Viața Nouă, octombrie-decembrie 1970 (Anul 27, nr. 8023-8101)

1970-11-21 / nr. 8067

ProTefaH din toate fătilej unitî-vă! Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. $1 al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8067 SIMBATA 21 NOIEMBRIE 1670 6 PAGINI 30 BANI Cuvîntul flit OLUJ Dragi tovarăși, tomiși lui CtVȘISCII Aș dori, în primul rînd, să mulțumesc primului secretar al municipiului Botevgrad, dumneavoastră, tuturor locuitorilor acestui frumos oraș, pentru primirea călduroasă pe care ne-ați făcut-o, pentru cuvintele exprimate la adresa prieteniei dintre România și Bulgaria. Doresc, totodată, să vă adresez un salut frățesc din partea delegației noastre, a populației orașului Ploiești cu care sînteți înfrățiți, din partea locuitorilor comunei mele natale. Ne bucură mult faptul că vizita pe care o facem în Bulgaria și semnarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Bulgaria s-au transformat într-o adevărată sărbătoare a prieteniei dintre țările noastre. (Aplauze). In discuțiile pe care le-am avut cu tovarășul Jivkov și cu ceilalți membri ai delegației bulgare am convenit să acționăm continuu pentru întărirea prieteniei și colaborării între partidele și popoarele noastre, considerînd că aceasta corespunde atît voinței tuturor locuitorilor țărilor noastre, intereselor făuririi noii orînduiri în România și Bulgaria, cit și cauzei socialismului și păcii în întreaga lume. (Aplauze). Cunoaștem că poporul bulgar este în preajma Congresului al X-lea și știm, de asemenea, că orașul dumneavoastră lucrează pentru a întimpina cu rezultate cât mai bune acest eveniment. De aceea, doresc, în încheiere, să urez organizației de partid, tuturor oamenilor muncii din Botevgrad succese tot mai mari în întîmpinarea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Bulgar. Vă doresc multă fericire și multă sănătate.Aplauzel. Cuvintele conducătorului partidului și statului nostru au fost primite cu un deosebit entuziasm de miile de cetățeni care aclamă îndelung pentru prietenia româno-bulgară. Tinere fete oferă oaspeților pîine și sare, frumoase obiecte de artă populară. Străbătînd orașul într-o mașină deschisă, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Todor Jivkov răspund aclamațiilor îndelungi ale locuitorilor. Astăzi, 21 noiembrie, în jurul orei 8,30, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct, de la Sofia, ceremonia plecării delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populara Bulgaria. ÎN NUMĂRUL DE AZI: ȘcoAla (Pagina a III a) Magazin (Pagina a IV-a) Citiți in pag. a OI-a — Semnarea unor acorduri intre Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam — O.N.U. Adoptarea a trei proiecte de rezoluție cu privire la problema dezarmării — Stația automată ,Luna 17" continuă programul de cercetări și experiențe VIZITA IN BULGARIA A DELEGAȚIEI DE PARTID ȘI GUVERNAMENTALE ROMÂNE Dupa întîlnirile prietenești cu populația Sofiei, încheierea convorbirilor oficiale și semnarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală româno-bulgar, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a plecat împreună cu to ții orașul După ce coloana oficială străbătut Munții Balcani, oasapeții s-au oprit în frumosul oraș Botevgrad, unde mii de locuitori le-au făcut o primire plină de căldură. La intrarea în oraș, o urare încadrată de drapelele românești și bulgare, înscrisă pe o mare pancartă, exprimă sentimentele locuitorilor : „Bine ați venit tovarăși români". Pe alte pancarte sunt înscrise urările „Bulgaria- România, prietenie în „Trăiască și înflorească veci", prietenia dintre Botevgrad și Ploiești", orașe înfrățite ale celor două țări. In sunetele fanfarei, pionieri oferă oaspeților buchete de flori și cravate roșii. Din mulțime se scandează: „Vecina Drujba" (Prietenie veșnică). Primul secretar al Comitetului orășenesc al P.C. Vasil Tanov, adresează Bulgar, tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți calde urări devarășul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Miniștri, într-o scurtă călătorie prin Bulgaria. Delegația română formată din tovarășii Ilie Verdeț, Lennte Răutu, Vasile Patilineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, Nicolae Blejan, este însoțită de Lîcezar Avramov, Dancio Dimitrov, Kiril Nesterov, Spas Gospodov. Botevgrad bun venit, exprimă bucuria cetățenilor orașului pentru prilejul de a avea în mijlocul lor pe solii poporului român. Suntem bucuroși — a spus el — că legăturile între