Világ, 1911. február (2. évfolyam, 27-50. szám)

1911-02-01 / 27. szám

Szerda Rutén dolgok Irta: Paris Frigyes nyug. kir. ügyész.. Sopron, január 30. ■ A rutének dolgáról mostanában megint sok szó esik a sajtóban és a parlamentben is. "A felekezeti alapon álló politikai párt bolyo­­­gatja megint ezt a kérdést, szerencsére azon­ban, úgy látszik, hogy nem lesz felekezeti kér­dés a dologból. [Valamikor a «­kazárföldi» állapotokkal némi sikerrel lehetett operálni a magyar zsidóság­­és különösen a «Lipótváros» ellen. Ezek az idők azonban elmúltak. A magyar zsidóknak eszük-­­ ágában sincs a «kazár­» uzsorásokkal magukat­­ azonosítani, ezeknek az üzelmeit éppen úgy­­ elítélik ők, mint akármelyik fanatikus katolikus ember. Közvetlen tapasztalatból mondhatom, hogy sok nemesen érző magyar zsidó szívesen nyújtana segítő kezet a rutén megyékben nagy , nyomorban élő hitsorsosainak, ha nem kellene­­ attól tartania, hogy jótékonyságát bizonyos kö­­­­rök félremagyarázzák. A zsidóságot a mos­­­­tani incidensek egyébként egészen hidegen­­ hagyják, egyfelől azért, mert nem is gondol­­­­nak reá, hogy a «kazárokat» fedjék, másfelől­­ pedig, mert ma már széles körben ismeretes­­ tény, hogy az észak-keleti Kárpátok alján lakó­­ népnek nyomorúsága sok olyan okra vezethető­­ vissza, amiről a zsidók igazán nem tehetnek. ! Ma már tisztázódott a dolog s általában tud- t­ják, hogy nemcsak az uzsorások nehezednek­­ ott a népre, hanem, hogy más bajok is vannak.­­ Ezeknek a körülményeknek tulajdoní­tható, hogy zsidó körökben most semmi idegesség sem tapasztalható s igy bizton remélhető, hogy a mostanában megindult mozgalom nyu­godt mederben marad. így látva magam előtt a helyzetet, elha­­­­tároztam, hogy én, aki annak idején,­­ mint boldogult.Egan Edének helyett­­­tese és később ellenfele, a nyílt és­­ titkos antiszemiták szemében vörös posztó­­ voltam, szintén hozzászólok a dologhoz, abban­­ a meggyőződésben, hogy az én egykor expo­­­­nált személyem ez idő szerint szubjektív mo-­­­mentumot nem kever bele az ügybe. A hegyvidéki lakosság gazdasági hely­­­­zete általában kedvezőtlenebb szokott lenni,­­ mint a síkföldön lakóké. Mindazonáltal­­ meg kell állapítani azt a tényt, hogy­­ az a gazdasági elmaradottság, ami Ung-­­­ Bereg- és Máramaros megyék bizonyos nép­­­ rétegeinél található, egyedül a hegyvi­dék természeti viszonyaiból nem magyaráz­ható meg. Olyan szegénységnek, olyan gazda­sági állapotoknak, mint ott találhatók, egy kulturállamban nem volna szabad előfordulni. Mikor 1897-ben megindult a rutén-akció, a legelső gondolat az volt, hogy annak a vi­déknek állattenyésztése fejlesztessék, hogy ilyenformán több tej és több sajt termeltessék s a nép táplálkozása javíttassák. Egan Edének már sokkal előbbi, mint je­les szakembernek, jó hire volt a hegyvidéki­­ gazdálkodás és az állattenyésztés terén. Álta­­­­lában megnyugvással fogadták tehát, hogy őt­­ állították a rutén-akció élére. Egan nagy lel­­­­kesedéssel fogott a munkához, az volt a terve,­­ hogy istállókat építtet a havasokon, felszán­­­­tatja, trágyázhatja és fűmagvakkal beveti­­a­­ havasokat, tenyészállatokat oszt ki a nép közt­i­s­é­tes feldolgozására telepeket létesít. Svájc-­­­ból akart gazdákat letelepíteni, akik minta-­j telepeket létesítettek volna s példaadásukkal , buzdították volna a rutén népet az okszerűbb hegyvidéki gazdálkodásra. Egan Ede már ré­gen hirdette felolvasásokban, gazdák gyűlé­sein, hogy az állattenyésztést a havasokra kell terelni, mert úgy tapasztalta, hogy a havaso­kon­ felnevelt állatok a legedzettebbek s a tüdővészszel szemben a legnagyobb az ellen­állási képességük. Szóval, Egan Ede egészen világosan felismerte, hogy havasainkban meg­becsülhetetlen kincsek vannak. Ezeket a kin­cseket akarta kiaknázni s ilyenformán a gond­jára bízott nép anyagi boldogulásának alap­jait lerakni. Svájc hegyi lakóinak gazdás­olása volt Egan ideálja s ezt az ideált szerette volna Ungban, Beregiben és Máramarisban s általá­ban Magyarország egész hegyvidékén meg­­valósitani. A Magyar Tudományos Akadémia nemzetgazdasági osztályában 