau fără să lucreze 3—4 ore pe zi, fapt care a adus după sine și întârzierea însămințărilor. Pina in seara zilei de 16 octombrie, la G AG. „7 Noiembrie“ din Tichilești se insămînțase cu greu numai 169 ha., din cele 460 Ha. planificate. Ce gîndesc conducătorii raionului Brăila despre această situație? Se cer luate măsuri concrete care să creeze tractoriștilor posibilitatea să lucreze din plin la pregătirea terenului și la însămînțări Tractoarele să lucreze ziua și noaptea In campania agricolă de toamnă mecanizatorii de la S. M. T. Berești, raionul Bujor, au de efectuat un volum sporit de lucrați, principala sarcină fiind pregătirea terenului și executarea însămînțărilor. Aici, ca și la celelalte S. M. T.-uri din regiunea noastră, brigăzile de tractoriști au început treaba cu mai bine de o lună de zile în urmă. Realizările obținute pină în prezent de către acest S. M. T. nu sunt uau pe măsura posibilităților pe care le are. Din cele 7655 ha. cît este planificat să se însămînțeze de către gospodăriile colective din raza de activitate a stațiunii nu s-au însămînțat pînă în prezent decît 821 ha. Condițiile dovedesc că rezultatele puteau fi mult mai mari, ținînd cont în primul rînd de faptul că 821 ha reprezintă viteza de lucru pe care trebuie s-o realizeze mecanizatorii în timp de două zile ! Ce părere are de acest lucru conducerea stațiunii (director tov. Alexandru Covei, organizator de partid tov. Ion Drăgan) ? Situația de la S. M. T. îl rești dovedește că s-a lucrat fără sime de răspundere și că aici nu s-a acordat întreaga atenție unei planificări judicioase a forțelor și unui control pamanent la nivelul brigăzii- r asupra îndeplinirii sarcinilor. Justificarea ci pămîntul ar fi tare, nu are nici un temei, deoarece condiții asemănătoare de lucru au existat și în raza de activitate a S. M. T.-uiU. Chiraftei din același raion, totuși rezultatele sînt mai bune. S.M.T. Berești nici cu celelalte lucrări agricole nu stă mai bine. La însămînțări, din 4031 ha. cît are planificat în raza sa de activitate, nu realizase decit 408 ha. Aceeași situație există și la discuit, grăpar etc. Mecanizatorii de la S. M. T. Berești nu au efectuat un volum mare de lucrări datorită faptului că cea mai mare parte a tractoarelor și mașinilor agricole au stat zile întregi fără să fie folosite. Această stare de lucruri este cunoscută și de tov. Manea Mihalache, secretar al Comitetului raional de partid Bujor, care răspunde de activitatea acestei stațiuni. El a trecut cel drept de multe ori pe aici, dar nu a luat măsuri eficiente pentru lichidarea lipsurilor. De asemenea, situația de aici este cunoscută și de tov. Nicolae Suditu șeful secției agricole a sfatului popular regional care s-a complăcut cu modul cum înțelege să se achite de sare in conducerea S. M. T. Berești și n-a tras la răspundere pe cei care se fac vinovați de nefolosirea întregii capacități de lucru a tractoarelor. Este bine ca cel puțin acum Comitetul raional de partid, sfatul popular raional, care poartă răspunderea pentru rămînerea în urmă la semănat, să ia cele mai eficace măsuri politice și organizatorice în vederea urgentării arăturilor, pentru ca astfel însămînțările să poată fi terminate în următoarele 3—4 zile. Tractoarele să lucreze in acest scop ziua și noaptea veghindu-se totodată la calitatea lucrărilor. DE LA GALAȚI, LA BUJOR... A intrat în obișnuința oamenilor muncii din patria noastră de a aștepta cu nerăbdare ziarul. Dorința aceasta de a avea ziarul cel mai proaspăt, cu veștile cele mai noi, este pe deplin îndreptățită, firească. Pentru o mai bună răspîndire a presei, pentru ca drumul de la rotativă la cititor să fie scurtat ci mai mult, posibil, au fost luate in regiunea noastră, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid numeroase măsuri, in cele mai multe locuri din regiunea noastră ziarele ajung la timp la abonați, străduința unor lucrători, ai P.T.T.R - ului fiind încununată de rezultate. Aceste rezultate însă sunt umbrite uneori de lipsa de răspundere cu care se ocupă unii: tovarășii ce au în sarcină difuzarea presei, scurtarea la maximum a timpului in care ziarul ajunge în miinile abonatului. Să ne referim la cîteva asemenea fapte din raionul llujor (care aparține de raionul bilantier P.T.T.R. Galați). Dacă la Rogojeni, Oancea și în alte comune ziarul „Viața noua", ajunge la cititor In ziua amariției, dacă aci se depune toată străduința pentru o bună difuzare presei, apoi în același timp se ma timesc cazuri cînd difuzarea se face cu mare întîrziere, fără să poată fi justificată această deficiență. Astfel, în ziua de 16 octombrie 1961, la Oficiul Băleni (diriginte Constantin Momohi), se distribuia ziarul „Viața nouă“ apărut cu două zile în urmă. O altă anomalie caracteristică acestei rute (Galați—Bîrlad) este și aceea că ziarele se trimit din Galați deabia cu trenul de 14,27 cînd sînt trenuri la 6:05 .și 10,25. Tovarășii de la Direcția regională P.T.T.R. Galați obiectează că aceste trenuri nu au vagoane poștale. Acest lucru este adevărat. Dar era de datoria P.T.T. R.-ului, a tovarășului Pavel Agapie, directorul Direcției regionale , de a interveni cu toată hotărîrea pentru ca acestei anomalii să i se pună capăt. Tovarășul Pavel Agapie ar trebui să înțeleagă faptul că de difuzarea presei răspunde personal, că are datoria să se ocupe mai mult de îndrumarea concretă a tovarășilor care lucrează in acest domeniu. Or, losind lucrurile să meargă de la sine, scăpînd din vedere aceste probleme deosebit de importante, sa ajuns (continuare în pag. a iII-a)