Viața Studențească, aprilie-iunie 1973 (Anul 18, nr. 14-26)

1973-04-04 / nr. 14

Spiritul dinamic al Conferinței U.A.S.C.R. în plina acțiune! Devenită centrul de cel mai vital interes încă din momentul rostirii sale la cea de-a IX-a Conferință a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști, cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu adresată studențimii și cadrelor didactice constituie în aceste zile premisa unei noi intensificări a acțiunii de perfecționare a școlii superioare și, în acest context, a întregii activități de educare comunistă a viitorilor specialiști, întruchipare fidelă a spiritului revoluționar dinamizator care orientează această nouă impulsionare a unirii învățămîntului cu cercetarea și producția, documentele și hotărîrile înaltului for studențesc oferă tuturor studenților, organizațiilor lor comuniste cadrul și concepția pe baza cărora trebuie să acționeze fără întîrziere pentru îndeplinirea punct cu punct a indicațiilor date de secretarul general al partidului. Marile nădejdi pe care partidul le-a investit în capacitatea tineretului universitar de a contribui într-un grad tot mai înalt la îmbunătățirea procesului propriei pregătiri, dincolo de fermentul moral revoluționar ce-l reprezintă pentru fiecare student, trebuie să se materializeze practic într-o ofensivă sistematica bine concepută și dirijată de către organismele conducătoare ale asociațiilor studenților comuniști de la toate nivelele, decisivă fiind desfășurarea acestei acțiuni la verigile de bază. Subliniind faptul că înalta calitate de a fi student comunist este condiționată de afirmarea fermă a spiritului revoluționar, de prezența în primele rînduri ale promovării noului, conducătorul partidului și al statului a atras atenția că înfăptuirea scopului fundamental al legării organice a învățămîntului cu știința și producția exclude formalismul, măsurile sporadice, festivismul, lucrul de mîntuială, impunînd o muncă vie, eficientă, de fiecare zi. Angajîndu-se în mod solemn , și hotărît în fața partidului să treacă de îndată la îndeplinirea acestor comandamente, asociațiile studenților comuniști, prin multiplele măsuri adoptate în spiritul indicat, trebuie să facă tot ce depinde de ele pentru ca într-adevăr „tînărul de astăzi, viitorul intelectual de mîine, să poată căpăta atît cunoștințele teoretice cît și cele practice care să-i permită, după terminarea anilor de studii, la intrarea sa în producție, să se încadreze imediat și nemijlocit în acțiunea generală a întregului popor de dezvoltare multilaterală a țării". înfăptuirea acestui deziderat, care reprezintă de fapt finalizarea întregului proces de formare a viitorului specialist, nu e posibilă, după cum se subliniază în documentele Conferinței, fără ca organizația revoluționară a studențimii să nu-și exercite plenar rolul său în munca politico-educativă, rol atît de clar definit în aceeași programatică expunere a secretarului general al partidului. Asociațiile studenților comuniști trebuie din acest punct de vedere să-și ridice întreaga activitate politică și organizatorică la nivelul de conștiință și organizare al întregii societăți, să se racordeze la înalta tensiune caracteristică accelerării tuturor proceselor economico-sociale ce decurg din realizarea programului elaborat de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Rațiunea supremă a tuturor acestor eforturi ce trebuie întreprinse pentru ca, efectiv, noul nume ce-l poartă organizația noastră — Uniunea Asociațiilor Studenților Comuniști din România — să fie validat de fapte este formulată cum nu se poate mai clar și mai angajant pentru noi toți de încrederea pe care o nutrește față de studențime secretarul general al partidului : „In acest sens, îmi exprim speranța că și organizația voastră va participa mai activ atît la înfăptuirea programului de perfecționare a invățămîntului, cît și la întreaga activitate desfășurată de poporul român, în vederea