Viața Studențească, ianuarie-martie 1971 (Anul 16, nr. 1-13)

1971-01-13 / nr. 2

DIN PERSPECTIVA CONGRESULUI AL AL U.T.C. ȘI A CONFERINȚEI A VIII-A A U.R.S.R. Școala muncii - amfiteatru comun al studenților cu tinerii din producție Subliniind încă o dată virtuțile și principiile călăuzitoare ale organizației reprezentative a tineretului universitar — parte integrantă a Uniunii Tineretului Comunist — ultima plenară a Consiliului U.R.S.R. a dat, prin măsurile și hotărîrile adoptate, un nou imbold colaborării permanente dintre asociațiile studențești și organizațiile U.T.C. Intîmpinarea glorioasei sărbători a semicentenarului Partidului Comunist Român, ca și apropiata desfășurare a Congresului al IX-lea al U.T.C. și a Conferinței a VIII-a a U.R.S.R., au conferit noi valențe acestei colaborări, multe dintre acțiunile comune fiind inspirate și consacrate in mod special acestor evenimente cu semnificații adînci în viața partidului, a poporului, a tineretului patriei noastre. Incercînd să urmărim felul în care asociațiile acționează în chip concret pe linia relațiilor lor directe cu organizațiile U.T.C., conform angajamentelor asumate și programelor adoptate în cadrul adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri, am întreprins recent citeva investigații ale activității desfășurate în acest sens de unele consilii studențești din diferite institute și facultăți bucureștene. Un exemplu concludent al interesului acordat acestei laturi a vieții de organizație și s-a oferit Consiliul U.R.S. de la Academia de studii economice. Grație unor propuneri formulate in adunările generale ale anilor de studiu, aici a luat naștere, încă din toamnă, o formă specifică de colaborare cu unele organizații U.T.C., concretizată in sprijinul acordat de un colectiv de studenți-propagandiști de la facultățile de Economie generală și Comerț cercurilor ideologice ale tinerilor din cadrul unor întreprinderi și instituții de învățămnt postliceal, ca Filatura Română de V_________________ Bumbac, Depourile C.F.R., Școala tehnică sanitară ș.a. Activității directe de cerc, în care studenții-economiști expun lecțiile din tematica respectivă și conduc dezbaterile participanților, răspunzînd de fiecare dată la diversele lor întrebări, i s-au adăugat o serie de alte manifestări comune, printre care frecventarea unor muzee și expoziții, vizitarea diferitelor obiective industrialeconomice, reuniuni și seri distractive. „Agenda colaborării" prevede pentru semestrul următor al anului universitar — după cum am putut lua cunoștință din programul de activități al Consiliului U.R.S. — noi acțiuni destinate stabilirii unor relații de conlucrare cu organizații U.T.C. din institute de cercetare, din licee, unități economice, de comerț etc. Ea va cunoaște o adevărată „perioadă de vîrf" pe timpul efectuării practicii in producție, cînd grupele de studenți vor stabili un contact nemijlocit cu tinerii care activează în cîmpul muncii. In pofida așteptărilor, cu un program destul de firav ne-a intimpinat Consiliul U.R.S. de la Institutul politehnic. Deși de aici au fost lansate, cu diverse prilejuri, unele îndemnuri de lărgire a legăturilor dintre organizațiile studențești și cele de U.T.C., forul de asociație nu se poate referi in momentul de față decit la citeva proiecte și încercări... eșuate încă in faza lor inițială. Vina este atribuită lipsei de receptivitate a „celorlalți", deși la mijloc n-a fost, pare-se, decit un singur telefon — și acela, poate, cam... deranjat. Unica acțiune citată în acest sens este aceea inițiată de președintele consiliului A.S. de la T.C.M., studentul Dan Chirtu, fost muncitor la Fabrica de mașini și unelte agricole București (F.M.U.A.B.), care a reușit să stabilească unele punți de legătură cu foștii săi colegi de muncă, invitindu-i la programele organizate de asociația facultății în cadrul clubului de la „303“. în rest, totul rămîne la nivel de deziderate, intenții și... sarcini transferate în contul semestrului următor, cu recunoașterea (inevitabilă) a multiplelor posibilități ale studenților politehniști de a realiza o colaborare cit mai fructuoasă cu organizațiile U.T.C., îndeosebi cu cele din întreprinderile legate de profilul pregătirii de specialitate a viitorilor ingineri !... Cu totul și cu totul surprinzătoare ne-a apărut situația la Institutul de petrol, gaze și geologie și la cel de Construcții. In discuția abordată cu organele de asociație de la I.P.G.G., de pildă, singurul care se afla în „temă" cu această problemă era... reporterul. Părăsind în cele din urmă aerul de „surprindere" și „naivitate", înșiși interlocutorii noștri au recunoscut oportunitatea unor astfel de acțiuni, sugerînd câteva inițiative de maximă utilitate, printre care și cele privind contactele sistematice cu organizațiile de tineret de la uzinele și rafinăriile ploieștene. Despre doleanțe și posibilități nu s-a vorbit și la alte institute și facultăți. Este insă nevoie de acțiune hotărîtâ din partea tuturor activiștilor asociațiilor noastre pentru a pune această idee generoasă in drepturile sale legitime, pentru a-i lărgi tot mai mult cadrul de afirmare, în virtutea experienței dobîndite, a legăturilor tradiționale dintre organizațiile studențești și cele ale tineretului din celelalte domenii de activitate. Găsirea celor mai interesante și mai eficiente forme de colaborare, cu înruriri profunde asupra membrilor ambelor noastre organizații, desfășurarea unor manifestări politico-educative și cultural-artistice comune, a unor dezbateri tematice, vizite și schimburi de experiență se înscriu, în perspectiva apropiatului Congres al U.T.C. și a Conferinței U.R.S.R., ca niște comandamente majore ale zilei, ale vieții și activității de asociație. Ion SEGARCEANU - VIAȚĂ STUDENȚEASCA Un simultan fulger cu mai mulți președinți despre aceleași semne și consemne ale sesiunii Așadar, a început numărătoarea inversă... Pregătirile pentru sesiunea de examene, desfășurate parcă în întrecere directă cu timpul, s-au transformat într-o adevărată campanie a asociațiilor studențești. Pe agenda de lucru a acestora figurează în momentul de față o serie întreagă de acțiuni și măsuri de primă urgență, destinate a crea cadrul optim pentru desfășurarea sesiunii în cele mai lare condiții. Desprindem din aceste agende unele dintre hotărîrile adoptate de consiliile U.R.S. din centrele universitare, incercînd să oferim astfel citeva imagini din amplul tablou al pregătirilor generale pentru „marele asalt" . • „O primă grijă a noastră — ne declara tovarășul Gheorghe Crețu, președintele Consiliului U.R.S. din Centrul universitar Timișoara, a fost întocmirea judicioasă a programelor de examene, respectîndu-se întru totul opțiunile grupelor de studenți. Am propus consiliilor profesorale ale facultăților un plan detaliat de măsuri pentru asigurarea condițiilor necesare bunei desfășurări a sesiunii, plan aprobat și lărgit în recentele ședințe ale consiliilor respective. O atenție deosebită am acordat-o alcătuirii unor colective din rîndurile cadrelor didactice care activează în asociațiile noastre, pentru urmărirea felului în care se va derula sesiunea de examene, preluînd în același timp și sarcinile controlului obștesc pe perioada respectivă“... • „Printre primele preocupări în acest sens ale Consiliului U.R.S. din Centrul universitar București — ne relata președintele acestuia, Alexandru Soare — aș menționa remedierea pe timpul vacanței de iarnă a unor defecțiuni gospodărești la căminele de la ,,303“, Ștefan Furtună, Doamnei etc. Alături de celelalte măsuri cu caracter general, zilele acestea va avea loc o consfătuire de lucru cu activele profesionale din institute, în care se vor pune la punct ultimele amănunte ale planului nostru de acțiune în vederea sesiunii, făcîndu-se cu acest prilej toate recomandările de rigoare ce urmează a fi aduse la cunoștința adunărilor generale ale anilor de studiu".