Világ, 1916. június (7. évfolyam, 152-180. szám)

1916-06-01 / 152. szám

­f 1916. juPHIS !? VILÁG Új földpolitikát! Berlin, máj fis­kó. (A Világ tudósítójától.) A német biro­dalmi gyűlés néhány nap múlva olyan tör­vényjavaslat tárgyalását kezdi meg, amelynek a száraz külső formája után senki sem gon­dolhatná, hogy a legnagyobb szabású és a nemzeti fejlődés szempontjából a legmesz­­szebbmenő hatású új földpolitikának a kez­dete. A javaslat a háború rokkantainak a végkielégítéséről szól, mint minden, amit a field­stagban tárgyalnak, nagyon alapos és szakszerűségében száraz, indokolásában ki­mentő és nem alkalmas arra, hogy a párt­­szenvedélyek összecsapjanak fölötte. Az, ami ennek a javaslatnak az alapja, hogy a háború­­rokkantjait nem segélylyel kell támogatni és nem olyan évjáradékkal, amelyből amúgy sem tudnak megélni,­­ nem új dolog. Arra is gondoltak már másutt is, hogy a rokkantak­nak az évi járadékát tőkésítsél, és ezt a tő­két, mint végkielégítést adják nekik- különben merőben it és távlataiban szédületes a javas­latnak az a gondolata, hogy ezt a végkielégí­­tést a rokkantaknak nem készpénzben kell adni, hanem földben, birtokban, amelyet ki­sajátítás útján szerezne az álom. ■ Nézzük csak meg egy kicsit közelebbről, hogy mit jelent tulajdonképpen ez a gondo­lat? Az kétségtelen, hogy Németországban legalább akkora a földéh­ség, mint nálunk. Latifundiumok és hitbiz­ormányok Hi i­ szép számban vannak, a különbség csak fix, hogy a paraszt nem vándorol, hanem — és ez az indusztratizálódás velejáró, a nagyvárosok és az ipari emporiumok felé özönlik, gyári munkássá lesz, a proletariátust szaporítja és Marx ipari tartalékseregeképpen a munkabért nyomja lefelé. A parasztban azonban Német­országban is megv­an a t­öbbbség, f­öldhöz, vagy egy általában szem, vagy csaj, nagyon nehezen tud hozzájutni. Hozzájárul ehhez még ,az is, hogy Németország telepítési politikájá­nak, amelyet különösen Pose­lben és Elszász­­ba­n folytattak nagy erővel az utolzó évtize­dek alatt, súlyos nehézségét és veszedelmét képezte a mindjobban előrelőni indusztriali­­z­ál­ód­ár Miben következményekkel járna már most, ha a háború urán, vagy még a háború folyamán is sok tízezer népiét rokkantnak adna az állam végkielégítésképpen földet. Miután ezek a földek a legszorosabb értelem­ben vett fiaraszlkisbirtokok kinének, kétség­telen, hogy­­z agrárpolitikában a ntioni­­birtokosokkal és a latifundium tulaj­­donosokkal szemben olyan erős kisbir­tokos parasztosztály állana, amely minden­esetre legalább némiképpen egyensúlyozná a nagy­birtok hegemóniáját. Ez azonban csak p­olitikai következménye lenne a rokkantügyi ellátás reformjának. Ami még fontosabb, az a reform gazdasági és nemzeti hatása. Az állam végkielégítésképpen tel­ja ugráb a földet a rokkantaknak, de miután mégis csak ő adja, módjában lesz megfelelő rend­szabályokkal a földbirtokok kezelését és ipeg­­mívek­két ellenőrizni- Az állam elsősorban prémiumokat adhat a termelés után, azaz azt mondhatja, hogy eddig termelt ezen a birto­kon 12 métermázsa gabona; ha már most te, aki tőlem kaptad a földet, 18 métermázsát vagy annál is többet termelsz, akkor ezután a plus után én, mint állam, külön jutalmat adok neked, k­i vagyunk tellát a többtermelés problémájának egyik nagyon érdekes gyakor­la­ti megoldásánál. Németországban átlag sok­kal többet termelnek egy hold földön, mint nálunk, de a többtermelés még itt is aktuális, mert a német politikának egyik legfontosabb törekvése az lett, a háború tanulságai alap­ján, hogy biztosítsa Németországnak a kül­földtől teljesen függetlenné tett élelmiszer­ellátását. Világos, hogy a többtermelés pro­blémája, amelyre a Világ hasábjain Dániel Arnold mutatott rá és amelyet Hagensteintől kezdve, Hehferichig, mindazok a vezető né­met gazdaságpolitikusok hangsúlyoztak, akik a Világ berlini munkatársa előtt­­nyilatkoztak a német-magy­ar viszonyról. Kétségtelen, hogy­­ a többtermelésnek valamiféle formában való­­ megoldása életkérdést jelent Magyarország számára és hogy a rokkantügyi ellátásnak ez az új gondolata a földosztással való kombi­náció, ugyancsak elősegítené a probléma megoldását. A magyarság minden évben százezreket veszít a kivándorlással. A földében paraszt kivándorol, mert nem tud földhöz jutni, az ipari munkás kívánóról, mert nem fizetik a munkáját. Hány rokkant­ja van ennek a há­borúnak? A német reform értelmében ugyan hány rokkant katonának lehetne vagy kel­lene földet adni Magyarországon? ötvenezer­nek, vagy százezernek? Ugyan mit jelentene ötvenezer új birtokos magyar Magyarország legégetőbb gazdasági, nemzeti és politikai problémái megoldásánál? Jól meg kell­ül­­i vigyázni annak a ragyogó gondolatnak a fej­lődését, amely most kezd kialakulni Német-­­­országban a Kriegerheim statt® mozgalom és a földdel való végkielégítés keretében. Nem limonádészű jótékonykodások ezek, hanem­­ mély és életbevágó reformok, amelylyel Né­metország hatalmas léptekkel megy a de­mokratikus földpolitika felé és amit nálunk bizonyára nem fognak megcsinálni. A prímás kasználja Tíz éve lesz, hogy az Országos Reformiá­­­tus Lelk­észegyesület alakuló gyűlésén el­hang­­­zott a szekularizáció. A református papság dobta be újra a kérdést a magyar közéletbe­­ és erejéhez mérten felszínen tartotta Pro- I­liászka püspök multkori indítványa az egy­házi javak állam­i haszonbérletéről alkalom volt arra, hogy a református papság hivatalos egyesülete újra leszögezze programmját a püspök álszekularizációjával szemben. A Világ meg'Ha már, hogy milyen bátran tett a református papság hitvallása erről a magyar problémáról. A debreczeni Lelekszegyesület című lap, az Országos Lelkészegyesület hiva­talos közlönye, foglalkozott kimerítően a Prohászka-indítványnyal és a püspök állami haszonberlet tervezésév­el szetvhöri a követ­kezőkben állapította meg a maga álláspontját: Vetesse fel a panas klérus a papi javak idei természetének megállapítására i­ért a nagy Eötvös József idejében megindított eljárás fonalát: adta át az államnak, ami az államé, aminek ellenében m­a már nem teljesíti a do­nációkhoz kötött hon­védelmi, népnevelési, igazságügyi szolgáltatást. Az állam pedig a lehető legminimálisabb árban adja át a földeket azoknak, akik eddig is verejtékükkel öntözték, most pedig a vérüket is bőven hullatták reá. Ez pedig nem más, mint a szekulari­záció. Prohászka püspök indítványa a Magyar Gazdaszövetség gyidesán hangzott el, abban a szövetségben, amely a nagybirtok érdekei­nek szószólója, s melynek igazgatója Barnát István. Ez a Bernát István azonban emellett kálvinista és konventi póttag, reakciós gon­dolkozásával ő ojtogálja be a kálvinista pap­ságok Idáig csak a magyorok, a bárók és grófok kasználja volt ezek földjeit védte a kicsiny földüekkel és ha kellett, a földnélküli, szegény, de szabadgondolkozású kálvinista papsággal szemben. Alá m­ár több ennél: a kálvinista vezető felcsapott a klerikális érde­kek védelmezőjének. Ma már püspöki ful­lajtár és Csernorh János kasznárja lett. Együtt védi a klerikátizmust és a nag­yu­rakgi, a grófi és papi birtokokat. Ő a reakció káténi­­sta pápája. A szekidarizáció nem felekezeti ügy. Nem egyedül a reformária lelkészek követelése. S régi probléma. Hiszen ott őrzik a független­ségi párt programmjának jól berozsdásodott tarsolyában is. De sokan valljuk, hogy a ma­gyar politika demokratikus megoldásra váró alapgondolata. Ez az igazi földreform. Éles kard, mely ott lebeg az egyház feje fölött. Az éles kard azonban ott lebyeg a latifundium feje fölött is abban a pillanatban, amint megol­dásra kerülne a szekularizáció. Ha megszűnik a® egyházi költött birtok, akkor vele kel pusz­tulni a latifundiumnak, a szekularizáció egy­formán kellemetlen a papoknak és grófoknak. Ezért védi a katolikus klérus érdekeit a kálvi­nista grófi kasznár Be­rnát István. És neki nem elég a fia­zd­aszö­vétség, nem alig erős propa­ganda­fészkek a szövetkezett boltok sem, pro­testáns egyházi