Viața Studențească, iulie-septembrie 1971 (Anul 16, nr. 27-32)

1971-07-21 / nr. 27-28

IA CM« CIM ÍN PifflȚl'leilĂ ȘI CLAEfflȘTSCI, A AVUT LOC ȘEDINȚA CONSILIULUI INVATAMENTULUI SUPERIO» In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, în ziua de 16 iulie, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a avut loc ședința Consiliului învățămîntului Superior, care a dezbătut propunerile Ministerului învățămînului în vederea îmbunătățirii procesului instructiv-educativ și a sistemului de organizare a învățămîntului superior. La ședința Consiliului învățămîntului Superior au participat tovarășii : Manea Mănescu, Leonte Răutu, Miron Constantinescu, precum și miniștri, alți conducători ai unor ministere, Uniunii Tineretului Comunist, ai Academiei Republicii Socialiste România, Academiei de Științe Sociale și Politice, Academiei de Științe Agricole și Silvice, Academiei de Științe Medicale și ai altor instituții centrale, ai Uniunii Asociațiilor Studențești, reprezentanți ai organizațiilor de partid din centrele universitare, cadre didactice din învățămîntul superior. După un cuvînt de deschidere rostit de ministrul învățămîntului, Mircea Malița, la dezbateri au luat cuvîntul: Radu Prișcu, rectorul Institutului de construcții din București, Cristofor Simionescu, rectorul Institutului politehnic din Iași, Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș-Bolyai" din Cluj, Ion Crăciun, ministrul industriei ușoare, Stan Soare, prorector al Institutului de petrol, gaze și geologie din București, Ion Anton, șef de catedră la Facultatea de mecanică a Institutului politehnic din Timișoara, Gheorghe Pușcaș, rectorul Institutului de medicină și farmacie din Tg. Mureș, Gheorghe Cazan, secretar al Comitetului de partid de la Universitatea din București, Miron Constantinescu, președintele Academiei de Științe Sociale și Politice, Emil Negruțiu, rectorul Institutului agronomic din Cluj, Cornel Pacoste, prim-secretar al Comitetului de partid al Centrului universitar București, Ion Ursu, președintele Comitetului de Stat pentru Energia Nucleară, Leonte Răutu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Teodor Burghele, rectorul Institutului de medicină și farmacie din București, Manea Mănescu, președintele Consiliului Economic, Ascanio Damian, rectorul Institutului de arhitectură din București, George Bălănescu, rectorul Institutului politehnic din București, Constantin Enache, secretarul Comitetului de partid de la Academia de științe economice din București, și Ion Creangă, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași. Vorbitorii au analizat în spirit critic activitatea desfășurată pînă în prezent în învățămîntul superior, au făcut numeroase propuneri pentru îmbunătățirea programului prezentat, în vederea perfecționării sistemului de predare a tuturor disciplinelor, îmbinării strinse a învățămîntului cu practica de producție și cu cercetarea științifică, ridicării la nivel superior a activității ideologice și educative, de predare a științelor sociale. Dezbaterile s-au desfășurat în lumina Directivelor Comitetului Central al P.C.R., privind dezvoltarea învățămîntului în România, a indicațiilor cuprinse în cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la deschiderea anului universitar 1970—1971 și a măsurilor preconizate în propunerile secretarului general al partidului și adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al PCR., precum și în expunerea sa la recenta consfătuire de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative. In încheierea lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, care a făcut o amplă expunere asupra liniilor directoare privind perfecționarea întregului proces instructiv-educativ din învățămîntul superior, legării strinse a acestuia de practică, de cerințele dezvoltării noastre sociale. ADEZIUNE VIBRANTĂ A STUDENȚIMII LA AMPLUL PROGRAM PENTRU DEZVOLTAREA CONȘTIINȚEI SOCIALISTE REVOLUȚIONARE Trăim zile de un inegalabil entuziasm revoluționar. Țara întreagă a primit cu cel mai viu interes propunerile de măsuri ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, in vederea ridicării calității muncii în domeniul ideologiei, al activității politice și