1890-ben Egan , Ede egy rendkívül tanulságos felolvasást tar­­­­tott a Kárpátok havasainak jelentőségéről, a­­ felolvasást kinyomatták s én magam is­­ ebből a munkából tanultam megismerni ha­­­­vasaink nagy gazdasági fontosságát. Nekem már régóta az a meggyőződésem,­­ hogy a rutén-akciónál a legtöbb erőt oda kel­­­­lett volna koncentrálni, hogy a havasi gazdál-­­ kodás s ezzel kapcsolatban az állattenyésztés­t a lehető legerélyesebben fejlesztessék. Ha az­­ akció főleg ebben a keretben mozgott volna,­­ úgy ma, tizennégy év után, legalább annyi­­ eredményt el lehetett volna érni, hogy a nép­­ táplálkozása javult volna s az állattenyésztés­­ is nagyobb lendületet mutatna. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a­­ rutén megyék jövendő jólétének alapját az­­ okszerű havasi gazdálkodással kapcsolatos ál­­l­lattenyésztés alkotja. Igen természetes dolog, hogy általában gondoskodni kell a kereseti for­rások szaporításáról, de az is bizonyos, hogy népies gazdasági politika csak az lehet, ame­lyik a havasi gazdálkodásra és állattenyész­tésre helyezi a legnagyobb súlyt. A dolgok természetes rendje követeli ezeknek a gazda­sági tényezőknek minél intenzívebb fejleszté­sét, ez az a tér, ahol legközvetlenebbül javít­hatjuk a nép helyzetét. Az állattenyésztés fej­lesztése érdekében szükséges a közlegelők sza­porítása és okszerű művelése, szükséges to­vábbá az erdei legeltetésnek minél nagyobb mértékben való megengedése, valamint kívá­natos, hogy a vadászati érdekek az állatte­nyésztési érdekeknek alárendeltessenek. A második teendő a nép szervezése. A gyengék szervezése minden szociálpolitikának legelső teendője. Úgy értesültem, hogy a hitel­­szövetkezetek terén eredményekre lehet mu­tatni. Ezeket az eredményeket lehetőleg még fo­kozni kell. Oda kell törekedni, hogy a hitelszö-­­ vetkezetek a képzelhető legnagyobb mérték­­é­ben elterjedjenek, mert érmék az intézmény- e­­nek meghonosodásától lehet a pénz-, áru-,­­ föld-, tehén- és egyéb uzsorának idők folytán leendő kiküszöbölését várni. Ha majd a hitel- s szövetkezetek, népszerű intőzménynyé váltak, akkor foglalkozni kell a szövetkezetek más faj­tájával is, nevezetesen a fogyasztási szövet­kezetekkel. Ezen a téren azonban a legnagyobb körültekintés és megfontolás ajánlatos. Itt­­ különösen kívánatos arra tekintettel lenni,­­ hogy lassan, lépésről-lépésre haladjon a moz-­­­galom­, mert igen könnyen megtörténhetik,­­ hogy életképtelen alakulatok jönnek létre. A harmadik­ teendő jó pálinkafogyasztás korlátozása. Teljesen céltalan politika az, a­mely a rutén nép helyzetének megjavítására munkát és pénzt áldoz, de másfelől a túlsá­ j­gosan nagyszámú pálinkaméréssel lépten-nyo-­­­mon alkalmat nyújt az anyagi romlásra, az egészség károsítására és az erkölcsi züllésre.­­ Az eddigi szomorú tapasztalatok mindenkit­­ meggyőzhettek arról, hogy most már nagyon­­ komolyan kell törekedni a pálcikamérések szá-­­ mának fokozatos csökkentésére, s általában­­ gondoskodni kell a pálinkafogyasztás korláto-­­ zásáról. Ha a kormány ezen a téren nem szánja­­ reá magát határozott intézkedésre, úgy min- ' den igyekezet a rutén nép fölsegélyezésére,­­ eredménytelen marad.­ Ami a ruténségnek a zsidósághoz való vi- v­iszonyát illeti, a dolog úg­y áll hogy ott, az észak-keleti Kárpátok alján két népfaj került össze, melyek a legteljesebb ellentétben van­nak. A zsidó nagyon is fel van fegyverezve a létért való küzdelemhez, a rutén pedig sze­líd, gyámoltalan. Ehhez járul még, hogy a zsidó józan életű, a rutén pedig nagy mérték­ben fogyasztja a pálinkát. Természetes tehát, hogy ilyen körülmények közt a létért való küz­delemben a Darwin-féle teória a legbrutáli­­sabb alakban érvényesül Tűrhetetlen társa­dalmi állapotok keletkeztek, amennyiben a zsi­dók gyakran teljesen a rutének fölé kereked­tek. úgy áll a dolog, hogy sok helyen a ru­tén életének egész fonalát a zsidó tartja a kezében. Szóval, működik az uzsorának min­­t­ elképzelhető formája. A legelső teendő ebben az irányban az, hogy akik sem vagyont, sem kultúrát hozzánk nem hoznak, nálunk le ne telepedhessenek. E téren bizony, m­ily mulasztások történtek, mert , már húsz évvel ezelőtt sok volt­ a panasz a­­ káros elemek beözönlése miatt. Maguk a ná­­l­­unk már régebben letelepedett zsidók panasz­­­­kodtak amiatt, hogy a folytonos­­bevándorlási a megélhetési viszonyokat fölötte megnehezíti.