Viața Studențească, iulie-septembrie 1972 (Anul 17, nr. 27-32)

1972-07-19 / nr. 27-28

r Timișoara Absolvenții Institului politehnic „Traian Vuia“ din localitate, promoția 1972, însuflețiți de entuziasmul cu care întregul popor participă la înfăptuirea grandioaselor sarcini în cinstea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a Republicii, s-au angajat — în cadrul unei adunări generale — ca prin încadrarea fiecăruia dintre ei la locurile lor de muncă să depună toate eforturile, cunoștințele, talentul și întreaga pricepere pentru ca actualul cincinal să fie îndeplinit înainte de termen. Pregătirea profesională și politico-ideologică dobîndită în perioada studiilor, activitatea desfășurată in acest sens de cadrele didactice și asociațiile studențești sub conducerea organizațiilor de partid va fi, desigur, materializată de către fiecare dintre ei în spiritul exigențelor actuale, în telegrama adresată cu acest prilej Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, absolvenții neau : „Pornim la drum sauîn profesie, conștienți de rolul pe care îl au de îndeplinit toate cadrele noastre tehnice din economie pentru a asigura extinderea în tot mai mare măsură a cuceririlor științei tehnologiilor avansate în preiducție, pentru modernizarea continuă a tuturor ramurilor economiei naționale. Asigurăm Comitetul Central, pe dr. personal, tovarășe secretar general, că vom face din activitatea noastră de fiecare zi un exemplu de dăruire în muncă, manifestare vie a patriotismului socialist, în acest mod înțelegînd să ne aducem contribuția la strădaniile întregului nostru popor în vederea propășirii patriei, a ridicării ei pe culmile mereu mai înalte ale progresului și civilizației“. CASA DE CULTURA A STUDENȚILOR . — Vernisajul expoziției „Realizări în economie“. — „Succesele artei și culturii românești pe plan internațional în anii 1967—1972“ — O discuție cu reprezentanți ai culturii și educației socialiste din județul Timiș. — In cadrul „agendei politice“ a avut loc o masă rotundă cu cadre didactice de la Institutul agronomic pe tema „Realizări din agricultură“, acțiune condusă de prof. dr. C. V . Oprea. — „România pe glob“ — colocviu cu conf. univ. Ion Rotaru. — „Intelectualitatea tehnică și progresul economiei socialiste“ — o dezbatere cu participarea unor cadre tinere din industria municipiului și județului Timiș. — Concursul cu premii pe tema „Rolul conducător al Partidului Comunist Român în opera de edificare socialistă a țării“. — Recital de poezie închinat partidului vesc partid“.„Te cînt și te stă Craiovei Miercuri 5 iulie s-au desfășurat la Universitate lucrările simpozionului științific „Perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale“ în cadrul căruia, după cuvîntul de deschidere rostit de prof dr. Titu Georgescu — rectorul Universității, au fost prezentate douăzeci de comunicări. Dintre ele au reținut îndeosebi atenția „Dezvoltarea industriei județului Dolj — efect al măsurilor de perfecționare a organizării, conducerii și planificării economiei naționale“, de Petre Gigea — prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Dolj, „Pregătirea promovarea cadrelor — consitiție principală a perfecționării întregii activități economice“, de prof. N. Popescu lector M. Băbeanu, „Democraticismul economic și implicațiile adîncirii și lărgirii lui în procesul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate“ de conf. dr. V. Oncescu, „Umanismul democrației socialiste. Politica PC.R. de dezvoltare și perfecționare a democrației socialiste“ de conf. N. Novac și lector M. Simion, București INSTITUTUL AGRONOMIC „NICOLAE BĂLCESCU“ DIN BUCUREȘTI a organizat în prima decadă a acestei luni un simpozion în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a proclamării Republicii. Cu acest prilej au fost prezentate comunicări pe teme legate de perfecționarea conducerii agriculturii și a unităților de producție, îmbunătățirea metodologiei de planificare și folosirea pîrghiilor de cointeresare materială a celor ce lucrează în acest important sector economic. De asemenea, au fost dezbătute aspecte privind contribuția cercetării științifice