Botevgrad și Ploiești — orașe înfrățite — între comuna Pravaț și comuna dumneavoastră natală Scornicești, pe care le întreținem de mai mulți ani, contribuie la adîncirea prieteniei tradiționale între popoarele noastre. Președintele sfatului popular orășenesc, Ivan Nikolaiovski a înmînat tovarășului Ceaușescu Medalia de Aur de onoare a Botevgradului, conferită potrivit hotărîrii Comitetului orășenesc al Partidului Comunist Bulgar și a Sfatului popular orășenesc. „Așa cum aurul nu ruginește — a spus vorbitorul— tot astfel dorim ca prietenia româno-bulgară să strălucească veșnic". Primit cu vii aplauze, cu ovațiile mulțimii, a răspuns tovarășul Nicolae Ceaușescu. In localitățile de pe întregul traseu pînă la Vrața — Skravena, Novacene, Mezdra — sute și sute de locuitori întîmpină cu deosebită căldură pe oaspeți. ■ Peisajul este dominat de stînci semețe, pavăze naturale în atîtea momente grele, din frământata istorie a poporului bulgar, locuri de adăpost pentru numeroasele grupuri de partizani în timpul războiului de eliberare antifascist. La intrarea în orașul Vrața, în întîmpinare au venit reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, în frunte cu Ivan Abadjiev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, prim-secretar al Comitetului județean al P.C.R. In față ne apare silueta noului oraș modern, în plină dezvoltare. Este ora 10,30. Mii de cetățeni, fluturînd stegulețe românești și bulgare, au ieșit în întîmpinarea oaspeților. .Cuvintele de bun venit pe care le citim pe un mare panou la intrarea în oraș sunt reluate în valuri, multiplicîndu-se în ovațiile și uralele mulțimii. Pe întreg traseul flutură drapelele de stat ale României și Bulgariei. In acest frumos oraș, asistăm la o vibrantă manifestare a sentimentelor de stimă și prețuire față de conducătorul partidului și statului nostru, expresie a prieteniei trainice care unește popoarele român și bulgar. In aplauzele și uralele mulțimii, oaspeții români se dreaptă spre piața centrală îna orașului care poartă numele cunoscutului revoluționar bulgar Hristo Botev. Coloana de mașini străbate principalele străzi ale acestei citadele de la poalele Munților Stara Planina. Orășelul de provincie de odinioară, numărînd doar 16 000 de locuitori, cu cele câteva ateliere meșteșugărești, desfășoară astăzi panorama unui oraș industrial, în continuă expansiune : blocuri moderne, integrate armonios în peisajul montan, vile cochete înconjurate de grădini, parcuri, turle de fabrici și uzine, edificii moderne de cultură.. Viața are astăzi 55 000 de locuitori, fiind unul din cele mai înfloritoare centre ale industriei bulgare. In piața centrală a orașului dominată de monumentala statuie a lui Hristo Botev, o mare mulțime așteaptă pe dragi. Pe mari pancarte oaspeții sunt scrise în limbile română și bulgară cuvinte de bun venit. Președintele Sfatului popular al orașului, inginer Gancio Racev, salută cordial pe distinșii oaspeți subliniind că populația orașului se simte onorată să primească pe solii poporului român in frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Evocînd tradițiile prieteniei româno-bulgare, faptul că Hristo Botev a primit ospitalitate și sprijin,din partea poporului român, el a arătat că astăzi, în condițiile socialismului, prietenia celor două popoare de pe malul Dunării dobîndește noi semnificații, noi perspective, spre binele lor, al cauzei socialismului și păcii, întâmpinat cu urale și, ov.atiL. ia cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. • In centrul industrial Vraja Cuvîntul tovarășului NICOLAE CE ! Dragi tovarăși. Doresc să vă mulțumesc pentru primirea făcută, pentu cuvintele rostite aici la adresa prieteniei dintre popoarele și partidele noastre. Vreau, totodată, să vă adresez în numele delegației de partid și guvernamentale din România un salut cordial dumneavoastră tuturor locuitorilor, orașului Vrața. Intr-adevăr, județul dumneavoastră este vecin cu unul din județele noastre care, ca și Vrața, se află în plină voltare. Ne bucură faptul dezcă între conducătorii județelor și orașelor noastre există relații bune, că se vizitează reciproc. Aceasta contribuie la întărirea prieteniei dintre popoarele și partidele noastre și, totodată, prilejuiește un schimb util de experiență în edificarea societății socialiste. După cum știți, temi s-a semnat Tratatul de prietenie și colaborare dintre România și Bulgaria. El nu face, de fapt, decit să consfințească realitatea prieteniei de veacuri dintre