­­ A bevándorlás következtében zsidó és rutén­­ egyaránt szenvedett. A másik teendő a zsidóságot illetőleg az,­­­ hogy az állami akció jótéteményeiben a zsidó­k is részesíthessék. Emellett szól először is az,­­ hogy a zsidóságnak egy része oly szegénység­­­­ben sínylődik, hogy annak láttára el kell né­­l múlni minden ellenszenvnek s emellett szól to­­­­vábbá az a tény, hogy sok ezer szegény­ zsidó­­ van, aki nem riad vissza a nehéz, sokszor egész­­­­­égtelen gyári munkától sem, s aki szívesen­­ végzi a mezei vagy erdei munkát is. Az igaz­­­­ság tehát azt követeli, hogy az állami akciót terjeszszék ki a zsidóság szegény rétegeiné is, teljes őszinteséggel és jóakarattal.­­ De nemcsak az igazságérzet, hanem a cél­szerűség is azt követeli, hogy a zsidók szegény­ségének csökkentésén munkálkodjunk, mert a szegénységben élő zsidóság mindig ellensúlyo­zója lesz a rutének érdekében hozandó áldo­zatoknak. Az állami akciónak ki kellene ter­jeszkednie a zsidók nevelésének kérdésére is. Azon kellene igyekezni, hogy a zsidó ifjúság lehetőleg az állami iskolákban részesüljön ok­tatásban. A zsidó felekezeti iskolákat a leg­szigorúbb ellenőrzés alatt kell tartani, s amely iskola a törvény követelményeinek a legtel­jesebb mértékben meg nem felel, azt be kell csukni. Ezek után még a hegyvidéki miniszteri ki­­rendeltség tevékenységének köréről akarnék­ néhány szót szólani. Úgy voltam már régen meggyőződve, hogy a kirendeltségnek tulaj­donképpen az lenne a hivatása, hogy a rutén megyék társadalmi erőit mozgásba hozza és szociális tevékenységre buzdítsa. Rendkívül ne­héz társadalmi probléma megoldásáról­ van itt szó, eredményt nézetem szerint csak úgy ér­hetünk el, ha az elvégzendő nagy munkára a rutén megyék vezető társadalmi osztályai fog­nak vállalkozni. A mezőgazdasági egyesüle­tekbe, ipari testületekbe és minden néven ne­vezendő, a társadalmi , jólétet és­ a közműve­lődést, szolgáló egyletekbe új­ életet­ , kellene önteni, friss száll©metóbeykm.................. ...­­ A szunnyadozó erők fölébresztésére, tettre serkentésére van szükség. Az államnak az lenne a kötelessége, hogy nagymérvű anyagi segít­ségben és erkölcsi támogatásban részesítsen a nagy tömegek gazdasági jólétét és kulturális haladását szolgáló minden társadalmi törekvést. A kirendeltségnek az volna a hivatása, hogy­ a társadalmi szervezetekkel együtt­működjék, azok közt az állami segélyösszegeket igazságo­san és célszerűen kiossza és azok hovafordí­­tását ellenőrizze. Ha a miniszteri kirendeltség a társadalmi szervezetekkel harmonikus mű­ködésben egyesül, akkor, de csakis akkor le­het majd tartós eredményekről beszélni. Rö­viden összegezve: a kirendeltségnek csak moz­gásba kell hozni a társadalmi erőket, de magát a munkát a társadalmi szervezeteknek kell elvégezniük. Befejezésül még egy dologra akarok re­flektálni. A néppárti urak fényes bizonyítékát szolgáltatják annak, hogy a rutén megyék álla­potainak bírálatában erősek. Hát én utalok arra a sokszor tapasztalt­ igazságra, hogy akik erősek tudnak lenni a bírálatban, nagyon gyak­ran gyengék az alkotásban. A magam részéről meg vagyok győződve arról, hogy ha a nép­párti urak vennék kezükbe a rutén állapotok javítását, úgy igen hamar beadnák a dere­kukat. Ha igazán alaposan tájékozódnának a­r­ ottani helyzetről, akkor csakhamar belátják, hogy hosszú évek kitartó, következetes és kö­rültekintő szociális munkájára van ott szükség a legszerényebb eredmény elérésére is. VILÁG 1911. február X. 3 Ugrón Gábor kerület®. Szilágy Som­lyóról jelentik. Tegnap huszonhárom választó értekezletet, tartott, amelyen Barabás Bélát je­lölték az Ugrón Gábor halálával megüresedett man­dátumra. Barabással szemben dr. Keller Samu szilágysomlyói ügyvéd lép föl Justh-párti pro­­grammal.

Next