• De la Iași consemnăm discuția lărgită, la nivelul centrului, cu cadrele de seminarizare din unele facultăți, în care accentul a fost pus pe necesitatea adîncirii discuțiilor din cadrul seminariilor, a organizării unor dezbateri Semnele și consemnele sesiunii Nu trebuie să te cine știe ce veleități pentru a descoperi că și la Brașov se vorbește de fapt numai și numai despre sesiune. Febrilitatea cu care te întîmpină culoarele facultăților ori sălile de lectură este și aici, ca oriunde, semnul că la numai două săptămini înaintea primelor examene sesiunea și-a răspîndit semnele sale firești. Sînt pregătiri pe care am încercat să le surprind, căutînd un fel de stat major al sesiunii și notînd ultimele acțiuni din agenda sa. Bineînțeles, după un drum la decanate și consilii A.S., se poate conchide : sesiunea la Brașov unei sporite exigențe, stă sub semnul Am găsit confirmările în concretul acțiunilor pe care le relatăm. Prof. dr. ing. Victor Hoffmann, decanul Facultății de mecanică, ne-a desprins citeva aspecte din ultima ședință de lucru a consiliului profesoral. Cu participarea reprezentanților studenților, discuțiile au relevat că de la această sesiune se așteaptă mult mai mult, avîndu-se în vedere că în perioada care a trecut s-au luat o serie de măsuri privind perfecționarea procesului de învățămînt, măsuri care trebuie să-și arate eficiența. Examenele vor trebui să evidențieze și mai mult capacitatea studenților de a se orienta în problemele concrete ale producției și economiei, să ofere concluzii pe linia legării învățâmîntului de practică. S-au stabilit cu această ocazie, de comun acord, formele de examen în urma ultimelor reglementări, sură sensibilă mărindu-se într-o mănumărul examenelor la care se va susține proba scrisă. Discuțiile au evidențiat exigențele sesiunii și au semnalat deficiențe, o slabă pregătire a studenților din anul II. Este o situație care se perpetuează și instituirea unei comisii pentru urmărirea anului II, formată din reprezentanți ai catedrelor, este o soluție considerată potrivită pentru aceste zile premergătoare. Decanatul va urmări cu regularitate, continuă tovarășul profesor, statisticile rezultatelor la examene și, în funcție de anumite situații, o comisie a cadrelor didactice va încerca să depisteze cauzele nepregătirii unor grupe de studenți, unele aspecte fiind deja în atenția comisiei (slabe rezultate în timpul anului de studii la actualul an V, autovehicule rutiere, întîrzieri ale ritmicității proiectelor și temelor de casă la anii II și III). Comisia profesională a Consiliului U.R.S. din Institutul politehnic Brașov a ținut să sublinieze prin intermediul asist. Mihai Cernat că ceea ce trebuie considerat deosebit de important între aspectele acestei sesiuni este exigența examenelor, care trebuie să includă neapărat activitatea studentului în timpul anului, nota să fie o oglindă mai completă a activității generale a studentului. In acest sens, discuțiile cu citeva colective ale catedrelor mi se par edificatoare. Printre măsurile utile întreprinse de comisia profesională și de cercetare științifică, redactorul notează: optimizarea planificării examenelor, intensificarea activității de acoperire cu cursuri a disciplinelor, activitatea în colectivele de studenți pentru terminarea la timp a temelor de casă, proiectelor, lucrărilor de laborator, pentru participarea la consultații, instaurarea unui climat de muncă, prezentarea integrală la examene. La sediul Consiliului A. S. din Facultatea de mecanică rețin la sfîrșitul unei întîlniri curente pe Costel Albu, Anghel președintele Consiliului AS., și Chiru, vicepreședinte cu probleme profesionale și de cercetare științifică. Consiliul urmărește în aceste zile îndeaproape