cultural-educative, conștientă fiind că ele sunt izvorîte din răspunderea nețărmurită pentru viitorul patriei, pentru creșterea multilaterală a unor adevărați constructori ai socialismului. Printre miile de scrisori și telegrame sosite în aceste zile pe adresa Comitetului Central al P.C.R., a tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, se află și cele expediate din partea unui număr de colective de studenți și mare cadre didactice din învățămîntul superior, dovedind încă o dată profundul atașament al studențimii noastre, al dascălilor ei, la politica partidului, receptivitatea la ideile înnoitoare, străbătute de cel mai mobilizator al epocii. Atitudinea crez revoluționar angajată a studențimii exprimă, de asemenea, luciditatea și maturitatea politică a tineretului nostru studios, seriozitatea sa în fața problemelor de căpătîi ale vieții sociale și economice, încrederea nestrămutată în justețea politicii partidului, în victoria desăvîrșită a ei. Angajarea totală a viitorilor specialiști în vastul program pentru dezvoltarea conștiinței socialiste revoluționare a întregului popor este, în esență, expresia dragostei profunde pentru cel care a inițiat conduce această nobilă acțiune, tovarășișul Nicolae Ceaușescu, a cărui viață și luptă constituie exemplul luminos spre care își îndreaptă privirile și inima tinerii de toate vîrstele. „Mulțumindu-vă pentru spiritul revoluționar cu care vă preocupați de fiecare din laturile vieții sociale, pentru ca România să se dezvolte cît mai armonios pe calea socialismului, ne manifestăm totodată nespusa satisfacție pentru recenta dumneavoastră inițiativă, tovarășe Nicolae Ceaușescu, de îmbunătățire calitativă a muncii politico-ideologice în scopul ridicării conștiinței socialiste a maselor — se spune în scrisoarea Comitetului de partid al Institutului de construcții din București. Suntem hotărîți să facem totul pentru formarea la studenții viitori constructori, a cunoștinței noștri, contribuției lor marxiste la propășirea patriei, la cauza fericirii poporului nostru. Vom munci cu abnegație și elan creator la catedre, laboratoare, săli de proiecte, săli de curs, în cămine sau la practica de pe șantiere, pentru educarea în continuare a studenților în spiritul responsabilității sociale, pentru făurirea unui om înaintat, de tip comunist“. „Noi, studenții Institutului de petrol Ploiești — se spune în altă telegramă — vedem în aceste măsuri jaloanele care vor orienta întreaga noastră muncă ideologică și educativă pe care o vom desfășura în vederea formării noastre sub îndrumarea organizației de partid, ca cetățeni cu un profil moral sănătos, profund atașați politicii Partidului Comunist Român, însuflețiți de tradițiile revoluționare ale muncitorilor petroliști din Valea Prahovei, ale întregii noastre clase muncitoare, avînd ia față exemplul viu al activității dumneavoastră profund revoluționară și patriotică, noi, generația tînără, încredințăm conducerea de partid și pe dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că vom traduce în viață cu toată răspunderea și hotărîrea propunerile dumneavoastră, că ne vom îmbunătăți stilul și metodele de muncă în activitatea pe care o vom desfășura, promovînd ideile înaintate și progresiste ce caracterizează politica Partidului Comunist Român“. Cuvinte la fel de pline de dragoste, de hotărîre de a participa cu tot elanul tinereții la înfăptuirea amplului program de măsuri propus de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, citim in scrisorile și telegramele trimise de studenții și cadrele didactice de la Institutul politehnic din Galați, Universitatea „Babeș-Bolay“ din Cluj, Institutele agronomice din București și Cluj, Institutul de teatru în limba maghiară din Tg. Mureș, Institutele de medicină și farmacie din București, Timișoara, Cluj și Iași, Universitatea din Craiova, Institutul de mine din Petroșani, Institutele politehnice din București și Iași, Institutele de subingineri din Pitești și Hunedoara, Institutele pedagogice din Suceava, Bacău, Baia Mare, Constanța etc. în telegrama trimisă Comitetului Central al partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, de către Consiliul Uniunii Asociațiilor Studențești din centrul universitar