Viața Studențească, iulie-septembrie 1973 (Anul 18, nr. 27-32)

1973-07-25 / nr. 27-28

ACȚIUnI CULTURAL-EDUCATIVE. Un bogat program cultural-educativ oferă celor ce frecventează cluburile studențești ale diverselor institute bucureștene. Menționăm titlurile unor acțiuni și manifestări din cadrul lor : Sarcinile ce revin invățămintului nostru superior in actuala etapă“ — dezbatere pe marginea documentelor Plenarei C.C. al P.C.R- din iunie a.c. (Clubul Universității); „300 de ani de la nașterea lui Dimitrie Cantemir" — intîlnire cu prof. univ. Dumitru Almaș (Clubul ..Ing“) ; Securitatea europeană obiectiv major al popoarelor continentului nostru“ — masă rotundă cu participarea unor redactori de la revista ,,Lumea“ (Clubul A.S.E.), concurs “.Cine știe ciștigă“ cu tema ,23 August 1944 in istoria patriei“ (Clubul I.M.F.) ș.a. BAZA TEI. Dintre activitățile organizate in cadrul Complexului cultural-sportiv .Teispicuim : emisiunile stației de radioamplificare (revista presei, actualitatea politică, ciclul „Cea de-a 29-a aniversare a insurecției naționale antifasciste“ , noutăți științifice și tehnice etc.), microrecitaluri de poezie, seri de lecturi dramatizate seri de film, concursuri sportive, carnavalul studențesc in cinstea zilei de 23 August etc. BRIGADA STUDENȚEASCA. Brigada complexă studențească organizată de Universitatea și Consiliul U.A.S.C. din centrul universitar Timișoara — formată din 26 de studenți un activist al C.U.A.S.C. și trei cadre didactice — s-a aflat timp de 10 zile (7—17 iulie) în zona folclorică Făget și alte șapte zile în zona din sudul Banatului. Aici au prezentat, în cadrul unor acțiuni, rezultatele cercetărilor, au făcut expuneri pe marginea unor evenimente și hotăriri la zi, au organizat microspectacole. MINUS. Buna organizare a practicii studenților politehniști din Iași n-a caracterizat peste tot și demarajul acestei importante acțiuni. Studenții nu au fost urmăriți zi de zi, caietele au fost încă o formalitate considerate ș.a. Faptul că participanților le-a fost asigurată „asistența tehnică“ doar a unei singure persoane, a fost practic imposibilă menținerea unei legături strînse între uzină și studenți. Așteptăm confirmarea corectivelor de rigoare. TABĂRĂ MONTANĂ De la Craiova aflăm că, in colaborare cu agenția B.T.T. din localitate, comisia de turism a Consiliului U.A.S.C. din Universitate a organizat o interesantă acțiune cu un grup de 80 de studenți — o tabără montană la Vîrful cu Dor. VACANȚELE MUZICALE. O bună parte a practicii de vară a studenților de la Conservatoarele din București, Cluj și Iași a fost asigurată anul acesta de cea de-a doua ediție a „Vacanțelor muzicale“ de la Piatra Neamț, organizată de comitetul de cultură și educație socialistă a județului Neamț, Conservatorul „George Enescu“ și Filarmonica „Moldova“ din Iași. In cadrul acestei manifestări a avut loc un Festival muzical în Piatra Neamț, Roman, Săvinești, Vînători, Tg. Neamț, Tazlău, Bălțătești și un curs de măiestrie muzicală la canto, vioară, dirijat, compoziție, muzică de cameră și dirijat coruri de amatori al IMPACT. Cu sprijinul larg Comitetului județean de partid Vilcea și al altor organe locale. 