în domeniile îmbunătățirii funciare, zootehniei și chimizării agriculturii. BAZA CULTURAL-SPORTIVA „LACULTEI" : — Săptămînal au avut loc emisiuni radiofonice locale, reportaje cu tema „Studenții în producție și la muncă patriotică“. — S-a deschis expoziția de fotografii și artă plastică — „Aspecte ale vieții social-politice și economice din România“. — O gală de filme documentare românești axate tematic pe diverse etape de dezvoltare din economie, industrie, artă și cultură. — Recitaluri de versuri patriotice contemporane. — Tribuna activităților politice interne și internaționale in cadrul căruia au avut loc întîlniri cu reprezentanți ai presei centrale. Cluj CASA DE CULTURA A STUDENȚILOR . — „Clujul — expansiune industrială“ — întîlnire cu activiști de partid și de stat. — „Ideea de republică în lupta proletariatului din România“ — a vorbit conf univ. Gheorghe Iancu. — „Poemele revoluției“ — recital de poezie susținut de Melania Ursu, actriță de la Teatrul Național din Cluj. — Spectacol de cîntece și dansuri prezentat de Ansamblul „Mărțișorul“. — „Perfecționarea organizării și conducerii economiei socialiste“ — prezentare făcută de prof. univ. Aurel Negucioiu— „Eficiența în producție a îmbinării teoriei cu practica“ — întîlnire cu muncitori, ingineri și cadre de conducere din întreprinderile municipiului și județului Cluj. — Masă rotundă „Integrarea tineretului în condițiile dezvoltării societății socialiste multilateral dezvoltate“ — acțiune condusă de conf. univ. Mihai Achim. — „Porțile de Fier — important obiectiv economic și turistic“ — expunere și proiecție de filme și diafilme. — „Laudă pămîntului țării“ — recital de muzică și poezie Brașov CASA DE CULTURA A TINERETULUI ȘI STUDENȚILOR . — Marți 4 iulie la Student Club a avut loc masa rotundă cu tema „Studenții în perspectiva producției“ cu care ocazie studenții practicanți, inginerii din uzinele brașovene, cadrele didactice și tinerii muncitori au scos în evidență faptul că practica în producție este o condiție esențială pentru pregătirea profesională a viitorului specialist. — Joi 13 iulie în sala Studio 181 a avut loc masa rotundă cu tema „Brașovul — integrat în circuitul marii întreceri“ în cadrul căreia au fost prezentate realizările uzinelor brașovene închinate Conferinței Naționale a P.C.R. și a sărbătoririi a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Săptămînal în sala Studio 181 au avut loc dialoguri politice pe teme de politică internă și internațională cu redactori de la revista „Lumea“ și Agerpres. Iași CASA DE CULTURA A TINERETULUI ȘI STUDENȚILOR : — Dezbaterea „Republica socialistă — cadru al democrației autentice“ condusă de prof. Dumitru Eminescu. — In colaborare cu comitetul U.T.C. de la întreprinderea metalurgică a fost organizată acțiunea „Coordonate și accente ale exercitării rolului conducător al P.C.R. în etapa actuală a societății socialiste multilateral dezvoltate a țării“. — „lașul de azi — lașul de mîine“, o dezbatere la care au fost invitați acad. Ion Nițulescu, ing. Gh. Cioacă, prof Constantin Sicrieru, arh. Vova Munteanu și criticul de artă Radu Negru. — „De la proiect la realitate — 1945-1947 — un drum ascendent al socialismului în România“, conferință la care au participat pe lingă studenții Centrului universitar Iași și tineri din școlile și întreprinderile județului. Oradea Pe agenda succeselor cu care elevii și studenții din județul Bihor au întîmpinat cele două sărbători se numără și deschiderea șantierului tineretului pentru regularizarea rîului Crișul Repede. Pînă la finele anului 1975 aici se vor scrie, fără îndoială, multe pagini ale entuziasmului tineresc. Obiectivul actual al șantierului : taluzarea malului drept prin dig de beton. Un prim pas a și fost făcut : inaugurarea cu o lună înaintea Conferinței Naționale a partidului a acestui nou și foarte important obiectiv al muncii patriotice. Zimnicea Expoziție închinată Conferinței de plasticienii aflați la muncă patriotică Casa de cultură din Zimnicea găzduiește în aceste zile o expoziție de desen — creion și acuarelă — dedicată Conferinței Naționale a partidului de studenții Institutului