dezvoltării economico-sociale a țării, a ridicării României socialiste pe noi culmi, de progres și civilizație . Indeplinindu-și astfel rolul său de organizație revoluționară a studențimii“ In deplin consens cu aceste cuvinte care ne îndatorează și ne însuflețesc, pe fiecare dintre noi, chemîndu-ne la o muncă asiduă, in Raportul prezentat Conferinței ca și în Rezoluția adoptată se subliniază că finalitatea esențială a perfecționării continue a stilului de muncă trebuie să fie dezvoltarea dinamismului politic, a spiritului revoluționar al Uniunii noastre, afirmarea sa în educarea comunistă a studenților, in modernizarea școlii superioare, cît și în întreaga viață social-politică a țării. Este de aceea de o covîrșitoare importanță modul cum este concepută și demarată această' acțiune aflată pe prim plan în momentul de față în toate asociațiile studenților comuniști și la toate nivelele de organizare, începînd cu Comitetul Executiv al Consiliului U A.S.C . care urmează să se întrunească pentru a adopta programul de lucru ce decurge din hotărîrile Conferinței. Ca prime jaloane în conturarea acestei perspective a muncii se impune realizarea unui complex de măsuri in legătură cu care au și fost date indicațiile necesare din partea conducerii U.A.S.C.R.: • Răspunzînd interesului viu pe care îl manifestă tineretul universitar față de cunoașterea aprofundată a sarcinilor care ii stau în față, în toate asociațiile studenților comuniști, la nivelul anilor și grupelor se va asigura studierea de către fiecare student a cuvîntării rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu în deschiderea lucrărilor Conferinței U A.S.C.R., a Raportului de activitate prezentat și Rezoluției adoptate pe baza indicațiilor secretarului general al partidului. Atît studierea cit și dezbaterea acestor documente vor fi astfel conduse și urmărite incit efectiv întreaga lor bogăție de idei și de orientări să devină rațiunea de a fi a oricărui student, un îndreptar de lucru cotidian, totul înscriindu-se pe coordonatele esențiale ale activității organizațiilor studențești la toate nivelele. • Dezbaterea aceasta, purtată in grupe și ani de studiu în ședințele de activ ale consiliilor pe facultate, institut, centru universitar, trebuie să se soldeze cu adoptarea unor măsuri practice, care să completeze în mod necesar, în spiritul hotărîrilor Conferinței, programele de activități ale asociațiilor studenților comuniști. Măsurile ce se vor lua trebuie să vizeze deopotrivă pregătirea de specialitate și politică a studenților, întreaga lor viață. • La aprofundarea înțelegerii acestor importante orientări, a noilor atribute și atribuții conferite organizației comuniste a studenților de către partid, trebuie să concure mai larg manifestările special organizate pe această temă la casele de cultură și cluburile studențești, întîlnirile cu delegați la Conferință, cu membri ai noilor organe centrale de conducere ale U.A.S.C.R. • Revistele „Viața studențească“ și „Amfiteatru“, celelalte reviste studențești din institute, ca de altfel toate mijloacele de informare și propagandă existente în facultăți (stații de radioamplificare, gazete de perete, panouri etc.) vor trebui să popularizeze pe larg hotărîrile Conferinței, măsurile și acțiunile care se întreprind pentru Îndeplinirea lor. • Fiecare compartiment al activității asociațiilor studenților comuniști —de la cel profesional-științific sau politico-ideologic pînă la munca educativă în cămine sau educația fizică și sportul — trebuie să cunoască spiritul înnoitor imprimat de Conferință, o evaluare critică, exactă, a ceea ce s-a făcut pînă în prezent și o concretizare clară a obiectivelor ce urmează a fi realizate, adică asumarea unor sarcini și responsabilități ferme care să ducă la dinamizarea tuturor organizațiilor studențești. • Indiciul suprem al demarării iccele mai bune condițiuni a acestui proces general de îmbunătățire a muncii politico-educative din