Világ, 1918. március (9. évfolyam, 51-77. szám)

1918-03-01 / 51. szám

Péntek Ha arról volna szó, hogy a demokrácia vagy a magyar nemzeti állam között kellene válasz­tani, egy percig sem habozna az utóbbi mellett állást foglalni, pedig mindig demokratikus hala­dásnak hitte. Erről azonban nincsen szó, mi össze tudjuk egyeztetni a demokráciát nemzeti életünk­kel, csak éppen meg kell keresnünk a kautélákat, melyek nemzeti létünket biztosítják. Ezek a kautélák a választójogi javaslatban is felveendők. Ilyen elsősorban a magyarul írni, olvasni tudás kötelezővé tétele. A választójogi javaslatba be­veendő ilyen kautélákon kívül az elérendő cél biztosítására szükségesek egyéb törvényes intézke­dések is, még­pedig az iskolaügy rendezése. A köz­igazgatás rendezése. A katonaügy rendezése és bi­zonyos közgazdasági kérdések olyan rendezése, hogy ezek a közgazdasági kérdések beleilleszked­hessenek az előbb vázolt általános irányelvbe. A harmadik, aminek megvalósítását szintén feltétlenül kívánja, amit a miniszterelnök kilátásba is­­­helyezett: a nemzeti hadseregnek kiépítése. Vé­gül nemzeti kultúránk szolgálatában feltétlenül szükségesnek tartja ipartelepek létesítését nemzeti­ségi vidékeken is ezeknek a nemzetiségi vidékeik­nek így az ország kulturális és gazdasági életébe való bekapcsolását, közvetlen közelből látta azt a rendkívüli asszimiláló hatást, amelyet éppen az ipari produkció révén Amerika gyakorol­ási oda milliószámra beözönlő idegenajkú népességre. Csak rövid pár szóval kíván megemlékezni szóló a nők választójogiról. Csak az esetben volna hajlandó a nők aktív választójogát megszavazni, ha a 12. sza­kasz, mely ennek kellékeiről intézkedik, nemcsak revízió alá vétetnék, de minden tekintetben meg is változtattatnék. Béró Kürthy Lajos ezutátt fél ezután. A javas­lat támogatóiban a túlzott optimizmus szólal meg, mely teljesen megbízva a magyarság ős­erejében és szellemi fölényeiben, ettől reméli minden téren a diadalt. Ezzel szemben áll a komor valóság, hogy úgy Erdélyben, mint a felvidéki tótságban máris kisiklott a magyarság kezéből a vezetés és félő, hogyha nagy tömegeket bocsátunk be a választói jogosultak k kö­zé, ezek a nagy tömegek teljesen az agitátorok és nemzetiségi túlzók kezeibe jutnak. E veszedelemmel szemben neo­ elégségesek az eddig ajánlott védelmi eszközök. Az iskola például na­gyon hatásos eszköz, de hatása esetleg oly későn érvényesül, hogy akkor már talán nem lesz mit védelmezni. Az imm­inenes veszedelemmel szemben fel kell használnunk a közigazgatás államosítását és meg kell s­zerveznünk a megbízható államrendőrr­­éget. Feltétlenül szükségesnek tartja, hogy a ma­gyarul írni- és olvasni-tudás a törvényben kötelező­­leg kimondassék. A nők aktív választójoga­től nem zárkózik el oly kikötésed, hogy a választói kellékekről intézkedő 12. § teljesen át­alakíttassák. A javaslatot általánosságban elfogadja. Az ülés ezután délután háromnegyed kettőkor véget ért. A legközelebbi ülés holnap délelőtt tíz óraikor lesz. VILÁG 1918. március 1.. 3 A debrecenien Kerei Lápyiselő tűri fel a legutóbbi indemn­­tsitási vita ágait, akiknek a nevét érdemes megtanulni, mert sok várni valónk van tőlük: Juhász Nagy Sándor és Jánossy Zoltán. Deb­recenből jöttek mind a ketten és magukkal hozták az osztályparlament fülledt légkörébe ennek a nagyszerű magyar cívis városnak friss levegőjét. Nem véletlen, hogy mind a ketten új képviselők. Mandátumukat annak a demokratikus áramlatnak köszönhetik, a­mely most söpör végig Európán, hogy kitisz­togassa a reakció fészkeit. Ez a demokratikus áramlat nem éri be langyos ígéretekkel, fél­megoldásokkal, a jelszavak hangoztatásával, hanem bátran rámutat a bajok gyökereire és bátor megoldásokat követel. Szívesen, gyönyö­rűséggel gondolunk vissza ezekre a beszé­dekre és meleg, belső elégtételt érzünk, hogy két ízig-vérig magyar képviselő ajkán hangot kaptak azok