42 de studenți sociologi din Capitală din anii II, III și IV, și-au desfășurat practica de vară sub conducerea unui colectiv de cercetare condus de conf. univ. Ion Drăgan, de la catedra de Sociologie a Facultății de filosofie din București. Tema principală — ,,Efectele sociale ale industrializării în zonele rurale“ — care constituie totodată și o premieră, a vizat studierea transformărilor sociale petrecute în colectivitățile rurale sub impactul industrializării și urbanizării. DEZBATERE. Consiliul U.A.S.C. din Institutul pedagogic de 3 ani din Oradea a organizat — pe marginea hotărîrilor ședinței comune a C.C. al P.C.R., a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și a Consiliului de Miniștri din 13 iulie a.c. — o întilnire a studenților din București Cluj și Oradea, care fac practica de vară în municipiu sau împrejurimi cu tovarășa Ecaterina Deliman, membră a C.C. al P.C.R. Cu această ocazie au fost discutate măsurile oportune, pe deplin corespunzătoare intereselor societății noastre, luate cu prilejul amintitei ședințe de către conducerea partidului și statului nostru și totodată fost exprimată în unanimitatea adeziunea participanților la aceste hotăriri. de CUPA PRACTICII. Comisia sport-turism a Consiliului U.A.S.C. din centrul universitar Timișoara a organizat „Cupa practicii“ la fotbal, competiție la care au fost înscrise 18 echipe. Finala care a avut loc pe stadionul 1 Mai din localitate s-a bucurat de un larg interes în rîndul studenților. CLUBURI. Chiar dacă o Sahara, cu cîteva cămile placide ar înconjura clubul „Universitas“, tot s-ar găsi 21 de participanți, ca în seara de luni, 9 iulie (seară de audiție simfonică). Permanența activității estivale la sus-numitul club este îmbucurător reală. O poate constata oricine, în orice zi a săptămînii, cind se înregistrează următoarele activități : dans, audiții, muzicale, conferințe, proiecții de diapozitive, biliard și hrana de toate serile, televizorul! Este lăudabil faptul că un grup de studenți de la Facultatea de limbi romanice trudesc întru punerea in scenă a piesei „Ovidius“ (în limba latină). La fel de lăudabile sunt întilnirile între studenți și muncitorii de la uzinele Electronica“ sau „Aversa“se Studenții de la clubul „Ing“ împart in două excursioniști și casnici, tabere: Pentru a nu se declanșa litigii s-au organizat atît excursii (la Curtea de Argeș și peste cîteva zile la Giurgiu), cit și programe „de casă“ (dans, discuții, întilniri cu tineri muncitori etc.). O notă bună pentru clubul politehniștilor. MUNCĂ PATRIOTICA. De la Consiliul A.S.C. din Institutul de subingineri din Pitești ni se transmite că studenții, aflați în practică la întreprinderile din municipiu, au dezbătut Mesajul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU adresat reprezentanților brigadierilor și întregului tineret cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la constituirea primelor șantiere naționale ale tineretului. Totodată, studenții anului I care au efectuat practica la Întreprinderea de autoturisme Pitești au executat, în afara timpului afectat practicii, și 400 de ore de muncă patriotică la rampa căilor ferate uzinale. PANORAMIC. Simbătă 20 iulie a.c. la clubul din tabăra studențească de la Pîrîul Rece, Ion State, secretar al Comitetului județean U.T.C. Brașov a făcut pentru cei aflați la odihnă un „Panoramic istoric-cultural-economic al Brașovului“. SIMPOZION. La Casa de cultură a studenților din Brașov a avut loc un simpozion cu tema „Puntea de legătură între practică-cercetare-producție“ la care au participat studenți și cadre didactice din toate centrele universitare care fac practică în municipiu, tineri muncitori, ingineri și specialiști din întreprinderile brașovene. PROGRAM COMUN. Studenții aflați în practică la Combinatul chimic și întreprinderea de utilaj chimic din Făgăraș au avut permanent program comun cu organizațiile U.T.C. din cele două întreprinderi. Pe lingă organizarea unor simpozioane, întîlniri culturale și sportive, studenții și tinerii din întreprinderile amintite au participat la acțiunile de muncă patriotică din unitățile agricole și la bazele sportive din județ. ACTIVITATE BOGATA. Casa de cultură „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Cluj a avut în toată luna iulie un bogat program cultural-educativ. Dintre manifestările de pînă acum notăm întîlnirea care a avut loc la clubul Universității cu studenții din toate centrele universitare pe tema: „Schimb de opinii cu privire la activitatea culturală“, excursia la muzeul „Goga“-Ciucea, multele filme românești și străine care au rulat pe ecranul Casei de cultură. ALMA MATER — MAI, IUNIE 1973. Revista studenților Universității ieșene pare a fi împreună cu „Echinox“, cea mai consecventă cu datele de apariție. Acest indiciu, împreună cu altele, este indiscutabil, semnul maturității și echilibrului la care a ajuns redacția Almei Mater. Deși sub nivelul numărului anterior, acesta impune cîteva materiale, in jurul cîtorva puncte de interes și a unor nume studențești despre care se vorbește. Am reținut opinii studențești despre practică (Horia Avram), interviul cu prof. dr. Ilie Grămadă, pe marginea noțiunii de aniversare istorică (125 de ani de la Revoluția de la 1848), pagina Tribuna studentului. Ca de obicei, notabile, intervențiile în spațiul dedicat literaturii și artelor. Foarte interesant articolul lui M. Gabriel despre Al. I. Cuza — un posibil personaj românesc, cronica literară de Val. Condurache, confruntările lui Al. Călinescu. Inegale paginile în care revista propune un critic (Gabriel Mardare) : multe neglijențe, exprimări contradictorii, șabloane, în ciuda spiritului „curios, mobil, receptiv” al sus-numitului. Slabă poezia Marinei Ionescu, foarte bună pagina Crenguței Diaconescu, interesantă proza lui Th. Parapiru, în ansamblu, un număr care anunță vacanța... (M. T.). 1 Viau Noua structură a anului universitar După apariția Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. din 18-19 iunie a.c. cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului, Ministerul Educației și Invățământului a luat o serie de măsuri pentru asigurarea unui cadru propice desfășurării la un înalt nivel a procesului instructiv-educativ din școala noastră superioară. Dintre aceste modificări oferim azi cititorilor noștri pe cele referitoare la noua structură a anului de învățămint. 0 Cursurile încep, în fiecare an, la aceeași dată, în jurul zilei de 15 septembrie , anul acesta, luni, 17 septembrie. 0 Semestrul 1 se desfășoară între 17 septembrie și 8 decembrie, prima sesiune de examene urmînd să aibă loc între 8 și 22 decembrie, după care, timp de două săptămîni, se desfășoară vacanța de iarnă. Semestrul al doilea durează de la 6 ianuarie pînă la 18 mai în care perioadă este plasată și vacanța de primăvară (23 aprilie — 3 mai). De la 18 mai la 20 iunie are loc sesiunea de examene din vară, cea din toamnă fiind programată (chiar din acest an) între 26 august și 10 septembrie. D In funcție de specificul activităților, în învățămîntul medical, agricol, sportiv, artistic, precum și la anii terminali ai tuturor facultăților, structura anului universitar a necesitat o adaptare care a ținut cont de timpul necesar elaborării lucrărilor de diplomă, proiectelor de cercetare, desfășurării externatului generalizat, pregătirii examenului de stat ș.a. Practica în producție a studenților (pentru a cărei bună desfășurare instituțiile de învățământ trebuie să colaboreze cu întreprinderile economice) are două părți distincte : — cea din timpul anului școlar cînd se poate desfășura în sistemul de o zi pe săptămînă pentru primii ani de studii și cînd este organizată în ateliere-școală ale facultăților, sau compacte de în perioade 1-4 săptămîni, în întreprinderi, de preferință în semestrul al doilea — cea din timpul verii, eșalonată în două serii consecutive și care trebuie să se încheie la 22 august.