Iași, se spune, de asemenea : „In numele celor 23 000 de studenți ai „Almei Mater Iași“, ne exprimăm adeziunea deplină la măsurile adoptate de Comitetul Executiv al Comitetului Central al P.C.R. în vederea îmbunătățirii activității politico-ideologice în rîndul membrilor de partid, în rîndurile tuturor cetățenilor“. „Aceste măsuri constituie și pentru noi o călăuză în activitatea practică și teoretică de formare a viitorilor profesori și specialiști, creatori de pentru industrie, artiști cetățeni forme care să contribuie cu toate forțele lor la construirea societății noastre socialiste multilateral dezvoltate“, scriu și studenții, români, maghiari, germani și de alte naționalități, de la Institutul de arte plastice „Ion Andreescu“ din Cluj. rea Numeroase scrisori au sosit din parstudenților aflați pe șantierele muncii patriotice. Studenții Institutului pedagogic din Oradea, aflați pe șantierul Fabricii de ciment de la Chistag și în fermele I.A.S. Diosig, scria : „Noi vedem in aceste măsuri propuse de către dumneavoastră, mult stimate conducător al României socialiste, tovarășe Nicolae Ceaușescu, un îndreptar concret la acțiune, un bogat izvor de inspirație pentru activitatea noastră prezentă și viitoare, de formare și educare a tinerei generații în spiritul dragostei față de făuritorii bunurilor materiale, față de cauza partidului și poporului nostru. Vă mulțumim și cu acest prilej pentru grija ce o purtați tineretului, studențimii din patria noastră, pentru sănătatea morală și spirituală a națiunii, pentru preocuparea permanentă, părintească, față de noi, schimbul de mîine“. Iași Aceleași gînduri de recunoștință, aceentuziasm, aceeași încredere în partid, în încercatul său conducător, reies și din scrisoarea trimisă de Comitetul de partid și Senatul Institutului politehnic din Brașov : „Conștienți de grija părintească și permanentă a partidului, a dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru perfecționarea și modernizarea învățămîntului superior, folosind în mod corespunzător condițiile tot mai bune de viață și de studiu puse cu dărnicie la dispoziția studenților, vom aplica forme și metode noi de activitate pentru ca studenții să-și poată însuși temeinic tainele proceselor tehnologice, metodele de organizare și conducere științifică a producției în scopul realizării unei mai bune legături dintre industrie și realitățile practice ale vieții economice și sociale din România. Totodată — se spune mai departe în scrisoare — ne vom strădui să-i educăm pe studenți în spiritul dragostei față de patrie și partid, al trecutului de luptă al clasei muncitoare, patriotismului socialist și internaționalismului proletar, pentru înlăturarea confuziilor ideologice și concepțiilor greșite, a fenomenelor de toleranță și îngăduință în lupta împotriva unor manifestări de cosmopolitism, idealism și misticism“. Alte zeci și zeci de scrisori și telegrame din partea studenților și a cadrelor didactice din toate centrele universitare ale țării continuă să sosească pe adresa Comitetului Central al partidului, a tovarășului Nicolae Ceaușescu, făcînd dovada de netăgăduit a adeziunii întregii studențimi a patriei la programul fără precedent pentru ridicarea pe culmi și mai înalte a conștiinței socialiste, a ideologiei omului nou. Prin atitudinea lor profund patriotică și cetățenească, studenții fac de asemenea dovada că își înțeleg pe deplin menirea în societatea contemporană, pregătindu-se să fie, sub îndrumarea plină de înțelepciune a Partidului Comunist Român, nu numai specialiști destoinici pe șantierele construcției comuniste, ci și la fel de destoinici militanți politici, la viitoarele lor locuri de muncă. Studenții sînt, așadar, în totalitatea lor, strîns uniți, alături de întregul popor, în jurul partidului, a iubitului său conducător, tovarășul Nicolae Ceaușescu, hotărîți să participe cu tot elanul lor tineresc la înfăptuirea vastului program de măsuri care, la fel ca pentru toți cetățenii României socialiste, sunt nu numai probleme politice de partid și de stat, ci și probleme personale, de maximă importanță în viața fiecăruia dintre noi, de împlinire a idealurilor comuniste cărora ne-am devotat cu toată ființa noastră. 2 Viața studențească