popoarele noastre. Și dacă Botev a putut să-și organizeze forțele de luptă împotriva stăpînirii otomane pe teritoriul românesc aceasta se datorește faptului că întotdeauna popoarele noastre s-au întrajutorat și au înțeles că numai unii pot să-și asigure independența, bunăstarea și fericirea. (Aplauze). Botev se bucură și în România de o adîncă cinstire, deoarece el a militat pentru prietenia dintre români și bulgari, și-a dat viața pentru eliberarea patriei sale, pentru fericirea poporului. Noi suntem convinși că prietenia dintre România și Bulgaria, prietenia cu toate țările socialiste contribuie la bunăstarea popoarelor noastre, in cauza socialismului și păcii in lume. Aș dori să exprim încă, o dată mulțumirea noastră Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar și tovarășului Jivkov pentru că ne-a organizat această vizită plăcută în județul și orașul Vrața. Ne bucură faptul că orașul dumneavoastră cunoaște o rapidă dezvoltare și înflorire, aceasta fiind o expresie vie a rolului conducător al Partidului Comunist. Vă urez multe succese in activitatea dumneavoastră de îndeplinire a hotarîrilor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Bulgar, care va avea loc în curînd. Vă doresc multă sănătate și multă fericire. (Aplauze). Delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România depune o coroană de flori la Monumentul lui Hristo Botev, în semn de omagiu adus marelui revoluționar bulgar. După depunerea coroanei, cei prezenți au păstrat un moment de reculegere. Din Piața Hristo Botev, oaspeții români și persoanele care-i însoțesc s-au îndreptat spre sediul Comitetului județean al P.C. Bulgar,, unde a avut loc o întâlnire cu reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Cu acest prilej, Ivan Abadjiev, prim-secretar al Comitetului județean al P.C. Bulgar, a prezentat o larga informare cu privire la dezvoltarea economică și socialculturală a județului Vrața. (Continuare în pag. a VI-a.) Vizita in Republica Socialistă România a delegației de partid și de stat a Republicii Democrate Germane La invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, o delegație de stat a Republicii partid și de Democrate Germane, condusă de Walter Ulbricht ,prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, și Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Democrate Germane, va face la începutul lunii decembrie a.c. o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România. Cu prilejul vizitei va fi semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica România și Republica Socialistă Democrată Germană. Bulevardul Brăilei, o impunătoare magistrală gălățeană. Foto : P. POPA Sesiune tehnico-științifică> j Ieri, in sala Teatrului de stat din Galați, au început lucrările unei sesiuni de comunicări tehnico-științifice organizată de întreprinderea de construcții și montaje siderurgice Galați și înscrisă în planul acțiunilor de aniversare a 10 ani de activitate a acestei mari unități. . La sesiune participă, alături de specialiștii de pe șantierele I.C.M.S.G., reprezentanți ai Ministerului Industriei Metalurgice, Trustului de construcții și montaje siderurgice București, cadre didactice de la facultatea de metalurgiea Institutului politehnic București, cadre inginerești din întreprinderile de construcții ale municipiului Galați și Brașov, proiectanți de la IPROMET și Institutul de proiectări pentru laminoare București. După cuvîntul de deschidere vorbit de ing. Ștefan Rădvan, director general adjunct al I.C.M.S.G., participanții la sesiune au audiat comunicările : „Soluții noi în proiectarea structurilor metalice care conduc la reducerea consumului de metal", „Executarea stațiilor de pompe de tip cheson de mare adîncime — pentru apele cu fiind 1 — în sectorul laminoare C.S.G.," „Elemente spațiale — modul din beton armat pentru construcții"", „Hale industriale monobloc" și „Metode moderne de control a calității lucrărilor". Au fost vizionate, In final, mai multe filme tehnice. Lucrările sesiunii continuă. Suplimentarea bugetelor județelor care au avut de suferit de pe urma inundațiilor Consiliul de Miniștri a aprobat suplimentarea cu 150 milioane lei a bugetelor județelor care au avut de suferit de pe urma inundațiilor. Din această suplimentare, fonduri mai mari au fost acordate județelor Satu Mare, Bistrița-Năsăud, Iași, Galați, Mureș și Sălaj. Ele sunt destinate acoperirii cheltuielilor pe care organele locale le-au făcut și le vor mai face pînă la finele