az eszmék, gondolatok, amelye­ket esztendők óta hirdetünk mi a parlamenten, kívül. Érdemes újra meg újra elolvasni ezeket a beszédeket, amelyek az új Magyarország meggyőződéseinek, programmjának adtak han­got a megkorhadt osztály­parlamentben. Ideírjuk például Juhász Nagy Sándor beszédéből a radikalizmus klasszikusan szép meghatározását. Mit értünk radikalizmus alatt? Eugéne Four­­nére így definiálja: Radikális annyi, mint de­mokrata, antiklerikán­s, individuális. Ez nem egyéb, mint a szabadelvűségnek, a liberalizmus­nak erőteljesebb fokozata. Hogy mi miért nem használjuk mégsem a „szabadelvű11 és a „liberá­­lis“ kifejezést, ennek az az oka, hogy a volt régi 67-es párt ezt a szót, ezt a kifejezést telje­sen, tökéletesen lejáratta. A radikalizmus tehát nem az, amit sokan értene­k alatta, t. i. a liberalizmusnak felforgatássá fajulása, hanem ez a mi radikalizmusunk maga a tiszta liberalizmus, az igazi szabadelvűség. Ez a radikalizmus nem nemzetellenes, még ott sem, ahol, mint a pacifiz­musnak követelésénél, nemes internacionalista alapon áll. Ez a demokrácia természetesen nem áll meg a képviselőház reformjánál, hanem be­vételi a főrendiház gyökeres reformját is. És ugyan beszélhetünk-e, vitatkozhatunk-e a mai főrendiház összetételének helyességéről? Szü­letett törvényhozók, még­hozzá földadó-cenzussal is megterheltem csak az elmaradottság legsötétebb országaiban találhatók. El kell törölni e módo­sított feudalizmust, meg kell szüntetni a közép­kori privilégiumokat, sőt a társadalmi élet de­mokratizálása céljából, szerény nézetem szerint, a címeket, rangokat, kitüntetéseket, rendjeleket is. A radikalizmusnak a közélet demokratizálá­sára vonatkozó részével teljesen egyenértékű an­nak népjóléti része is. Ugyan leh­et-e m­egindult­­ság nélkül megemlékezni a népről, amely elha­gyatottan, elmaradottan, sötétségben tartva, sze­génységben, nélkülözések és szenvedések között rója a maga nehéz robotját itthon és hihetetlen hősiességgel visz véghez csodákat a harcmezőn? Ihletett fejedelmi ajkakról csendültek fel azok a soha elég hálával nem fogadható elismerő szavak, amelyekben talán egyedül találhatunk melegséget a háború alatt elhangzott hivatalos nyilatkozatok közt. Duna válaszként hangzik még most is a munkapárti oldalról, hogy mindenki kötelességet teljesít és senki sem számíthat jutalomra. Szinte ünnepélyesen figyelemreméltó az, amit a népoktatás kérdéséről mondott. Teljes tisztaságában és határozottságában mutatko­zik meg itt a radikalizmus népoktatási pro­­gram­mja, amely nem lehet más, mint a nép­oktatás államosításának követelése. Ugyanezeket kell — mondotta — elmondanom a népoktatás gyökeres reformjáról is, melyet szin­tén sajnálat­tal nélkülözünk a kormány program­m­­jában. Itt is csak néhány statisztikai adatra muta­tok rá. Köztudomású, hogy 1910-ben a hat éven felüli népességnek 31 % -a még analfabéta volt. 400.000 tanköteles gyermek nem járt iskoláiba, a meglévő 16.530 népiskola köz­ül csak 2906 állami és mintegy 3108 a nem magyar anya­nyelű tanintézet. Ezeken a bajokon csak a népek­tátás államosításá­val lehet segíteni. A népoktatás államosítása szerin­tem az egyedüli gyökeres reform — s ezt méltóz­­tassuk szavelembe venni —, mely megszüntetné azt. Jippy a magyar állam, nemcsak engedélyez, hanem busás államsejtél­yekkel fen­tart a nemzetiségi vidé­­kek.'n olyan intézeteiket, anv'U'-ja'm a haza elleni gyűlöletre és babonára nevelik fel az új nemzedé­ket és amelyeknek tanítói kara mint szervezett had­sereg áll készen minden nemzetellenes törekvés pro­pagálására. Azt h­iszem, legalább annyit megtehetett volna a t. kormány, hogy a teljesen haszontalan, céltalan kormánybiztosi ellenőrzés megszüntetésével államosította vo­lna a tanító- és tanutónőképző in­tézeteket és tette volna legalább egyenlővé a ma­gyar nem állami tanítók fizetését az állami tanítók fizetésével. E tekintetben