învâțămîntul superior trebuie să-l constituie activizarea în cel mai scurt timp a tuturor studenților, participarea lor responsabilă la viața organizațiilor din care fac parte, astfel incit preocupările și problemele care-i frămîntă, rezolvarea lor, să stea in centrul asociațiilor studenților comuniști. • Avînd in vedere faptul că suntem aproape la jumătatea acestui semestru hotărîtor pentru încheierea anului universitar cu cele mai bune rezultate din cite am obținut pînă acum, că In această perioadă ne-am angajat intr-o întrecere generală pentru ridicarea nivelului calitativ al pregătirii profesionale, ca și în desfășurarea unor manifestări politice și științifice, prestigioase, a unor acțiuni patriotice de amploare, trebuie ca, efectiv, spiritul dinamic al Conferinței a IX-a a U.A.S.C.R să reprezinte cursul pe care să-l urmeze în mod susținut fiecare asociație a studenților comuniști. Formularea acestor cîteva repere și exigențe nu reprezintă decit semnalele de atenționare prin care publicistic marcăm începutul vastei activități de transpunere in viață a indicațiilor secretarului general al partidului privitoare la accelerarea procesului de îmbunătățire a școlii superioare, în direcția unirii sale organice cu cercetarea și producția și a pregătirii pe aceasta bază a unor specialiști care să facă față cerințelor actuale și de perspectivă ale dezvoltării economiei, științei și culturii românești, propășirii multilaterale a României socialiste. ■ Hui* &iiu UUW Kâ' Primăvara studențească a fructelor de aur In acest început de primăvară studenții sunt prezenți, ca de obicei, in primele rînduri ale amplelor acțiuni de muncă patriotică pe terenurile unor stațiuni agricole, inclusiv în acelea destinate înfrumusețării orașelor, sădirii unui număr mare de pomi fructiferi și arbori ornamentali in zonele noilor cartiere și parcuri. Peste tot entuziasmul sutelor de studenți care au lucrat în special duminica trecută in viitoarele „livezi urbane“, precum și pe șantierele unor obiective universitare s-a constituit intr-un nou simbol al dăruirii, într-o veritabilă primăvară studențească a fructelor de aur. Consemnăm mai jos citeva dintre știrile primite la redacție: BUCUREȘTI Dintr-un vast plan de acțiuni alcătuit in vederea plantării pomilor și înfrumusețării orașului, știam fă duminică, 1 aprilie, principalele puncte de lucru ale studenților bucureșteni vor fi in cartierul Drumul Taberei, in Parcul Giuleșt, pe Bulevardul Expoziției și strada Ștefan Furtună, și cu toate acestea n-a putut să nu mă impresioneze faptul că importanta acțiune patriotică desfășurată sub lozinca „Și facem țara o grădină !“ a găsit un atît de larg ecou in rindul tineretului universitar din Capitală. Încă de la 8.30 perimetrul citorva mii de ha pe care se întinde parcul din Drumul Taberei cunoștea o animație neobișnuită. Pentru plantarea a 300 de arbori și peste 6 000 de puteri din cele mai diverse esențe își dăduseră întilnire aici, alături de tineri muncitori, elevi și pionieri, aproximativ 800 de studenți de la Academia de studii economice, de l.E.F.S. și Institutul politehlanic. Dar nu numai aici exuberanța și energia studenților erau prezente. Pe străzile Bujoreni și Bistra, pe cele două magistrale din apropierea parcului — Bulevardul Al. Moghioroș și Drumul Taberei — munceau încă 500 de viitori specialiști in Medicină, Arte Plastice. Cibernetică economică. „Azi a fost prima duminică a muncii patriotice desfășurată de noi, studenții, in cartierul Drumul Taberei — ne spune Nicolae Mățăoanu, șeful comisiei de muncă patriotică de la Facultatea de calcul economic și cibernetică economică de la A.S.E. La chemarea Consiliului pe Academie, studenții facultății noastre au răspuns, după cum te vede, un număr destul de mare. Suntem azi, aici, circa 250, din anii I și II. E greu să evidențiez pe cineva. Aș vrea insă să remarc că alături de noi se află și multe cadre didactice. Nu lipsește, bineînțeles, nici tovarășul