anului în vederea refacerii drumurilor, podurilor, a fondului de locuit, proprietate de stat, a construcțiilor social culturale — școli, grădinițe, cămine culturale și altele — cât și a rețelei edilitare. Concomitent, organele locale sunt sprijinite în realizarea acestor lucrări și cu diverse materiale și utilaje. Aceste noi măsuri se adaugă celor luate anterior pentru construirea din fonduri de stat peste prevederile de plan a 5 000 de apartamente, precum și sprijinului în bani și materiale acordat populației sinistrate. (Agerpres) Cercetarea uzinală în sprijinul producției în laboratorul uzinal al industriei laptelui Galați se desfășoară o complexă activitate legată strîns de perfecționarea producției și îmbunătățirea calității produselor. Aici,, de exemplu, a fost experimentată și definitivată din punct de vedere industrial, pentru prima dată în metoda congelării brînzei țară, de vaci în curent de aer rece, ventilat mecanic, în tunelul de congelare pentru înghețată și congelatorul de unt al fabricii. Aplicat cu bune rezultate și posibil de generalizat în toate fabricile din țară, procedeul rezolvă problema asigurării cantității de brînză proaspătă în perioadele de vîrf de consum. In prezent specialiștii de aici sînt preocupați de efectuarea unor studii în vederea perfecționării tehnologiilor existente, asimilării și introducerii unor noi sortimente în fabricație, care să permită valorificarea superioară a materiilor prime. „Decada cărții românești“ Intre 20 — 29 noiembrie a.c. se desfășoară „Decada cărții românești", acțiune,organizată de Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă în scopul popularizării și accentuării interesului cititorilor pentru cartea românească. In cadrul decadei, ieri un grup de scriitori gălățeni s-au întâlnit cu cititorii la librăria „Centrală" din Galați. Despre importanța manifestării a vorbit Valeriu Gorunescu. Apoi poeți gălățeni au citit din versurile lor. In cadrul decadei s-au mai organizat expoziții de carte în marile librării gălățene. Expoziții asemănătoare vor fi găzduite de întreprinderi, de școli. U COMPLEXUL AVICOL HTEGMT GAUȚI Noi obiective puse în funcțiune Cu o luna de zile in urmă, ziarul nostru consemna un eveniment de seamă în agricultura județului : darea in funcțiune a primei ferme din cadrul Complexului avicol integrat ce se construiește în apropierea municipiului Galati. Monuntul în sine avea sa marcheze de altfel începutul unei întregi serii de realizări pe șantierul marelui complex. Cu fiecare săptămînă ce trece, alte noi obiective sunt aduse în stadiul de finisare, alte noi hale „cresc* prin munca harnicilor constructori, conturînd pregnant salba uriașei „fabrici de carne", cum poate fi numit, cu adevărat,modernul complex avicol gălățian. O dată cu continuarea în ritm susținut a lucrărilor de construcții, ritm imprimat de dorința tuturor celor de aici da a pune in folosință fiecare obiectiv înainte ce termen, s-a trecut la popularea ritmică a halelor cu primele serii de pui din rasele specializate și de mare productivitate, procesul de creștere desfășurindu-se in condiții normale și în strictă concordanță cu tehnologia stabilită. Ieri, spre exemplu, a fost populată încă o hală, a treia din cele 13 construcții asemănătoare care sunt în cadrul fermei de părinți nr. 1. După cum ne informa tovarășul Iordanghelea, economistul Burșef al I.A.S. Avicola Galați, în următoarele zile va sosi un nou lot, numărul puicuțelor și cocoșeilor, care se cresc pentru producția de ouă necesare cheîndu-se incubației, șiastfel la 24 000, cifră ce reprezintă capacitatea a patru hale. Efectivul existent este ținut, sub o atentă supraveghere de către specialiștii fermei : se fac observații, cîntăriri săptămânale, se urmărește după grafice standard dezvoltarea corporală a puicuțelor și cocoșeilor și încadrarea acestora în parametrii proiectați. Zilele trecute, pe șantierul Complexului avicol integrat Galați a fost înregistrat un nou succes : s-au terminat predat beneficiarului priimele patru hale și filtrul sanitar de la ferma de tineret. Conform fluxului tehnologic stabilit, la această fermă puii sexați de o zi aduși de la stațiile de selecție și hibridare, sunt crescuți pînă la vîrsta de cinci luni cînd vor fi transferați în cele două ferme de părinți P 1 și p 2 pentru producția de oua. In cursul zilei de ieri, într-una din cele patit V. BUCUR (Continuare in pag. a ll-a) „Locatarele" uneia din hale se bucură de condiții optime de dezvoltare.