különben igen dicséretre­­méltó lépést találunk a mostani indermittási javas­latban. Akkor, amikor nem beszélhetünk gyökeres népoktatási reformról, ugyan beszéljünk-e a szak­oktatásról, amely pedig, mint azt már a háború előtt megállapította a tudományos irodalom — itt csak Dánielnek idevonatkozó igen értékes tanul­mányára utalok — létfeltétele­k, többtermelésnek is. Ezt minde­n ember elfogadhatja és mindenki alá­irthatja. Nem fogadhatom el döntő érvül azt sem, hogy a népoktatás államosítása sok pénzbe kerül és hiányzik az anyagi erő. Tessék államosítani a nép­iskolákkal együtt azo­kat a vagyonokat, alapokat, jövedelmi forrásokat is, amelyekből eddig a nép­iskolákat fentartották és azonkívül — ami igen fontos dolog — vegyük igénybe az adóterhet is, de úgy, hogy minden polgár aránylagosan járuljon hozzá, az iskoláztatás terviéhez, nem úgy, mint most, amikor a színmagyar vidékek népe fentartja a saját­­ községi vagy felekezeti iskoláit és ugyan­akkor a más, főleg nemzetiségi vidékek állami, isko­lai céljaira is ad­ódik. Az agrárreform kérdésének megoldását a következő epigrammatikus elv irányában sürgeti. A birto­ktalan és törpebirtokosok k­ategóriájá­­ban túlsók az ember, a nagybirtokosok kategóriá­jában túlsók a föld. Ezt a két túlzást ki kell egyen­líteni egymással. Jánossy Zoltán, ez a mélyen művelt ne­mes pap a választójog kérdésében rámutatott arra, hogy mennyire alaptalan aggodalom, amikor a mai nívótlan osztályonb­a ment az értelmiség vezetőszerepét félti a demokrá­ciától­ :­­ Amit a magyar intelligenciának a vezető­szerepéről méltóztatott mondani, arra vonatkozólag röviden csak annyit mondok, hogy bármily elisme­réssel vagyunk is itt egymás iránt és bármily tisz­­telettel egymással szért­lén, nem szabad azt hinni, hogy a magyar intelligencia csak annyi van, amennyi ide a parlamentbe bekerül. A parlamen­ten kívül van az új, modern, demokratikusan gon­dolkodó magyar intelligenciának óriási tábora, az új választójog alapján majd az fog ide bejönni és ne méltóztassék attól tartani, hogy e kiváló kép­zettségű emberek, akik nemzetgazdasági és társa­dalmi, szociológiai kérdésekben otthonn vannak, majd a parlament intelligenciájának nívóját le fogják szállítani. Arról vagyok meggyőződve, hogy a választójog kiterjesztése a parlamenti tanácsko­zások szellemi színvonalát nem leszállítani, de fel­jebb emelni fogja. Az Egyház és Állam szétválasztásának kérdésében is a legmodernebb, legdemokra­tikusabb álláspontot foglalta el és elsőnek fog­lalt állást a radikális megoldás mellett. — Szerettem volna szólni — mondotta, — mint a radikális világnézet egyik képviselője, az egyház és az állam gyökeres szétválasztásáról, mert meggyőződésem, hogy mind az államnak, mind az összes egyházaknak ez áll érdekében. így adjuk, így adhatjuk vissza egyedül az egyházakat a maguk eredeti hivatásának, mert az egyházak hivatása nem abban áll, hogy egy kaszt-rendszer szerint felépített társadalom magaslatain fényben, hatalomban, milliók, gyönyörök élvezetében élje­nek, hanem az a feladatuk, hogy gyakorolják, hir­dessék a krisztusi szeretetet és a krisztusi testvéri­séget. Az államra nézve is kívánatos volna ez, mert azt állam így felszabadul azoknak az anyagi terheknek nyomása alól, amelyek ránehezednek az egyházak támogatása következtében és támogatása során. Az osztályparlament idegenkedve és meg­­döbbenten hallgatta ezeket a beszédeket. Pedig parlamentnek, reakciónak meg kell szokni ezt a hangot, mert ez az új hang a jövő hangja. Az ország többek között azért akarja a vá­lasztójogot, hogy ennek a hangnak, ezeknek a meggyőződéseknek utat nyisson az érvénye­süléshez. Mi akarjuk és szeretjük ezt a hangot és örülünk, hogy Debrecenből elindult két bátor, izzó hitű, kemény meggyőződésű ma­gyar, akik a lejárt, fáradt, fülledt levegőjű osztályparlamentben hangot adtak az új Ma­gyarország meggyőződésének.­­

Next