de arte plastice „Nicolae Grigorescu“ din București, Facultatea de desen (anul II) care lucrează în tabăra de muncă patriotică de la I.A.S. Zimnicele. Această expoziție are în ea un plus emoțional: tablourile nu poartă semnături. Se concretizează astfel un gest simplu și frumos, ca un mesaj al tineriteții sublimat în formele pure ale talentului, un mesaj al celor care, aflați la muncă patriotică în Cîmpia Teleormanului, fac din prezența lor acolo un act de participare la viața locului, a oamenilor, a întregii țări care întîmpină marele forum al comuniștilor. Agenda activităților studențești din această perioadă a cuprins, dominant, acțiuni închinate Conferinței Naționale a partidului, celei de-a 25-a aniversări a Republicii. Peste tot unde sunt prezenți studenții — la practică, în tabere de muncă patriotică sau de odihnă, în centrele universitare — amploarea și profunzimea manifestărilor înscrie un unanim mandat de participare a studenților la pulsul acestor evenimente hotărîtoare. Inserăm în numărul nostru un panoramic al acțiunilor ce s-au desfășurat în luna iulie, manifestări studențești 2 (A.C.NS.), muzica ajută la înțelegere. AMBASADORI AI PRIETENIEI Recent, ne-a vizitat țara un numeros grup de elevi și studenți americani din statul Texas, care a deschis seria unor contacte mai largi pe care tinerii americani le vor avea în această vară cu tinerii din România. Solii tinerilor din Texas au adus cu ei nobilul mesaj al muzicii, al cîntecului, convinși fiind că acesta poate contribui, într-o măsură însemnată, la colaborare, la întărirea legăturilor între generațiile tinere și vîrstnice, între cei care trăiesc în diferite zone ale globului. Așa cum arăta dl. Harry Morgan, reprezentant al Fundației „American Council for Nationaliies Service“ chiar atunci cînd limbile vorbite sînt deosebite una de alta. Or, muzica și, într-un sens mai larg, cultura se înscriu printre mijloacele de comunicare universală, de transmitere și asimilare a mesajelor umaniste, înaintate. Prin spectacolul dat de studenții texani la București — momente de adîncă delectare spirituală — ne-am convins, o dată în plus, că stă în specificul artei această capacitate de a apropia oamenii, de a apropia tinerii, în baza unor năzuințe comune, înaintate, în același timp, programele artistice susținute de tinerii americani au oferit un bun prilej, pentru publicul nostru, de a cunoaște cîteva dintre valorile artei de peste ocean, puse în lumină de nu mai puțin valoroase talente interpretative. Intenția acestor „ambasadori ai prieteniei“, după cum chiar ei au mărturisit-o, a fost de a dărui cîte ceva din ei înșiși, din modul de a simți și a gîndi, din modul de a iubi lumea, oamenii, bunele relații între aceștia. Lor le-au răspuns tinerii români care au adus pe scenă multe dintre culorile și sunetele folclorului românesc. „Avem convingerea — se spune în mesajul pe care rectorul Universității din București l-a adresat Universității din Texas — că vom pune bazele unei prietenii trainice între cele două universități ale noastre, de care vor beneficia știința, cultura și, în mod deosebit, tineretul studios“. Cultura și știința sunt vaste domenii în care se poate desfășura competiția tinerilor de pretutindeni — o competiție constructivă, rodnică, pașnică. Aici trebuie, de altfel, să se concentreze spiritul de competiție, și nu în acte distrugătoare, antiumane. în întîlnirea cu elevii și studenții americani, la sfîrșitul lunii iunie, președintele Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceaușescu, dădea în mod strălucit adevărata măsură și semnificație a acestor schimburi reciproce între tineri : „Aș dori ca tineretul american și român — ca și tineretul din întreaga lume — să se întreacă în domeniul științei culturii, al cîntecului, dansului, sporturilui, și nu în ciocniri militare, nu războaie“. Sub semnul acestor gînduri cit se poate de firești s-au desfășurat vizitele tinerilor americani, care au adus, odată cu muzica, mesajul de prietenie, dorința lor de cooperare care trebuie să anime, astăzi mai mult ca oricînd, întreaga generație tînără a mapamondului. B.D. Viața studențească