lapot szerez magának, hogy onnan támadjon a református telik­é azek ellen, akik a szekularizáció hívei. A Budapesten megjelenő Protestáns Egy­házi és Iskolai Lap­ban Bernát István cikket ír Debrecen és a Lelkészegyesület szekularizá­ciót követelő református papjai ellen. Fáj neki, hogy ezeknek nekik kell a Gazdaszövetség és nem elégednek meg azzal a püspöki tervezet­tel, melyet az ő melengető karjai alól bocsátott ki I.rohászka püspök. Nem a székesfehérvári püspököt védi, de a kálvinista lelkészeket tá­madja. Bernát István lapját kevesek és papok olvassák, cikkéb­ől ezért kiemeljük a lagmeg­­döbbentőbb­ részeket, h­ogy a magyar közönség elé vigyük a reakciót, melynek agrárius szak­­lap, klerikális újság, vagy protestáns egyházi közlöny egyforma jó búvóhely, ám izgatni kell a haladói ellen. Egyező szellem járja át.­ir­a Bernát, a cikk teáját s a cikket a református egyház egyik kiváló­sága írig­ és Bokányi szocialistáét, amikor egye­sülnek abban a nézetben, amiit a kötött birtok­­rendszer nemzetgazdaságji és szociális hátránya régi támadási pontja az egészséges szocializmusnak s ezt eltéri emlőnek jelentik ki. Mrre érdekesebb azonban a Lelkészegyesleti­ek az a kívánsága, hogy a föld azé legyen, aki munkálja, aki vérej­tekén és vérén szerzi vagy ez után örökli. Ez utolsó kijelentést igazán nem értjük, mert honyan lehet véren és verejtéken örökölni? De ez azell­kés, a forfolom az, hogy az eaykor kálvinista Ró­mának nevezett Debreceni*"­ a Mezali-féle ad hoc­­szocializmusával egyező birtokpolitikai elvek hang­zanak fel s azokat úgy állítják oda, mint a fel-' iödésnek és a jobb jövőnek félre nem tolható föltételeit. Nagyon fontos érdekekről van tehát szó. A többek között arról is, hogy a magyar kálvinista lelkészség az elkövetkező küzd­elemben melyik pártra áll, ahová a mai komát val­lásilag bizonyára értékesebb matt hagyományai uralták, vagy pedig a felforgatok kalé, nem tö­rődve azzal, hogy e felforgatok a csákányt első­sorban a templomok alapjainak vetik neki? Er. —nimusia később. — ellene irányul ha­zánk nemzeti és keresztyén hagyományainál, és lenésig ellenkezik a józan magyar birtokpolitika követelményével. A pusztulás, mit ily kijelenté­sek fölidézhetnek, az irigységnek, a ai­n­téletnek fokozódó ereje. Csalódások, de nem teljesülő aspirációk, a nemzeti egységnek s annak az union aiorate-nak megbontása, mire annyira szükségünk volna. Ha a föld azé, aki azt megmunkálja, akkor nemcsak a katolikus, hanem egyéb egyházi ifjúak­­nak, sőt a tiszteletes és nagytiszteletű­ urak magán­­ingatlanának fegnfiskációját is jelenti? Számoltak-e ezzel és kitől kapták a felhatalmazást arra, hogy ez irányban agitáljanak? Vajjon az egyházi törvé­­nyek rendelkezéseivel megegyeztethetők-e Huss kirohanások, melyek nemcsak a magyar protestan­tizmus alapjai ellen irányulnak, hannem tovább menve, az egész ország rendjét felforgatják? Mi abban a meggyőződésben vagyunk, hogy a leg­egyenesebb az volna a kétezer év előtti barbariz­­musba, nemcsak gazdasági téren, hanem egyéb­ként is Ezeket írja a prímás használja. Beár­olja a haladás hiveit, hogy a szekk­larizációval az ország gazdasági rendjét felforgatják. Kétezer év előtti ..barbarizmusba­* visznek vissza ben­­niilást és megbontják hazánk „nemzeti és ke­resztyén hagy­ó hiányait“. Bernát Istvánt nem­ ért­, hogyan legyen a föld azé, aki munkálja, aki verejtékén és vérén szerzi és verejtékén és vérén örökli. A munká­val szerzést nem érti? Kérdezze hát meg akkor a grófok­tól és a püspökök­től, hogyan tudnak ők százezer holdakat, munka, vér és verejték nélkül birtokolni ? Bornát István felveti­ a kér­dést M. ItPfk­ » WAJW kálvinista lelkészség hol lesz a/ ellepeskrzroilő ktszdekoi­ben? Ve­­hifik, a .,felforgatókkal“ vagy velük s kleriká­lis kasznárokkal ? Mi szabad választóét engedn­nk! CsüWr£3kf A Világ telefonjain­al: Szerkesztőség: 58—00 Felelős szerkesztő: 8­—58 Közgazdasági rovat: 95—01 Kiadóhivatal: 81-90 Nyomda: Jenes 18—52

Next