activitatea grupelor și anilor de studii. Anii I și II provoacă încă dificultăți, la lucrările de control obținîndu-se mereu rezultate slabe. La sediul consiliului sosește săptămînal situația frecvenței tuturor anilor de studiu și a stadiului proiectelor prin intermediul secretarilor de an. Carențele în pregătirea unor grupe, mi se relatează, sunt accentuate de indolența celor care repetă de două sau de trei ori anul de studii, știrbind prin atitudinea lor atmosfera de muncă ce domnește în marea majoritate a grupelor. Consiliul a avut convorbiri cu cîțiva dintre aceștia, curs, în vederea cunoașterii de către studenți a tematicii examenelor, crearea unor standuri cu bibliografie la sediul catedrelor. Exigența examinatorilor va veni ca adăugire la verificarea îndeplinirii obligațiilor școlare : lucrări de laborator, lucrări de control, seminarii, practică pedagogică. Pentru acest an al Jubileului institutului sunt așteptate rezultate frumoase. într-o febrilă activitate, Consiliul A.S. pe institut a analizat activitatea comisiei profesionale și de cercetare științifică, urmînd ca proxima dezbatere să aibă loc în cadrul organizației de partid, fie spunea Maria Hărdia, membră a comisiei. Adunările la nivel de an vor analiza situația profesională. Este perioada lucrărilor de control, se fixează disciplinele pentru examenul de stat, la anul III se optează pentru examenele parțiale. In fața absolvenților institutului stau responsabilități deosebite. Sesiunea este aici, la Institutul pedagogic Brașov, un prilej de a demonstra interesul deosebit pentru destinele școlii românești, cu atît mai mult cu cste vorba de viitori profesori. Bineînțeles că vom primi în curînd confirmările acestor rînduri. Pînă atunci sesiunea intră și la Brașov, încet, încet, în drepturile sale depline. Mircea Florin ȘANDRU suplimentare, pe marginea diferitelor teme mai dificile. Mobilizarea studenților pentru pregătirea asiduă în vederea sesiunii, pentru prezentarea lor integrală la examene și obținerea unor rezultate cit mai bune a fost definită ca sarcina nr. 1 a asociațiilor studențești în această etapă de sporite eforturi și solicitări... • O intensă agitație vizuală s-a instituit în cadrul celor două institute de învățămînt superior gălățene, îndemnurilor, panourilor, gazetelor de perete li se adaugă activitatea stației de radioamplificare, care difuzează zilnic discuții cu studenții și cadrele didactice pe tema aflată la ordinea zilei, stăruind în special asupra imperativului studiului individual ritmic, perseverent... Despre o serie de astfel de pregătiri și măsuri ne-au vorbit și reprezentanții consiliilor U.R.S. din celelalte centre universitare, printre care Tîrgu-Mureș, Craiova, Oradea, Pitești etc. Ele nu sunt decât o parte din acțiunile întreprinse în această perioadă în toate institutele și facultățile din țară, acțiuni a căror gamă se amplifică pe zi ce trece. Sperăm ca ele să ofere pretutindeni cadrul corespunzător bunei desfășurări a apropiatei sesiuni de examene, pe care o dorim cît mai rodnică pentru întreaga noastră studențime. LS. sugerînd conducerii facultății măsurile de cuviință. Tot acum, prin intermediul comisiilor profesionale și de cercetare științifică s-a intervenit pentru devansarea termenului de apariție a unor cursuri. Lipsesc și la această oră cursuri de : fizică și echipament electric (an. IV, Autovehicule rutiere), mașini sincrone, aparate electrice (anul IV Electromecanică), tehnologie (anul II), T.M.M. (anul III), desen (anul I). La Institutul pedagogic Brașov, lector univ. Nicolae Ilie, prorector al institutului, evidenția elaborarea unui plan de măsuri al acestei perioade premergătoare sesiunii, din care extragem ca măsuri: îmbunătățiri ale programului de consultații, punerea la dispoziție a lecțiilor, a notițelor cadrelor didactice, a programelor de COMANDAMENTELE ZILEI 1 " '' I... ' r rr.