decan, prof. dr. Gheorghe Vasilescu, care ne-a obișnuit cu prezența sa la toate acțiunile organizate de asociația noastră“. „Din centrul nostru versitar, aproape 3 000 mnide studenți, din toate institutele de invățămint superior, participă acum la munca patriotică în parcurile, grădinile și pe străzile Capitalei — remarca asist. univ. Ion Sasu, președintele Consiliului A.S.C. București. In zilele care urmează vom antrena un număr și mai mare, mai ales că există dorința unanimă de a înfrumuseța nu numai locurile din jurul institutelor și facultăților, ci și localurile in care se desfășoară activitatea didactică“. . Se săpa de zor, se desțeleneau peluze, se făceau brazde, se grebla. Sub miinile studenților toate creșteau parcă in prospețime. Am cunoscut in cartierul Drumul Taberei, in aceste ore ale dimineții, toată puterea de dăruire a tinereții. E greu din autea sute și sute de studenți să scot in evidență efortul unora sau al altora în această „zi de vrii“ pentru înfrumusețarea Capitalei. Nu pot insă să nu amintesc munca „de specialitate“ studenților Institutului agroanomic ,,Nicolae Bălcescu“ care, sub privirile uneori uimite ale trecătorilor, acordau asistentă tehnică mai puțin experimentaților lor colegi. (Sorin Valeriu)., CLUJ Printre acțiunile mai importante desfășurate pe frontul muncii patriotice semnalăm acțiunea de plantare a arborilor care a avut loc in cartierul Mănăștur. La această acțiune au participat duminică un număr de 124 de studenți de la Facultatea de construcții. (S. Șt.) PITEȘTI Sâmbătă, duminică și luni un număr de 160 de studenți ai Institutului pedagogic din Pitești au participat la acțiunea de amenajare a spațiilor verzi din incinta și din jurul institutului. In cursul acestei saptămini toți studenții institutului vor efectua asemenea ore de muncă patriotică. (E. Șerban). BRAȘOV Simbătă și duminică un număr de 1 100 de studenți din Centrul universitar Brașov au participat la amenajarea bazei sportive de la Dîrste, la amenajarea spațiilor verzi din jurul clădirilor institutului și complexului studențesc. (V. State). IAȘI De mai multe zile studenții Institutului agronomic „Ion Ionescu de la Brad“ din Iași sunt prezenți pe dealurile din preajma Iașului in viile și livezile aparținind I.A.S.—Iași, Stațiunii viticole experimentale Iași, precum și in perimetrul stațiunii și I.A.S.-ului cu același profil din Podu Iloaiei, participînd la lucrările de primăvară ce se execută la vița de vie și în livezi. Duminică toată studențimea Iașului a fost prezentă la lucrări similare in preajma orașului și in județ, aducindu-și o contribuție importantă la grăbirea acestor lucrări de sezon. (Mircea Magdin). CRAIOVA Integrindu-se in frontul de muncă patriotică al tinerilor de pe intreg cuprinsul tării, studenții Universității din Craiova, în zilele sfîrșitului de martie și începutului de aprilie și-au continuat și intensificat acțiunile desfășurate sub lozinca „Să facem țara o grădină !“ Încă înainte de începerea lucrărilor din cadrul „Săptămînii muncii patriotice" — declarată in perioada 1—8 aprilie — viitorii agronomi și horticultori au efectuat 3 000 de gropi pentru plantarea de pomi viță de vie la Stațiunea dididactică Banu Mărăcine. Alăturindu-se celorlalte colective de muncă, studenții din anii III, IV și V de la Agronomie și Horticultură au acordat și vor mai acorda asistență tehnică in întregul județ. Pentru plantarea in zilele ce urmează a 140 000 de pomi fructiferi, tei, plopi, arțari, stejari, salcimi, arbuști etc, au fost mobilizați toți studenții Universității. (S. Ioan), acestei inestimabile investiții ce se face în noi: răspunderea pentru viitor. Am sentimentul că prin ceea ce fac aparțin viitorului și generația mea învață să conjuge la acest timp al tinereții un îndemn rostit atunci de înțeleptul nostru călăuzitor: „vom servi întotdeauna poporul, vom servi patria, vom servi partidul, vom servi comunismul". JESTUNARITIIVA (Urmare din pagina 1)